Perussairaudet

Adara.

Silmät suurina ihmettelijä
Millaisia perussairauksia teillä on ja miten raskaus niihin vaikuttaa?

Itselläni jo lapsena on todettu migreeni, joka kumma kyllä ei ole vielä oireillut (nopea puun koputus), vaikka esikoista odottaessa päänsäryt oli alusta asti.
Esikoisen syntymän jälkeen multa on poistettu sappirakko, mutta närästykset ei oo hävinneet mihinkään, kipukohtauksiakin välillä on, mutta lievempiä.
Pari vuotta sitten todettiin aikalailla samaan syssyyn IBS (ärtyvän suolen oireyhtymä), fibromyalgia (nivelet ärtyy ja tulehtuu) ja astma.
Fibro on itsestään ilmoitellut jatkuvilla nivelsäryillä (yhtenä päivänä sormet tai ranteet, toisena polvet tai lonkat).
IBS on vaikuttanut silleen, että välillä kramppailee suolistossa kovastikin. Yleensä mulla IBS näkyy silleen, että syön mitä vaan niin maha menee sekaisin (en oo hirveen hyvin jaksanu noudattaa ruokavaliota), mutta nyt ei oo ollu yhtään sekaisin ja ummetustakin on ollut.
Astmaan mulla ei tällä hetkellä ole lääkitystä, kun jäi hoito kesken (olis pitäny käydä uudestaan spirometriassa, mutta en saanut aikaiseksi varattua aikaa), mutta kyllä huomaan hengästyväni tosi helposti nyt.
 
Sulla onkin Adara aikamoista selviytymistä monen perussairauden kanssa. :sad001

Itsellä ei ole mitään perussairautta, ainoastaan paniikkihäiriö, joka on ollut jo vuosia hallinassa. Viimeisen kohtauslääkkeen olen joutunut syömään pari vuotta sitten, joten voisin sen olevan kunnossa. Toki tarvittaessa edelleen rauhoittava lääkitys on, mutta eipä sitä ole tarvinnut enkä usko että tarviikaan :)
 
Mulla on astma ja huomaan myös näin heti alussa että kyllä pistää hengästyttämään ja keuhkot vinkumaan heti kun vähänkinn jotain tekee. Mulla on lääkitys astmaan jota käytän päivittäin ja sitten se avaava lääke mitä tarvittaessa (nyt on taas pitkästä aikaa tarvinnut). Toi avaava vaan kovasti nostaa sykettä itselläni ja kun muutenkin korkea syke niin nyt tämä raskaus nostaa jo sykettä ja siksi en mielellään ota nyt avaavaa lääkettä ellei ole pakko.

Sitten mulla on lisäksi lievä skolioosi (pieni mutka selässä) joka vaivaa melkein päivittäin mutta siihen on tottunut. Toisinaan vaivaa enemmn niin sitten joutuu ottamaan särkylääkettä ja makoilemaan kovalla lattialla niin helpottaa särky. Mutta tiedän että tämä raskaus (niinkun edellisetkin) pistää jossain vaiheessa selän kyllä taas tosi kipeeksi. Mulla myös heti alkuun (nii kuin nytkin jo) tulee raskauksissa lantio löystyminen ja tiedän että loppuvaiheessa raskautta nukkuminen ja käveleminen tulee olemaan tosi Hakalaa sen takia.
Pistin juuri eilen tilaukseen tukivyö netistä jos se vähän auttaisi näihin selkäkipuihin ja liitoskipuihin. :rolleyes:
 
Mulla on astma ja huomaan myös näin heti alussa että kyllä pistää hengästyttämään ja keuhkot vinkumaan heti kun vähänkinn jotain tekee. Mulla on lääkitys astmaan jota käytän päivittäin ja sitten se avaava lääke mitä tarvittaessa (nyt on taas pitkästä aikaa tarvinnut). Toi avaava vaan kovasti nostaa sykettä itselläni ja kun muutenkin korkea syke niin nyt tämä raskaus nostaa jo sykettä ja siksi en mielellään ota nyt avaavaa lääkettä ellei ole pakko.

Sitten mulla on lisäksi lievä skolioosi (pieni mutka selässä) joka vaivaa melkein päivittäin mutta siihen on tottunut. Toisinaan vaivaa enemmn niin sitten joutuu ottamaan särkylääkettä ja makoilemaan kovalla lattialla niin helpottaa särky. Mutta tiedän että tämä raskaus (niinkun edellisetkin) pistää jossain vaiheessa selän kyllä taas tosi kipeeksi. Mulla myös heti alkuun (nii kuin nytkin jo) tulee raskauksissa lantio löystyminen ja tiedän että loppuvaiheessa raskautta nukkuminen ja käveleminen tulee olemaan tosi Hakalaa sen takia.
Pistin juuri eilen tilaukseen tukivyö netistä jos se vähän auttaisi näihin selkäkipuihin ja liitoskipuihin. :rolleyes:
Minulla myös skolioosi, käytin lapsena vuosia korsettia sen takia, kiero kuin korkkiruuvi joka suuntaan mutta hyvällä lihaskunnolla pysynyt kurissa ja esikoisen raskausaikana ei ainakaan ollut mitään ongelmia, toivottavasti ei jatkossakaan.

Ibs epäily löytyy myös täällä, tutkittiin vatsakipuilua kesällä ja tämä jäi sitten jäljelle. Eihän siinä auta kuin opetella elämään sen kanssa :angelic:
 
  • Tykkään
Reaktiot: AZ
Astma diagnosoitu alkuvuodesta 2017. Vasta vuosi sitten saatiin lääkitys kohdilleen, joka toimi tosi hyvin (avaavaa tarvitsin todella harvoin) ja nyt raskauden myötä jouduin vaihtamaan hoitavan lääkkeen. Nyt, kun parin viikon flunssa alkaa olla selätetty alkaa myös astma olla taas paremmassa jamassa ja avaavan käyttö vähenee koko ajan.

Lisäksi vuosi sitten todettu tyhjät rautavarastot (ferritiini 22), mutta rautatankkaus keskeytyi miljoona kertaa viime loppuvuoden ja alkuvuoden, kun kärsin poskiontelotulehduksista (antibioottikuureja) ja lopulta poskionteloista poistettiin polyyppeja. Nyt loppukesän ja syksyn saanut tankattua rautaa ja kunhan tämä flunssa on kokonaan ohi niin voi mennä tsekkaamaan nuo arvot uudelleen.
 
Mulla adhd (ilman lääkkeitä todella hankalaa mut raskaana ei saa syödä niitä tabuja). Kilpparivajari. Migreeni. Adhd pahin, kun arki ei oikein toimi (siivous ym. arkirutiinit) ja sit väsähdän tosi helposti kun pitää keskittyä lapsen touhuihin ym. Ei vaan voi noin vaan nukkua kun on tuo virtapakkaus.

Fyysisiä vaivoja on pilvin pimein; sekä urheiluvammoja että muita. Selkä sökö, nikamasiirtymä sen kuin kasvaa ja leikkaus melko varmasti edessä. Päivittäin kipuja. Edellisen raskauden aikana selkä taisi olla ainoa, johon ei sattunut. Polvetkin hajalla, niistä oisin päässyt tutkimuksiin nyt syksyllä mut nekin siirtyy raskauden takia. Puukkoa tulossa vähintään toiseen polveen taas kerran. Mut vasta sit joskus synnytyksen jälkeen. Liikkuminen ja 2 v:n perässä pysyminen voi olla leikkauksen jälkeen aikas hankalaa. Fibromyalgiaa epäilen itse ajoittain voimakkaidenkin nivelsärkyjen takia.

Viime raskaudesda ferritiinit laski mulla johki 10:een, kuulemma normaalia. (Enkä saanut siihen esim. rautainfuusiota tms.) En tiedä, onko arvot palautuneet. Olen syönyt rautaa nyt lähes jatkuvasti.
 
Mulla on todella pahoja ruoka-aineallergioita. Ne ei sinänsä raskauteen vaikuta, mutta toki olen varovaisempi esim. ravintoloiden suhteen, koska jos jostain saan allergiakohtauksen, on nuo käyttämäni lääkkeet aika stydejä ja haittavaikutukset sikiöön mahdollisia anafylaktisesta reaktiosta puhumattakaan. Onneksi viime raskaus meni hyvin eikä tarvinnut turvautua Epipeniin tai muihinkaan lääkkeisiin, toivotaan samaa tällä kerralla. Normaalia siitepölylääkitystäni en voi käyttää, joten taas niiskutusta luvassa, koska setiritsiini-pohjaisista ei ole mulle apua.

Enemmän mun allergiat haittaa sit vauvan synnyttyä. En voi koemaistella mitään purkkiruokia ja äidinmaidonkorvikkeesta + pukluista oli esikoisen kanssa iho aivan rikki ja punoittava. Isi saa hoitaa kalan ja pähkinöiden tarjoamiset, tää äiti on silloin jossain naapurirakennuksessa turvassa.
 
Fibromyalgia todettiin 2015, IBS tuli kylkiäisenä myöhemmin. Masennukseen sairastuin 2017, sen sain hyvällä lääkityksellä remissioon.
 
Mulla on myös skolioosi ja kuten Mini2, käytin lapsena korsettia sen takia pari vuotta. Oon kuitenkin saanut ilmeisesti pidettyä selän sen verran ok kunnossa, ettei se juurikaan kipeydy. Hyvä niin. Tosin koska nyt on kyseessä eka raskaus, en tiedä, tuleeko tuo skolioosi vaikuttamaan raskausaikaan. Toivottavasti ei ainakaan kovin paljon.

Enemmän harmia mulle tuottaa mun atopia. Neuvolan mukaan saan käyttää lähes kaikkia mulle määrättyjä lääkkeitä, lääkevoiteita ja silmätippoja, mutta yritän kuitenkin olla käyttämättä niitä, jos ei ole ihan pakko. Mutta talvi on tunnetusti atoopikolle vuoden kurjinta aikaa, joten oon varma, etten tule selviytymään tästäkään talvesta kokonaan pelkillä perusvoiteilla.
 
Mulla on Ms-tauti. Tällähetkellä ei lääkitystä. Raskaus on lääke mulla tähän sairauteen
 
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ollut jo useita vuosia ja siihen on lääkitys. Lisänä on paniikkihäriö ja yleinen ahdistuneisuushäiriö, jotka on hyvässä hoidossa. Paniikki ja ahdistus ilmenee nykyään enää lähinnä niissä tilanteissa kun olo on muutenkin todella huono. Viimeisin pidempi ahdistus oli 3 peräkkäisen keskenmenon jälkeen (tosin tuossa vaiheessa olisi varmaan moni sellainenkin, jolla ei kyseistä sairautta ole ahdistunut).

Uusimpana on nyt epäilty astman puhkeamista ja tällä hetkellä onkin Pef-seuranta.
 
Mulla on todettu migreeni ja astma, joka aktivoituu allergioista ja flunssasta. Migreenikohtausta ei ole ollut yli vuoteen, ja astmalääkettä tarvin viime kesänä siitepölyn takia vaan pari kertaa.

Nyt mulla tutkitaan kilpirauhasarvoja, kun ne on pielessä. On kuitenkin mahdollisuus, että ne on pielessä mun hyperemeesin takia. Tai sitten mun hyperemeesi on näin raju niiden takia. Kävin jo kerran kontrollissa, ja yksi arvo oli pielessä, joten uusi kontrolli odottaa 2-3 viikon päästä.
 
Mulla on todettu migreeni ja astma, joka aktivoituu allergioista ja flunssasta. Migreenikohtausta ei ole ollut yli vuoteen, ja astmalääkettä tarvin viime kesänä siitepölyn takia vaan pari kertaa.

Nyt mulla tutkitaan kilpirauhasarvoja, kun ne on pielessä. On kuitenkin mahdollisuus, että ne on pielessä mun hyperemeesin takia. Tai sitten mun hyperemeesi on näin raju niiden takia. Kävin jo kerran kontrollissa, ja yksi arvo oli pielessä, joten uusi kontrolli odottaa 2-3 viikon päästä.

Mikä se yksi arvo oli ja paljonko tulos. Mullakin oli kuopusta oottaessa tsh yli 4 ja ei tehty muuta kun että "seuraillaan". Vasta keskussairaalassa rakenneultrassa lääkäri hämmästeli, että miksi ei ole aloitettu lääkitystä kun raskausaikana normi viitearvot ei päde. Pitiköhän olla tsh ekan kolmanneksen alle 2,5 tai alle 2 peräti.
 
Mikä se yksi arvo oli ja paljonko tulos. Mullakin oli kuopusta oottaessa tsh yli 4 ja ei tehty muuta kun että "seuraillaan". Vasta keskussairaalassa rakenneultrassa lääkäri hämmästeli, että miksi ei ole aloitettu lääkitystä kun raskausaikana normi viitearvot ei päde. Pitiköhän olla tsh ekan kolmanneksen alle 2,5 tai alle 2 peräti.

Ekassa näytteessä tsh oli 0,01 ja t4 19,07. Eli liikatoimintaa ilmeisesti viittaa. Kontrollin arvoja en näe omasta kannasta, kun sitä ei ole sinne vielä kirjattu. Mutta tätä nyt tosiaan seuraillaan. Jos jotain sydämentykytyksiä alkaa tulla, niin pitäisi mennä näytille.
 
Takaisin
Top