Pelkopoli

Jahnu

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin kysäistä onko kenelläkään kokemusta pelkopolilla käymisestä? onko siitä ollut apua?
itselläni ensimmäinen synnytys oli helppo ja hyvät kivunlievitykset, mutta toinen oli jotain aivan muuta. Heti synnytyksen jälkeen sanoin, etten enään ikinä uskalla synnyttää ja nyt olisi tämä taas edessä. Ensimmäisessä neuvolassa puhuin jo pelkopolille menosta.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia :)
 
Jahnu,kannattaa kokeilla :) Itsellä ei kokemusta mutta tiedä vaikka ois päässy vähän helpommalla tuon nuorimman kanssa.Tosiaan toiseks nuorin synty reippaaseen tuntiin ja aiheutti pelot ja nuorimman loppu raskaus meni ihan paniikissa.Mutta se olikin ihan toisenlainen :) 11 tuntia mutta paljon helpompi ja ihana kätilö autto ihan hirveästi.
 
joo, kätilöllä on hyvin paljon merkitystä myös synnytykseen:) hyvinkäällä mulla oli aivan ihana kätilö ja tuli turvallinen ja rauhallinen olo, vaikka olin nuori ja ensisynnyttäjä. Mullakin pitkät synnytykset takana. ensimmäisen synnytin Hyvinkäällä ja siellä homma toimi ja sain kunnon kipulääkkeet ponnistusaika oli 30min ja katoin käyriltä supistukset, että tiesin ponnistaa. Olin hillitty ja rauhallinen, Kipeetä tietenkin sekin teki, mutta ei mitään verrattuna toiseen. Toinen oli Hämeenlinnassa ja 6min ponnistusaika ja ilmankipulääkkeitä ja kätilö oli aivan hirveä. Pelkkää rimpuilua ja huutoa ja sekamelskaa koko 6min, joka tuntu ikuisuudelta. muistin kaiken sen usvan keskeltä, kun kätilö käänty mua päin ja oli melkein purskahtaa nauruun/pidätteli naurua. Oli se varmaan hauskaa, kun kaikki kirosanat huusin mitä oon elämäni aikana oppinu..
Ajattelinkin että onko siitä hyötyä käydä puhumassa ja mitä siellä tehdään, tai koska siellä aletaan käymään ?:)
 
Hyvä kuulla kokemuksia, minutkin sinne varmaan "pakotetaan" ennen kuin sektion myöntää..
 
Haluatko H3lm1 sektiolla? Voiko sitä nykyään päättää?
Itse olen päättänyt alateitse synnyttää kuitenkin, ellei tietty sektio välttämätön :)
Jos tuo pelkopoli auttais tähän kammoon, koska ensimmäinen meni kuitenkin niin hyvin, eli elän toivossa että tuo toinen oli vaan huonoa säkää ja kolmas menisi helpommin.. :)
 
Jep, eka synnytys oli niin kauhea ja meni niin pieleen, että saa olla kiitollinen kun ei lapselle kuinkaan käynyt niin en aio uudestaan alateitse synnyttää.
 
okei, on ihan ymmärrettävää kyllä! viiminen kokemus oli mullekkin ihan hirvee, vaikka varaa ei sinäänsä ollu..
 
Ja kun supistukset hajottaa vaan mun selkää, viimeksikää mitää ei tapahtunut vaikka säännöllisesti tuli kipeitä suppareita pari vuorokautta, elimistö kai laittoi sulun, kun kipu oli niin kova ja kun ei mikään lääke auttanut tohon selkää ;(
 
ei oo kiva! :sad001 mulla samaa ongelmaa oli. supistuksia tuli koko ajan, mutta mitään ei tapahtunu. oksitosiinitipassa 6h ja ei mitään kohdunsuulla.. 2vrk:tta meni ennen kun poitsu synty. ja en tiiä mitä siinä tapahtu, mutta se kätilö sääti sen epiduraalipumpun kanssa just ennen kun piti alkaa ponnistaa, niin multa lähti kaikki kipulääkkeet. kysyin siltä, kun yhtäkkiä aloin tuntee kaikki kivut, että mitä tää on miksi tunnen supistuket taas. vastas vaan, että nehän kuulukin tuntee. ja yhtäkkiä sano mulle, että ota ilokaasua ja sitten se vaan paino sormilla reunat pois. jumankauta että sattu, eikä se edes kertonu mitä oli tekemässä. ja sen jälkeen pitikin jo alkaa ponnistaa..
 
Mulla jäi kans kolmannesta synnytyksestä kammo. Sen pari tuntia mitä salissa olin, nii mä en muista muuta kun sen, et kätilö huus mulle kurkku suorana: ETTEI VOI SATTUA, JOS VARPAAT ON LÄMPÖSET!
Mä itkin ja huusin et sattuu vaikka mitä tekee. Sit se olikin ihan ihmeissään kun suostu kattoon et pää on tulossa, ponnista. Mieskään ei muista muuta kun noi kätilön sanat.
No neuvolassa sanoin, nii oli se neuvolan tätikin ihmeissään ettei toi tollein voi sanoo. Ja suositteli et loppua kohti kävisin sitten pelkopolilla.
 
Mä nyt en ihan varsinaisesti synnytystä pelkää, vaan lähinnä niitä jääräpäisiä kätilöitä siellä. Eka synnytys mulla oli tosi lempeä ja selvisin siitä kaasulla ja selkään laitettavilla pistoksilla, jotka helpottivat selkäkipua. olisivatko tuolloin -95 ollut papuloita nimeltään. Synnytys kesti 9h.

Mutta sitten toinen synnytys olikin nopea ja todella repivä, kesti 3,5h ja en ehtinyt saada mitään kipulääkkeitä, kun lääkäri oli imukuppisynnytyksessä. Synnytys meni ihan huurussa ja en oikeasti pystynyt edes kaasua hyödyntämään. Kätilö sai kuulla kyllä kaikki suomenkieliset kirosanat ja kun veri ei meinannut millään alkaa hyytymään synnytyksen jälkeen, paineli mun kohtua todella rajusti. siitäkin huusin sille naama punaisena.

Kolmannessa synnytyksessä sanoin haluavani epiduraalin heti, kun pääsin sairaalaan. En saanut, koska synnytys kesti 2,5h, ei ehditty antaa. Sain kuitenkin kohdunkaulan puudutuksen, joka teki synnytyksestä paljon, paljon kivuttomamman. Tässä tulee siis kuvioon toi kätilöiden jääräpäisyys. Hoki vaan, ettei edpiduraalia voi vielä antaa, kun vasta tunti sit tulit sairaalaan. Suostu tarkistaa kuitenkin kohdunsuun, mutta olin jo niin auki, että epiduraali oli myöhäistä.

Neljännessä sama juttu. synnytys kesti 1h 15min. Okei, lyhyt aika kärvistellä, mutta kun avautuminen tapahtuu noin nopeasti, niin koko tapahtumaa ja kipua ei ehdi yhtään hallita millään. kaasua haukoin minkä älysin, mutta loppu mentiin ihan sisulla. Kätilö sanoi, kun pyysin epiduraalia, ettei voi vielä antaa tarkastamatta edes kohdunsuuta. Kun sitten ilmotin, että ponnistuttaa, niin oli ihan hoo-moilasena, ettei voi kyllä olla totta. Suostu kuitenkin kohdunsuuta vilkasemaan ja pyysi kaverin paikalle ja sitten ponnistettiin.

Nyt meinasinkin sanoa neuvolassa, jotta mun sinne tietoihin täytyy kirjata, että heti kun pääsen sairaalaan, niin mulle täytyy antaa se epiduraali.
 
Takaisin
Top