Pienen vauvan kanssa matkustaminen ulkomaille

Ilo13

Jostain jotain jo tietävä
Hei,

Matkakuume tässä on poltellut jo jonkin aikaan ja olemmekin alustavasti miettineet etelän lomaa ensi syksylle esim. Turkkiin. Vauva olisi silloin noin reilu 3kk ikäinen ja ollaankin mietitty, että onko hän vielä liian pieni matkustamaan ym. Olisi kiva, jos kertoisitte kaikenlaisista kokemuksistanne?
 
Me ei Ruotsia pidemmälle ihan vauva-aikana päästy, mutta varsinkin, jos imetys vaan onnistuu, niin mikäs siinä mennessä! Silloinhan vauva kuitenkin vielä nukkuu tosi paljon, niin helppo kulkea ja eväät mukana. Toki kuljetuksia kannattaa miettiä, et raahaako turvakaukalon mukana, vai pääseekö rattailla vaan kulkemaan jne.
 
Hei taas tosi mieleenkiintonen topiikki, koska samat suunnitelmat myös täällä. Mikäli vauva syntyy terveenä ja alku lähtee sujumaan hyvin, me ollaan aikeissa lähteä syyskuuksi Atlantin toiselle puolelle lämpimään. Meillä siis LA kesäkuun alussa, joten vauva siis juuri 3 kk. Aateltiin, että se olis otollinen ajankohta, kun ruuat toivottavasti tosiaan kulkee mukana ja vaavi pysyy tyytyväisenä (nok nok!) vielä suht vähällä, jos vertaa vaikka liikkuvaiseen taaperoon.


Ja joo, paljon selviteltävää ja suunniteltavaa homma varmaan vaatii, just kamojen ja logistiikan osalta, mutta varmasti kuitenkin järjestettävissä. Ja sylilapsen lennot ja hotellithan hoituu useimmiten melko nimellisellä korvauksella, ainakin nuo mitä ollaan tässä selvitelty. Me ollaan reissussa kuitenkin sen verran pitkään, jos lähdetään, että vaunut varmaan on sellasenaan otettava mukaan ja aateltiin tätä http://www.airshells.com ratkaisuna turvalliseen kuljettamiseen. Toinen vaihtoehto on ostaa jotkut halvat kiesit paikan päältä, jotka jättää sitten sinne. Turvakaukalo aateltiin vuokrata auton vuokrauksen yhteydessä, sitä ei varmaan itse lentomatkailun aikana kuitenkaan tarvi mihinkään.

Mutta siis tosiaan, suunnitelmat lyödään lukkoon vasta, kunhan päästään ensin tutustumaan tulevaan kääröön :love7
 
Muokattu viimeksi:
Mulla kaverin vanhemmat olivat road tripillä Jenkeissä parikuisen nyytin kanssa ja hyvin kuulemma meni. Kultaisella 80-luvulla tätä tosin oli kuulemma paheksuttu :D Jos on pehmeä koppa, niin ottakaa pelkkä koppa ja sieltä sit jotkut halpis rattaat, joihin iskee vaan kopan kyytiin?
 
Heh, joo voin kuvitella, ettei ihan tuon ajan ajatusten mukasta =) hei toi onkin erinomainen idea, että kantokoppa vaan mukaan! Just itse asiassa yritin paikallisista hypermarketeista hakea halpisvaunuja, ja vähän vaikuttas siltä, että näissäkin asioissa tuolla rapakon takana ollaan Eurooppaa jäljessä. Eivät varsinaisesti näytä harrastavan vaunuja, vaan niiltä osin kun autosta jalkautuvat, mukulat suoraan rattaisiin istumaan sen enempää vauvan fysiologisia asentoja miettimättä. Kantokoppahan käy sitten matkasängystäkin tarvittaessa.
 
Me käytiin 5 kk vanhan esikoisen kanssa omatoimilomalla Teneriffalla ja haluaisin tulevanakin syksynä lähteä reissuun, jos kaikki on ok. Nyt lähtisin vain vielä pienemmän paketin kanssa, kun tuo 5 kk vanha alkoi juuri tuolla reissussa syömään kiinteitä reippaammin, niin evääthän siinä loppui kesken. Muuten meni tosi hyvin silloin. Paitsi Finskin jäljiltä Emmaljungat oli ihan solmussa, mutta ne oli sen verran vanhat, että moukaroitiin Finskin laskuun ne suunnilleen entiselleen Lastentarvikkeessa, ei saatu uusia tilalle :sad001. Ne viettävät edelleen vasemmalle. Onneksi tuo sattui paluulennolla. Oltais oltu tosi pahassa liemessä jos ne olisivat mennessä menneet rikki. Airshells ei varmaan ole turha keksintö! Meillä oli mukana myös turvakaukalo. Yöt vauva nukkuin rattaissa ja äitiyspakkauksen makuupussissa. Makuupussi oli kätevä lentokoneessakin.

Edellisestä viisastuneena ollaan nyt päätetty investoida kunnollisiin matkatattaisiin ja niihin sopivaan turvakaukaloon, niistä kirjoitinkin tuonne hankintoihin. Sen verran kovia ollaan reissaamaan ja tämä kotikylä alkaa lomaillessa tuntua äkkiä ahtaalta.

Suosittelen kyllä vauvan kanssa matkustamista, ihan yllättävän helppoa. Pahinta, mihin olen törmännyt reissussa, on kotimaan junamatkat vaihtoineen. Aikaa 2 min, kainalossa tappeleva lapsi, toisessa turvaistuin, selässä rinkka ja suussakin joku tavara eikä konnari ehtinytkään apuun. Kanssamatkustajistakaan ei löydy Suomessa niin helposti apua kuin maailmalla.

Vastaan mieluusti, jos voin jollekin olla asiassa avuksi :).
 
Me on reissattu myös ihan omatoimisesti 5kk kanssa Puolassa.. Mut meidän poitsu ei ollut muutoin helppo enää tuolloin kuin ettei liikkunut.. Eli nukkuminen alkoi olla jo taistelua sekä myös syöminen kun maailma oli jo niin kiinnostava paikka. Mitä pienempi vauva, sitä helpompaa elämä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me oltiin 6kk ikäsen poitsun kanssa Turkissa. Soseet, vellit, puurot ja vaipat otin vain mukaan täältä kotosuomesta. Poitsu söi vielä tissiä myös tuolloin, niin oli suht helppoa. Meillä ainakin kaikki meni ihan hyvin, kun ei itse äiti stressaa ei stressaa lapsikaan. :) niin ja lentokoneessa sit annoin nousujen ja laskujen aikana joko tissiä tai tuttia! :)


http://aidinsuusta.blogspot.fi
 
Mää kävin marraskuussa 7-kuisen kans unkarissa. Vuokrattiin tosiaan toi airshells-laukku Helsingistä. Tosin Oulusta Helsinkiin lennettiin niin että rattaat oli vaan muovipussissa ja sit hel-bud-hel oli toi airshells-laukku. Tulomatka helsingistä taitettiin autolla. Halpa keino pitää vaunut ehyenä, ja kaikki yhtiöt ei korvaa jos ei oo mitenkään suojattu. Meillä oli easywalker junet mukana ja ne vei ehkä kolmasosan tosta kassista mut hyvä silti. Oon sitä mieltä kans että mitä pienempi lapsi sen helpompi matkustaa vaikka reissu meniki meillä hyvin. Mutta ei tartte soseita raahata mukana ja jos imetys onnistuu niin ei tarvi huolehtia lapsen ruokia mukaan. Ite tuolloin imetin (maitoo onneks tuli ja poika söi vaikka olinki raskaana) ja oltiin mun veljen luona niin veljenvaimo oli kattonu valmiiksi että sieltä sai hipin soseita. Tosin kerran vahingossa ostin toisenmerkkistä päärynäsosetta ja se oli hirveen sokeroitua. Sen jälkeen luotettiin vain hippiin :)
 
Meilläkin oli tutti nousujen ja laskujen aikana mut en tiiä miten paljon poika sitä imi. Ainakaan korvia ei itkeny. Vaikka itellä ja mukana olleellaa mun pikkusiskolla otti korvista.
 
vaikka meitä nyt koetellaan luotto tulevaan on vahva, nimittäin varattiin tänään 3 vkon reissu Floridaan marraskuun lopusta alkaen, nyt vaan toivotaan, että vauvan oireet hippasen helpottaa siihen mennessä, ettei ihastuteta koneellista matkustajia 9 tunnin kirkumisella =)
 
Me ollaan kanssa menossa sukuloimaan Englantiin jouluksi, poika silloin 5kk. :) Turvakaukalo on varmaan pakko ottaa mukaan automatkoille (isovanhempien kyydissä, eikä esim. taksissa). Oli tarkoitus ottaa vaunutkin, mutta en tiedä meneekö liian vaikeaksi ottaa molemmat. Jos tuo oppisi kulkemaan meidän Stokken mycarry -kantorepussa, oisi kyllä kätevämpi mennä sillä.
 
Mul on muutama kaveri jotka reissaa paljon ja heiltä olen kuullut seuraavaa: kantoreppu tai liina on tosi hyvä apu, matkikset on parempi kuin ihan vaunut ja ne kun jättää ruumaan menemään niin sen jälkeen vauva vaan reppuun tai liinaan niin menee ihan sujuvasti. Nousujen ja laskujen aikana vauvaa kannattaa syöttää joko rinnasta tai pullosta kummin vaan on tottunut, se kuulema auttaa tasaamaan korvissa paineeroa niin ei tee kipeetä. Heidän mielestään mitä pienempi lapsi sen helpompaa koneessa oleminen on, kun vauva nukkuu suurimman osan ajasta ja ei tarvi keksiä viihdykettä samoissa määrin kuin isomman kanssa.
 
Me ollaan nyt sitten ottamassa kantoreppu ja turvaistuin mukaan reissuun jouluna. Vaunut/rattaat varmaan vuokrataan paikan päältä, tosin vielä ei olla ihan varmoja. Kyläpaikasta saadaan vauvalle peti lainaan. Ja huomenna pitäisi käydä hakemaan vauvan ekaa passia. :)

Onko kukaan vielä vienyt vauvaa ruotsinlaivalle tms? Mun tekisi niin mieli risteilylle Tukholmaan, mutta näin uusavuttomana äitinä vähän kauhulla mietin, mitä me tehtäisiin niiden liikantuvien vauvanvaatteiden kanssa matkan aikana! Tällä hetkellä keskimäärin 1-2 kertaa päivässä tulee joka ikinen päivä niskapaskat (en tiedä, pitäisikö kokeilla jo suurempaa vaippakokoa itse asiassa). Pari tuntia kaupungilla ollessa se ei haittaa, laitan vaatteet vain hoitolaukkuun jossain pussissa ja kotona sitten huuhtelen ja laitan pesuun. Mutta en tiedä onko meillä varaa pesettää matkalla paria vauvan vaatetta, ja sitten toisaalta taas en tiedä haluanko kuljettaa kakkaisia vaatteita pari päivää mukana reissulla. Voisi tietysti ottaa sappisaippuan mukaan ja illalla hytissä tms vähän huuhdella ja putsailla pahimpia. Tosin yleensä kun esipesen käsin vaatteita, ne on lopulta ihan likomärät, eli varmaan haisisivat kahta pahemmin kotiin tultaessa, hmm. Joku ratkaisu tuohon pitäisi kyllä keksiä, ennenkö uskallan oikeasti ehdottaa matkaa miehelle. :) Harmi kun oma äiti on vielä uusavuttomampi kotitalousihminen/pyykinpesijä kuin minä, niin ei voi kysyä neuvoa. Jos jollain on heittää vinkkejä, otetaan vastaan! Ja ehkä konsultoin vielä anoppiakin, haha.
 
Mun mielestä listasit hyvän protokollan niskapaskapyykin käsittelyyn :grin Eli sappisaippuaesikäsittely laivalla, sitten vaan pyykit tiiviisti pussiin ja kotona voi tarvittaessa kloorilla avittaa. Kyllä se haju/tahrat lähtee ku pesee sitten väh 60 asteessa kotona. Ei kait siinä muuta oikeen voi ja älkääkä nyt ainakaan niskapaskojen takia jättäkö reissua väliin :)
 
Täällä ollaan sunnuntaina suuntaamassa tukholmaan paatilla, ei ole tullut edes mieleen mitä teen vaatteille jos ne on kakassa :D voihan sitä vaikka sit huuhdella ja vaikka hiustenkuivaajalla vähä kuivata? :D parempi mennä stressaamatta, soveltaa sit matkalla jos on tarvis :)
 
Just noin niinkun Unajama sanoi, tilanteen mukaan toimii sitten! Me ei tosiaan olla risteilyllä oltu mutta vauvojen kanssa on matkattu monia monia kertoja laivalla Eestin puolelle. Ei mitään valittamista. :) Likaset vaatteet on meillä mennyt pussiin ja käsitelty sitten vasta kotona.

Itsellä on jo melkoinen etelänmatka kuume, Harmi ettei nyt just ole mahdollisuutta lähteä mihinkään pidemmälle lomalle ja keväällä muksu alkaakin sitten jo olla lähes vuoden vanha. Se taas on paljon rasittavampi ikä lomaa ajatellen kun tämä vauvavaihe. :grin
 
Me ollaan lähdössä reilun kuukauden päästä viikoksi johonkin päin Eurooppaa. Käytiin eilen passikuvassa. :) Mukaan matkarattaat ja manduca. Vähän jännittää, tuleeko reissusta kiva vai helkkarin rankkaa...

Mä en stressaisi pyykistä risteilyreissun vuoksi. Huuhdot paskat pois ja hytin vessaan kuivumaan ja kotiin lähtiessä muovipussiin oli märkiä tai ei. Kotona pyykkiin. Enemmän mua jännittää, että miten vaatteet riittää viikon reissulle, vai täytyykö etsiä pesula vauvapyykkiä varten.
 
Eurooppaa aikanaan paljon kiertäneenä voin vinkata (kultainen nuoruus ja aika ilman lapsia... :grin ) että Pohjoismaiden eteläpuolella on muuten tosi helppo löytää pesuloita, niitä on lähes joka kulmalla. Sellaisia itsepalvelupesuloita, joissa voi nopeasti pyykätä ja kuivata koneellisen muutamalla eurolla. Eli itse varmaan luottaisin sellaiseen, sen sijaan että ottaisin mukaan sitä määrää vaatetta mitä tuo pikkupoika tarvitsee tällä hetkellä kun tulee parit niskap*skat päivässä ja miljoonat puklut.
 
Takaisin
Top