Pelottaa..

Heipsukka

Vasta-alkaja
Hei,
Raskaana ensimmäistä kertaa 35-vuotiaana rv 7+2. Kauheeta turvotusta ja rintojen kipeyttä ollut. Tänään on kuitenkin olo tuntunut niin sutjakalta eikä rinnatkaan paina tai ole erityisen arat. Eka neuvola vasta 17.7
Viime viikolla ja tänään tullut rusehtavaa paperiin.. menkkamaisia kipujakin.. Pelottaa, että enteilee jotain pahaa? Tiistaina yksityisellä uä aika.. en malta odottaa kunnallisen uä:n saakka..

Hei,
Raskaana ensimmäistä kertaa 35-vuotiaana rv 7+2. Kauheeta turvotusta ja rintojen kipeyttä ollut. Tänään on kuitenkin olo tuntunut niin sutjakalta eikä rinnatkaan paina tai ole erityisen arat. Eka neuvola vasta 17.7
Viime viikolla ja tänään tullut rusehtavaa paperiin.. menkkamaisia kipujakin.. Pelottaa, että enteilee jotain pahaa? Tiistaina yksityisellä uä aika.. en malta odottaa kunnallisen uä:n saakka..

Mulla tuli 4-5.viikolla veristä vuotoa ja oli menkkamaisia kipuja. Menin yksityiselle ja kaikki oli hyvin. Lääkäri sanoi että satun nyt vaan kuulumaan niihin joilla on tämmöset oireet ja syytä ei osaa sanoa. Ei siinä auttanut kuin uskoa että homma etenee normaalisti [emoji4] vuoto ja kivut hävisi sitten jossain vaiheessa muutaman viikon kuluessa. Toivotaan että sullakin on kaikki ok ja varmasti onkin [emoji4]

Rusehtavaa vuotoa tuli minullakin koko raskauden ajan, aina pari päivää peittojen heiluttelun jälkeen. Se on ihan normaalia, koska raskausaikana limakalvot ovat herkemmät vuotamaan. Muutama punaisempikin tippa saa olla mukana, mutta kirkkaanpunainen vuoto voikin olla merkki keskenmenosta.

Ensimmäisen kolmanneksen aikana minulla oli paljon menkkamaisia ja vihlovia kipuja. Kyselin kavereiltani, onko se normaalia, ja he eivät muistaneet. Minäkin olisin ne unohtanut jo muuten, paitsi että muistan kyselleeni niistä kavereiltani, ja siksi muistan niiden olleen aika koviakin vihlaisuja. Olisiko ollut juuri viikoilla 6-9 ne pahimmat vihlaisut, sen jälkeen niitä ei enää tullut. Ja siis minulla oli kaikki kunnossa.

Raskausoireiden puuttuminen ei tarkoita mitään. Minullakin oli raskaana pitkiä aikoja, jolloin ainoa raskauden merkki oli iso maha.

Täällä kanssa eka raskaus. ikää mulla 34 ja rv10+1 nyt menossa.
Oon koko alkuraskauden kärsinyt todella massiivisista alavatsakivuista. (Pakko ottaa panadolia, että saa nukuttua. Muuten tuli itku.) Ar-ultrassa tyypillä kaikki hyvin. Kivut on kuulemma ikäviä äidille, mutta yleensä harmittomia alkiolle/sikiölle. Runsas, menkkoja runsaampi, vuoto on kuulemma hälytysmerkki siitä, että sikiö voi olla vaarassa. Näin sanoi lääkäri meille.

Täällä kanssa eka raskaus. ikää mulla 34 ja rv10+1 nyt menossa.
Oon koko alkuraskauden kärsinyt todella massiivisista alavatsakivuista. (Pakko ottaa panadolia, että saa nukuttua. Muuten tuli itku.) Ar-ultrassa tyypillä kaikki hyvin. Kivut on kuulemma ikäviä äidille, mutta yleensä harmittomia alkiolle/sikiölle. Runsas, menkkoja runsaampi, vuoto on kuulemma hälytysmerkki siitä, että sikiö voi olla vaarassa. Näin sanoi lääkäri meille.

Näinpä, usein on valitettavasti kipuja äidillä, mutta sikiöllä kaikki on hyvin. Mm. Kohdun venyminen ja liitoskivut ovat yleisiä. Alussa se kohdun venyminen ja myöhemmin liitoskivut. Sitten vielä aiemmat "sotavammat", jos on edellisiä leikkauksia tai joku sisäelimiä toisiinsa liimaava sairaus (kuten endometrioosi), niin nämä kudokset voivat venyä raskauden aikana ja aiheuttaa kipua äidille.

Vuotojen kanssa ei voi muuta kuin odottaa, että mitä se oli, ellei ole runsasta ja todella kovat kivut, joka on selvästi keskenmeno. Muuten myös normaalisti etenevässä raskaudessa voi olla hieman vuotoa välillä, esimerkiksi yhdynnän jälkeen kun limakalvot ovat niin ohuet ja monesti kuivat.

Takaisin