Perhevalmennus/Synnytysvalmennus

Näiden lisäksi saa käydä tutustumiskäynnillä sairaalassa. Järjestetään tiettynä aikana joka viikko. Kuulemma mitään ihan uutta ja ihmeellistä siellä ei ole ollut.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä on 3 perhevalmennuskertaa, eka oli kesäkuussa, siihen ei ehditty miehen kanssa, toka ja viimeinen on sit syyskuun alussa ja lopussa muistaakseni... ja sitten on erikseen se synnärille varattava tutustuminen, en tiedä mitä siellä kertovat..

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Joo siis meidän kunnassa on ainakin tänä vuonna vain yhden istunnon synnytysvalmennus per pariskunta, joka meilläkin on jo ollut. Kuulemma aikaisemmin on ollut useampia perhevalmennuskertoja, mutta pääsääntöisesti ihmiset on osallistunut vain pelkkään synnytyskertaan, joten valmennusta on nyt sitten supistettu. Hassua kyllä, nyt me tämän synnytysvalmennuksen tyypit puhuttiin, että olisipa ollut kiva, kun olisi ollut useampia kertoja... Mun mielestä sisältö synnytysvalmennuksessa oli hyvin pitkälle sama kuin synnytyslaitoksen tutustumiskäynnissä, varsinkin kun me satuttiin käymään näissä kahdessa peräkkäisillä viikoilla.

Onko teille neuvolassa kerrottu näistä valmennuksista jne?
Mulle ei oo missään vaiheessa sanallakaan neuvolassa sanottu mistään valmennuksista tms enkä oo hoksannu kysyä. Ei sillä, ei mua nyt kiinnostaiskaan ne mutta kiinnostaisi käydä tutustumassa synnytysosastolle/Saliin.
Mulla vaihtui tai siis halusin itse vaihtaa terveydenhoitajaa kun edellisen kanssa ei oikeen kemiat kohdanneet ja kävin tuossa lomakauden aikana muutaman kerran sijaisella joten ehkä he eivät sitten huomanneet mainita asiasta, enkä minä kysyä.

Ensi viikolla olisi omalla uudella th:lla käynti ja lääkärillä synnytystapa-arviointi, täytynee kysäistä siellä.. :)

Meille olisi muistaakseni kuulunut yksi informaatiotilaisuus, mutta rahallahan saa. :) Eli ostin meille viiden kerran kurssi, johon kuuluu viela jalkitapaaminen, kun kaikkien lapset ovat syntyneet. Kurssin jarjestaa yksityinen taho ja ainoa syy, miksi sen valitsin on, etta kurssi on englanniksi. Ja sitten katilon kanssa jutellaan synnytyksesta ja siihen liittyvista toiveista viikolla 36 - mika onkin jo ensi viikolla! o_O

Meillä siis synnytysvalmennus oli nimenomaan neuvolan järjestämä, erikseen infottiin, että synnytysosastolle voi omatoimisesti varata paikan tutustumisryhmäkäyntiin.

Lohjalla saa ainakin varata ihan itse sairaalaan ajan. Meillä tutustuminen 17.9 ❤ kunhan pysyy mukana sinne asti

Sent from my HTC One mini using Vau Foorumi mobile app

Olen ollut niin kiireinen yhden projektin takia koko elokuun että ehdin vasta nyt ajatella koko synnytysvalmennusta. Viimeksi sain jotain esitteitä mukaan sairaalasta ja aion ottaa yhteyttä englanninkieliseen valmennukseen. Saa nähdä olenko jo ihan myöhässä mutta koitan silti saada meidät johonkin synnytysvalmennukseen. Minusta se olisi tosi tarpeellinen poikaystävälleni, joka jotenkin ei oikein ole sisäistänyt vielä miten lähellä synnytys jo on ja miten tämä kaikki muuttaa nykyistä elämäämme. Se tekisi hyvää myös sille että toimimme sitten enemmän kuin tiimi kun lapsi syntyy. Nyt olen hoitanut monet asiat yksin. Toisaalta kun pyydän häntä tekemään jotain hän aina tekee sen. Ja minunkin pitää varmasti oppia pyytämään apua tietyissä asioissa eikä olla niin itsenäinen.

Meilla on yksityista vanhemmuus/synnytysvalmennusta yhteensa 8 kertaa ja myos tapaaminen vauvojen synnyttya. Kaikilla on la lokakuussa. Olen kovasti tykannyt ja jarkataan mammojen kanssa sellaista tukiryhmaa, kun asumme suhteellisen lahekkain. Miehet menevat kait drinksuille lauantaina. :) Olen kokenut nama tapaamiset tosi hyodylliseksi ja mies myos. Eilenkin oli imetys"valmentaja" pitamassa kaikille tuntia ja sitten meilla on naisten oma imetyskerta erikseen. Kun ei ole sukua lahella niin taytyy tehda tukiverkkoa itselleen naista palveluista, joita on tarjolla ja toivottavasti loytyykin uusia ystavia lahialueilta.

Huomenna olisi klo 18 mahdollisuus käydä tutustumassa sairaalaan. Kiinnostaa kyllä nähdä etukäteen kaikki mahdollisuudet synnyttää ja muut oheispalvelut. Brosyyrissä lukee että voi saada jopa nimellisiä paitoja lapselle ja siellä on myös valokuvapalvelu.

Viimeinen synnytysvalmennuskerta. Oli hyva, etta mentiin. Mieheni on paljon aktiivisemmin nyt ottanut asiakseen perehtya toiveisiini ja keskustelee synnytykseen liittyvista jutuista. Aiemmin kun yritin asioista keskustella, han oli joko vaivaantunut tai hyvin epavarma omasta roolistaan ja kyvyistaan auttaa minua. Kuten sanoin jo edella, vaikka mitaan muuta emme olisikaan oppineet, jo se, etta mieheni on itsevarmempi, on plussaa! Mutta saimme myos valtavasti tietoa kokeneelta katilolta ja tata tietoa tuskin olisimme saaneet muualta.

Sairaalavisiitillakin kavimme, mika oli hyva, koska selvisi esimerkiksi, etta mista ovesta sinne pitaa menna yoaikaan ja milta synnytyssviitti nayttaa. Muutoin ei oikein tullut uutta infoa, mutta miehelle nousi mieleen monia kaytannon kysymyksia, mika oli hyva! Han saa nimittain jarjestaa meidat sairaalaan - tilaa vaikka limusiinin, ihan sama, kunhan minun ei sita tarvitse miettia. :)

Muokattu viimeksi:
Meidänkin perhevalmennus on nyt ohi. Lohjalla se käsitti neljä kertaa eri teemoilla. Viimeinen pienen vauvan hoitoa käsittelevä kerta oli mun mielestä tosi hyvä, harmi että mies joutui just silloin päivystysluontoiselle työkeikalle. Synnytyskerta oli vähän laimea, siinä näytettiin video yhdestä parista joka synnytti toisen lapsensa. Se meni suunnilleen niin, että nainen vähän puhisi ja tyyliin kerran ponnisti ja sieltä se tuli. Hyvin kaunisteltua... luulisin.

Noh huomenna me mennään sairaalaan tutustumaan sairaalaan, ilmeisesti siellä puhutaan lisää synnytyksestä.

Libra synnytyssviitti kuulostaa hienolta :)

Takaisin