Perintö tekijät ?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jenni90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jenni90

Asioista perillä oleva
Sain tämän idean tuolta kesäkuisista ! :]
ELi mitä toivotte tai / ja luulette, että lapsenne perii teiltä/muilta sukulaislta ? 
Silmien väri, luonne ym . . . 
Uskotteko perintö tekijöihin ? 

Kerrompa oman kokemuksen. Eli. Mun mummalla ja Paapalla molemmilla sini-vihreät silmät; heillä kolme lasta; veljeksillä ruskeat silmät ja mun äidillä vihreät ! 
Eli tuo ruskea väri peritty jostain TOOOOSI kaukaa. . . 
No mun öidillä tosiaan ne vihreät silmät ja isällä siniset; ja minä sain siniset silmät.
No mun miehellä ja miehen äidillä ruskeat silmät ja pojallamme on ihan tumman ruskeat silmät. Mutta mieheni sisaruksilla kaikilla sini-vihreät silmät.
 Ja kuulin, että usein luulaan, että ruskea on hallitseva väri; mutta ei  oikeasti pidä paikkaansa . .  .  Tiedä tuota ? 

Samoin meidän poika peri jostain ?  todella syvät hymykuopat  molempiin poskiin. Jostain kaukaa liekö nekin tulleet ? :) 

Luonne esikoisella on taas prikuulleen kun isällään. :) ja näöltään on kuin kopio isästään =)

Me mietittiin miehen kanssa joskus kauan ennen aktiivisia lapsensaantiajatuksia, että jos ominaisuuden periytyisi molempien vanhempien keskiarvona, niin meille tulis aika "keskiarvolapsi" :) Mies on pitkä ja hoikka, minä lyhyempi ja "pullistumaan taipuvainen", miehellä on kulmikkaat kasvot ja minulla pyöreät, mies on seurassa se hiljaisempi ja uskomaton lehmänhermo, minä taas toivoton papupata ja tuulella käyvämpi, miehellä on pitkät hoikat sormet ja mulla taas tällaiset nakit... Ylipäätään ollaan aika erilaisia, sekä ulkoisesti että luonteeltamme, niin että katsotaan millaisen paketin se kohtalo meille tästä paletista arpoo :) Suomalaisen keskiruskeat hiukset ja perussiniset silmät on kyllä odotettavissa, ne löytyy molemmilta!

Toivomuksia jos saisi esittää, niin miehellä on suoremmat hampaat, mutta minulla paremmat geenit sydän- ja verisuonisairauksien suhteen...

Jänniä pohdintoja :)

Ollaan mietitty joo, mies on aivan varma että lapsella on tummahkot ja ehkä kiharat hiukset, koska hänellä itsellään ja isällään on aika vahvana nää piirteet. Itse oon taasen aika blondi, mun isä on vaalea ja sinisilmäinen, äiti taas ruskea-vihreäsilmäinen ja tummahko. Silti mulla siniset silmät. Ja joo, tummuus ja ruskeasilmäisyys tosiaan useimmiten on dominoivampaa mutta ei tietenkään aina. :)  *itse kävelevä todiste*
Ultraäänestä saattoi päätellä että muksullamme on aika suora nenu kuten meillä molemmilla, mutta ne muut piirteet sitten...joo-o on se jännää. :)
 Ja meidän molempien äideillä on ruskea-vihreät silmät ja meillä silti siniset, ties vaikka pukkais yllärin ja muksulla ois vihreet tai ruskehtavat!

Voi, mä rakastin koulussa näitä biologian tunteja jossa puhuttiin perinnöllisyydestä =) Ruskeasilmäisyys on oikeesti hallitseva piirre mutta kun ruskeasilmäisellä voi olla myös sinisilmäisyyden (tai vihreän ym) geeni niin eipä se välttämättä sitten periydykkään.
Meidän lapselle todennäköisesti tulee luonnonkiharoita kun kummallakin niitä on. Silmien väristä on vaikea sanoa kun miehellä on aika sekasikiö silmät :D Tuleva mummo lupasi juuri lähettä miehen vauvakuvia mulle niin voipi sitten vertailla muistuttaako poika paljon isäänsä =)

Ruskeasilmäisyys on oikeesti hallitseva piirre mutta kun ruskeasilmäisellä voi olla myös sinisilmäisyyden (tai vihreän ym) geeni niin eipä se välttämättä sitten periydykkään. 

Tuota en tiennytkään [: 

Monesti kuulee sitten näitä; että
tytöt on isänsä näköisiä ja pojat äidin.

Mutta kuten sanoin, meillä poika kun kopio isästään. 
Vauvana oli vähän mun näköinen; mutta ei enään
sitäkään vähää :D

Hei kaikille!
En ole aiemmin tänne kirjoitellut vaikka seurannut olenkin aktiivisesti keskustelujanne. Meillä on laskettu aika 23.7.,  tyttöä todennäköisesti odotellaan ja synnäri on OYS. 

Tämä aihe herätti kirjoitusinnostuksen kun olen perinnöllisyytiedetttä opiskellut, eli on jo yleisesti kiinnostava ja nyt oman lapsen kohdalla on toki tullut mietiskeltyä että millainen kaverihan sieltä tulee.
Silmien väristä sen verran että kuten Sipsukka sanoikin, niin ruskea on vallitseva ominaisuus ja juuri sen peittävän luonteen vuoksi voi ruskeasilmäisellä siellä alla olla vaaleampia värejä, jotka siis ovat peittyneet. Esim. meidän äidinäidillä oli ihan tummanruskeat silmät ja äidinisällä jäänsiniset, äidilläni taas on perisuomalaiset siniharmaat. Lisäksi silmien väriinkin vaikuttaa muistaakseni useampi geeni jolloin erilaiset sekoitukset  mahdollistuvat ja joskus voi käydä niinkin että kahdelle sinisilmäiselle tulee ruskeasilmäinen lapsi (vaikka onkin tosi harvinaista). 
Itse arvelisin että meidän muksulle tulee todennäköisimmin tummanruskea tukka, siniset tai sinivihreät silmät, melko suora ja pieni nenä, eikä hän liene kovin pitkä. Tämä sen perusteella että meillä molemmilla on nämä piirteet. Tukanväriksi voi tosin sattua myös vaalea tai punertava, isäni kun on ihan vaalea ja anoppini punatukkainen emoticon.

jenni90  kyllä minä uskon kun oon nähny. mun äitillä ja isällä on molemmilla siniset silmät mutta mun siskolla on sini-ruskeet silmät... äitin äitillä oli ruskeet silmät.. :D sitten kaverin lapsella on siniset silmät vaikka muilla perheenjäsenillä on ruskeat silmät, mun mielestä kiehtova aihe, nuo perintötekijät... :D

Nyt löytyi aihe jota olen itsekkin jonkinverran pohdiskellut :) Eli minun vanhemmat: isä on pitkä ja hoikka, siniset silmät, perinteiset maantienväriset hiukset. Äiti: minua yli päätä lyhyempi, hoikka, tummanruskeat hiukset ja tummanruskeat silmät.

Äidin sisarukset on kaikki vaaleita ja sinisilmäisiä vaikka niiden isä on tumma ja äiti punertavahiuksinen ja sinisilmäinen.

Isän isällä oli vihreät silmät ja tummat hiukset ja isän äidillä vaaleat hiukset ja siniset silmät

Minulla on vaaleanruskeat hiukset ja vihreät silmät ja minun kahdella siskollani on siniset silmät ja toisella on vaaleat ja toisella tummat hiukset. Minä olen sisaruksistani pisin, kaksi muuta ovat vain vähän äitiä pidempiä, minä olen melkein isäni mittainen. Että näin.

Mieheni on pitkä, hoikahkohko (leveät hartiat), tummatukkainen, sinisilmäinen ja erittäin vaaleaihoinen(palaa helposti :)). Hänen äitinsä on vaalea ja sinisilmäinen, minua reilusti lyhyempi ja isänsä on pitkä tukevahko, tummahiuksinen ja sininilmäinen. Miehelläni on kaksi sisarusta joista toisella on vaaleat hiukset ja vihreät silmät ja toisella tummat hiukset ja siniset silmät.

Toivoisin että joku meidän lapsista perisi vihreät silmät ja mieluummin miehen hiusten värin kuin minun... Mutta jännityksellä odotamme minkänäköinen pikkuinen sieltä tuleeemoticon   Todennäköisesti kuitenkin lapsesta tulee melko pitkä, koska me olemme kumpinkin pitkiä :)

TiinuL mielenkiintoista ! [:
Siis, että on aiheeseen oikeen perehtynyt paremminkin :)

Meillä tosiaan esikoinen oikein latino poika.
Ihon värikin on mielettömän tumma ! Menisi ihan täysin
ulkomaalaisesta. 
Mutta mieheni on tosi tumma. Samoin kun anoppini.
 Oliskin ihan hauskaa, jos tästä tytöstä tulisi ihan vaalea ja
sinisilmäinen :D Mutta eihän sekään mahdotonta? Kun mä 
ite olen vaalea.

Mutta toi ruskeasilmäisyys on aika hauska juttu.
Nimittäin joka paikassa, kaupassa, neuvolassa, pankissa
siis iavan joka paikassa on ihmiset tulleeet ihailemaan esikoisen silmiä.
Olen monesti ollut kaverini kanssa liikenteessä; hänellä samanikäinen tyttö
jolla siniset silmät; ei hänen lapselleen koskaan olla tultu silmien väriä ihastelemaan. . . 
Kai sitä mielletään, että ruskea silmäisyys on enemmän "ulkoomaalaista" Tai
siis sillai, että Suomessa ehkä vähän harvinaisempi?
Kuinka mä sen selittäisin :D

Ja monesti Turo-Eemilillle tultu sanomaan, että "kyllä on hurmuri, noi ruskeat silmät ja hymykuopat lumoaa vielä tytöt" jne . . . 

Entä onko tietoa, onko tukan määrä periytyvää? Vai yksilöllistä?
Siis paljonko on tukkaa kun syntyy. . . 

Jenni90, en tiedä minkä verran "syntymätukan" määrä periytyy, mutta ei ainakaan kovin yksiselitteisesti, kun meistä neljästä sisaruksesta yhdellä on ollut tumma tuuhea tukka, kaksi haituvapäistä ja yksi pulikalju (eli minä :D). Mutta tämä syntyessään tummatukkainen on meistä ainoa, jolla on ollut koko lapsuuden tumma hiukset, muut ovat olleet lähinnä blondeja...

Meillä on molemmilla siniset silmät ja molempien perheissä myös aika vallitsevana eli varmaan tulee sinisilmäinen vauveli. Hiuksista meillä on ollut jo vitsiäkin kun itsellä on piikkisuorat ja miehellä taas taipuvaiset mutta niitä on PALJON. Tuttu kampaaja sanoi, että jos saa minun hiuslaadun mutta miehen hiusmäärän niin voi käyttää hiuksiaan aseena jo emoticon 
Muuten itse olen todella lyhyt ja ikävä kyllä perus päärynävartalo. Mies on pitkä ja tosi hoikka vaikka syö tosi epäterveellisesti ja PALJON. On se niin väärin! Mitään perinnöllisiä sairauksia ei tiedetä olevan mutta miehellä on hampaiden suhteen vähän huonot geenit. Hampaat ei mahdu suuhun ja siksi niitä on vedetty pois aika monta, että on saatu suora rivi. Toivottavasti siis minun hampaat. Varmaan jos sieltä tulisi sellainen keskiarvo niin olisi aika hyvä. Todennäköisesti tulee kuitenkin pidempi kun äiskästä koska olen huikeat 156 cm pitkä tai pätkä paremminkin.

Saas nähdä minkä väriset silmät meidän poju saa, mulla on siniset ja miekkosella taas tumman ruskeet. Toivoisin että poika saisi isänsä silmät. 

Mulla taas on ollut paksu musta tukka syntyessä ja miehellä ei taas juuri ollenkaa hiuksia, minä olen vaalea ja mies tumma (mutta närästyksen perusteella tältä ainaki hiukset löytyy)  Molemmat ollaan pitkiä 175 & 185 sekä hoikkia, että pitkiä lapsistamme ainakin tulee emoticon

Nämä on kyllä mielenkiintoisia, ja aika monimutkaisia asioita, nämä geenit... Mun mies on 183cm pitkä ja hänen molemmat vanhempansa ja siskonsa ovat ihan tappipituisia, veljet sen sijaan keskimittaisia. Ja mun valkoisen kaverin mustan miehen kanssa saadut neitokaiset on keskenään aika eri värisia :) Ja miten joku voi näyttää vauvana ihan joltain sukulaiselta, ja parin vuoden päästä joltain aivan päinvastaiselta! Esim. mun ja mun nuorimman siskon vauva- ja taaperokuvat on pelottavan samannäköisiä, mut teininä samoja piirteitä ei löydy etsimälläkään, nyt hän taas näyttää toiselta siskoltaan.

Pitäis oikeastaan joku (sateisempi) päivä vähän lukea aiheesta, sillein pinnallisesti "lapsensaantinäkökulmasta", löytyisi varmaan mielenkiintoista luettavaa...

vanhempien pituudesta ja vauvan kooosta:
Meillä mies on 191cm, miehen veli 201cm ja miehen sisko 170cm
miehen vanhemmat 180cm ja 178cm ! Eli pitkää sukua sieltä puolelta . . 
Minä oon 160cm ja mun äitini  on 161cm  biologinen isäni on n. 180cm . . 

Esikoinen oli syntyessään 52cm ja 3610g Eli ei kovinkaan suuri.
Tai siis monet kaverieni vauvat olleet suurempia vaikka vanhemmat pienempiä . . 
mutta Turo-Eemil on ottanut koko ajan kasvu spurttia; eli tulee kyllä
isona isänsä mittoihin.
Turo-Eemil oli 10kk neuvolassa 78.8cm ja 11510g 
Ikäisekseen tosi pitkä poika. 

Mutta meillä onneksi ihana neuvola täti joka ottaa huomioon vanhempien pituuden !
Eli ei ole saarnannut pojan koosta.  . .  Edellinen neuvolantäti kun saarnasi. 
Vaan nyt on ihana mennä neuvolaan kun aina saa kuulla, että hienosti kasvaa omalla käyrällään. [:
Tulee aina hyvä mieli. . . 

Koska kyllä vanhempien pituus vaikuttaa. Ei voi vain vertailla niin yleisiin käyriin.
Kyllä se neuvola täti sanoi, että pituus on +2 käyrällä kun kysyin kuinka ne menee; mutta muuten ei koskaan ole sanonut mitään. . . 

Takaisin