Perhevapaauudistus

PinguP

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuiset 2021
Joko teillä on ehditty miettiä, miten perhevapaauudistusta hyödynnetään joulukuisen kohdalla?

Meillä ei vielä oo mietitty sen tarkemmin, mutta ilolla otetaan tämä kyllä vastaan! Mies tosin haaveilee yrittäjyydestä, että voi hyvinkin olla että siirtää osan omista perhevapaistaan minulle, mutta joka tapauksessa meillä tämä koetaan ehdottomasti muutoksena parempaan. :smiling-eyes:
 
No, meillä minä tulen olemaan vain kotona. Tai kai mies jonkun isyysvapaan pitää. mutta kuten esikoisen kanssa, toiveissa on täysinettää seuraavakin 6kk, joten ensinmäiset 6kk olen täysin kiinni vauvassa. Esikoinem nyt vajaa 9kk, ja edelleen syö öisin 1-10 kertaa. Nyt olen vuosilomalla, mutta en todella ymmärrä, millä jaksaisin töissä, kun valvon lapsen kanssa yöt ja mikään muu ei rauhoita, kuin tissi.. Että isästä ei kyllä öisin ainakaan tän lapsen kanssa oo mitään ”hyötyä”
 
Meillä isä luovuttaa mulle osan omastaan ja sit ehkä mietitään, jääkö sit lopuille päiville kotiin. Hänellä todellakin isommat tulot kuin mulla, joten pienempi häviö on et mä olen kotona.

Oon muuten aika uuno näissä tämmösissä aina, en kaikkea tajua ja varmaan menee osa etuuksista ohi kun en tajua hakea.:No Evil Monkey:
 
Meillä isä luovuttaa mulle osan omastaan ja sit ehkä mietitään, jääkö sit lopuille päiville kotiin. Hänellä todellakin isommat tulot kuin mulla, joten pienempi häviö on et mä olen kotona.

Oon muuten aika uuno näissä tämmösissä aina, en kaikkea tajua ja varmaan menee osa etuuksista ohi kun en tajua hakea.:No Evil Monkey:
Täö on kyllä niin totta, että monessa perheessä mies on se enemmän tienaava. Et sinäönsä ihan kiva ajatus jakaa puoluksi tuo aika, mutta tuskin on läheskään kaikissa perheissä taloudellisesti mahdollista..
 
Meilläkin luultavasti mies luovuttaa päiviänsä mulle, kun se on sekä taloudellisesti että käytännön järjestelyjen kannalta paras ratkaisu meille.
 
No, meillä minä tulen olemaan vain kotona. Tai kai mies jonkun isyysvapaan pitää. mutta kuten esikoisen kanssa, toiveissa on täysinettää seuraavakin 6kk, joten ensinmäiset 6kk olen täysin kiinni vauvassa. Esikoinem nyt vajaa 9kk, ja edelleen syö öisin 1-10 kertaa. Nyt olen vuosilomalla, mutta en todella ymmärrä, millä jaksaisin töissä, kun valvon lapsen kanssa yöt ja mikään muu ei rauhoita, kuin tissi.. Että isästä ei kyllä öisin ainakaan tän lapsen kanssa oo mitään ”hyötyä”

Melko sama tilanne täällä. Esikoinen on kohta 8 kk ja edelleen ihan kiinni mussa yötä päivää.
 
Meillä taas mä oon se paremmin tienaava, mut tosi vaikea kuvitella että palaisin töihin paljoakaan aiemmin kuin esikoisesta (11 kk). Vielä ei onneksi tarvi osatakaan päättää, mutta minusta on kiva että vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia on nyt oikeasti enemmän.
 
Ajattelisin että isä luovuttaa mulle sen osan minkä voi ja sitten jää itse vapaille seb jälkeen. Esikoisen kanssa menen töihin hänen ollessa 1v2kk ja mies jää 3kk kotiin :)

Meillä tulot ainakin tällä hetkellä samat joten sen puolesta ei ole väliä.
 
Tietääkö joku, kun nythän äitiyspäiväraha ois seuraavasta sama, jos edellinen on alle 3v. Tuleeko tähän muutoksia tämän uudistuksen myötä..?
 
Tietääkö joku, kun nythän äitiyspäiväraha ois seuraavasta sama, jos edellinen on alle 3v. Tuleeko tähän muutoksia tämän uudistuksen myötä..?

En tiedä, mutta mulla sama tilanne esikoisen kohdalla ja on alle 3 vuotias,kun uusi syntyy. Jos se menee näin, että menee entiseen malliin niin laitamme miehelle koko pätkän. Meillä mahdollista tehdä näin kun olemme molemmat yrittäjiä ja yritys kotona.
Minä saan vähemmän kun en ehtinyt maksamaan myel iä pitkään ennen kun tulin raskaaksi.
Mies saa siis paremman päivärahan ja hoidamme vauvaa yhdessä.
 
En tiedä, mutta mulla sama tilanne esikoisen kohdalla ja on alle 3 vuotias,kun uusi syntyy. Jos se menee näin, että menee entiseen malliin niin laitamme miehelle koko pätkän. Meillä mahdollista tehdä näin kun olemme molemmat yrittäjiä ja yritys kotona.
Minä saan vähemmän kun en ehtinyt maksamaan myel iä pitkään ennen kun tulin raskaaksi.
Mies saa siis paremman päivärahan ja hoidamme vauvaa yhdessä.
Okei. Täytyy varmaan kelasta kysellä. Mä sain esikoisesta hyvät päivärahat, kun sitä ennen tein ympäripyöreetä päivää äitiysloman alkuun asti. Nyt taas kun palaan töihin, teen töitä vain silloin, kun mies on kotona, hoidetaan lapsi siis vuorotellen. Eli vähän toivoisin menevän samalla vanhalla systeemillä
 
Okei. Täytyy varmaan kelasta kysellä. Mä sain esikoisesta hyvät päivärahat, kun sitä ennen tein ympäripyöreetä päivää äitiysloman alkuun asti. Nyt taas kun palaan töihin, teen töitä vain silloin, kun mies on kotona, hoidetaan lapsi siis vuorotellen. Eli vähän toivoisin menevän samalla vanhalla systeemillä

Mutta oletus mulla on että menisi sen vanhan mukaan ja sun tilanteessa olisi hyvä homma:thumbs-up:
 
Tietääkö joku, kun nythän äitiyspäiväraha ois seuraavasta sama, jos edellinen on alle 3v. Tuleeko tähän muutoksia tämän uudistuksen myötä..?
Kelan sivuilla lukee:
"Jos lapsesi laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman tulon mukaan kuin edellisestä lapsesta.

Sääntöä voidaan käyttää aina, kun uuden lapsen laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta."

"Kun edellisen vanhempainpäivärahan perusteena ollutta vuosituloa käytetään uuden vanhempainpäivärahan perusteena, vuositulo tarkistetaan palkkakertoimella. Vaikka siis vuositulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa muuttua hieman.

Sinun ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, että haluat vanhempainpäivärahasi edellisten tulojen perusteella. Kela laskee automaattisesti, onko sinun kannattavampaa saada vanhempainpäivärahat uuden vuositulon vai saman tulon mukaan kuin edellisestä lapsesta."

https://www.kela.fi/vanhempainpaiva...lapsi-syntyy-ennen-kuin-edellinen-on-3-vuotta

:smiling-eyes:
 
Kelan sivuilla lukee:
"Jos lapsesi laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman tulon mukaan kuin edellisestä lapsesta.

Sääntöä voidaan käyttää aina, kun uuden lapsen laskettu aika on ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta."

"Kun edellisen vanhempainpäivärahan perusteena ollutta vuosituloa käytetään uuden vanhempainpäivärahan perusteena, vuositulo tarkistetaan palkkakertoimella. Vaikka siis vuositulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa muuttua hieman.

Sinun ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, että haluat vanhempainpäivärahasi edellisten tulojen perusteella. Kela laskee automaattisesti, onko sinun kannattavampaa saada vanhempainpäivärahat uuden vuositulon vai saman tulon mukaan kuin edellisestä lapsesta."

https://www.kela.fi/vanhempainpaiva...lapsi-syntyy-ennen-kuin-edellinen-on-3-vuotta

:smiling-eyes:
Niin.. tokihan oisin voinut itsekin käydä kelan sivuilla. :tears:Kiitos kovasti!:smiling-eyes:
 
Yh-äitinä ei vaikuta tällaiset mutta onhan toki kiva että niillä joilla on vaikutusta annetaan mahdollisuus jakaa vapaat halutessaan tasaisemmin vanhempien kesken.
 
Meillä uudistus on otettu innokkaasti vastaan. Miulla tosin on sellainen ammatti, että töitä voi olla vaikea saada kesken lukuvuoden, mutta katsotaan tilanteen mukaan. Jos en löydä työpaikkaa tai muuten tuntuu paremmalta ratkaisulta, että olen pidempään kotona, niin mies siirtää omia päiviään miulle. Mutta lähtökohtaisesti hänkin haluaisi olla mahdollisimman paljon lapsen kanssa kotona, ja ihanaa se olisikin, jos taloudellinen tilanne sen sallii :smiling-eyes:
 
Täällä ensimmäinen raskaus joten hirveästi ei oo vertauspohjaa, mutta ollaan juteltu että mies siirtäisi mulle kaikki voitavat vapaat. Ihan käytännön syistä ja onhan hänellä myös parempi palkka. Mulle tää sopii oikein hyvin, en oo millään tavalla uraorientoitunut ihminen ja joskus salaa jopa haaveilen ”urasta” kotiäitinä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Noh, täällä tasa-arvon maassa se ei ehkä oo se fiksuin vaihtoehto sit kuitenkaan.
 
Miten tulkitsette tuon uudistuneen ohjeen raskausvapaan (ent. äitiysvapaa) aloittamisesta joka kuuluu näin: ”Raskausvapaa alkaa yleensä 30 arkipäivää ennen laskettua syntymäaikaa. Kun raskausvapaasi alkaa, saat Kelasta raskausrahaa. Kela maksaa raskausrahaa 40 arkipäivän ajalta.”

Kun vanhassa mallissa sanotaan näin: ”Äitiysvapaalle voi jäädä 30−50 arkipäivää eli noin 5−8 viikkoa ennen laskettua aikaa. Saat itse valita, milloin aloitat äitiysvapaasi.”

Eli missä vaiheessa vapaalle voi jäädä aikaisintaan uuden ohjeen mukaan? Ennen ilmeisesti 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa mutta eikö enää? 🤔
 
Miten tulkitsette tuon uudistuneen ohjeen raskausvapaan (ent. äitiysvapaa) aloittamisesta joka kuuluu näin: ”Raskausvapaa alkaa yleensä 30 arkipäivää ennen laskettua syntymäaikaa. Kun raskausvapaasi alkaa, saat Kelasta raskausrahaa. Kela maksaa raskausrahaa 40 arkipäivän ajalta.”

Kun vanhassa mallissa sanotaan näin: ”Äitiysvapaalle voi jäädä 30−50 arkipäivää eli noin 5−8 viikkoa ennen laskettua aikaa. Saat itse valita, milloin aloitat äitiysvapaasi.”

Eli missä vaiheessa vapaalle voi jäädä aikaisintaan uuden ohjeen mukaan? Ennen ilmeisesti 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa mutta eikö enää? 🤔
Kuukausi ennen laskettua aikaa alkanut äitiysloma. Varennetulle äitiyslomalle voinut jäädä aikaisintaan 50pv. Ennemmin. Lyhentänyt siis sit toisesta päästä.

Nyt voit jäädä sitten 30pv. Aiemmin..

Lainaus ; Raskausrahakausi (40 arkipäivää) voi alkaa aikaisintaan 30 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa ja se on pidettävä yhdenjaksoisena. Aiemmin äitiysvapaan on voinut aloittaa varhennettuna jo 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa.
 
Onko tietoa, kuinka lähelle laskettua aikaa saa tehdä töitä, enne kuin jää pois töistä? Ihan vaan, kun viimeksi meni 2vk yli la, js oli maailman helpoin raskaus. Et jos nyt menee yhtä helposti, niin onko mahdollista tehdä vaikka viikko ennen vielä töitä?
 
Takaisin
Top