Piikkikammoiset

Syysneito

Jostain jotain jo tietävä
Yksi aikaisempi raskaus on takana, joten tiedän mitä on odotettavissa. Olen piikkikammoinen, pelkään verikokeita, sormen päähän pistämistä ja mitä vain pistämistä. Viime raskausessa hemoglobiini laski todella alas, joten sain juosta pistettävänä viikon-parin välein. Minulla on negatiivinen veri, joka on myös yksi syy pistämiselle. Voi ei, ja tällä kertaa varmaan sokerirasitukseen joudun. Välttelin piikkejä edellisessä käynnistetyssä synnytyksessä niin kauan kuin pystyin, mutta lopulta oli epiduraali otettava, kun en edistynyt ja olin todella kipeä. Kertaakaan viime raskaudessa terveyskeskuksen labrassa eivätkä sairaalassa saaneet taipeesta verta vaikka yrittivät monesti. Kämmenten selästä saavat.

Onko noloa märistä joka kerta kun otetaan sormen päästä hemoglobiini, ja vaikka käytössä on lasten piikki? (Ei se ammuttava)

En tiiä miten tuun selviämään. Toivottavasti saan edes saman neuvolatädin, joka oli esikoisen kohdalla kun hälle on jo tutut nämä mun reaktiot. (Itken myös kun lasta rokotetaan, en voi pitää sylissä itse ja useimmiten joudun poistumaan huoneesta)
 
Minä! Ja mulla 2 odotusta takana. Mulla oppi täti tekeen sen hemon oton sillain melko huomasmatta.. Mut siis kauhee paniikki on niistä pistämisistä ja siitä tulevasta sokerinrasituksesta jossa pistetään monesti!!
 
Itselläni ei ole minkäänlaista kammoa, mutta koska työkseni puuduttelen ihmisiä päivittäin, tuli vaan mieleen että voisiko teitä helpottaa pintapuudutevoide ennen näytteenottoa? Mikäli siis pistoksen tuottama kipu on se mikä pelottaa. Toki pelko ei aina ole niin "järkevää", eli eihän siitä sitten apua ole mikäli se neula ylipäätään pelottaa mutta muistaakseni sitä iholla käytettävää emlaa saa voiteena ja laastareina ihan apteekista. :)
 
Niin ja unohdin mainita sen, että minulla on ollut koko pienen ikäni ajan ihottumaa, jonka vuoksi verikokeen ottajat ovat kuvailleet ihoa paksuksi/kovaksi etenkin taipeista. Ei se pistäminen tavallaan satu/on nopeasti ohi, mutta se piikki on se jota pelkään. Itken hysteerisesti silloinkin kun esikoinen joutuu rokotettavaksi. Aikaisemmassa raskaudessa menetin myös yöunia ja murehdin pistämistä päiviä ennen h - hetkeä. Niin kuin nytten, ensimmäinen neuvolakäyntini on 15. syyskuuta.
 
Mullakin on ihan vaan ne neulat se ongelma, nykyään hempan ottaminen on jo ihan ok, mutta verikokeet... Mä vaan pyörryn ja yks veemäinen sairaanhoitaja kerran mulle, vaan että itse sen pyörtymisen aiheutat..
 
Meillä isäntä hymyilee vaan ja katsoo samalla kun otetaan esim. käsitaipeesta verikoe... itse hytkytän jalkoja ja melkeen itken sekä hengitän tosi pinnallisesti. Kanyylia laitettaessa voi mennä taju ihan kokonaan :nailbiting:
 
Mä oon ollut aika voimallisesti piikkikammoinen nuorempana, oon juossut karkuun rokotteita (valehtelin joskus terveydenhoitajalle että mulla on joku rokote jo, mutta jäin kiinni :wacky:), pyörtynyt verikokeenotossa useampaan kertaan, saanut itkuhepuleita hemoglobiinin otosta... Jossain vaiheessa sain ite ottaa hemoglobiinin sormestani ja sen jälkeen siitä tuli helpompaa kun ite otettuna se ei sattunut yhtään. On kyllä jonkun verran tässä iän myötä toi kammo laantunut, rokotteet ei enää oo kamalia, verikoetta ottaessa en oo enää pariin vuoteen pyörtynyt vaikka se aika paljon jännääkin ja hb:n ottoon oon tosiaan pystynyt ihan hyvin. Kammottaa kyllä että jos synnytyksessä sitten tarttee törkkiä enempi neuloilla :confused: Ajatuksena nyt ois kumminkin etten ota mitään pistettävää puudutetta, mutta sen näkee kyllä sitten... Kai sitä joka tapauksessa jollain tullaan pistelemään!
 
Viimestään siinä vaiheessa jos joutuu käynnistämään synnytyksen :dead: Toivotaan parasta ja pelätään pahinta:rolleyes:
 
Minua ei kammota muut pistelyt kuin se sokerirasitus vaan. Ja neuvolatäti ei ole mitään siitä nyt puhunut, niin minä en ainakaan aloitetta tee inhottaa että kolme verikoepistämistä pariin tuntiin, auuuu!
 
Joo se oli ihan hirveetä! Viimeisellä kerralla mulla ei ollu enää verisuonet kunnolla pinnassa, paitsi jossain Tos käsivarren sivussa yks suoni. Varoitteli jo ennen pistämistä, et tää saattaa sattua tavallista enemmän ja sehän sattuukin sit ihan pirusti. Muistoksi sain siihen sit ihan jäätävän mustelman joka oli siinä toista viikkoa..
 
Mää en oo ku lukenu vaan sokerirasitustestistä...kukaan ei ole koskaan ottanut puheeksi asiaa ei ees neuvolassa :wideyed:
 
Takaisin
Top