Pikkujoulu

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Vietättekö pikkujoulua - lasten kanssa tai aikuisten kesken? Mitä pikkujouluunne kuuluu?

Minä vietän sekä-että: ensi viikon lauantaina lasten versiota ja sitten itsenäisyyspäivänä aikuisten. Lasten pikkujouluun kuuluu pikkujoulukuusi, mahdollisesti pipareiden leivontaa ja tontun tuoma paketti. Tapa tulee omasta lapsuudestani; meilläkin oli aina pikkujoulukuusi, jonka alle tonttu toi kaikille yhden paketin sillä välin, kun olimme saunassa. :)

Aikuisten pikkujoulua vietän mieheni kanssa menemällä ravintolaan syömään ja JVG:n keikalle itsenäisyyspäivänä. Se on tervetullut irtiotto superkiireiseen arkeen.
 
Meillä on joulukuun alussa kaikkien perheen naisten yhteiset nimipäivät, kun kaikilla meillä on sama keskimmäinen nimi. Mummoni aikanaan piti isoja nimipäiväjuhlia, joihin kutsuttiin kaikki ystävät ja tutut, sekä sellaiset, joille oltiin vuoden lopussa vielä "kyläilyvelkaa". Vieraita saattoi isossa maatalossa olla yli 150! Mummoni kuoltua nimipäivät jäivät, mutta elvytimme juhlat uudestaan eloon lasten synnyttyä.

Meidän juhlamme eivät ole ihan niin suuret, mutta on kutsuttu vähän samalla ajatuksella vieraita. Niitä, joiden kanssa haluamme juhlistaa lähestyvää joulun aikaa ja kulunutta vuotta. Menevät hyvin samalla pikkujouluista. :smug: Kutsu on joka vuosi hyvin odotettu vieraiden puolelta ja rennot illanistujaiset hyvien ystävien kanssa ovat olleet kaikkien mieleen.
 
Meillä on joulukuun alussa kaikkien perheen naisten yhteiset nimipäivät, kun kaikilla meillä on sama keskimmäinen nimi. Mummoni aikanaan piti isoja nimipäiväjuhlia, joihin kutsuttiin kaikki ystävät ja tutut, sekä sellaiset, joille oltiin vuoden lopussa vielä "kyläilyvelkaa". Vieraita saattoi isossa maatalossa olla yli 150! Mummoni kuoltua nimipäivät jäivät, mutta elvytimme juhlat uudestaan eloon lasten synnyttyä.

Meidän juhlamme eivät ole ihan niin suuret, mutta on kutsuttu vähän samalla ajatuksella vieraita. Niitä, joiden kanssa haluamme juhlistaa lähestyvää joulun aikaa ja kulunutta vuotta. Menevät hyvin samalla pikkujouluista. :smug: Kutsu on joka vuosi hyvin odotettu vieraiden puolelta ja rennot illanistujaiset hyvien ystävien kanssa ovat olleet kaikkien mieleen.
Kuullostaa ihanalta :happy:

Meillä ei oo ollu tapana viettää pikkujouluja. Joulutunnelmaan pääsee kuitenkin kun askarrellaan paljon ja valmistellaan joulua. Käydään srk lasten joulujuhlassa ja joulumarkkinoilla. Riittää touhua joulunaikaan muutenkin, vielä jos yhdet pirskeet lisäksi. Perheen kesken oon tykänny juhlistaa itsenäisyyspäivää kunnolla myös, ehkä se on vähän pikkujouluja vastaava homma.. :)
 
Osallistun tällä kertaa vaan työpaikan pikkujouluun. Olen ollut itse suunnittelemassa tätä tapahtumaa ja meillä mukava pieni työporukka, jonka kanssa käydään muutenkin kuukausittain aftereilla. Luvassa on rentoa ohjelmaa: secret santa, hohtomingolffia, tapas&coctail-ravintola jne.

Joinakin vuosina olen ollut järjestelmässä myös lukiokavereille pikkujouluja, mutta viimeksi elokuussa järjestin heille kesäpäiviä, niin nyt en jaksanut pistää hommaa alulle. Ens vuonna tälle porukalle jokatapauksessa tulossa 30-juhlat peräjälkeen kaikille :)
 
Ai niin ja lasten pikkujoulut on vielä auki. Se olis kyllä itseasiassa hauskaa kutsua muutamia lasten ystäviä leipoo&koritelee pipareita :)
 
Ei tuota juuri tullut vietettyä. Glögiä taidettiin juoda "pikkujoulun kunniaksi". Päiväkodissa on huomenna yhdistetty "linnanjuhlat" ja pikkujoulu.
 
Mies on menossa työpaikan pikkujouluihin, itse en jaksa. Viimeisin firman juhlakin oli rankka, vaikka raskausviikkoja oli vähemmän. Ei kyllä olisikaan silloin lapsivapaata kun nää pirskeet on.

Kotona lapsen kaa vietetään jotkut pienet pikkujoulut:santa
 
Takaisin
Top