Pelot/huolenaiheet

Uninii, jälleen totean, että Moon sanoi järkeviä asioita, pääsääntöisesti olenkin aikalailla samaa mieltä. Periaatteessa vauva sulautuu kyllä sun elämään, eikä se välttämättä tarkoita aivan maata mullistavia muutoksia - ellet niin itse tahdo. Toki vauvan pitäis olla prioriteettilistan kärjessä, sillä on kuitenkin hurjasti tarpeita juurikin sinulta, äidiltään, ensimmäisten vuosien aikana, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa, että olisit vauvassa kiinni.

Tuskin olet myöskään ainoa esikoisen odottaja, joka mainitsemiasi asioita murehtii. Mä muistan ainakin itse noita asioita pyöritelleeni paljonkin päässä. Mä jopa sitten jossain vaiheessa olin aivan varma, ettei musta kuitenkaan ole äidiksi ja itkien pyysin mieheltäni, että huolehtiihan hän sitten lapsesta yksinhuoltajana, kun musta ei siihen olisi... Ja meillä ei siis vauva-ajatus ollut miehen idea sinällään, eli eipä sekään noita tunteita "selittäisi".

Sä voit hyvin neuvolassa sanoa nuo kaikki tunteet ja ajatukset ääneen, tarvittaessa voit päästä juttelemaan niistä enempikin esim. psykologin kanssa. Todennäköisesti sulle tullaan tarjoamaan myös sitä ajatusta, että ehkä lapsen tultua maailmaan sä et edes halua palata siihen vanhaan, vaan ootkin onnellisin juuri äitinä. Mä kyllä itse suren useasti sitä, että oon erkaantunut monista niistä asioista, mitä olin ollessani vain minä, koska tää äiti-rooli ei sovi esimerkiksi useimpien mun lähimpien ystävien seuraan; he ovat naisia, jotka nyt kolmenkympin lähestyessä ovat entistä vakuuttuneempia siitä, etteivät koskaan lapsia tule haluamaan, eikä lapsista juurikaan pidä. Toki mun poika on heille poikkeus, mutta en mäkään kovin mielelläni altista heitä meidän uhmaikäisen raivokohtauksille ;)
Vaan ihanaa tässä on se, että ne muutama kerta vuodessa kun saan itseni riuhtaistua irti täältä kotoa ja tapaan juuri näitä ystäviä, niin mä saan olla just se sama vanha MINÄ kuin mitä oon ollut aiemminkin. (Ja paristi kyseessä ollut vkl, että mies ja poika olleet esim. mökillä, niin voin kertoa että sunnuntaiaamusta krapulaa pahemmalta on tuntunut se julmettu ikävä sitä omaa pientä poikaa kohtaan...).

Eli mitä tahansa voi vielä tunteiden kehitykselle tapahtua, eikä se tee susta itsekästä! Ehkä enempi päinvastoin, leikittele ajatuksilla ja pohdi, sittenpähän on kaikki vaihtoehdot tullut käytyä mielessä läpi ja uskallat ehkä tuuduttautua siihen arkeen, mitä se teillä tuleekaan sitten olemaan :) Tsemppiä!
 
Nyt pelottaa! Tänään koiran kanssa sattui onnettomuus (koirani 55kg), jotenkin en ollut skarppina ja koira leikkiessään toisen suuren koiran kanssa kaatoi minut selälleen. Nyt pientä kipuilua alavatsassa ja olen huolesta soikeana. Pitäisikö soittaa neuvolaan, vai vaan tarkkailla oloa? Kipuilu ei ole vahvaa eikä vuotoa ole. Onko jollain kokemusta vastaavista tilanteista? Mitä tulisi tehdä?
 
mayapan: soita ihmeessä neuvolaan, jos huolestuttaa. Uskoisin kuitenkin, että näin alkuvaiheessa vauva on vielä hyvässä suojassa siellä mahan sisällä, kun on niin kovin pieni. Ja jos ei vuotoakaan ole, niin tuskin on syytä huoleen. Mutta soittele tosiaan neuvolaan, eihän siitä haittaakaan ole :)
 
Uninii: Tosi samankaltaisia ajatuksia sulla on, kun mulla oli ensimmäistä lasta odottaessa. Oon aina ollut tarkka ulkonäöstäni, liikun tosi paljon, kiinnitän ehkä keskivertoa enemmän huomiota syömisiini yms, olin menevä ja tosi aktiivinen ihminen, jolle työ oli tärkeää ja mulla oli tosi paljon ystäviä ja hirveesti aina menoa. Joskus yhdelle parhaimmista ystävistäni itkinkin, että mut varmaan hylkää kaikki, kun saan lapsen, että mitä jos jäänkin ihan yksin, täällä sitten kökötän neljän seinän sisällä lapsen kanssa. Onneksi mikään noista kauhukuvista ei toteutunut, kun itse niihin vaikutin..

Raskauskilot (n. 10) lähtivät kahdessa viikossa, kroppa palautui omiin vanhoihin uomiinsa parissa kuukaudessa ja nykyään vatsakin on ihan yhtä kiinteä kun oli ennen raskautta (nyt tietty sitten alkaa taas venymään tän uuden raskauden myötä), muista sen tunteen kun vedin tiukan pikkumusta päälle huvikseni yhtenä iltana, laitoin korkeimmat korot jalkaan ja kävelin peilin eteen. :) Eli ei se äitiys välttämättä sitä lösähtämistä tarkoita, josta kirjotit. Ite ainakin vaunuttelin hurjan paljon, kun mies on pitkiä päiviä töissä, sitten alotin olikos vauvan ollessa parin kk ikäinen salin ja jumpat pikkuhiljaa. Meillä tosin mies on ollut mielettömän upeasti mukana hoitohommissa heti alusta saakka, ja aina mua patistikin menemään treenaamaan yms. omiin juttuihin. Muutama ystävyyssuhde kärsi lapsen tullessa, mutta uusia on tullut tilalle. :) Ja edelleen nään mun ystäviä, käyn tupareissa ja ulkona kävin ehkä kerran kuussa tai kahdessa (no nyt en taas enää paljon baareile jostain syystä. :D).

Mutta suurin muutos tapahtui kuitenkin siellä omassa päässä, kun se oma lapsi tuli, enää mua ei kiinnostanutkaan se jatkuva ravaaminen paikasta toiseen ja viikonloputkin halusin mielummin viettää perheen kanssa kotona tai mökillä nauttien hyvästä ruoasta ja vauvasta. Ja niinkun SannaKoo kirjotti, se krapula ei oo läheskään niin paha kun se ikävä, mä tosin en ole vielä koskaan ollut yötä erossa lapsesta, siis oon ollut ulkona mutta tullut aina yöksi kotiin, joten miten sen nyt sitten laskee. :)

Mutta pääasiahan on että uskaltaa itselleen myöntää niitä pelkoja ja mietteitä, eikä ajattele että "oon maailman surkein äiti kun tälläsiä ajattelen". Mun yksi kaveri aina välillä nauraa ja halaa mua, kun sille manaan kuinka välillä raastaa hermoa olla lapsen kanssa kotona ja kiroon tän lapsenhoidon alimpaan helvettiin. :D Se sanoo, että on ihanaa, kun joku uskaltaa sanoa sen suoraan, eikä yritä esittää että aina on vaan ihanaa, mitä tietenkin useimmiten onkin! :)
 
Kiitos kaikille vastauksista, rauhoittivat todella mieltä. Kyllä nämä pahimmat vartalon ja elämänmuutokseen liittyvät pelot alkavat pikkuhiljaa helpottaa.Välillä on vaikeaa kun vaatteet kinnaavat päällä turvotuksen ansiosta, mutta ehkäpä nyt ei ole se oikea aika niihin mahtuakaan

Onneksi mies tulee varmasti olemaan paljon mukana lapsen hoidossa ja kasvatuksessa, ja oma äitini vauva-uutiset kuultuaan on ollut niin älyttömän innoissaan asiasta (ensimmäinen lapsenlapsi), että olen varma että hänestä saa hoitoapua jopa enemmän kuin on tarpeen. Luulenpa äitini ottavan mallia mummouteen omalta äidiltään, joka hoiti minua ja sisaruksiani lähes päivittäin ollessamme lapsia. Yksin en siis, luojan kiitos, joudu vauva-arkea kestämään, ja se "omakin elämä" pysynee tallella :)

Mayapan: soita ihmeessä neuvolaan, mutta kuten yllä jo sanottiinkin, tuskin mitään pahaa on kaatumisesta näin varhaisessa vaihessa seurannut. Toivottavasti kaikki on hyvin..
 
Hoi! nyt rv 24 + 2 ja olisi äitiyspolille aika tänään kontrolliin kun rv 20 kun vauvvan koko vastasi viikkoa 19. Kauhea pelko että miten liene kasvanut tuolla ja en halua mennä sinne koska muutenkin yöunet menny ja kauhea stressi päällä... :( Virkeä on liikkumaan ja tuossa rakenneultrassa kaikki näytösti/kuulosti olevan hyvin muuten mutta se koko oli vaan pienempi :/ apua..
 
Meilläkin pikkuinen vastasi viikoilta noin viikkoa pienempää rakenneultrassa mitä viikkoja todellisuudessa oli, mutta ei meitä mihinkään kontrolliin laitettu tai mitään siitä sanottu kun kaikki oli rakenteellisesti hyvin ja vauva kehittynyt. Eilen oli neuvolalääkäri joka sanoi että sf-mitta on pieni verrattuna viikkoihin että voitaisiin laittaa seuraava neuvola aiemmin jotta nähdään onko se muuttunut, mutta kun sanoin että rakenneultrassa vastasi kooltaan viikkoa pienempää niin sanoi että sitten se mitta vastaa ihan oikeaa, laskettua aikaa kun ei rakenneultrassa enää muutettu, ensimmäisessä ultrassa eroa oli neljä päivää joten alunperinkin laskettuaika pysyi samana. Kyllä itsekkin aloin miettimään että entä jos pieni ei kasva kunnolla mutta kumminkin kun kaikki on ollut ultrissa hyvin ja vauva liikkuu sun muuta niin olen koittanut olla murehtimatta etten ainakaan itse stressaisi turhia :)
 
Takaisin
Top