Perhe/synnytysvalmennus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emilia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin keskiviikkona yksin synnytysvalmennuksessa. Siellä katsoimme yhden videon jossa esiteltiin Oulun yliopistollisen sairaalan synnytysosastoa. Nuori nainen piti sen valmennuksen. Siinä käsiteltiin avautumisvaihe, ponnistus ja jälkeisvaihe. Ensi viikolla on kivunlievityksestä.

Mies ei päässyt tällä kertaa mukaan kun oli aika huonossa kunnossa. (mahatauti iski hänelle [:'(] ) Toivottavasti se tauti ei mulle tule.

Viikon päästä keskiviikkona olisi vielä synnytyksen jälkeinen aika, imetys ynnä muut juttuset. Kauheasti oli nyt keskiviikkona porukkaa kuuntelemassa. Ja melkein kaikilla muilla mies mukana, mut mulla ja eräällä toisella naisella ei.

Mulla molemmat synnytys ja vauvanhoito ois nyt käytynä. Mies oli mukana, ja synnytysvalmennus olikin hänelle varmasti ihan hyvä. Itse en kokenut saavani kummastakaan mitään uutta tietoa [8|] Ehkä sitä on tullut täällä niin plajon luettua tietoa ja kokemuksia että tietää jo miten hommat suurpiirteittäin menee [:)]

Mulla on ollu Josefina ihan samanlainen olo sperhevalmennusten jälkeen. Ei mitään uutta tietoa mulle. Ja kun isännälläkin on jo 2 lasta ni tuskin sillekkään. Mutta käydään ny kummiski. On tullu koko raskaus aika imettyä tietoa..[:D]

Millaista valmennusta Tampereella on ollut tarjolla? Kuuluko valmennukseen tutustuminen TAYSiin?

Ollaan oltu kahdessa valmennuksessa, vauvan hoito-valmennuksessa ei tullut oikein mitään uutta, mutta synnytysosiota odotan kovasti miehenkin takia, et se saa tietoa. Se olis ensi viikolla [:D] Vähän kauhulla odotan [8|]

Mun "tampere-kokemus" on se, että kolmen kerran valmennus neuvolassa, joista yhtenä kertana isät on jonkun miehen kanssa ja me äidit juteltiin kätilön kanssa. TAYSsiin ei mun käsityksen mukaan pääse tutustumaan. Itellä olis ainaki ollu suurta mielenkiintoa siellä käydä kurkkaamassa, mutta minkäs teet[:(]

Riitu87, mekin mennään Kysin synnytysvalmennukseen silloin 19.6 [:)] Jännä ajatella, että siellä on "tuttujakin" [:D]

Meidän paikkakunnalla ei oo järjestetty mitään valmennuksia, vaan halutessaan ois voinu mennä naapurikuntaan 20 kilsan päähän perhevalmennukseen. Ei menty kertaakaan. Synnytysvalmennus järjestetään 60 kilsan päässä PKKS:ssa silleen, että tiistaisin ja torstaisin on iltaryhmät klo 17-21 ja joka kuussa yhtenä lauantaina klo 13-17. Ja tietysti yks kerta/pari.
No, soittelin tänään sinne synnärille, oisin ilmoittautunu loppukuusta olevaan synnytysvalmennusryhmään, mutta eka ryhmä mihin mahtuu on 17.7!! Ja neuvolan täti sanoi ettei vielä oo ees kiire ilmoittautua! Hyvässä lykyssä ei keretä ees tuohon valmennukseen, mikäli tää ötökkä päättää kasvaa makrosomisena ja joudutaan aiemmin synnyttämään..

täälläpäin ei siis oo synnytysvalmennusta...Saadaan vaan lappu jossa on nettisivustojen osoitteita...no eilen mies sitten kysyi et kuinkas kauan sä ja vauva ootte sit sairaalassa synnytyksen jälkeen?Selkeästi ei siis oo tutustunut nettisivuihin lainkaan...Vaikka sanoinkin et ois hyvä jos tutustuisit niin tietäisit vähän mitä on eessä...ite en välttämättä oo kykenevä kertomaan synnytyksen kulusta kun oon kivuissa...Mikähän siinä on niin vaikeaa?No toivottavasti sille tarttuu sit jotain päähän kun tutustutaan koksin synnytysosastoon...[;)]

Me asutaan myös Tampereella ja ei meillä vaan oo mitään valmennuksia! Ens viikolla on neuvolassa joku imetysilta (kestää tunnin) (isille jotain omaa ohjelmaa)ja that's it.
Sairaalaan ei pääse tutustumaan. (Lisäksi tayssissa on just nyt synnyttäneiden osastolla putkiremontti ja suurin osa vessoista/suihkuista pois käytöstä ja huoneisiin ei tule vettä. Lisäksi kamala ruuhka, osa joutuu majottumaan käytävillä![:@] Että tosi hyvällä mielellä sinne!)
Joku powerpoint esitys synnyttämään menosta on katsottavissa netistä tai saman olisi voinut käydä katsomassa keskusäitiysneuvolalla. Joku perhe/parisuhdeilta olisi ollut keväällä seurakuntatalolla, mutta ei päästy sinne...
Että näin! Tosi "turvallisin" mielin odotellaan lähestyvää synnytystä ja vauvanhoitoa...[&:]

Lauantaina oli siis synnytysvalmennus järkyttävän kuumassa ja tukalassa Kysin auditoriossa. Ehdittiin juuri siipan kanssa asettua istumaan, kun joku parimetrinen häiskä tuli istumaan eteeni ja viksuna tyttönä vaihdoin pari paikkaa sivummalle että näkisin jotain. Voi luoja että oli noloa, avokki jäi istumaan omalle paikalleen eikä olisi halunnut siirtyä viereeni. Siinä sitten aikani katsoin sitä murhaavasti ja suhisin kuiskailla uhkauksia yksinhuoltajuudesta, kunnes äijä tajusi siirtyä viereeni. Noloa!!

Valmennusta piti nuori kätilö. Ensin katseltiin powerpointteja ja sitten video synnytyksestä. Miestä ihmetytti suuresti miten naisen alapää voi turvota "ihan palloksi" kun vauvan pää on syntymässä. No saisi olla melkoinen römpsä jos ei paikat venyisi yhtään synnytyksessä [:D] Oli mielenkiintoista kuulla, millaiset käytännöt ovat juuri kysissä, esimerkiksi mitä kivunlievitystä käytetään eniten ja millaiset ovat vierailuajat. Yllätyin kuullessani, että vauvan pituus mitataan vasta lääkärintarkastuksessa ennen kotiin lähtöä [:-] Kuulemma vauvoja ei aleta enää turhaan kiusaamaan ja oikomaan jalkoja väkisin. Liekkö sama systeemi muissakin sairaaloissa?

Yksi ainoa amme kysissä on kivunlievitykseen, mutta vesisynnytys ei ole mahdollinen. Perhehuoneitakin taisi olla vain yksi? Avokki oli hieman pettynyt, olisi kuulemma halunnut jenkkilän malliin jooga- ja hengitysharjoituksia synnytysvalmennukseen [:D] Kai siippa jotenkin jaksoi keskittyä ja pohtia tulevaa synnytystä, kun kotimatkalla heräsi mieleen kysymyksiä joihin en kaikkiin osannut edes vastata.. Success!! [;)]

ollaankohan myö emilia yhtäaikaa puskemassa vauvoja pihalle [:D]

Kätilö kyllä vaikutti mukavalle [:)] ja oli tosiaan minustakin mukava kuulla juuri kysin käytännöistä ja minua itseäni helpotti tieto ettei välilihaa leikata automaattisesti, jotenkin olen kammonnut kyseistä toimenpidettä [:-] toivottavasti heinäkuun lopussa/elokuun alussa ei ole siellä kamalaa ruuhkaa et olis mahdollisuus käyttää sitä ammetta...ja se on kyllä harmillista ettei perhehuoneita ole enempää kuin yksi [&o]

Riitu87, eihän sitä koskaan tiedä ollaanko siellä yhtä aikaa äheltämässä, rv:t ainakin on näköjään melkein samat [:D] Minusta kyllä tuntuu, että tällä meikäläisen "huippuhyvällä" tuurilla joudun suunniteltuun sektioon muksun perätilan vuoksi.. [&o]

höh...no jospa se teilläkin Emilia vielä kääntyis, eikös ne puhu et viikolle 36 asti ainakin on tilaa kääntyä ja jos ei vielä sittenkään oo kääntyny ni yritetään ulkokäännöstä...Mutta pidetään kovasti peukkuja että tyyppi tajuis kääntyä ihan itekseen...

Missä päin te muuten asutte, jos saa udella?

Juu tasan viikolla 36 on synnytystapa-arvio ISA:n äitiyspolilla. Toivotaan, toivotaan.. [;)]

No tuossahan se asuinpaikka tulikin jo paljastettua [:D]

By the way: Olen myös tulossa Kysiin synnyttämään ja enkä asu hirmu kaukana Emiliasta. [:)] Minä sit teidän jälkeen pyrähdän sinne jos ei nyt sit tuu aiemmin. [;)] Onkohan niitä viel heinäkuussa niitä Kysin synnytysvalmennuksia?

mä oon varmaan tyhmä tai jotain mut toi ISA ei sano mulle mitään [:-][:o][:D]

mun mielestä meidän terkka perhevalmennuksessa sano et heinäkuussaki pitäs olla valmennuksia samalla lailla kaks, ku oli tässä kuussaki, mut hänelle ei vielä sillon ollu tullu niitä aikoja...

Et sinä Riitu tyhmä ole, ethän sä voi tietää mitä toi tarkottaa. ISA on Iisalmen aluesairaala jossa me tällä alueella asuvat käydään ultrissa ja synnytystapa-arvioinnissa. [:)] 

Joo, me ei vielä keretty käymään nyt kesäkuun aikana siellä kysissä tutustumassa mut oli aikomus mennä heinäkuussa, pitääpä torstaina kysellä neuvolasta ku on aika et millon on seuraava. [;)]

Äääh, sori en muistanut että Riitu asuukin sen verran kauempana [:D] Et suinkaan ole tyhmä.

Neuvolasta saadussa synnytysvalmennusten aikataulussa luki "heinä- ja elokuun lasketut ajat". Ehkäpä heinäkuussa on sitten lisää syys- ja lokakuisille suunnattuja valmennuksia joihin voisi mennä? Neuvolantäti kyllä tietää kertoa enemmän [:)]

Kävitkö esikoinen perhevalmennuksissa terveyskeskuksella?

heh, no vähän ajattelin et vois olla iisalmi, mut en lähteny veikkaamaan [:D]

Itsehän asustelen tässä kuopion ja siilinjärven puolessa välissä [;)]

Takaisin