perätila

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eevis4
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

eevis4

Sukkela juttelija
Joulukuunmammat 2014
Onko muilla vauva perätilassa? Mulla on nyt ollut jo jonkin aikaa ja eilen aloin sitten lukea netistä tietoa tästä. Ei paljoo houkuta lähteä yrittämään alatiesynnytystä kun riskit on moninkertaiset verrattuna raivotarjonnassa olevaan :confused: toki hän saattaa ehtiä vielä kääntyä mut jos ei niin todennäköisesti mulla sektio edessä koska perätilasynnytystä ei edes harkita jos on lähelle neljää kiloa tai yli oleva vauva. Mutta kun se sektiokin pelottaa, apua! Jos vauva ehtii kiinnittyä perätilassa lantioon niin on kuulemma lääkärillä kova työ kiskoa se ulos vaikka sektion tekisivät :eek:

Mulla oli 09 syntynyt tyttö perätilassa.
Kiireellisellä sektiolla syntyi, kun ei malttanut suunniteltuun sektioon asti odotella :)
Mulla yritettiin ulkokäännöstä joskus 36-37, mutta ei kääntynyt. Nyttemmin olen kuullut ulkokäännöksen riskeistä, ja en enää suostuisi siihen.
Meillä kaikki meni hyvin. Ei lonkkaluksaatiota. Meidän perheen helpoin ja omatoimisin lapsi <3

Eikös sulla ole ollut aika pienet vauvat? Mulle ei varmaan sitä ulkokäännöstä edes yritetä kun todennäköisesti iso vauva taas tulossa. Mutta kyllä tässä ihan mielellään kuulee positiivista kommenttia joka vois tuota pelkoa hälventää :) tyypillä nyt pari viikkoa aikaa kääntyä itse ennen seuraavaa lääkäriä,mutta pelkään että tämä vastarannankiiski ei todellakaan meinaa kääntyä mihinkään! :grin Tällä hetkellä hänen pää on mun rintojen välissä ja jalat mitä ilmeisimmin buddha asennossa kun en tunne mitään potkuja , täytyy sanoa että olen kirjaimellisesti täynnä vauvaa! :p

Senkin olen kuullut että tyttövauvat ovat useammin perätilassa kun pojat.

Mun tyttö syntyi rv 38 ja oli 3200g. Eli ei mikään ihan pikkuruinen kuitenkaan. Sen kokoinen kuitenkin oli ettei mahtunut kääntymään, kun yritettiin. Mäkin olen kuullut että ovat usein tyttöjä ja istukka etuseinässä.

Eilen laittoi neuvolasta lähetteen äitiyspolille ja varattiin mulle myös neuvolalääkärille aika kahden viikon päähän, tämän perun sitten jos/ kun kutsu äippäpolille tulee. Miehen kans keskusteltiin eilen ja sovittiin että ei lähdetä kokeilemaan synnyttää tätä alateitse jos ei käänny,koska mun kaikki lapset on ollu yli nelikiloisia niin tuskin tämä on pienempi varsinkin kun kaikki käyrät on paljon korkeammalla kuin ikinä! Se on sit sektio ja olen sit pyhät sairaalassa jos näin käy

Täälläkin istuskellaan vielä perätilassa ja nyt on 35+0. Ensi viikolla on lääkäri, katsellaan mitä se sanoo. Jos Möykky ei käänny en kyllä ensi synnyttäjänä suostu synnyttämään alakautta. Ehkä meidän kaikkien vauvat vielä kääntyisi :)

Ymmärtääkseni mitä pidemmälle raskaus etenee sen epätodennäköisempää on et se itestään kääntyy kun kokoa alkaa olemaan ja tila vähissä. Mutta kai ne jotkut vauvat on kääntyny ihan loppumetreillä, joten pidetään toivoa yllä :)
Vaikka mulla jo neljäs lapsi niin en minäkään alateitse suostu synnyttämään,liian paljon riskejä ja liian paljon lukenut huonoja kokemuksia tästä

Citrus, mulla on tyttö ollu kiinnittynyt jo jonkin aikaa ja sektio olis kolmen viikon päästä ohjelmassa, ei siis haittaa mitään vaikka on kiinnittynyt.

Täälä kanssa tyyppi perätilassa tällä hetkellä. Vissiinkin veti kuperkeikkaa tos viikolla yksi ilta kun teki niin kipeetä kun potki kylkiluista vauhtia. No nyt hää istuksii tuola ja toivomus ois et kääntyis parissa viikossa oikein päin ennen neuvolalääkäriä. Mäkään en kyllä ees harkitse perätila synnytystä. Ja tosta kääntämisestä pitäs ottaa selvää vähän et kuin turvallista se on yms.. Onko kellää tietoa/kokemuksia kääntämisestä?

Varmaan pienen vauvan synnyttäminen perätilassa onnistuukin ihan hyvin,ja jos lantio on kuvattu ja mitattu että se mahtuu. Luin että on viisinkertainen riski vauvan hapenpuutteeseen ja kymmenkertainen riski napanuoran sotkeentumiseen ja ulos luiskahdukseen. Myös se jos vauva levittää kätensä kun muu vartalo on syntynyt tuo hankaluuksia ja voi jäädä jumiin. Imukuppia näissä synnytyksissä ei voi käyttää joten ne vauvat sitten väkisin kiskotaan sieltä... ymmärsin että äiti saa päättää synnytystavan, ketään ei pakoteta synnyttämään perätilassa. Mielummin valitsen sektion kun alan yrittää synnyttää ja joudun sitten hätäsektioon, tai että vauva vammautuu hapenpuutteesta tai tulee muita komplikaatioita..onhan sektiossakin riskinsä tietty,mutta jotenkin tuntuu että ne on kuitenkin rutiinileikkauksia, täytyy vielä perehtyä siihenkin asiaan lähemmin jos tulee ajankohtaiseksi

Sen tiedän kääntämisestä että jos on lapsivettä vähän tai vauva on iso niin ei lähdetä kääntämään. Riski napanuoran kiertymisestä kaulan ympäri on myös suuri joten mä sanon kiitos ei kääntämiselle! Varsinkin kun se vauva saattaa pyörähtää takas perätilaan , niin turha riskeerata

Viimeksi kun ultrattiin niin vauva oli perätilassa. Neuvolatäti oli kyllä sitä mieltä et on jo kääntynyt, mut ens viikolla se varmistuu kun on taas ultra. Ite en suostu synnyttämään alakautta jos ei oo kääntynyt. Viimeksi supistukset oli niin heikot ja harvat ja ponnistusvaihe kesti 2h niin en haluu ottaa sitä riskiä et niin käy taas. Ja aion kyllä sanoa, vaikka olis raivotarjonnassa että jos näyttää siltä et ei ala tulemaan suosiolla niin saavat leikata. Ei oo kyllä yhtää itellä hajua miten päin se siellä on ku tuntuu et potkuja tulee joka suunnasta :D p.s. tyttö tulossa ja istukka etuseinässä :D

Mulla on nyt ensimmäistä kertaa istukka etuseinämässä, ja poitsu on ollut perätilassa läpi raskauden. Ei vielä(kään) viitteitä siitä, että pää alaspäin hengailu miellyttäisi kaveria sen enempää. Noin viikon päästä on kontrolli muunmuassa juurikin tähän perätilatapaukseen, josko olisi kääntynyt, ja jos ei, niin miten sitten edetään. Tähän mennessä kääntämisestä on puhuttu vain sen verran, että se on erittäin tärkeää edes kokeilla ja turvallinen toimenpide. Ei sanallakaan riskeistä - joten, mitähän kaikkea tällainen toimenpide mahtaa sitten sisältää riskien osalta? Täytyykin ottaa vähän selvää.

Toivottavasti kuitenkin ennen synnytystä tapahtuisi poitsulta (ja myös teidän muiden vauvoilla) oma-aloitteisesti tuo kääntyminen.. Mahtaa olla vähän vaivattomampaa ja vaarattomampaa silloin :)

eilen oli hirmunen tuska ja paineen tunne mahan sivuilla..enpä ajatellut mitään muutaku että mitä ihmettä se mulvaa sielä mahassa...noh,tänään neuvolassa täti sen sitten laski ilmoille,vauva on kääntyny perätilaan...kaks viikkoa sit oli jo hyvin hyvin alhaalla lantiossa ja raivotarjonnassa selkeesti,tiesin sen itsekkin että oli...aamulla sängystä nousu oli jotenkin helpompaa sekä koirien aamu lenkki sujui jotenkin kevyempi fiilis olotilassa,ei pakottanu niin kovasti häpyluutakaan...mutta en tosissaan tajunnut mistä oli kyse ennen ku neuvolassa kokeiltiin...
vielä ei äippäpoli ota vastaan lähetettä tarjonnan tarkastamiseksi,ei ennen vkoa 35 koska on mahd että vauva kääntyy vielä silloin...
aika viimetinkaan jätetään tuo tarkastus mielestäni siinä mielessä että joutuu sitten paneutua uuteen asiaan tai siis kahteen jotka ei o mielessäkään käyny...eli suunniteltu sektio tai perätila synnytys....ou nou...nyt ku asia jätettiin vain näin roikkumaan kaheksi viikoksi stressi on todella kova!!!mität tässä tapahtuu...kahen viikon päästä ois sit uus neuvola aika (ja vk35) joka sitten kirjottaa lähetteen äippäpolille ja kuinkahan nopsaa sieltä tulee "kutsu"tarkastukseen...varsinki ku kärsii muutenki kovista supistuksista ja tuskista..eli synnytys voi olla jo ihan milloin vaan...kamalia tarinoita löytää noista pt synnytyksistä,kulostaa kovin brutaalilta "ulos vaa ja pian" toimitukselta jossa äiti hyväksyy kaiken kun on kerran sen tavan valinnu...
sektiostakaan minulla ei o mitään tietoo..pelottaa siinä se toipumis aika..mulla muutenkii haavat paranee tosi hitaasti ja muutama pieni leikkaus reikä löytyy sappirakon tähystyspoisto leikkausesta jotka olivat kolme vkoa niin kipeet että itkua ja huutoa oli normaali ylös nouseminen sohvalta...

onko täälä ketään pt synnyttäneitä..?
tehdäänkö pt synnytyksessä vakiona eppari?

Takaisin