Pelko keskenmenosta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimosa_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Paljon tsemppiä kaikille pelkojen kanssa kamppaileville ja erityisesti menetyksiä kokeneille 🩵

Itse olen tykännyt käydä katsomassa tilastoja tuolta Miscarriage odds reassurer -sivulta, jossa saa päiväkohtaisia tietoa raskauden onnistumisen todennäköisyydestä 😊

Paljon tsemppiä kaikille pelkojen kanssa kamppaileville ja erityisesti menetyksiä kokeneille 🩵

Itse olen tykännyt käydä katsomassa tilastoja tuolta Miscarriage odds reassurer -sivulta, jossa saa päiväkohtaisia tietoa raskauden onnistumisen todennäköisyydestä 😊
Kävin kanssa tuolta kattomassa, harmi kun se ei kysy ikää tai aiempia keskenmenoja, joten sikäli kohdallani turha kun noi luvut ei kerro totuutta. Tai ainakaan en löytänyt muita kohtia, inhottavasti mainoksia niin oli vähän sekava.

Itselläni kun on tämä, kuitenkin yli 50% mahdollisuus onnistua, pitää iloita siis siitä.
  • Kolme tai useampi edellistä raskautta päättyi keskenmenoon, uudessa raskaudessa keskenmenon todennäköisyys on 41,9 %.

Kävin kanssa tuolta kattomassa, harmi kun se ei kysy ikää tai aiempia keskenmenoja, joten sikäli kohdallani turha kun noi luvut ei kerro totuutta. Tai ainakaan en löytänyt muita kohtia, inhottavasti mainoksia niin oli vähän sekava.

Itselläni kun on tämä, kuitenkin yli 50% mahdollisuus onnistua, pitää iloita siis siitä.
  • Kolme tai useampi edellistä raskautta päättyi keskenmenoon, uudessa raskaudessa keskenmenon todennäköisyys on 41,9 %.
Saa sinne merkattua iän, aiemmat keskenmenot ja aiemmat onnistuneet synnytykset. Ne on vaan tosiaan tosi hankalasti siellä sivun alalaidassa, jonne pääsyn mainokset meinaa estää kokonaan 😑

MUOKS: Ainakin siis tällä sivulla, missä näkyy kaikkien viikkojen riski, pystyy laittamaan noita tietoja. Laitoin siihen nyt vaan, että kolme aiempaa keskenmenoa, niin antaa tällasen listauksen alkuviikoille:

IMG_4223.jpeg

Tänään on herätty täysin oireettomaan päivään. Ei ole rinnat enää yhtään arat, turvotus tiessään, eikä ole minkäänlaista pahoinvointia. Välillä lievää menkkamaista alavatsakipua.

Laitoinkin aiemmin, että näinä päivinä ne aiemmatkin keskenmenot on sattuneet ja aivan samalla tavalla on oireet kadonneet yhtäkkisesti myös silloin. Joten kyllähän tässä nyt taitaa käydä kuten aiemminkin:( Ultra vasta loppuviikosta, todella toivon että jos nyt on mennyt kesken, niin alkaisi vuoto jo aiemmin, ettei taas tarvitsisi mennä lääkäriin kuulemaan sitä minkä itse jo tietää. Koen sen jotenkin nöyryyttävänä, edellisillä kerroilla ollut vaan kauhea kiire saada mut ulos huoneesta. Muutenkin täälä neuvolahenkilökunnalta tuntuu puuttuvan empatiakyky, heille toki keskenmenot on arkipäivää, mutta asiakkaalle ei. Siinä syy miksi en halua asioida heidän kanssaan muuten kun aivan pakollisen ajan.

@Marzia keskenmenoihin toivoisi kyllä enemmän empatiaa hoitohenkilökunnalta vaikka ovat yleisiä tilanteita. Itse kun viime raskaudessa soitin, että on alkanut kova vuoto ja luulen menneen kesken, en saanut tarkistus-ultrausta tai keskusteluapua tai mitään. Sanottiin vaan, että odota epätietoisuudessa kuukausi ja tee sitten raskaustesti kotona. Jos se on negatiivinen, raskaus on mennyt kesken. Jos positiivinen, tutkitaan sitten asiaa (kuukauden päästä!). Aika kylmää kyytiä.

Toivottavasti siellä on kaikki hyvin ultrassa!

@Marzia keskenmenoihin toivoisi kyllä enemmän empatiaa hoitohenkilökunnalta vaikka ovat yleisiä tilanteita. Itse kun viime raskaudessa soitin, että on alkanut kova vuoto ja luulen menneen kesken, en saanut tarkistus-ultrausta tai keskusteluapua tai mitään. Sanottiin vaan, että odota epätietoisuudessa kuukausi ja tee sitten raskaustesti kotona. Jos se on negatiivinen, raskaus on mennyt kesken. Jos positiivinen, tutkitaan sitten asiaa (kuukauden päästä!). Aika kylmää kyytiä.

Toivottavasti siellä on kaikki hyvin ultrassa!
Mulle ekalla kerralla terkka sanoi, että voin pitää sen jo 3 kuukauden päähän varatun neuvola ajan voimassa jos koen vielä silloin tarvetta tulla keskenmenosta sinne puhumaan. Niinku ihan tosi, mitä hittoa se sillon enää hyödyttää. Tokalla kerralla kun siinä itkin, niin terkka vaikutti vaan tosi vaivaantuneelta eikä oikein sanonut mitään, sano peruvansa jatkoajat eikä tosiaan kysynyt mistään keskustelun tarpeesta tms . Naistentaudeilla taas oli molemmilla kerroilla tosi empaattinen henkilökunta.

Ja tosiaan, oireettomuus jatkuu tänäänkin, menkkamaista alavatsakipua kyllä on😔

Täällä mietityttää kans jatko. Tänään on 8+2 ja pisimmillään ollaan päästy 8+5 joka huomattiin 10+1. Jotenkin tosi epäileväinen olo ollut tällä viikolla vaikka just torstaina käytiin ultrassa katsomassa, että kaikki on hyvin. Mulla on torstaina neuvolla mistä saan lähetteen nt-ultraan ja mietin, että pitäiskö kuitenkin tässä välissä käydä ultrassa. Aluksi meinasin ettei, mut mitä jos kuitenkin on jotain sattunut. Järki sanoo että pitäis vaan luottaa, mutta jotenkin ei pysty. Meillä oli alkiodiagnostiikkakin missä blasto todettiin täysin terveeksi.

Täällä mietityttää kans jatko. Tänään on 8+2 ja pisimmillään ollaan päästy 8+5 joka huomattiin 10+1. Jotenkin tosi epäileväinen olo ollut tällä viikolla vaikka just torstaina käytiin ultrassa katsomassa, että kaikki on hyvin. Mulla on torstaina neuvolla mistä saan lähetteen nt-ultraan ja mietin, että pitäiskö kuitenkin tässä välissä käydä ultrassa. Aluksi meinasin ettei, mut mitä jos kuitenkin on jotain sattunut. Järki sanoo että pitäis vaan luottaa, mutta jotenkin ei pysty. Meillä oli alkiodiagnostiikkakin missä blasto todettiin täysin terveeksi.
Tsemppiä 🩷
Teillä on kyllä todennäköisyydet teidän puolella kun on terveeksi diagnosoitu alkio ja kaikki hyvin varhaisultrassa, se on ihanaa! Ymmärrän silti hyvin että pelottaa että jotain sattuu taas. Mulle on kans vaikeita ne edellisen keskenmenon viikot jolloin kehitys alkoi jätättää. 😟
Mun mielestä kannattaa käydä vielä ultrassa jos sillä saa mielenrauhaa. Varhiasultran ja NT-ultran välissä on kuitenkin se noin yli kuukausi, se on pitkä aika, jos pelot valtaa mielen. 🩷

Keskenmenon pelko nostaa päätään, heräsin su-ma yönä kovaan vatsakipuun joka jatkui pitkälle päivän puolelle, ei ihan menkkamaista, vaan enemmän sellaista jatkuvan kouristuksen omaista keskellä alavatsalla. Myös viime viikolla ajoittain voimakkaana ollut pahoinvointikin on nyt ollut pitkälti poissa pari päivää. Tein aamusta raskaustestin, joka näyttää vielä tummenneen, mutta pitää parin päivän päästä tehdä uusi ja toivoa, että jatkaa tummumista. Tai että oireet palaa vielä.

Ensi viikolla onneksi se varhaisultra.

Meillä on miehen kanssa diilinä, että ultrassa käydään niin monta kertaa kun on mun mielenterveyden kannalta tarpeen. Mulle on myös luvattu ekstra seurantaa julkiselta ja toivon että se myös toteutuu. Aion kyllä sitä vaatia tällä taustalla.
Ihana mies kun ymmärtää 🫶🏻 Käytte niin usein kun tarpeen, ja toivottavasti julkiselta saatte mahdollisimman monta lisäultraa. Katsoinkin että teil oli vu jo varattu, saitteko sen julkiselle?

@Pantis toivottavasti siellä kaikki kuitenkin hyvin. Oireet onneksi voi aaltoilla ilman että enteilee pahaa. Tsemppiä vu odotteluun 🩷

@Kuuttituutti Taidan ottaa saman ajatuksen itellenikin et käyn niin monessa ultrassa kun tarve. Ihan sama mitä maksaa.

Eilen oli myös tuntemuksia alavatsalla ja aloin pelkäämään pahinta. Mut ehkä ne olikin vain ihan raskausoireita ja jotain istukan kehittymistä tms. Iltaa kohden helpotti kuitenkin.

@Mimosa_ ne tuntemukset vatsalla on tosi pelottavia mutta sit toisaalta ajattelen että ne on tosi loogisia kun kyllähän sinne tarvitaan lisää tilaa. Mun ainut oire tässä on ollut nuo tuntemukset näin alkuun ja kyllä sitä analysoi niitä pään pyörälle ja sit kun ei oo hetkeen tuntenut mitään niin silloinkin meinaa huolettaa 😅

@Mimosa_ ne tuntemukset vatsalla on tosi pelottavia mutta sit toisaalta ajattelen että ne on tosi loogisia kun kyllähän sinne tarvitaan lisää tilaa. Mun ainut oire tässä on ollut nuo tuntemukset näin alkuun ja kyllä sitä analysoi niitä pään pyörälle ja sit kun ei oo hetkeen tuntenut mitään niin silloinkin meinaa huolettaa 😅
Joo no huolissaan tässä saa olla koko ajan🙈😅 Mut lueskelin tosiaan, että jotain tämmöistä kasvuasiaa siellä tapahtuu näillä viikoilla.

Mulla oli eilen työpäivän aikana (kun liikuin paikasta a paikkaan alavatsalla epämukavaa tunnetta. Ei ihan menkkajomotusta, mutta jotain sen kaltaista. Kesti sen ajan kun istuin (10min) sen jälkeen ei ollut mitään tuntemuksia. Se jo säikähti ja ajattelin jo, että ensi viikolla sitten käydään "taas" toteamassa kkm. Oletusarvo aika nolla, että ensi viikolla löytyisi mitään elävää 🫣

Yritin eilen muistella millaisia vatsantuntemuksia ollut onnistuneessa raskaudessa ja en enään muista. Sen muistan, että kyllä se alavatsa oli välillä kipeä kun kohtu kasvoi ja vatsalihakset alkoivat löystyä/antaa periksi.

Täällä nyt aamusta ollut kovaa alaselän särkyä, välillä tuntuu kuin ei kävellä pysty😔 Odotan vaan milloin vuoto alkaa, niin saisi tätä hommaa eteenpäin. Ensi perjantain ultra tuntuu niin kaukaiselta..

Mulla raskausoireet katosivat kanssa noin viikko sitten, mutta oudosti tänään ollut myös taas etovaa oloa. Voi kai sekin olla yksi km oire?

Täällä nyt aamusta ollut kovaa alaselän särkyä, välillä tuntuu kuin ei kävellä pysty😔 Odotan vaan milloin vuoto alkaa, niin saisi tätä hommaa eteenpäin. Ensi perjantain ultra tuntuu niin kaukaiselta..

Mulla raskausoireet katosivat kanssa noin viikko sitten, mutta oudosti tänään ollut myös taas etovaa oloa. Voi kai sekin olla yksi km oire?
Selkäkivut kuulostaa myös kohdun kasvukivuille. Itsellä tuntuu vatsan puolella, mutta jos kohtu yhtään taaksepäin kallellaan niin mun ymmärtääkseni silloin just siellä selän puolella. 👍🏻 oireiden aaltoilu ja etova olo kuulostaa myös hyvin tyypillisille alkuraskauden oireille 😊

Takaisin