Pieniä suuria kysymuksiä???

Nanna88

Puuhakas puhuja
Tänne ajattelin että vois kirjottaa ajatuksia ja kysymyksiä vauva asiaan liityen ja miksi ei myös parisuhde asiaa.

Ite mietin paljon että koska vois taas seksin harrastamisen alottaa keisarileikauksen jälkeen? Pitääkö odottaa että jälkivuoto loppuu? Odottaa että haava parantunu se 4 viikkoo? Onko joku jo alottanu petipuuhat? = )
 
Täällä nyt synnytyksestä 2vkoa ja 2pv ja vielä ei olla petipuuhia aloitettu. Minusta aloittelee varovasti sitten kun itsestä siltä tuntuu. Kondomi täytyy olla käytössä jälkivuodon aikana.

Täällä mietityttää jälkivuoto.
Nyt muutaman päivän ollut taas runsaampaa, ei varsinaisesti hyytymiä mutta semmosta hyhmää tulee. Kipuja ei ole. Kuinkahan pitkään voi odottaa ja seurata? Onko tää normaalia? Onko muilla kokemusta?
 
Täällä myös jälkivuoto vaihtelee päivästä toiseen.. Heti jos liikkuu enemmän nii jälkivuoto runsastuu ja oon myös ymmärtäny että hyytyvät on ihan normaalia..
 
Jälkivuoto voi tosiaan näyttää jo hiipuneen tai loppuneen ja runsastua sitten taas. Monet luulevat sitä jo kierron käynnistymiseksi mutta saattaa olla vain jälkivuotoa. Usein juuri liikkuminen saa vuodon hetkeksi innostumaan.
 
Me kokeiltiin seksiä ekan kerran 3vk synnytyksestä, kun jälkivuoto loppui. Ei ny niin sattunu mutta ei nyt niin nautinnollistakaa vielä, kortsu ahdistaa.
Esikoisen jälkeen meni kuukausia ennenku seksiä pystyi kunnolla harrastamaan, koska leikattiin eppari ja se alkoi kasvaa granuloomaa.
 
Muistan esikoisen kanssa odotettiin se 4 viikkoo kun multa kans leikattiin sillon eppari ja halusin että se paranee kunnolla.. Eikä ekat kerrat kyllä ollu mitään kauheen mahtavaa mut kyllä se siiä.. Nyt kun toisen kohalla oli tää leikaus nii toosa säilyny synnytykseltä mutta pelottaa vähän tän haavan suhteen että uskaltaisko jo vai ei.. Huonenna tulee tasan 2 viikkoo täyteen.. Jälki vuoto ei kai oo mikään este kuhan käyttää kortsuu..
 
2,5vk kesti suurin jälkivuoto,sen jälkeen ollut tollasta vaalenpunasta valkovuotoa.
3vk.n päästä oltiin back in business.Eikä kyllä mitään kumia käytetty,vähän sillä meiningillä että imetys suojaa,jollei niin sittenpähän saadaan neidille kaveri kunnes saadaan mietittyä jokin ehkäisy jatkolle (jos voisi valita ni en haluaisi mitään,argh..).
Itellä ei ollut siis mitään repeämiä/nirhaumia ja kohtukin palautui jo lähes synnytyssalissa :wideyed:
Eihän tuo alapää nyt ihan normaalilta vielä tunnu,mutta parempaan päin koko ajan.
Välillä vois olla hetki enempi aikaa miehellekin,mutta kaikki aikanaan!
 
Muokattu viimeksi:
Mulla vuoto tulee eniten yöllä :/ vai tuntuuko se vaan kun yön aikana ei käy vessassa.. täytyy maanantaina olla neuvolaan yhteydessä jos ei oo rauhottunut.
 
Osaisko joku vastata näihin mietteisiin?

Voiko saunaan mennä heti kun jälkivuoto on loppu vaikka keisarin leikauksesta on vasta pari viikkoo?

Oliko niin että rintapuppu/tuttipullot pitää ens alkuun keittää joka kerran jälkeen?
 
Saunaan voi mennä tikkien poiston jälkeen.

No toi keittäminen vähän oman bakteerikammon mukaan.. jotkut keittää/sterilisoi joka kerran jälkeen, toiset kerran päivässä ja kolmannet kerran viikossa. Joka kerran jälkeen pesee/laittaa tiskikoneeseen riittää, ei niitä omasta mielestäni kannata kovin usein keittää..
 
Mulla ei ollu mitään poistettavia tikkejä vaan kaikki itsestään sulaavia.. Mut jos olis ollu normi tikit ja poisto nii eikö neki poisteta tyylii viikon päästä tikkauksesta?
 
Mä keittelen pumput kerran päiväs ja välis huuhtelen. Pullot keitän joka kerran jälkeen (toki harvemmin saa pullosta).

Mä menin viimeks sen jälkeen saunaan ku tikit oli sulanu.
 
Mä oon käyny jo kahesti saunassa hetken istumassa vaikkei ihan kaikki tikit oo vielä sulanut (ei episiotomiaa)... :shy: Jaaaa vauva on nyt 2,5 viikkoinen ja oon kahdesti muistanu keittää rintapumpun... Joka käytön jälkeen on kyllä pesty käsin/koneessa, mutta toi sterilointi on kyllä vähän unohtunut. :confused: Tosin en kyllä pumppaile kuin silloin tällöin. Tuttipullo on mikrossa steriloituvaa mallia joten se on ollut helppo pestä ja steriloida joka käytön jälkeen. Tutit oon steriloinu ennen käyttöä ja yhdesti silloin kun keitin rintapumpunkin. Tuttien kanssa tärkeintä on itseasiassa se, ettei niitä "puhdista" dippaamalla omaan suuhun (kariesbakteerien siirtyminen), vaan mielummin antaa karvoinen kaikkineen lattian kautta vauvan suuhun (ei tietenkään ihan vastasyntyneen).

Lapsenhan pitäisi antaa juoda kuravettä ja nuolla kengänpohjia, että vältytään allergioilta/astmalta liiallisen hygienian takia. :p
 
Hei teille jolle on tehty keisarinleikaus nii sellasta vaan mietin että onko normaalia että vatsa alue haavan ja napan välissä on tosi kosketus arka ja tuntuu vähän niinku siltä kun olis vatsa palanu auringossa??? Itse haava on parantunu hyvin eikä oo yhtään kipee..
 
Mulla on leikkauksesta +10 viikkoa ja edelleen tuntuu navan alapuolelta puutuneelta koko alavatsa.. melko ilkeän tuntuista, ihankuin hammaslääkärissä puudutettu :D ja painaessa melko arka/tuntuu tosi epämukavalta. Ajoittain nipistelee vieläkin alavatsalla ja haavan kohdalla.
 
Olen ymmärtänyt että näkö voi muuttua raskausaikana. Tietääkö joku onko näön muutokset raskausaikana pysyviä vai palautuuko näkö ennalleen? Ihmettelen täällä kun synnytyksen jälkeen näkö huononi oleellisesti :sad001 Mistä ihmeestä se voi johtua ja onko ohimenevää? Miten pian raskauden jälkeen kannattaa mennä näöntarkastukseen?
 
Lakka, vasta imetyksen loputtua.. Minulla ainakin näkö on huonontunut eniten imetyksen aikana!
 
Lakka, vasta imetyksen loputtua.. Minulla ainakin näkö on huonontunut eniten imetyksen aikana!
No ilmankos, tuo selittänee asian. Näkö meni siinä samassa kun imetys lähti vauhtiin :wideyed:
 
Lakka mulla kans esikoisen aikana lähti näkö huononeen enkä oo uusia lasia hommannu vieläkää ku taas imetän. Katotaan koska pääsen testaan näköä.
 
Onko monella alkanu jo menkat? Sektio takana ja täys imetyksellä? Mulla nyt 7 viikoo synnytyksestä ja tänäön alko "menkat" vai onko vielå jotain jälki vuotoo. Jälki vuoto loppu 4 viikon jälkeen ja nyt oli 3 viikoo välissä.. Esikoisn kaa meni muistaakseni yli puol vuotta ennen kun alko..
 
Takaisin
Top