Perinnöllisyydet

_diona

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin uskaltaa nyt luoda tälläisen ketjun tänne ihan mielenkiinnosta .. nimittäin olen miettinyt noita keskittymishäiriöitä, luetunymmärtämisiä vaikeuksia, yms. nuo kaksi nyt ekana mielessä.

Esiintyykö kenenkään teidän suvussa näitä, kun kuulema ovat perinnöllisiä tai ainakin neuvolatäti antoi ymmärtää .. niin kuinka kovasti periytyvää se/ne sitten on ? Ajattelin jos teillä jollain olisi kokemusta kyseisistä aiheista.

Itselläni on vaikeuksia luetunymmärtämisessä (sekä kaikilla kolmella sisaruksellani) ja masukkini isällä ADHD (perheensä ainut lapsi ja en tiedä onko hänen suvussaan enempää jolla olisi).

Mietin monesti, että millainen ihminen sieltä sitten putkahtaakaan. Voihan se olla ettei tule olemaan mitään noista, mutta ajattelin nyt kysyä teiltä, jos on kokemusta näistä ?

Kysymykseni saattoi kuulostaa hassulta, mutta toivottavasti sillä nyt jotain irtoaa ..
 
Minä olen allerginen ihan kaikelle mahdolliselle - hajusteet, kosmetiikka, kaikki eläimet lähes, sahanpuru ja se juttu mitä laitetaan hamsterin häkkiin? Puru? Lähes kaikki siitepölyt, huonepöly, se kamala hiekkapöly kadulta näin keväällä. Osa kukista (hyasintit yms. Haisulit), hiuslakka on yksi pahimpia. Hiusvärit, kynsilakat, osa pesuaineista... Lista vaan jatkuu. Lisäksi on todella paha astma ja atooppinen iho. Minulla on muitakin sairauksia ja sukuni se vasta sairasta sakkia onkin! Löytyy aspergeria, OCD, syömähäiriöitä, epilepsia, diabetesta ja niin edelleen.....

Minulla on siis kolme lasta joista kaksi on (tähän asti) täysin terveitä! Yksi lapsi on vain lievästi atooppinen ja hiukan koivulle allerginen, viime kesänä puhkesi astma. Samalla lapsella on laktoosi-intoleranssi jota ei ole kellään meidän suvussa! Toinen lapsista on kärsinyt puheviasta ja hitaasta oppimisista + kehityksestä kaikilta osin - tarvitseeko edes mainita ettei kellään suvusta ole ollut mitään vastaavaa?!
Kuvittelin itse saavani pelkästään todella allergisia lapsia joten on ollut positiivinen yllätys että näin kävi! Olin varautunut paljon pahempien ongelmien hoitoon.
Itselläni oli esim. vauvana todella raju koliikki - eikä sitäkään kellään lapsistani.

Tutussa perheessä on todella allergisia lapsia (esim. ihana maitoallergia) vaikka vanhemmat on ihan terveitä! Näinkin voi käydä. Älä turhaan etukäteen murehdi asioita!!
Eri asia jos suvussa olisi jokin todella vakava periytyvä sairaus, kuolemaan johtavakin jopa tai pahasti vammauttava, sitten voisi jo vähän huolestuakin. Kummallinen neuvolantäti jos pelottelee (ensimmäistä?) odottavaa, häpeä neukkutäti! Kannattaa laittaa tuollaiset höpinät ihan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Murehtimalla et pelasta lasta sairastumiselta. Nauti nyt rauhassa raskaudesta, sieltä tulee mitä tulee ja tuskin rakastat lastasi vähemmän jos joku sairaus kohdalle sattuukin. :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
adhd-lääkäriltä kysyttyä: Periytyvyys jos MOLEMMILLA vanhemmilla adhd on silti vain n.20%. Mulla siis adhd ja ukosta ei tiedä. Meillä käynyt niin onnettomasti että äitini, siskoni ja veljeni ovat kaikki adhd/add joten ihme kyllä ollaan kaikki se saatu vaikka siskolla ja veljellä eri isä kuin minulla.. Mutta kyllä sen kanssa pärjää! :) mein esikoinen on hyvin tempperamenttinen joten toivon että on vain sitä eikä adhd, uskon kyllä että osaan tunnistaa oireet sitten jos niistä haittaa tulee ja hakeutua avun piiriin nopeammin kuin itse. Niin ja olen myös hirmu allerginen kaikelle, ukko oli ilmeisesti maidolle allerginen pienenä ja esikoisella todettiin maitoallergia. Lääkäri sanoi että tälle toiselle on odotettavissa maitoallergia 60% todennäköisyydellä.
 
Mietinkin että onhan se ihan täysin mahdollista että ihan terve lapsi tuleekin kaikinpuolin, se vain mietitytti hieman että ovatko ne kuinka voimakkaasti periytyviä, mutta kiitos ainakin nyt näistä kommenteista/vastauksista, kiva saada jtn näkökulmaa tähänkin aiheeseen :)

Eikä täällä nyt pelätäkään, ainakaan vielä mitään ! Moni jo vähän yrittää säikytellä synnytyksellä, sanonu aina että se menee niinkuin menee, ei voi tietää, turhaa murehtia :D

Meidän suvussa ei kovasti allergikkoja ole, muutamalla vain elukoille, ja muutamilla suvussani tietysti se laktoosi-intoler. että ehkä se sitten on summamutikassa vaan osunut joidenkin kohdalle nuo tuollaiset.
Diabetestäkin, 1-tyyppistä isälläni ainakin .. se vähän minua ihmetytti neuvolatädin todettuaan ettei se ole periytyvää, jotenkin kuvittelin sen olevan, en kyl ajatellut että 2-tyypin olisi .. :eek: tulipahan käytyä ihan mielenkiinnosta siinä sokeritestissäkin, vaikkei olisi ollenkaan tavinnut.

Mamabird4: ja juu, on miun eka .. :D
 
Heips, tällä moniallerginen äippä myöskin, höystettynä pahoilla keksittymishäiriöillä. Virallista diagnoosia ei ole kun en ikinäjaksanut moista hommata mut adhd:a veikattu enemmän kuin monta kertaa ja mieheltä löytyy ihan diagnoosin kanssa. Meillä ei mitään lääkityksia niihin ole, vaan ollaan opeteltu elämään niiden kanssa. Esikoinen on nyt 1,5v ja kunnon pieni elohiiri, ehtii 100 paikkaan yhtä aikaa eikä ole hetkeäkään paikallaan. Mutta me ei olla huolissamme koska itse ollaan samanlaisia ja meistä jokainen pystyy joko ohjattuna keskittymään tai sit jos aihe johon keskittyy on tarpeeks mielenkiintoinen, niin kaikki oon hyvin. Mä oon sopeutunut hyvin aktiivisen lapsen kanssa olemiseen kun itse oon samanmoinen säätäjä :D
Miehellä on jonkin verran allergioita ja mulla paljon ja laajat, mutta ainakaan toistaseks tyttö ei ole perinyt mitään niistä :) Aika näyttää. Mulle on saattanut mun oman äidiltä periytyä pidentynyt QT-aika ja sitä tutkitaan parhaillaan ja jos se löytyy musta testataan myös lapsi. Suvusta löytyy jos jonkin moista mielenvikaa, päihdevikaa, molempia diabeteksiä, sydän ja verisuoni ongelmaa, keuhko-ongelmia, urakalla syöpää jne eli kaikki suomalaiset kansantaudit. Mä oon ottanu sen linjan et pyritään elämään järkevästi ja terveellisesti ja katotaan kuin pitkälle päästään, johonkin täällä kuollaan kuitenkin :wink En halua murehtia turhaan asioita jotka voi jäädä kokonaan tapahtumatta. Toivon et lapset on terveitä ja voi hyvin, mutta jos ei, niin sit sopeudutaan ja opetellaan :Heartred
 
Meidän perheen lempiaihe neuvolassa. Ei ole kuin parit allergiat ja niistä ei täti kysele mutta mulla on kuulovamma joka on 50% todennäköisyydellä perinnöllistä. Siis JOS on perinnöllistä niin ei osata edes sanoa millä todennäköisyydellä periytyy. Miehellä taas Crohnin tauti joka myös perinnöllistä ja heillä suvussa useilla. Tiedä sitten mitä lapsesta tulee... Aika ottaa ja näyttää, me ollaan ainakin vielä aika realistisen avoimella asenteella oltu mutta toki mä oon nyt enempi ja enempiä alkanut etenkin tuota kuulovamman mahdollisuutta jännäämään vaikka itse elänkin normaalia elämää vammasta huolimatta :meh:

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Takaisin
Top