Pelko tuulimuna raskaudesta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Stressipeikko
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

Stressipeikko

Vieras
Moikka!

Olen raskaana nyt 11+0. Ja nyt keksin jostain, että mitä jos tämä raskaus onkin tuulimuna. Mitään oireita siihen viittavaa ei ole esim. Verinenvuoto. Ja tietysti ultrassa se selviää 2 vko päästä sitten…
Mutta olen ollut töissä niin huono vointinen, että osa työkavereista tietää että olen raskaana. Niin ahdistaa kertoa jos tuleekin tieto että kohdussa ei ollut mitään….
Tottakai myös lähipiiri tietää asiasta.

Ei tuulimuna ole "ei mitään" vaan se on jotain. Se on hedelmöittynyt ja lopettanut kehittymisen hyvin varhain. Eli ihan yhtä lailla keskenmeno kuin myöhemmilläkin viikoilla. Tuntuu jotenkin surulliselta, että moni tuntuu ajattelevan saavansa surra vain pidemmälle kehittyneitä keskenmenoja ja että tuulimuna pitäisi ohittaa "ei minään". Suru ja menetys on sama riippumatta viikoista. Ja se saa olla. Kenellekään ei tarvitse mahdollisesta keskenmenostakaan jakaa enempää kuin haluaa.

Mulla on ollut tuulimunaraskaus, löytyi yllätyksenä ultrassa viikolla 13. Koska istukkakudos voi kehittyä ihan normaalisti, oli mulla tavallisia raskausoireita eikä mitään merkkejä siitä, ettei kaikki olisi ok. Lääkkeellinen tyhjennys hoitui täällä ensikertalaisella osastolla ja oli melko hankala, mut se on ilmeisesti pitkälle päätyneiden tuulimunaraskauksien kanssa tyypillistä.

Todennäköisyys sille, että kaikki on hyvin, on korkea. Siihen loppuun ei voi itse sen suuremmin vaikuttaa (toki jos tiedetyt riskit kontaktilajeista ja alkoholista yms. välttää). Toki ymmärrän, et varsinkin pitkän yrittämisen ja keskenmenon tai useamman jälkeen huoli on läsnä alkuraskaudessa, eikä siitä oikein pääse mihinkään. Itse myös sain keskenmenon myötä lähipiiriltä empatiaa, joten sikäli en katunut asiasta kertomista. Aika moni on kuitenkin lopulta myös kokenut jotain samankaltaista, keskenmenot on melko yleisiä.

Takaisin