Perinteitä

August14

Sanavalmis juttuseppä
Elokuunmammat 2014
Elomammat 2017
Huhtikuiset 2021
Tää ei tänne välttämättä kuulu, mutta tänne voi kaikki käydä kommentoimassa, kun kuitenkin julkinen on. :)

Asiaan. Olen pienen tytön äiti ja toinen pieni tulossa (niin kuin te jo tiedättekin elokuisissa). Olen aina halunnut, että perheessä olisi jotain perinteitä. Kun nyt vaikka mietitään että on laskiainen tulossa niin siihen kuuluu mäenlasku, hernekeitto, laskiaispullat ym.
Kun mietitään kalenterin juhlapyhiä ja muita "merkkipäiviä" niin haluaisin mahdollisimman paljon kuulla mitä perinteitä yleensä päivään on kuulunut. Ruokia, tekemisiä, askartelut ym.
En tiedä tuliko vähän sekava sepostus, mutta jos joku ymmärsi niin tänne kertoilemaan perinteitä. :signs001
 
Kiva aloitus! Meillä kun isommat lapset on jo 9 ja 6, niin perheen omia perinteitä on ehtinyt jonkin verran syntyä. Aika monet on tietysti sellaisia hyvin yleisiä, esim. meidän jouluperinteissä epätavallisempia on lähinnä jotkut joulupöydän ruoat (kreikkalainen salaatti!) ja se että lapset saa joulusaunaan lunta (jos vaan on, mustina jouluina on pitänyt sitten ostaa jotkut erikoisemmat kylpykuulat tms).

Ehkä pääsiäismunien etsimisen vois mainita, ei kuulunut oman lapsuudenkotini perinteisiin mutta omat lapset odottaa sitä aina kovasti. Piilotan munat pääsiäislauantai-iltana ja su-aamuna lapset saa sitten etsiä niitä. Osa Kindereitä tms, ja sitten on pari sellaista täytettävää pahvimunaa jotka kierrätän joka vuosi ja joissa on jotain pikkulelua/tikkareita ym. Lapset jakaa munat tasan, aina kaksi samanlaista eli mitään kilpailua munien määrässä (ja itkua siitä seuraten) ei tule. Pari on aina tosi hankalassa paikassa, mieluiten isot/hyvät niin motivaatio säilyy vaikka aikaa kuluu :)
 
Kiva kuulla näitä! Toi lumen tuominen joulusaunaan kuulosti kivalta :)

Meillä Juhannuksena tehdään saunavihdat ja niitä tehdään pari ylimääräistä pakastimeen jotta saadaan sitten joulusaunaankin. Joulusaunassa saunotaan myös kynttilänvalossa.
Pääsiäiseksi kasvatetaan rairuohot ja tänä vuonna aion aloittaa lapsille (2 ja 4v) juurikin tuon pääsiäismunien etsintäperinteen. Meillä se kuului lapsuudenkodissa perinteisiin ja muistan kuinka hauskaa ja jännittävää se oli!

Viime juhannuksena käytiin ähtärin eläinpuistossa ja mies tuumasi että siitä voisi ottaa joka vuotisen perinteen. Se oli kyllä kivaa juhannuspuuhaa ja kun aamusta mentiin niin sai kaikessa rauhassa kiertää ja tietysti omat eväät mukana, se on aina lapsista mukavaa.

Vielä ei ole kauheasti muita perinteitä muodostunut... hauska kyllä kuulla muiden perinteitä ja miettiä sitten omalla kohdalla voisiko sopia oman perheen touhuihin :)
 
Itse listasin nyt hieman pienesti perinteitä:
*Uusivuosi: tinat, ilotulitteet, hörynakkeja, ranskalaisia ja perunasalaattia
*Kynttilänpäivänä ohrapuuroa
*Laskiaisen jo mainitsinkin
*Palmusunnuntai: virpomista, munien maalausta
*Pääsiäinen: syödään lammasta ja voisimme kokeillaan tuota munien etsintää niin kuin sokeripala vinkkasit!
*Vappu: simaa, munkkeja/tippaleipää ja kaupunkikävely
*Juhannus: mökkeilemään isolla joukolla (sukulaiset), hyvää ruokaa, juhannuskoivuja ja juhannuskokko
*Pyhäinpäivänä käydään haudoilla (halloween viimeistään tässä ehkä kun muksut on isompia)
*Itsenäisyyspäivä: lippu ja/tai kynttiläaskartelua, aikuisilla sitten tuntematon sotilas ja kauniiden pukujen ihailua.
*Joulu: perinteiset jouluruoat, kuusen koristelu, lahjojen jako, haudoille

Siinäpä niitä olikin jokunen :rolleyes:

Mutta kaikki lisäykset kiinnostaa kyllä! :welcome
 
Mä oon miettinyt että sitten matkustaessa pienoisen kanssa niin täytetän pikkupullo paikallisella maanäytteelle (hiekkarannalta) yms ja pidetään sillä tavoin kirjaa siitä missä kaikkialla on käyty.

Toinen olisi keväisin istuttaa kasvimaalle pienokaisen valitsema kukka yms :)

Ja jouluaamuksi jää joulusukat avattaviksi, ehdottomasti (joulusukassa pikkulahjoja)! Joulurauhajulistuksen kuuntelu tai paikanpäällä katselu :) Joulukalenteri on myös tärkeä mutta se minkälainen niin en tiiä! Ja jokavuotinen kuva joulupukin kanssa, ennen joulua. Näillä kuvilla on kiva sisustaa kotia jouluisin ja lapsikin kiinnostuu niitä katsomaan sitten varttuessa.

Vappuna tivolit ja piknikit varmaan osa päivää jos säät sallii.

Ja kodin pikkukoristelu aina pyhän mukaan, Äitini on aina panostanut ja itsekin haluan esim halloween, ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, joulu...

Unohtui pikkupaukut uutenavuotena :)
 
Muokattu viimeksi:
Minä olen ollut aina sellainen "mutta niin tai näin me ollaan tehty aina!"-tyyppi, oikein viimeisen päälle perinteiden ystävä. Toki osasta perinteitä on tullut joustettua tai luovuttua iän ja miehen myötä. Lasta en ennestään omista, joten näihin saattaa tulla muutoksia, mutta tämmöisinä haluaisin ne pitääkin!

Niinkuin Eloinen17 jo sanoikin, niin itsekin haluaisin sisällyttää tuon pyhien koristelun osana perinteitä. Tällä hetkellä sitä tulee vähemmän tehtyä, mutta lapsi osaa arvostaa koristelua ihan eri tavalla ja onhan se mukavaa aikuisestakin.

*Uusivuosi: Uutenavuotena saa valvoa, käydään katsomassa ilotulituksia, syödään nakkeja ja sipsejä. Tinan valamisesta olen luopunut ihan sen ongelmajätteen-statuksen vuoksi, vaikka todella hauska perinne onkin. Ehkä voisi keksiä jonkun muun tavan "ennustaa" seuraavaa vuotta.
*Laskiainen: Laskiaisena saa syödä laskiaispullia! Miehen suvussa syövät niitä pitkin kevättä, mutta minulle henkkoht se on vain laskiaisen erityisherkku. Lisäksi lapsen/lasten kanssa olisi kiva sitten käydä mäkeä pulkalla laskemassa. Talviulkoilua!
*Palmusunnuntai: Virpominen pukeutuneena noidiksi/kissoiksi/tms. Rairuohoa ja pääsiäisen koristelua.
*Pääsiäinen: Pääsiäismunien etsintä, jota mekin lapsena saatiin harrastaa. Sitten syödään vähän paremmin, jälkkärinä mämmiä (vaikka en itse osaakaan sitä arvostaa). Muistan lapsuudesta että telkkarista tuli kivoja piirrettyjä.
*Vappu: Sima, munkit, ilmapalloja ja serpentiiniä, saippuakuplien puhaltamista pihalla. Grillauskauden aloitus mahdollisesti.
*Juhannus: Sauna ja vihdat, uiminen, grillaus. Yleensä ollaan vietetty juhannusta isommalla porukalla, joten juhannusviikonloppuun kuuluu kaikenmoiset pihapelit ja leikit (mölkky, sulkapallo... mitä tahansa). Saa valvoa ja pelata lautapelejä. Telttanukkuminen kesällä on muutenkin kivaa, joten mummoloissa (jotka sijaitsevat maalla) voi vähintään juhannuksena retkeillä teltassa.
*Pyhäinpäivä / Halloween: Tälle päivälle ei ole sen kummempia perinteitä, mutta tuo Halloween voi tosiaan sitten isompana tulla meilläkin osaksi vuodenkiertoa. Itse nimittäin nautin kaikista teemajuhlista, ja jos lapseni on yhtään äitiinsä tullut, haluan toki tuon teemailun tälle suoda.
*Itsenäisyyspäivä: Kaksi kynttilää ikkunalla, glögikahvit illalla, piparkakkuja ja torttuja
*Joulu: Joulukalenteri (samanlainen mitä meillä pikkuveljen kanssa oli; pikkusukkia, joissa saattoi olla esim.palapelin palasia vähä kerrallaan, ja jotain pikkunamuja), joulusiivous, jouluruuat, joulusauna ja saunatontulle viimeisten kovien löylyjen viskaaminen, tietokoneeton jouluaatto (joulupukkia odoteltiin vaikka pelaamalla lautapelejä). Joululahjat ja niiden jakaminen, ja yhdessä avaaminen. Saa valvoa myöhempään. Pienenä nukuttiin myös pienenä jouluaaton ja -päivän välinen yö joulukuusen äärellä patjoilla kaikkine lahjoinemme, mikä olisi kiva sallia mikäli tila vain mahdollistaa asian.

Huh tulipa romaani! :hilarious:
 
Oon miettinyt itsenäisyyspäiväksi voisi tehdä jotain hienompaa ruokaa, niin kuin juhlissa. Päiväkodilla kun olin töissä niin siellä vietettiin itsenäisyyspäivää juhlilla ja lapset sai pukeutua hienoihin vaatteisiin ja oli juhla-ateria, mikä oli lapsista erittäin kiva! :) itsekin tykkään teemajuhlista ja aina harmittelen että koskaan en ole esim. Naamiaisiin päässyt tms.. mutta kunhan muksu(t) on tosiaan isompia niin pääsee itsekin siinä "leikkiin" mukaan :hilarious:
 
Oih miten ihana aloitus!!!

Vähän on tosiaan jääny juhlaperinteet vähälle lapsettomana pariskuntana eläessä. Esikoinen niin pieni että ekaa joulua vasta vietettiin. Aika paljon sukulaisilla kiertämistä kuuluu ainakin toistaiseksi joulun viettoon.
Pääsiäinen kuuluu myös mieli juhliin. On ihana kevään alun juhla ja vailla mitään "pakkojuhlintaa" tai lahjastressiä :) tuo pääsiäismunien etsintä kanssa täytyy omasta lapsuudesta ottaa lapsille jossain vaiheessa!
Vaput ja Uudet vuodet on sellaisia että pitäis muka olla ulkona, mutta mä en kyllä tarkene:oops: Vappupiknik hrrrr:coldfeet:

Mutta innolla kuuntelen teidän muiden perinteitä! Esim tuo lunta saunaan kuulosti ihanalle! Tuota hienompaa itsenäisyyspäivää voisi kanssa harkita...

Pulkkailu ja laskuaispullat täytyy kyllä ottaa laskiaiseen!!! Tänään täytyy myöntää että vilukissana olen suosiolla ollut sisällä:oops:
 
Oih miten ihana aloitus!!!

Vähän on tosiaan jääny juhlaperinteet vähälle lapsettomana pariskuntana eläessä. Esikoinen niin pieni että ekaa joulua vasta vietettiin. Aika paljon sukulaisilla kiertämistä kuuluu ainakin toistaiseksi joulun viettoon.
Pääsiäinen kuuluu myös mieli juhliin. On ihana kevään alun juhla ja vailla mitään "pakkojuhlintaa" tai lahjastressiä :) tuo pääsiäismunien etsintä kanssa täytyy omasta lapsuudesta ottaa lapsille jossain vaiheessa!
Vaput ja Uudet vuodet on sellaisia että pitäis muka olla ulkona, mutta mä en kyllä tarkene:oops: Vappupiknik hrrrr:coldfeet:

Mutta innolla kuuntelen teidän muiden perinteitä! Esim tuo lunta saunaan kuulosti ihanalle! Tuota hienompaa itsenäisyyspäivää voisi kanssa harkita...

Pulkkailu ja laskuaispullat täytyy kyllä ottaa laskiaiseen!!! Tänään täytyy myöntää että vilukissana olen suosiolla ollut sisällä:oops:

Mutta jos nyt muutaman vauhdikkaan mäen ottaa ja juoksutat pulkat aina vaikka lapset kyydissä takaisin ylös, niin ei kerkee tulla kylmä. Ja sit takaisin sisälle kuuman kaakaon pariin, hmmmmm.... Maistuu aina vähän paremmalle kun on vähän kylmissään, haha!
 
Oon miettinyt itsenäisyyspäiväksi voisi tehdä jotain hienompaa ruokaa, niin kuin juhlissa. Päiväkodilla kun olin töissä niin siellä vietettiin itsenäisyyspäivää juhlilla ja lapset sai pukeutua hienoihin vaatteisiin ja oli juhla-ateria, mikä oli lapsista erittäin kiva! :) itsekin tykkään teemajuhlista ja aina harmittelen että koskaan en ole esim. Naamiaisiin päässyt tms.. mutta kunhan muksu(t) on tosiaan isompia niin pääsee itsekin siinä "leikkiin" mukaan :hilarious:

Joo, aina voi lähteä ite mukaan naamioitumaan ja ainakin pienistä lapsista sen luulisi olevan vaan hauskaa kun äiti tulee mukaan. Kiertäähän ne Halloweenina jenkeissä vanhemmatkin asuissa lastensa mukana, niin miksei meillä vaikka palmusunnuntaina! Koskaan en ainakaan minä ole liian vanha naamiaisiin. :D
 
Ihania perinteitä teillä ollut ja tulossa myös! Ja paljon jaettuja. Kyllä nuo vuosittain toistuvat perinteet on tosi merkityksellisiä. Aika ihanaa että pian saa alkaa oman perheen kanssa rakentaa uusia perinteitä! Haluaisin luodessani uusia perinteitä korostaa ihmisten välisten sopimusten voimaa - kehittää uusia tapoja juhlia ihmisoikeuksia tai eläintenoikeuksia esimerkiksi. Myös tuoreempia taiteeseen ja taiteilijoihin liittyviä perinteitä olisi hauska keksiä - jos 2016 voitaisiin juhlia muitakin kuin Runebergiä ja Aleksis Kiveä. Tämä keskustelu pitikin paljon ajatuksia liikkeelle :joyful:
 
Miten ihana ketju! Meillä ei oo vielä omia perinteitä ehtinyt muodostua, kun esikoinenkin vasta kaks vuotta. Vietetään oikeestaan kaikki juhlat mun vanhempien kanssa, joten eiköhän tule laitettua omat perinteet kiertoon lapsille! :)

Itsenäisyyspäivä: kreikkalaista ruokaa
Jouluaatto: joulupuuro, kuusenhaku, lastenohjelmia, kuusen koristelu, sauna, ruokaa, lahjat
Uusi vuosi: tortilloja
Pääsiäinen: haluisin jatkaa suklaamunien piilotus-perinnettä, mutta pitää keksiä pähkinäallergikolle joku vastaava mitä piilottaa
Juhannus: käytiin pienenä aina huvipuistossa, kun juhannuksena ei ikinä ollut jonoja, varmaan jatketaan tätäkin perinnettä
Vappu: simaa ja munkkeja

Aika ruokapainotteisia meillä on perinteet :D sitten varmasti tulee myös askarreltua kunkin kauden mukaan :)
 
Meilläkin tykätään perinteistä ja kehitellään juuri vähitellen miehen kanssa omia oman perheen juhlapäivien perinteitä, kun tähän asti on pääsiäiset ja joulut vähintään aina menty jomman kumman perheen tapojen mukaan, riippuen siitä, missä ollaan. Vähitellen on kyllä herännyt vahvempi halu luoda jo omiakin juttuja.

Ei ihan suoraan liity näihin yleisiin juhlapäiviin, mutta tavallaan meidän oma perinne nyt: ostin kolme ja puoli vuotta sitten esikoisen ristiäisiin isomman kirjan vieraskirjaksi ajatuksella, että sitä voi käyttää sitten vuosien varrella muissakin hänen juhlissaan - esim. lapsuuden synttäreillä, ja vielä myöhemmin vaikka rippi- ja valmistujaisjuhlissa. Toistaiseksi oon muistanut laittaa sen esiin ja on kyllä tosi kiva kun ihmiset ovat kirjoittaneet sinne terveiset aina kulloisistakin juhlista. Lisäksi oon kunkin juhlan etusivulle laittanut tilan, että lisään juhlakuvan neidistä ja muutenkin siellä on tilaa, että voi jälkikäteen lisäillä joitain kuvia kyseisistä juhlista. Itse tykkään kovasti kaikista menneiden muisteluista ja toivon että neiti itsekin arvostaa joskus isona sitten. :) Täytyy nyt muistaa pikkukakkosellekin hankkia oma kirja ennen hänen ekoja juhliaan. :Heartred
 
Ihana idea toi juhlat läpi kiertävä vieraskirja lillimaaria! Taidan varastaa idean :grin Oon ajatellut tekeväni lapselle kauniin laatikon, jossa voisi säilyttää vauvakirjaa, muita pieniä muistoja ja vaikkapa tuota vieraskirjaa myös.
 
Mua harmittaa, kun en meidän omaa vieraskirjaa häiden jälkeen ole muistanut käyttää.. :sad001 ois voinut tytön ristiäiset, synttärit ym. Laittaa jo siihen..
 
Aivan ihana aloitus!
Meillä ei vielä oikein ole ehtinyt oman perheen perinteitä muodostua. Tähän asti aina vietetty pyhät isovanhempien luona joten mennyt aika pitkälti sitten molempien oman lapsuuden perinteiden mukaan. Nyt kun esikoinen noin 2,5v on kyllä alkanut tulla olo että voisi vähitellen alkaa myös niitä omia perinteitä muodostamaan. Pääsiäisestä voisi olla hyvä aloittaa :happy: Siihen tulee ehdottomasti tuo täällä jo mainittu pääsiäismunien etsintä. Muistan tuon omasta lapsuudesta todella kivana juttuna. Meillä saattaa vain hieman hankaloittaa asiaa ahneet koirat, pitää yrittää keksiä piilopaikkoja joista ne eivät vahingossa pääse varastamaan :joyful:
Pitää varmaan alkaa tehdä hieman suunnitelmia tulevia juhlapyhien ajatellen. Mitä ottaa omasta lapsuudesta ja mitä uusia juttuja voisi keksiä sitten "meidän perheen" jutuiksi.
 
Meillä aika ruokapainotteisia perinteet.
Jouluna: laatikot, kinkut/kalkkunat, sienisalaatit, tortut, piparit, glögit, puurot yms. Lapset koristelee kuusen, joulusauna, lahjojen jako, haudoilla käynti..
Uusi vuosi: toisena päivänä tortillat ja toisena nakit ja salaatit. Sipsiä ja pommacia. Raketit ja tinat.
Runebergin tortut.
Laskiaispullat.
Pääsiäinen: pasha, mämmi, munien etsintä, rairuoho, virpominen.
Vappu: kevään eka grillaus, vapputori ja vappupallot, munkit ja sima.
Juhannus: vaihdellut meillä paljon kun vanhemmat lapset olleet harvemmin meillä, mut toissa juhannuksena oltiin Seurasaaren juhannuksessa ja oli tarkoitus ottaa se perinteeksi. Viime vuonna oltiin kuitenkin turkissa, niin aloittaisko tänä vuonna..?
Halloweenina ollaan vähän koristeltu joskus ja jotkut herkut ehkä syöty.
Isänpäivä lounas.
Eipä tuu muuta mieleen..
 
Ai niin, ei pidä unohtaa tärkeintä eli äitienpäivää! :cat:
Meidän perheessä se on muotoutunut aika lailla mun toiveiden mukaan niin kuin tietysti pitääkin.
Mies ja lapset tuo mulle aamiaisen sänkyyn tarjottimella, siinä aina jotain herkkua (croissantia, mansikoita yms) ja lapsetkin yleensä närppii tarjottimelta - lakanat voi aina vaihtaa jälkeenpäin...
Lounas syödään jossain ravintolassa ja päivän aikana käväistään myös molemmissa mummoloissa. Viedään usein joku isompi ruukkukukka tms (molemmat mummot tykkää laittaa puutarhaansa) mutta lapset poimii aina lisäksi kimput valkovuokkoja, myös minulle :)
 
Olen itse asunut monta vuotta ulkomailla ja olisi kiva tuoda perheeseen myös kansainvälisiä perinteitä. Perinteisiä suomalaisia ei omassa lapsuudenkodissa juurikaan harjoitettu, joten sieltä ei siirry mukana mukavia perinteitä tai painolastia. Paljon saa siis itse keksiä ja soveltaa :) Suomalaisia ruokatraditioita ei kyllä perinteisiin tule kuulumaan laskiaispullia, mansikkakakkua, karjalanpiirakoita ja mustikkamaitoa enempää, kun ne ei omaankaan ruokavalikoimaan omassa perheessä kuulu.

Tapaninpäivän Valioliiga-kierros ja Mestareiden liigan finaali toukokuussa tulevat kuitenkin kuulumaan vuosikalenteriin :p
 
Itselleni perinteet kuuluivat vahvasti lapsuuteen. Sittemmin kotoa pois muutettuani ja nykyisen puolison kanssa meille ei vielä ole juuri perinteitä muodostunut. Molemmat kun tekevät sellaista työtä, että töissä ollaan minä päivänä tahansa. Lapsettomina olemme vielä ottaneet mielellämme noita juhlapyhiä, jotka muut haluavat viettää perheidensä kanssa.

Parina vuonna olen nyt kuitenkin piilotellut miehelleni suklaamunia ympäri asuntoamme. Haluaisin meillekin perinteitä, joita lapset voivat sitten odottaa ja muistella vanhempinakin. Ehkä nekin muodostuvat hiljalleen.
 
Takaisin
Top