Pestiinkö vauva heti synnytyksen jälkeen?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko sairaalassa vauvanne pesty pian synnytyksen jälkeen? Entä mitä mieltä olette, onko parempi vain kuivata vastasyntynyt, eikä heti pestä?
 
2014 esikoinen pestiin salissa, miehelle näytettiin silloin miten vauvan pesut tehdään.
Seuraavia ei ole sairaalassa pesty ja kyllä nuo enimmät möhnät on pikkuhiljaa itsestään kadonnut.
En ole yhtään lukenut juttuja vauvan pesusta, onko se hyvä vai huono juttu. Ei siis ole kunnollista mielipidettä puolesta, eikä vastaan. Eipä tuo pesemättä jättäminen ainakaan ole itseä haitannut.
 
Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja vanhan liiton kätilö oli varmasti pessyt vauvan kun oli putipuhtoisena kapalossaan kun hänet heräämöstä tullessa rinnalle sain... Toinen syntyi alateitse ja häntä kätilö vain hitusen pyyhkäisi. Pesut suoritettiin vasta kun muutaman päivän kuluttua päästiin sairaalasta kotiin, eikä muistaakseni silloinkaan ekana iltana. Aika monessa sairaalassa kai ollaan pesut jätetty, ilmeisesti pesemättömyys suojaa vauvan ihoa sekä on positiivinen asia vauvan bakteerikannan ja vastustuskyvyn kannalta.
 
Minulta kysyttiin, pestäänkö vai puhdistetaanko vauva. Sanoin, että puhdistus riittää, ja sen toiveen toteuttivat. En tosin nyt osannut järjellä siinä kohtaa ajatella asiaa, ehkä mielen sopukoista nousi jokin aiemmin lukemani asia, ja sen perusteella sitten vastasin niin. Puhdistaminen riitti hyvin, en kokenut, että vauva olisi ollut mitenkään likainen, vaikkei sitä pestykään. Näin syyskuussa 2017.
 
Ei muistaakseni pesty. Nykyään kai suositellaan, että ei pestäisi, sillä lapsenkina imeytyy hitaasti vauvan ihoon ja suojaa sitä. Jotenkin näin muistelen.
 
Olen kieltänyt pesemästä, jottei kaikkia äidiltä saatuja bakteereita suotta huuhdota pois vauvan iholta.
 
Esikoinen pestiin heti salissa mitään kyselemättä. 2016. Toinen 2020 pestiin synnytystä seuraavana päivänä, olin itse suihkussa ja sillä aikaa hoitaja valmistellut vauvalle kylvyn, eikä tosiaan kyselty silloinkaan haluanko, että vauva pestään.
 
Esikoinen pestiin nopeasti synnytyssalissa, keskimmäinen pestiin myös mutta kuopusta ei pesty. Ensimmäisen kerran pestiin kotona.
 
Yrityksistä huolimatta en muista vuosilta 2006 ja 2009 miten toimittiin. 2016 ei pesty, pyyhittiin vaan ja pesu oli muistaakseni toisena päivänä, ennen kotiin lähtöä kuitenkin.
Huojentavaa lukea kokemuksianne ja että enää ei automaattisesti pestä vauvaa syntymän jälkeen. Kinan täytyy päästä imeytymään.
 
Ei pesty. Ja kylvetettiin vauva ekan kerran viikon tai kahden ikäisenä kun kätilö kotona käydessään kyseli asian sujumista. Eipä pieni likaiselta tuntunut, haissut eikä näyttänyt.
 
En itseasiassa tiedä, onko kumpaakaan vauvaamme pesty. Vietin molempien sektioiden jälkeen tuntikaudet ilman vauvaa ensihetkiä lukuunottamatta.
 
2010 vauva pestiin kuin myös 2011. Vuonna 2018 ei enää pesty puhdistettiin vain hieman. Mulla ei tästä asiasta ole oikeastaan mielipidettä kumpaankaan suuntaan kun en ole asiaa tarkemmin tutkinut.
 
Takaisin
Top