Perinteinen joulukalenteriketju

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Joko teillä on lasten joulukalenterit hommattuina / tehtyinä? Millainen kalenteri on tänä vuonna? Jos teet itse kalenterin, mitä laitat luukkuihin?

Ostin Lidlistä sellaisen puolivalmiin tee se itse -kalenterin, jossa pahvista taitellaan ikään kuin pieniä paketteja 24 kappaletta. Täytettä kalenteriin en ole vielä hommannut. Haluaisin välttää erityisesti epäterveellistä syötävää ja turhaa krääsää. Aiempina vuosina luukuissa on ollut mm. pähkinöitä, sukat, tarroja, duplopalikoita, junaradan osia, hiuspompuloita, piparimuotteja (ja lupaus piparien leipomisesta) ym.

Kaikki tuo toimii varmasti edelleen 2- ja 3-vuotiaiden kanssa, mutta mitäs kalenteriin voisi laittaa 7- ja 10-vuotiaille? Ja muutenkin saa jakaa omat "täyteideansa", koska luukkuja on kuitenkin se 24 kappaletta, enkä kovin monena päivänä viitsisi laittaa samoja juttuja.
 
Äkkiä mieleen tulee 7- ja 10-vuotiaille esim. pompuloita ja pinnejä, leffaliput, pientä rahaa, keräilyleluhahmoja, huulivoide, pieniä askartelutarvikkeita, jouluisia pikku koriste-esineitä..

Teen lapselle taas itse kalenterin, koristeltu viimevuotinen pahvilaatikko, jonka kanteen vaihdan luukun numeron joka päivä. Mahtuu pientä että isompaa. Tänä vuonna esim. muovailuvahaa, pyjama, tusseja, dvd, kirjoja... kaikkea ei olla vielä hankittu.
 
Minulla on kaksi kalenteria tehtynä ja yksi vielä kesken. Nuorimmaisen kalenteriin tulee pääosin tekemistä, esimerkiksi sytytetään kynttilä, leivotaan piparkakkuja, otetaan esille jouluinen soittorasia, jouluvalot, tonttuja, enkeleitä, kuunnellaan joululevyä, käydään kirkossa, joulukuusen pystytys ja koristelu. Isompien kalenterissa oli huulirasva, kynttilä, sukat, postimerkki (kummitädin osoite samassa luukussa), siivousliina joulusiivousta varten, kuusenpallo, pompuloita, pinnejä, piparimuotti.
 
Teen pojalle ja miehelle kalenterin pilttipurkeista. Tai oikeammin täytän jo useana jouluna käytössä olleet purkit. Aiempina vuosina on tarraat olleet kova sana, mutta vähän tuntuu että niiden osuutta kannattaa tänä vuonna vähentää. Sen sijaan laput joissa on tekemistä, kuten koristeiden laittoa, joulutorttujen leivontaa, kuusen koristelua on 5-vuotiaallekin hyviä. Muuten sisältö vielä hakusessa, en ole vielä edes aloittanut. Pinnit ja ponnarit voisi myös mennä, kun pojalla on pitkä tukka. Miehen kalenteri kaipaa myös täytettä. Ekana vuonna se oli vielä helppo täyttää, mutta viime vuonna se sisälsi vain herkkuja ja lappuja joissa oli hierontaa tai tekstejä "olet rakas" hengessä.
 
Takaisin
Top