Perhevalmennus

Silveri

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joko olette käyneet perhevalmennuksessa? Mitä mieltä olette?

Meillä alkoi tällä viikolla (2krt/vko, yht. 4 krt). Eka kerta oli mielestäni ihan turha, eikä sieltä jäänyt mieleen mitään. Tavoite oli kai tutustua muihin odottajiin, mutta joukossa ei ollut yhtään meidän oloista pariskuntaa eikä muutenkaan tullut semmoista kunnon ryhmähenkeä. Juteltiin sitten väkisin vähän vaunuhankinnoista yms, kun piti jostain jutella naisporukalla.

Tänään on vuorossa synnytys-teema. Katsotaan ainakin joku dvd. Itse en välttämättä tahtoisi katsella kenenkään toisen ihmisen synnytystä vaan ainoa, mikä kiinnostaa, olisi nähdä sairaalan tilat, jonne mennään. Sinne ei nimittäin nykyään pääse tutustumaan. Saa nähdä, mitä video pitää sisällään. On kuvattu meidän sairaalassa tänä vuonna eli aika tuoretta tietoa on tarjolla.

Mies ilmoitti, ettei aio tulla ensi viikolla imetysvalmennukseen eikä meitä kumpaakaan kiinnosta mennä juttelemaan tuntemattomien ihmisten kanssa meidän parisuhteesta sille vikalle kerralle.
 
Meillä oli perhevalmennusta viisi kertaa, viimeinen oli eilen. Itse olin odottanut kyllä paljon enemmän valmennukselta. Ensimmäisellä kerralla oli parisuhdeterapeutti juttelemassa ja siitä kyllä tykkäsimme molemmatkin kovasti. Toisella kerralla oli perhetyöntekijä kirkon palveluksesta puhumassa perheen kasvamisesta. Mulla meni heti sukset ristiin, kun täti alkuun totesi tomerana, että se on kuulkaas sellainen juttu, että nyt ei sitten kuunnella mitään hevimusiikkia, koska vauvat ei siitä tykkää.. ajattelin heti, että jaha, nyt lähdetään näille linjoille. Kolmas kerta oli äitiyteen liittyvä, siitä etenkin odotin enemmän. Siellä kerrottiin ko.yhdistyksen toiminnasta ja tehtiin yksi tehtävä liittyen oman äidin äitiyteen. Sen jälkeen piti antaa palautetta. Anteeksi, siis mistä? Neljännellä kerralla oli aiheena imetys ja synnytys. Sisältö ok, mutta mentiin niin nopeasti ja pintapuolisesti läpi. Viimeinen kerta oli suun hoitoa ja lastenhoitoa. Näissä sama homma, asia hyvää ja tärkeää, mutta mentiin tosi yleisellä tasolla läpi. Ja eihän mulle ainakaan tule siinä kohdassa kysymyksiä mieleen, kun niitä voisi esittää. Olisi ollut aiheellista esimerkiksi käydä läpi, miten vauvaa pitää pukea talvella. Tuolla kaupungilla näkee vauvoja välillä puolialasti. Itse voisin kuvitella erehtyväni liiallisuuksiin sieltä toisesta päästä...
Kaikki kerrat äitiysteemaa lukuunottamatta olivat luentotyyppisiä isossa salissa, joten siellä ei tullut ainuttakaan tuttua. Olin odottanut, että tutustuisin samassa tilanteessa oleviin uusiin ihmisiin.


 
Meillä ei ole ollut vielä kertaakaan ja ensimmäinen kerta on kuulemma tammikuun alussa. Minusta ovat kyllä aika myöhäiseen jättäneet tuon valmennuksen, kun periaatteessahan se vauva voi ihan hyvin syntyä jo tammikuussa.
Ei mulla kovin kummoisia odotuksia moisen suhteen ole, vaikka haluankin käydä katsomassa, mitä siellä on tarjolla. Meillä on kuitenkin neuvolassa kaikki terkkarit tosi mukavia ja joku heistä sen valmennuksenkin pitää.
Täällä päin ei päästä synnytyssairaalaan tutustumiskäynnille ollenkaan ja se kyllä hieman harmittaa, kun siellähän sen ollennaisen näkisi ja saisi tietoa kaikista käytettävissä olevista laitteista ja kivunlievityksistä yms.
 
Tässä raskaudessa ei ole aiheesta neuvolassa mainittu. Viime kerralla kyllä mutta en kokenut tarpeelliseksi, enkä kyllä menis jos nyt sanottais että sellanen on.
 
Marina87n kanssa samoilla linjoilla. Kahden ekan raskauden aikana sitä kysyttiin, sen jälkeen ei ole kyselty.. enkä ole mennyt, kun tuntuu melko turhalta tuo. Se sairaalassa käynti olis voinut kiinnostaakin, mutta eipä tuonne ainakaan enää pääsekään.. 
 
Mekin oltiin tällä viikolla perhevalmennuksessa. Sinne oli kutsuttu 6 paria, mutta meidän lisäksi oli vain yksi nainen ja yksi pariskunta. Enkä myöskään usko, että tulee heihin tutustuttua, vaikka ilmeisesti yhteystiedot on tarkoitus jakaa kaikille. Ajateltiin kyllä käydä, jos nyt ei mitään kummempaa estettä tule.
Kertoja on neljä ja kokooontumiset kerran viikossa. Joulun jälkeen on yhden viikon tauko.
Mun mielestä oli kuitenkin ihan kiva ilmapiiri ja pääsi kyselemään ja keskustelemaan, vaikka suuri osa asioista olikin entuudestaan tuttuja. Nyt oli puhe hyvinvoinnista, liikunnasta ja ravinnosta. Ensi kerralla puhutaan synnytyksestä ja synnytyssairaalasta, kun täällä ei enää pääse sairaalakäynnille. Joku uusi synnytysvideo on kuulemma tehty Tyksissä, mutta se ei kuulemma ole vielä käytössä, joten ei valitettavasti päästä sitä näkemään.
Sitten on ainakin yhdellä kerralla imetyksestä ja lapsen hoidosta ja olisko sitten yhdellä kerralla ollut erikseen miehille ja naisille jotain juttua.
Itseäkin kiinnostaisi nimenomaan ne käytännön jutut, vaikka se lasten pukeminen. Syksyllä oli jo aikaisemmin sellainen kaupungin järjestemä massaluento, joka siis oli ihan vapaaehtoinen (tai onhan tääkin vapaaehtoinen, mutta kutsu tuli omasta neuvolasta). Siellä oli jo jotain hampaiden hoidosta, seksuaalisuudesta jne.
Mustakin tämä on sinänsä aika myöhään, että meilläkin on viimeinen kerta tammikuun puolessa välissä, jolloin voi hyvin olla lapsikin jo maailmassa :) Mutta meille nyt sentään osui tää vähän parempaan ajankohtaan, kun yksi nainen oli muistaakseni jo 36 viikolla. Jos sinne ryhmään kutsutaan eri vaiheessa olevia odottajia, niin pitäisi ehdottamasti laskea niin, että sekin joka on pisimmällä, ehtisi käydä niissä kaikissa valmennuksissa vaikka kuukautta ennen laskettua aikaa.
 
Täällä meilläpäin on valmennukset niin, että kolme kertaa on ennen lapsen syntymää vai oliko neljä ja sitten kaksi tai kolme syntymän jälkeen. Me oltiin ekassa, siellä oli suuhygienistin ja perhepsykologin luennot. Ihan ok mielestäni, ei mitään uutta mutta muistinvirkistystä. Toinen kerta meni supisteluiden vuoksi ohi, olisi ollut odottavan äidin liikunnasta, fysioterapeutin luento. Tammikuussa mennään sitten seuraavaksi, aiheena kai synnytys :)

Sitten täällä voi sairaalassa käydä tutustumassa tiettynä viikonpäivänä ja meillä on sitten vielä se ekstra synnytysvalmennus, missä on niitä asento/hengitys-juttuja. Sekin on tammikuussa pariin kertaan.
 
Ihtellä meinaa stressiä pukata tuosta synnytysvalmennuksesta, kun nyt sopivasti muutetaan kokonaan eri paikkakunnalle ja neuvolakin vaihtuu ja mulla on aika sinne vasta 2.1.2012 enkä siis ole tietoinen onko siellä minkäänlaista synnytysvalmennusta tai muutenkaan edes tiedä millaista porukkaa siel on töissä ja miten siellä suhtaudutaan nuoriin ensisynnyttäjiin. Edellinen neuvola täti oli ihana ja tunsin jo muutaman vuoden takaa. Että saa sitten nähdä, muttei ainakaan yhtään helpota pientä alkavaa synnytyspelkoa se etteivät heti päässyt sinne neuvolaan tutustumaan.
 
Mä kävin keskiviikkona siellä synnärillä kummikätilö käynnillä. Siis vaikka jo kolmas synnytys niin halusin siellä siis nyt ekaa kertaa käydä juttelemassa ennen synnytystä. En tiedä onko muissa sairaaloissa tälläistä käytäntöä.

Pyysin siis käyntiä siksi, että olen huomannut menettäväni kunnollisen puhumisen ja liikkumisen taidon synnytyksen aikana. Ja halusin tuoda esille toiveitani jo etukäteen. Jos vaikka seuraavakin synnytys olisi yhtä nopea kuin viimeksi.

Jotenkin mulle jäi nyt eittäin hyvä olo siitä käynnistä. Me käytiin sen kätilön kanssa ihan konkreettisesti läpi myös ponnistusasentoja ja hän lupasi laittaa kissankokoisilla kirjaimilla, että en halua joutua vahingossakaan selälleni ponnistamaan. Ja sain häneltä hyviä vastauksia ihan joka kysymykseeni ja ohjeita miten toimia missäkin tilanteissa. Varsinkin siis jos tulee kiire. Suuri helpotus tuntuu rinnassa nyt vaikka siis ei siellä mitään erikoista tapahtunut. Mutta nyt tiedän, että minun toivomukset synnytyksen suhteen ovat siellä kirjoissa ja kansissa ja et mun ei tartte niitä ruveta selittämään sisään mennessäni ku muutenkaan ei tee mieli hirveesti jutella siinä siinä tilanteessa.

Eli jos tälläiseen on mahdollisuus niin todellakin suosittelen.
 
Meille tuli tänään postissa kutsu perhevalmennukseen. Ensimmäinen kerta on 18.1.2012. Eivät sitten yhtään viimetippaan ole tuota jättänyt, kun LA on jo 2.2.2012. Periaatteessa vois käydä ihan hyvin niinkin, että vauva syntyy ennen tuota ensimmäistäkään valmennusta. Vaikka en kyllä usko pätkääkään ennen laskettua aikaa synnyttäväni...
 
Mäkin pääsen tammikuussa TYKSiin tekemään ns käsikirjotuksen synnytykselle. Lähinnä siis sitä että mitä tehdään missäkin mahdollisessa tilanteessa. Viime synnytyksestä jäi pari juttua hampaankoloon ja niihin haluan ainaki puuttua. Mut tosi kiva että pääsee etukäteen sanomaan mitä haluaa koska ite en ainakaan tositoimissa muista mitään ja sitte jälkeenpäin harmittaa. Ja mulle tarjottiin mahdollisuutta tähän koska ensimmäinen lapsi kuoli hetki synnytyksen jälkeen ja sanoin neuvolassa että en ollu kaikkeen ihan tyytyväinen.
 
Täällä olivat uudessa neuvolassa ihmeissään ku mulle ei olla pidetty minkäännäköstä valmennusta ja täällä alkaa seuraava vasta tammikuun lopuilla. Lupasi tosin koittaa aikaistaa sitä ja pitää mulle vähä pikakurssia. Saa nähä mitähän täs kerkiää käydä läpi vai kerkiääkö mitää. :)
 
Takaisin
Top