Pelot

Pelkoina on, että olis joku vika tai kehitysvamma, joka paljastuis nt ta rakenneultrassa. Raskausaikana kävis jotain, eikä raskaus menis hyvin. Tulis kohtukuolema tai synnytyksessä sattuis jotain. Yritän olla hyvillä mielin enkä ressata etukäteen varuilta kaikkea mutta nämä pelot välillä mielessä käy. Ja sekin kun esikoinen on mielestäni ollu helppo niin raskauden, synnytyksen ja koko vauva-arjen niin pelottaa että seuraavalla on koliikki tai muuta hankaluutta refluksia tms. Haluais arjen olevan helppoa syntymän jälkeen ja nyt raskaudenkin kun esikoinen on vaatimassa huomiota paljon ja pitäs jaksaa eikä voi vaan lojua väsymystä poies.
 
Miten niin pelot tulee uniin?
Viimeyönä totesin 5 kertaa raskauden menneen kesken.
Eka versio oli et herään aamulla verilammikosta, seuraavaksi istuin vessassa ja yhtäkkiä pönttö täytty verestä ja tuntu ku hyytymiä puskee ulos. Sit lapsia hoitoon viedessä veri valu reisiä pitkin, pikkuveljen kans kirpparilla pyöriessä veri valu myös jalkoja pitkin. Ja viimesessä unessa ultrassa huomattiin et ei löydy sykettä.
Vähän silleen ahistaa.
 
Mua pelottaa synnytys. Kolmas raskaus mulla. Eka synnytys oli hyvä kokemus, mutta toinen synnytys tosi traumaattinen. Ajattelin kysyä neuvolasta ett pääsenkö pelkopolille.
 
Pelkään että menee kesken ja joudun kaavintaan. Sitte menee liian kauan ennenkö taas on mahdollista saada se vauva. Mulla alkoi eilen ruskea vuoto ja nipistelee ja viiltää enemmän kuin aiemmin. Vuoto vaihtui tänään tuoreemmaksi... :'(
 
Pelkään että menee kesken ja joudun kaavintaan. Sitte menee liian kauan ennenkö taas on mahdollista saada se vauva. Mulla alkoi eilen ruskea vuoto ja nipistelee ja viiltää enemmän kuin aiemmin. Vuoto vaihtui tänään tuoreemmaksi... :'(


Se voi kuitenkin olla ihan normaalia. Jopa niukka verenvuoto voi olla normaalia. Älä vielä hätiköi. Mitkä viikot sulla nyt on?
 
Hankikanto, voi ei :sad001 varmasti huolettaa ihan tosi paljon, mutta älä nyt vielä heitä hanskoja tiskiin! Voi olla ihan harmitontakin! Onko vielä vuotanut?
 
Kiitos sympatioista :Heartred . Tänään olis rv7+1. Pitää testata sitten uudestaan kun vuoto loppuu....
 
Mullahan oli monta viikkoa noita vuotoja ja välillä ihan veristäkin! Nyt vasta pari viikkoa ollut rusehtavat vuodot poissa ja tilalla valkovuotoa. Ja kuitenkin varhaisultrassa vastasi viikkoja ja syke löytyi.Mutta tsemppiä täältäkin Hankikanto, toi vuotojen aiheuttama pelko on ihan kamalaa!
 
Mullahan oli monta viikkoa noita vuotoja ja välillä ihan veristäkin! Nyt vasta pari viikkoa ollut rusehtavat vuodot poissa ja tilalla valkovuotoa. Ja kuitenkin varhaisultrassa vastasi viikkoja ja syke löytyi.Mutta tsemppiä täältäkin Hankikanto, toi vuotojen aiheuttama pelko on ihan kamalaa!

Ihanaa, että siellä ollaan niin kuin pitääkin! :Heartred
Kiitos lohdutuksesta. Tänään olen ollut vähän toiveikkaampi. Eilen täysin jo luopunut.
Mä oon välillä pienessä paniikissa, ja välillä hyvinkin kyynisenä, soitellut joka paikkaan ja kysellyt... Julkiselta päässee varhaisultraan jos menee päivystykseen (ja paisuttelee oireita), mutta kuulemma näillä viikoilla ei yleensä tehdä mitään....käskevät vain odottaa... Yksityisellä varhaisultra on aika kovan hintanen? Kävitkö sä yksityisellä? Yleensä en syö särkylääkkeitä mutta tänään otin. Tänään vuoto on vähän laantunut, mutta pelkään että se voimistuu iltaa kohti niin kuin eilen. Oon kovin pettynyt jos tää oli tässä. Tällänen puolinainen raskaana/eiraskaana oleminen on aika jäätävää - pitäis ulkomaalata eräs rakennus ja raskaus rajoittaa syömisiä (vuohenjuustosalaattia en uskaltanut ottaa ja muille vaihtoehdoille olin allerginen ruokalassa...) joten olis kiva olla jompaa kumpa niin olis motivaatiota tähän. Mies ressukka joutuu maalaamaan ehkä turhaan yksin. (Maalasin siis kyllä pätkän viikonloppuna, tuli huono olo hajusta, ja sitte tietenki pelkään että tämä kaikki johtuu siitä...)
 
Kävin ykistyisellä, Perhe Artessa maksoi vain 79 €. Kävin myös sen jälkeen julkisella Naistenklinikalla,kun vuodot vain jatkuivat. Sen hinnaksi tuli jotain 30-40 €, en muista enää.
 
Onko kellään kokemusta dopplerista. Oon miettiny että saako siitä sitten vaan hetkellisen varmuuden ja lopulta joka päivä on pakko neuroottisena tarkistaa että syke löytyy?
Että lietsooko enemmän mitä auttaa :D
 
Dopplerista ollaan monta mieltä, mutta mielestäni luo joko väärää turvallisuuden tunnetta tai sitten ahdistusta ja pelkoa. Doppleria on käytetty mm. kun liikkeitä ei ole tunnettu ja sitten kuultu oma syke -> sikiön kohtukuolema. Lisäksi jos et kuulekaan oikeanlaista sykettä, aiheuttaa se ahdistusta.

Osahan vannoo dopplerin nimeen, mutta itse en niillä kuluttajalle myytävillä huonoilla kamoilla alkaisi omaa raskauttani seuraamaan.
 
Itse juuri eilen laitoin dopplerin tilaukseen. Ei muuten tulisi tämän huolestuneisuuden kanssa mitään. Ja uskon erottavani sikiön sykkeen omastani... :P Toki ollaan tosi alussa vielä ja sitä muistuttelen itselleni, ettei vielä todennäköisesti kuulu mitään. Tai katsotaan, milloin laitteen saa, nyt 9+2.
 
Esimerkiksi minulla on hyvin taaksepäin kallistunut kohtu eikä sykettä varmasti kuulu ennen vk 12, jos silloinkaan. Istukka ilmeisesti tekeillä takaseinään. Jos liian aikaisin alkaa sykettä kuuntelemaan eikä mitään kuulu, niin varmasti aiheuttaa lisää ahdistusta. Mutta jokainen tavallaan.
 
Mulla on ollut doppler pari viikkoa. Ekan kerran kuulin sykkeen 9+1 (ei voi erehtyä, kun syke on tuplat nopeampi kuin oma syke). Toki jos dopplerin hommaa, pitää hyväksyä se, että aina ei välttämättä löydä sykettä alkuvaiheessa, kun vauva on vielä niin pieni. Muutaman kerran on käynyt niin, että en ole löytänyt sykettä n. 15 min yrittämisen jälkeen, joten olen kokeillut sitten seuraavana päivänä uudestaan ja hienosti on syke löytynyt. Toki doppler ei anna varmuutta siitä, että kaikki on vauvalla hyvin, mutta itseäni ainakin rauhottaa kuulla vauvan syke silloin tällöin.
 
Synnytyspelko on nyt iskenyt. Yöllä nään ihan painajaisia koko asiasta. Tämä raskaus itselle ensimmäinen ja vähän yllätyksenä tuli. Pelottaa myös mielenterveyden puolesta, ahdistuskohtauksia ja itkukohtauksia tulee lähes joka päivä. Onko kellään kokemusta raskauden aikasesta masennuksesta ja tavoista millä sitä voi helpottaa?
 
Synnytyspelko on nyt iskenyt. Yöllä nään ihan painajaisia koko asiasta. Tämä raskaus itselle ensimmäinen ja vähän yllätyksenä tuli. Pelottaa myös mielenterveyden puolesta, ahdistuskohtauksia ja itkukohtauksia tulee lähes joka päivä. Onko kellään kokemusta raskauden aikasesta masennuksesta ja tavoista millä sitä voi helpottaa?
Ootko puhunut noista äitiysneuvolassa? Varmaan kannattaa mainita? Kannattaa kyllä käydä juttelemassa jonkun ammattilaisen kanssa, ajoissa, syistä ja tunteista. Älä jää yksin! Tsemppiä! Hali.
 
Takaisin
Top