Pikakysymykset- aiheesta kuin aiheesta :)

Magnolia

Piirimestaruustason postaaja
Heinämammat 2016
Marrasäidit 2020
Pikakysymykset-nopeat vastaukset.

Kysy täällä mieltä askarruttavia kysymyksiä.
 
Muokattu viimeksi:
Pumppasin äsken ekaa kertaa rintapumpulla. Ihan hyvin herui ja sain yhdesta rinnasta 80 ml n. 5 minuutissa. Kipu nännissä oli jotain aivan kamalaa kyllä koko pumppauksen ajan! Nänni meni ihan sinertäväksi.

Eka kysymys on, meneekö kipu ohi, oppii tuota sietämään? :D

Ja toinen kysymys, kuinka paljon maitoa menee syöttökerralla kuukauden ikäiselle? Oon täysimettänyt tähän saakka eikä hajuakaan kuinka paljon vauva syö rinnasta kerralla. Yleensä syö vain yhden rinnan. Riittääkö tuo 80 ml yhdelle syöttökerralle?
 
Jostain luin että vois laskea että vauva syö 30ml per tunti eli jos on ollut kaksi tuntia syömättä niin annettaisiin 60ml mutta ylin raja per syöttökerta olis kuitenkin 90ml vaikka vauva olis esim nukkunut yli kolme tuntia. Ei ole satavarmaa tietoa niin korjatkaa jos olen väärässä :)
 
Riippuu ihan vauvasta. Toiset syövät kerralla enemmän kuin toiset. Meillä illalla yötä vasten tankatessa halutaan enemmän maitoa kerralla kuin päivällä. Testaa se 80 ml ja fiksaa sitten.
 
Mulle neuvolasta ohjattiin, että vauva ei voi syödä liikaa eli ei ole mitään ylärajaa syöntimäärässä. Alkuun kun oltiin pulloruokinnalla, niin tämä oli tärkeä tieto.
 
Täysimetetylle vauvalle suositellaan tuota 90ml korkeintaan kerralla pullosta, jotta imetys ei kärsi :) ja tosiaan laskennallisesti 1-6kk vauva tarvii noin 30ml/h.
 
Vinkkinä: kannattaa lukea Imetystuki ry:n sivuja, siellä on todella hyvin ohjeita ja neuvoja kaikkeen imetykseen liittyen. Myös kyseisen järjestön facebook-sivut on hyvät ja sieltä saa tukiäitien neuvoja todella nopeasti!

Itse olen miettinyt vauvan siirtämistä omaan sänkyyn nukkumaan. Tähän asti (4 vkoa) on nukkunut perhepedissä joka on ollut kyllä näin aluksi ihan toimiva juttu. Nyt kuitenkin haluaisin itselleni paremmat unet alkuyöhön jolloin vauvakin nukkuu pisimmän pätkän. Kaipaan tilaa liikkua ja vaihtaa asentoa, olo on todella jäykkä ja puutunut. Olen ajatellut että sitten ensimmäisestä yösyötöstä voisi taas jäädä meidän sänkyyn.
Onko kellään antaa hyviä vinkkejä tuohon sänkyyn nukuttamiseen? Kannattako siis ensin antaa nukahtaa rinnalle (vauva iltatankkaa muutaman tunnin, josta loppuvaihe ollaan jo sängyssä, ja lopulta nukahtaa rinnalle) vai pitäisikö siirtää hereillä ollessa jo sänkyyn ja nukuttaa siihen? Meillä ei ole "sivuvaunua" vaan ihan tavallinen pinnis jossa vielä äitiyspakkaus pienen sänkynä. Joudun siis joka tapauksessa nostamaan sängystä toiseen,
 
Kiitos vastauksista! :) tuo 80 milliäkin oli liikaa, vauva ei suostunut ottamaan pulloa vaikka oli nälkäinen, rauhallinen ja mies tarjosi. No uutta yritystä kehiin jossain vaiheessa. Olis kiva jos en olis kiinni kotona rintoineni koko vauvavuotta..
 
Meilläkin vauva tankkaa iltaisin ja nukahtaa yöunille 22 ja 24 välillä ja nukkuu sitten n. 5 tuntia sen ekan pätkän ja sen yleensä omassa sängyssä. Itse olen antanut nukahtaa rinnalle, tai joskus iskän syliin, ja sit ollaan nostettu sänkyyn en usko että muuten siihen nukahtaisi.
 
Kannattaa ilta imetysten ajaksi kapaloida vauva tai muuten kääräistä peittoon ja sitten siinä siirtää pinnasänkyyn nukkumaan. Voipi auttaa siihen ettei herää siirtoon ja nukkuu paremmin.
 
Olin laittamassa vauvalle Cuplatonia suuhun ja laitoinkin vahingossa Jekovitiä! Sitä meni aikamoinen annos, onneksi osa valui suupielistä pois, mutta mitäs nyt?? En nyt ainakaan annan d-vitskuja pariin päivään mutta voiko tuosta tulla jotakin?
 
Suffeli: tuskin tulee muuta kuin masu vaivoja jos niitäkään. Eihän kuplatoniakaan anneta ku se 4 tippaa? Ja jekovittiä 5/vrk... d vitamiinin yliannostusta ei ainakaan tule. .. tosin jos 100% vastauksen haluat nii soita sinne teratologiseen palveluun vai mikä se oli..
 
Niin mäkin ajattelin et varmaan vaan masuvaivoja. Mutkun cuplaton on paljon paksumpaa kun se Jekovit ja pulloa pitää painaa oikein niin mähän sitä Jekovitiä sit painoin jolloin sitä nestettä tuli sieltä ihan kunnolla. Mut eipä kai tässä vaaras ole.
 
Meinasin just kans kommata, jotta niitähän laitetaan melkein yhtä monta tippaa...
 
Myrkytystietokeskukseen voi soittaa näistä! Mutta itse pitäisin viikon parin tauon d-vitamiinista vähintään.
 
Tarkoittaakohan nyrkkien laittaminen suuhun aina nälkää vai voiko olla muutakin? Vauva nyt tasan 7 vko
 
Vauva tutustuu tossa vaiheessa maailmaan ja pian alkaa menee kaikki muukin suuhun. Meillä ei ainakaan oo aina nälkä merkki.
 
Meilläkin nyrkit suussa jatkuvasti. Ilmeisesti baby on nyt tajunnut, että hällä on kädet ja ne on niin hurjan jännät että ne pitää yrittää syödä. Seuraavaksi sitten varmaan jalat...
 
Täällä kans neidillä jatkuvasti nyrkki suussa,vaikka oltas just syöty. Toivottavasti ei vaihdu peukaloksi jossain vaiheessa :/ kummallista ettei tutti kelpaa mutta nyrkkiä imetään välillä semmosella raivolla, että maiske vaan käy :D
 
Takaisin
Top