Pelot

Mä kyllä lamauduin niistä ponnistusvaiheen kivuista, ne oli niin käsittämättömän kovia. Avautumisvaihe oli ihan lastenleikkiä niihin verrattuna. Ei ollu rauhallisuudesta tietoakaan. Yksilöllistähän se on, mulla ei mennyt ihan putkeen.

Mulla on vähän samat fiilikset kun Adalialla että en oikein vieläkään osaa nauttia raskaana olemisesta. Pelkään että vauvalla on jotain ongelmaa. Mä yleensäkin pelkään että jotain pahaa tapahtuu joten ei tää oo poikkeuksellista. Mulla meni eka raskaus todella hyvin ja synnytyksessä menikin sitten kaikki pieleen. Tietysti miettii mitä tällä kertaa sitten.
 
Mulla taas oli avautumisvaihe ihan kamala, kesti varmaan vuorokauden, ponnistus taas oli tosi helppo 6 minuutissa plumpsahti ulos.
 
Mikä teillä on helpottanut pelkojen käsittelyä? Vinkkejä pelkojen poistoon siis!?

Mulla esikoisraskaus oli iloinen yllätys kaiken sen lapsettomuushomman jälkeen. Olin jo ehtinyt kypsytellä ajatuksen, ettei ehkä koskaan lasta edes saada. Sitten kun raskaus lähti käyntiin, olo oli voittamaton ja raskaus yber helppo! Ja esikoinenkin on ollut rauhallinen, helppo, huumorintajuinen hassuttelija, hyvä nukkuja. Päästänyt meidät ihan liian helpolla.

Nooh. Nyt kakkosen kanssa sitten alkionsiirto nro 3 meni kesken vko 11, johan pelot pääs kehittymään! Ja nyt yritys nro 6 (kakkoskierroksen) on edelleen tekeentymässä, tänään 20+4 ja rakenneultrassa mela bongattu ja suora normaalia... eli kaikki hyvin, mutta silti pelottaa.

Pelottaa, että jotain tapahtuu. Pelottaa, että rehkin töissä. Pelottaa, että rehkin pihatöissä. Pelottaa, että saan kohtutulehduksen. Pelottaa, että joudun kolariin. Ja sitten varmaan kun se syntyy, niin pelkään kätkytkuolemaa, kun sitäkään en osannut esikoisen kanssa pelätä. Voihan pelkokerroin sentään...
 
Adalia: Mäkään en oo uskaltanu kertoa oikeen kellekään vielä. Töissä tietää vaan esimiehet ja yks työkaveri (työvaatteiden alta ei mitkään pallomahat näy) ja muita tuttuja ei olla nähty paljoakaan. En kestä sitä ajatusta, et jokin menis pieleen ja sit kaikki tulis kyselee, et mites sen vauvan kanssa.

Työtilanne on sen verran selkiytyny, et saan pitää kesäloman ennen äitiyslomaa! Mutta, mutta... työtaakka on edelleen ihan käsittämätön. Osin tilanne johtuu sesonkituotteiden menekistä, mut olen silti yks kuormitetuimmista työntekijöistä firmassa. Eilen ihan nauratti, ku työkaveri tokas:" Sähän teet täällä vähän kaikkia hommia. Tuutkos siinä tapauksessa tekemään munki hommat?"
 
Jennly_, pelkästään se auttaa että olet valinnut musiikin ja valmistautunut synnytykseen kuuntelemalla sitä ja harjoittelemalla rentoutumista. Sillä ei ole enää niin paljon merkitystä haluatko synnytyksessä kuunnella sitä vai et.

RvD: älä luovuta. Sun velvollisuus on huolehtia omasta ja lapsesi voinnista, päivä kerrallaan. Jos tuntuu liian rankalta, kieltäydy mistä tahansa työtehtävästä. Millään muulla ei ole väliä. Voimakkaita supisteluja ei saa tulla, eikä kohdunsuu saa avautua, pehmentyä tms. Jos jotain sellaista ilmenee, tarvitset sairaslomaa, vaikka sitten synnytykseen asti jos muu ei auta.

Olen surkein neuvomaan muita pelkojen poistossa. Mulle on neuvolasta sanottu että pitäisi hakeutua neuvolapsykologille, koska mulla on niin paljon tosi rankkoja juttuja liittyen edelliseen raskauteen, synnytykseen, lapseen, raskautta edeltävään vaikeaan sairauteen jne. Mulla on loputtoman pitkät kertomukset kaikenlaisista vitsauksista joita koin. Tämän raskauden alkaessa soitin äitiyspolille kysyäkseni joudunko lisätutkimuksiin. Kesti pitkä tovi kun selasivat mun potilastietoja. Sain kuulla "No onpas sulla ollut paljon kestettävää." Tässä raskaudessa olen saanut olla ihanan normaali. Ei mitään ylimääräisiä tutkimuksia tähän mennessä. Mulle oli ihan selvää että yhteenkään ylimääräiseen tutkimukseen en mene, ei varhaisultraa tms. Nyt en tunne kuitenkaan itseäni pelokkaaksi. Kaikkeen turtuu lopulta.

Lakkasin pelkäämästä esikoiseni puolesta siinä vaiheessa kun hän pääsi pois sairaalatarkkailusta jossa oli... KÄTKYTKUOLEMAN varalta. Voi jes. Kaikkea sitä voi sattua. Mulla meni tosiaan vastasyntynyt tajuttomaksi 6 tunniksi eikä lääkärit osanneet sanoa mikä on pielessä, joten oltiin sitten sairaalassa tarkkailtavana monta päivää ettei hengitys pysähtyisi. Siitäkin selvittiin. Päätin sairaalassa että jos tästä selvitään, niin minusta ei ainakaan tule pelkuriäitiä. Olin sairaalassa välillä aivan sekaisin pelosta, mutta kaikki jäi sinne kun päästiin pois.

Katsotaan ottaako pelot vallan kun synnytys lähestyy. Vielä ei tunnu missään. Olen onnellinen, rauhallinen ja voin tuhannesti paremmin kuin edellisessä raskaudessa.
 
Mä taas oon tässä aivan vältelly tuota kavereiden näkemistä, koska en halua raskauden paljastuvan ainakaan ennen rakenneultraa. Onneksi se on ensi tiistaina ja mikäli kaikki on sieläkin vielä hyvin niin ehkä uskaltauduin jo vähän paremmin "ihmisten ilmoille".

Kenellekkään en usko silti erikseen asiasta mainitsevani, ne joita näen niin huomaavat kyllä itse ennemmin tai myöhemmin. :wink
 
Nyt puhkes sitten uus pelko. Söin tossa yli viikko sitten kahvilassa kalavoileivän, jonka tajusin vasta syömisen jälkeen sisältäneen graavilosta eli raakaa kalaa. Lähetin vitsaillen miehelle tekstiviestin, jossa naureskelin varmaan saavani kaikki ruokamyrkytykset ja muut vitsaukset kun kerran raskauden aikana syön jotain ei-suositeltua. Mies kuitenki otti varmuuden vuoks selvää, mitä se kala vois pahimmillaan aiheuttaa. Tällä viikolla mulle iski taas flunssa. Edellisestä ei oo ees kuukautta aikaa, joten iteki hieman hämmästyin. Mies osasi heti kertoa, et listeria saattaa raskaana ollessa ilmetä flunssana ja edetä mm. keskenmenoon tai ennenaikaseen synnytykseen. Menin aivan paniikkiin ja itkin silmäni päästä kun pelotti niin paljon. Varasin heti seuraavalle päivälle (eli tälle päivälle) ajan työterveyteen. Aikasemmin eri oireista neuvolaan soitellessa ne on aina kehottanu menemään työterveyteen, kun mulla siihen kerta mahdollisuus on. Kerroin sitte huoleni lääkärille, joka joutu ihan ottaa selvää listeriasta koneeltaan. Mut tutkittuaan hän totes poskiontelotulehduksen ja sano, että listeriaepäily on varmaan aika kaukaa haettu. Silti jäi hieman kalvamaan, ettei mitään testejä voitu edes varmuuden vuoks tehdä, sillä nyt ei oo kyse ainoastaan mun terveydestä. Toivon todella, et tää epäily on vaan omaa vainoharhasuutta ja herkkyyttä, koska en haluais menettää lastani näin.
 
RvD; mä söin viime viikolla leivän, jossa oli päällä pellavansiemeniä. Ja pari päivää sitten söin homejuustoa suoraan paketista. En edes ajatellut mitään kieltoja kun ahdoin vaan sitä juustoa naamaani, enkä tiennyt aikaisemmin miltä ne pellavansiemenet näyttää.. Olen ollut ihan hysteerinen, kaikkia outoja oloja pitää googlettaa ja paniikissa lukea muiden kertomuksia keskenmenoista.. Olen syyllistänyt itseäni nyt kaikesta mitä syön! Eilen illalla söin omenan ja sain ihan hirveän kipeitä ilmavaivoja, lopulta makasin sängyssä ja googlasin puhelimella "rv 21 kivuliaat ilmavaivat ja keskenmeno".. Noh, ei kovin fiksua, olinkin sitten ihan hysteerinen loppuillan..

Onneksi kävit kuitenkin työterveyslääkärillä, kyllä hän varmasti olisi testejä tehnyt jos olisi ollut tarvetta :) on kuulemma hyvin harvinaista saada sitä listerioosia. Tiedän kyllä miten jotkut syömiset jää vaivaamaan mieltä, että ei siinä hirveästi auta kun itsellä on hätä ja toiset sanoo, että älä panikoi..

Minusta ei nyt tainnut olla kyllä mitään apua o_O
 
Santtu88: jos se homejuusto oli Auraa tai jotain muuta pastöroidusta maidosta tehtyä homejuustoa, niin ne on sallittuja. Valtaosa suomalaisista juustoista tehdään pastöroidusta maidosta.

RvD: raskaus altistaa toistuville flunssille, mulla on myös ollut niitä jatkuvasti ja ei varmasti johdu listeriasta. Älä siis huoli, on ihan äärettömän epätodennäköistä, että olisit siitä lohesta mitään saanut.
 
Listeriaan sairastuu vuodessa 20-30 ihmistä. Se on tosi vähän ottaen huomioon kuinka paljon ihmiset syö raskaana olevilta kiellettyjä ruokia. Suomessa on listerian takia pisin kiellettyjen ruokien lista. En tiedä että missään muussa maassa välteleltäisiin pastoroituja maitotuotteita. Useimmissa maissa riittäisi ettei juo raakamaitoa. Itse olen syönyt isojen valmistajien pastoroituja tuore- ja homejuustoa koska pidän riskiä olemattomana.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Jep, tiedän kyllä et riski on kovin kovin pieni, mut raskaana oleva vainoharhainen minäni pelästyy kaikkea :) Sitä vaan aattelee, että mitä jos MINÄ kuitenki olisin se yks miljoonasta, joka saa jonkun infektion, sillä joku aina jossain vaiheessa voittaa lotossakin. Muuten oon syöny aika rennosti kaikenmoista mm. homejuustoa, raakaa pullataikinaa, kotitekoista majoneesia yms, enkä olis tuosta kalastakaan huolestunu ilman tätä ilmaantunutta flunssaa. Suomessa kontrolloidaan ja tarkkailaan todella tarkkaan elintarvikkeita ja kylmäketjuista pidetään hyvää huolta, et PERIAATTEESSA on aika hankalaki saada mitään tartuntoja. Tieto lisää tuskaa, sillä eihän vuosisata sitten oo ees osattu pelätä samoja asioita ku nyt. Eikä sillon ollu tietookaan samanlaisista ruoansäilytys- ja kuljetusjärjestelmistä.
 
RvD: Joo nää irrationaaliset pelot on kyllä tuttuja. Itsekin tullut panikoitua mitä älyttömämmistä asioista.

Raketti: eihän suomessakaan tarvitse vältellä pastöroituja maitotuotteita ja pastöroimattomiakin saa syödä, jos vaan kuumentaa ne yli 70-asteeseen.

Valion sivuilla ainakin selvästi kerrotaan, mitkä juustot on sopivia raskaanaolevallekin ja Aurajuusto ja monet muutkin näyttäisivät olevan turvallisia.
 
Monia Valion juustoja voi nauttia turvallisesti raskauden aikana
Valio raejuustot. Valio raejuusto valmistetaan pastöroidusta maidosta ja valmistusprosessissa on useita lämpökäsittelyvaiheita. Siksi raejuusto katsotaan listerian suhteen vähäriskiseksi tuotteeksi.

Valio AURA® Pehmeä sinihomejuusto. Valio AURA® Pehmeä sinihomejuuston valmistusprosessissa on voimakas lämpökäsittely, joka tuhoaa mikrobit. Tuote myös pakataan kuumana, joten se on turvallinen myös raskaana oleville ja imettäville naisille.

Valio Viola® tuorejuusto. Valio Viola® tuorejuusto pastöroidaan valmistusprosessin aikana ja pakataan kuumana. Siksi tuote on turvallinen raskaana oleville ja imettäville naisille.

Valion kypsytetyt kovat juustot kuten Valio Polar®, Valio Edam, Valio Oltermanni®, Hyvä suomalainen Arki™ juusto, Valio Turunmaa®, Valio Salaneuvos®, Valio Emmental sinileima, Valio Emmental punaleima ja Valio Lappi® ovat turvallisia myös raskauden ja imetyksen aikana.

Valio sulatejuustot. Valio sulatejuustojen kuten Valio Koskenlaskija® , Valio Olympia, Valio Aamupala® sulatejuustoviipaleiden, Valio Polar® 9% levittyvän, Valio Oltermanni® levittyvän ja Valio Kippari® juustojen valmistusprosessissa on voimakas lämpökäsittely, joka tuhoaa mikrobit. Tuotteet pakataan myös kuumana, joten se on turvallinen myös raskaana oleville ja imettäville.

Muita Valion juustoja
Valio juustoleipä HYLA®, Valio mozzarella, Valio kotijuusto HYLA® ja Valio Viola® salaattijuustot on valmistettu pastöroidusta maidosta ja valmistustilojen sekä tuotteiden laatua ja turvallisuutta valvotaan tarkasti. Näissä tuotteissa tai niiden valmistustiloissa ei ole viimeisen kymmenen vuoden aikana todettu listeriaa.
 
Ja Arlan sivuilla kerrotaan seuraavaa: Kaikki Arlan tuotteet käyvät läpi pastöroinnin tai sitä vastaavan käsittelyn. Tuotteet ovat siten turvallisia käyttää myös raskauden ja imetyksen aikana.

Juustoja enemmän pelkään saavani listerian siitä, että jossain ravintolassa ei ole huolehdittu kunnolla hygieniasta, esim. leikattu ensin leikkuulaudalla raakaa likaa ja sitten samalla leikkuulaudalla viipaloitu leipä. Toki ammattitaitoiset kokit eivät tätä virhettä tee mutta aina ei tiedä kuinka ammattitaitoinen kokki keittiössä on.
 
Mä olen kyllä surutta vetänyt salaattijuustoja, oon tietysti tarkistanut että ovat pastöroituja. Luotan kyllä suomalaisiin tuotteisiin.
 
Mäkin oon vaan kattonu, että olis edes pastöroidusta maidosta tehtyä juustoa.Kaikkialla tosin ei pysty asiaa selvittää, jos juusto onki osana jotain annosta, mut oon silti syöny.

Tuo listeriaepäily ei siis mun kohdallani olis edes heränny, ellen olis sairastunu flunssaan just sellaseen aikaan ku listeria normaalisti puhkeaa. Muuten en pelkää syödä mitään. Aika samalla lailla siis koitan kattoa kun normaalitilassaki, etten juo maitoa, joka on seisonu lämpösessä vuorokauden tai syö raakaa sianliha yms.

Noissa neuvoloiden ja lääkäreitten suosittelemissa ruoka-aineissa on aina hirveesti eroa ja lopulta aika harvoja ruoka-aineita pitäs totaalistesti välttää. Samoja ristiriitasuuksia kuulee kun puhutaan lääkkeistä. Neuvolassa mulle sanottiin, et nenäsumutetta ja tavallisia allergialääkkeitä saa käyttää normaalisti, mut työterveyslääkäri oli ehdottomasti niitä vastaan.
 
Ens viikolla olis neuvolakäynti ja ajattelin nyt kysyä sitä pelkopolilähetettä. Nyt kun rakenneultra on ohi niin alkaa synnytyskin pyöriä enemmän mielessä.
 
Mulla on nyt sikäli onnekas tilanne pelkojen suhteen että sain pelkopolille ajan heinäkuulle ja sektiolupauskin oikeastaan tuli jo. Mun edellinen synnytys oli ilmeisesti riittävän paha ettei siitä sektiosta tartte ruveta taistelemaan mikä oli mun suurin pelko. Iso kuorma lähti harteilta.
 
Takaisin
Top