Perätilasynnytys vai suunniteltu sektio?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiip
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K

Kiip

Vieras
Kuulisin mielellään kokemuksia molemmista vaihtoehdoista. :)

Kumman sinä valitsisit, jos perätilasynnytys olisi lantion kuvaamisen jälkeen mahdollinen?

Jos olet synnyttänyt suunnitellulla sektiolla, miten toivuit?

Itse olen joutunut tämän valinnan eteen ja vielä ilman harkinta-aikaa. (Vauvan piti olla raivotarjonnassa, mutta synnärillä todettiin perätila.) Päädyin synnyttämään, mutta ponnistusvaiheessa vauvan syke alkoi näyttää niin huonolta että jouduin kiireelliseen sektioon. Ja voin sanoa, että jos joudun uudelleen valitsemaan perätilasynnytyksen ja sektion väliltä, valitsen synnytyksen.

Toivuin sektiosta aika hitaasti (ilmeisesti kaikilla ei mene niin kauaa). Leikkauspöydällä tuli huono olo ja aloin täristä ihan hillittömästi. Spinaalipuudutuksella, jota käytetään sektiossa on joihinkin sellainen vaikutus. Leikkaussalista päästyäni en enää tärissyt, mutta ei siinä olo silti kovin hehkeä ollut. Olin kuoleman väsynyt (no valvomisella saattoi toki olla osuutensa asiassa. Olin herännyt edellisenä aamuna seitsemän maissa ja kello oli silloin suunnilleen samaa luokkaa ja olin nukkunut välissä ehkä pari tuntia epiduraalin avulla) ja alaruumiin liikuttaminen tarkoitti toisen jalan varpaiden heiluttamista. Toisessa jalassa ei ollut lainkaan tuntoa. Illalla yli 12 tunnin päästä pystyin niinkin huikeaan suoritukseen kuin sängystä ylös nousemiseen ja vessaan raahautumiseen (hoitajan pestäväksi, sektioon mennessä laitettiin katedri, joka otettiin pois vasta seuraavana päivänä). Silläkin lyhyellä matkalla alkoi huimata. Seuraavanakaan päivänä en pystynyt hoitamaan vauvaa kun olin niin huonossa kunnossa (imetin, mutta muuta en käytännössä voinut tehdä). Sain jatkuvasti epiduraalia muutaman päivän ajan sektiosta johtuviin kipuihin (+ panadolia ja buranaa) ja niin kauan kuin sain sitä, en saanut muuta kuin sosemaista ruokaa (puurot oli ihan ok, mutta muuten kaikki maistui ihan samalle poislukien kalakeitto, jonka pystyi peräti tunnistamaan maun perusteella.) Viiden päivän päästä pääsin pois sairaalasta (1g panadol ja 600mg burana reseptin kanssa) eikä silloinkaan liikkuminen kovin helppoa ollut ja mm nauraminen sattui vatsaan. Ensimmäiseen neuvolaan meno oli kanssa aika tuskaista ja loppupäivä menikin sitten levätessä. Leikkausarpi oli parantunut ihan hyvin, mutta silti tikkien poisto sattui toiselle puolelle vatsaa, toinen puoli oli vielä puuduksissa. (Kesti aika pitkään että tunto palasi joka paikkaan.)

Öh, tämän ei ollut tarkoitus olla pelotteluviesti, tuo kaikki oli loppujen lopuksi sen arvoista että minulla on nyt aivan ihana poika, mutta oikeasti, suosittelen synnyttämistä. Varmasti siitäkin voi tulla kremppaa jne, mutta ainakin osastolla näytti siltä että vasta synnyttänyt oli samassa kunnossa kuin itse neljäntenä päivänä... Ja tässä on vielä mainitsematta psyykkinen puoli. Otti nimittäin päähän ja lujaa (rupesin alkuun itkemään aina kun vain mainitsin sektion) etten pystynyt synnyttämään lastani vaikka sille ei voinut mitään ja olisin pystynyt jos hän olisi kestänyt sen. Tosin voisin kuvitella ettei se harmita niin paljoa jos menee suunniteltuun sektioon.

Päädyt sitten mihin hyvänsä, tsemppiä!

En tiedä, oletko jo lukenut täällä olevaa perätilasynnytysketjua. On synnytys -osion alla, en saa nyt linkitettyä sitä tähän.

Olen itse syntynyt sektiolla, kun vasta synnärillä tajusivat, että täällähän onkin ensimmäisenä tulossa peppu... En mahtunut syntymään nurinpäin, eikä äitini suostunut riskialttiiseen kääntämisyritykseen ( tämä siis 80-luvulla ) Seurauksena meni lonkat, 4kk pidettiin lastalla paikallaan, mutta paranin kyllä varhaislapsuudessa täysin. Vasta omassa raskaudessa muistutteli kroppa vanhasta vammasta.

Eli itse en yrittäisi perätilasynnytystä, vaikka voihan se jollekin sopia.

Mulla oli "suunniteltu" sektio, joten kerron sulle vähän positiivisemman kokemuksen :)
Sektio meni siis kiireelliseksi, koska kossilla tuli hätä pihalle. Vauhikas ollu sen jälkeenki ;) sektion syynä oli siis vanha vamma, alatiesynnytys voisi pahimmassa tapauksessa tappaa minut.
Leikkaus itsessään sujui hyvin, nukahdin pöydälle kun kursivat kasaan takaisin ja nukuin suurimman osan ajasta heräämössä. Poika oli isänsä kanssa sillä aikaa, käyttivät rinnalla heräämössä ja sain syliinkin heti kun oli otettu ulos :) parannuin nopeaa, alle viikossa uskalsin lähteä jo koiran kanssa reippaalle lenkille ja tikit olivat melkein kerinneet kasvaa sisään kun menin niitä poistattamaan :D
Ainoat tympeät asiat oli kohdun tyhjennys painelemalla (sattui aika paljon) ja se, että kipupumppu piti syystä x toisen jalkani turrana niin kauan että se otettiin pois. Lääkkeitä söin vähemmän päivässä ja vähemmän aikaa mitä lääkäri oli määrännyt kun en niitä tarvinnut.
Ottaisin sektion ennemmin, mutta en muutenkaan pidä ajatuksesta että joutuisin synnyttämään alakautta joten.. :D

Niin ja haava on pystyviilto, navan yläreunasta värkin ylälaitaan, ja silti parani hienosti. Sekin on niin tuurista kiinni :)

Olisin halunnut alateitse yrittää. Sektio oli ja on edelleen sen jälkeenkin pahin painajainen.
Kun vertailukohtana on alatiesynnytyksiä ja sektio ei tarvitse miettiä kumpaa suosittelen.

Kiireellinen muuttui salissa hädäksi ja viilto menee pystyyn. Haava parani hyvin ja nopeasti. Mutta itse sektio ja ekat viikot oli aivan järkyttäviä.. Eläessäni oo ollut niin kipeä :(

Meidän eka neito oli yllätysperätila joka selvisi synnärillä... Ultrattiin ja magneettikuvauksen jälkeen lääkäri sitä mieltä että sektioon ei tarvetta ja alakautta syntyi ilman ongelmia ja 2 lasta sen jälkeen synnyttänyt ja pakko sanoa että ehdottomasti helpoin synnytys oli perätilassa ollut kuin nää kaksi mitkä syntyi pää edellä.
Joten itse olen sitä mieltä vauva mahtuu syntymään alakautta niin suosittelen :) ok meidän neito painoi vaan 2.9kg...

meijän 2845g tytsytuli pylly edessä jalat sammakkomaisessa asennossa ja kädet ristissä rintakehän pääl maailmaan, nätti ihana paketti ja tuli nopeasti ulos, ja sen jälkee ku pää vaihe tulee viimisenä ulos, nii on aika ikävä tunne :D mut niihän se varmasti kaikilla synnyttäjillä :D perätilaa suosin.

Takaisin