Pikku kakkonen

Mamma-88

Oman äänensä löytänyt
Miten pian kannattaa rueta yrittään pikku kakkosta esikoisen jälkeen? Eli siis kauanko olis hyvä antaa kehon "levätä"? Haluttaisiin mahdolisimman putkeen lapset mutta se että miten putkeen se on terveellistä äipän keholle on meille kysymysmerkki. Kertokaa omia kokemuksia tai jos on muuten asiasta tietoa :) Kiitos jos joku vastaa meitä askarruttavaan kysymykseen :)

toi oli muuten hyvä kysymys.. meillä on ny 3 kk poika ja haluttas toinen heti perää ettei ois liian isoo ikäeroo mutta heti perään ei mies kuiteskaa halunnu mutta ens vuoden alussa aletaa yrittää... en sitte tiiä onko liian nopeesti...

Meillä on vasta vajaa kaks viikkonen tuo tytteli, eli meillä ei ihan vielä ajankohtainen. Mielellään silti mahdollisimman  pian :) Olis vaipparalliki sitten osittain päällekkäin niin kestäis vähemmän aikaa :) Itekki kyllä kovasti haluaisin jo ens vuoden puolella alkaa yrittään, ainut mikä jarraa niin on just tää ku ei missään kerrota minkä aikaa pitäis palautua :/

Tassa tietoa asiasta (ainakin yksi mielipide): Kysyin asiaa synnytyksen jalkeisessa tarkastuksessa ja gyne sanoi etta 6kk on optimaalinen palautumisaika naisen elimistolle. Jos kuitenkin tulee raskaaksi nopeammin ei se sinansa ole vaarallista mutta elimistolle hieman raskaampaa kun palautuminen edellisesta raskaudesta ei ole kokonaan ehtinyt tapahtua.

Eli hieman oman harkinnan mukaan voi menna kunhan edes muutaman kuukauden odottaa :)

Ikäni puolesta me päätimme mieheni kanssa, että toinen lapsi saa tulla heti kuin vain mahdollista. Imetin esikoistani yksivuotiaaksi ja menkkani pysyivät niin kauan poissa. Heti kun lopetin imettämisen, sain menkkani takaisin ja aloimme yrittämään heti ensimmäisellä kierrolla. Nyt sitten täällä jännätään, että tuottiko tuo yritys tulosta emoticon

Riippuu varmaan tosi paljon synnytyksestä ja oman kropan palautumiskyvystä. Sektioäideillehän suositellaan muistaakseni vuoden vai kahdenkin odottelua?

Mä itse jouduin käymään pahan repeämän takia fyssarilla, ja hän kertoi, että fysikaalisesti naisen kroppa palautuu synnytyksestä vuodessa - tosin se ei siis tarkoita, että vuos pitäis odotella, vaan aiemminkin tosiaan voi hyvin raskautua :) Naisen kroppahan on aina kovin yksilöllinen, joten riippuu varmaan paljon naisesta itestäänkin...

Itse näen asian niin, että kunhan saanut takas jonkunlaisen lihaskunnon ja pahimmat hormonimylläkät ylitettyä, niin sitten ois ollut oman kropan kannalta hyvä hetki - eli varmaan just joku puolisen vuotta synnytyksestä. Kuitenkin se "hyvä" lihaskunto (ja peruskunto!) on tärkeähkö asia, jotta välttyis mahdollisimman hyvin pahoilta krempoilta. Mulla itsellä on kaiken kivan päälle vielä yliliikkuvat nivelet, ja etenkin lantionalueella on nuo kaikki vähän väliä "väärässä asennossa" niin se tietty lihaskunto on tarpeellinen. Esikoisen synnytyksestä vuoden vaihteessa 2v ja edelleen huomaa, kuinka se raskaus on vaikuttanut noihin niveliin, jotka ei koskaan palautuneet mielestäni takaisin! (Tosin sen pikkusisaruksen oisin halunnut nopeammalla aikavälillä, mutta muut syyt on estäneet siitä haaveilun :))

Meillä kans mietitty et ois kiva kun lapsilla ois mahdollisimman pieni ikäero. Pikkumies kun on nyt reilu 3,5 kk ni ollaan todettu että toinen on tervetullut heti vain kun tärppää. Saa siis nähdä kuinka nopeaa tärååää. Itse imetin vain 6viikkoa ja sittne loppui maito. Niin menkat palasivat tossa lokakuun lopussa jo.

Äitini toitoittaa vallan meille että pitäisi toinen lapsi jo olla aluillaan :D mulla ja mun veljellä on 1v3kk ikäeroa ja meijän nuoremmil sisaruksilla on keskenään 10,5kk ikäeroa. Äiti on toitottanut vallan että kannattaa tehdä kaksi aina ihan putkeen, että pääsee niin paljon helpommalla kun ovat vaippaiässä yhtä aikaa ja sitten vähän isompana on paljon seuraa toisilleen kun ovat sitten samaan aikaan leikki-iässä ja viihtyvaät keskenään. Äiti siis kannustaa tekemään tosi putkeen, ei kuulemma hänen mukaan ole liian rankkaa. Tietty riippuu lapsistakin :D Meijän pikkumies nukkuu öisin sen verta hyivn että jaksaa arkea ja synnytyksestä palauduin todella nopeasti.

meilläki poika nukkunu yöt hyvin, sillo ku on terve mutta on sairastellut aika paljon ja sillohan yöt on tullu valvottuu ni nyt on tullu vähä muihi aatoksii et kandeeko viel yrittää toista jos seki laps sairastelee yhtä paljon.. halu ois kova mutta jaksaako kahen sairastelua...

Meillä nuorimmainen on nyt 3vkoa ja ikäeroksi sisaruksille tuli 1v1kk. Ei lääkäri ja neukku mitään tuumannu, kun ilmotin esikoisen jälkitarkastuksessa, että toinen on tervetullut vaikka heti. Lopetin imetyksen kun esikoinen oli 3,5kk ja oltiin tosi onnekkaita, kun tärppäsi samantien :)

Me nyt tässä on tehty vähä semmonen sanaton sopimus että tulee toinen sitten kun ite tykkää tulla :) Ehkäsyä ei ole käytetty ollenkaa tytön syntymän jälkeen. Mieluiten mahdollisimman putkeen molemmat (haaveena kun on vaan se kaks, ei enempää) niin sitten ei tarvi enään vänhempana rueta odotus aikaa kokemaan :) Tämä ensimmäinen täyttää nyt siis kuun lopussa 2kk.

Minulle on tehty sektio ja jälkitarkastuksessa sanottiin ettei sille ole mitään minimi rajaa koska seuraavankerran saa tulla raskaaksi,saman puolivuotta sanoi että tulisi elimistön antaa palautua. Minä olin sektion jälkeen täysin kivuton ja toivuin todella hyvin. Nyt on pikkukakkonen haaveissa ja saattanee olla että kakkonen on jo tuloillaan ;) 

moikka! täälläki podetaa jo vauvakuumetta! poika ois huomenna 2kk ja sillo raskaana aattelin että haluan 2 lasta ja heti perään ja nyt oon mieheltä kysyny ja sano kanssa että siinä menee yks jos toinenki eli meillekki on tervetullu jos on tullakseen ;)
koliikkia on ollu,eli välillä raskastaki ja synnytys oli nopea mutta kauheaahan se oli että typerä oon jos sinne uudestaan haluan heh :D

Takaisin