pco+ metfotmin

lucky87

Päivystävä dosentti
olisin kiinostunut kuulemaan käyttö kokemuksia pco:laisten kokemuksia metformiinista. käytössä myös terolut.
mä kohta kuukauden syönyt kyseisiä lääkettä ja paino nousu suunnassa vaikka lukenut että pitäisi laskea, koko aika pissittää ja joka kerta tulee ihan saavillinen...
millaisia kokemuksia teillä muilla ollut ja kuinka auttanut raskautumiseen? onko munasarjoja ultrattu? onko moni rakkulaisuus hävinnyt?

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
päivitys tohon painon seurantaan. paino pudonnut hiukan, :) mutta vatsaturvotus lisääntynyt, josta päättelin painon nousseen,sekä koti vaaka näytti suurentuneita lukemia ja alavatsakipuja ollut.

oonko mä tosiaan ainut joka syö metforminia pco:n? :sad001
 
Minulla on pco ja metformin lääkitys. Aluksi oli 500mg päivässä ja sitten nostettiin 1g päivässä ku oli nuo sokeriarvotkin koholla. Itsellä ainakin aiheutti ripulia, jonka takia lopetettu muutamaksi kk:ksi ja nyt aloitettu uudestaan 500mg päivässä. Monirakkulaisuuteen ei auttanut minulla ainakaan vuoden verran lääkkeen syönti.

Minä 24v. on pco ja ei minkäänlaista hormonitoimintaa enään (minulla ei ole ollut kuukautisia luonnostaan 16 ikävuoden jälkeen), tällä hetkellä hormonilääkityksellä kypsytellään munasoluja ja inseminaatiolla yritetään raskautua.

Metformin aikana kesti ainakin paljon kauemmin munasolun kasvatus clomifen+gonal-f lääkityksellä, ultrattu 2-3 krt/vko jopa 2kk ajan ennen kuin saatiin eka munarakkula kasvamaan. Ilman metforminia munasolun kasvatukseen menny pari vkoa clomifen+ganal-f lääkityksellä samanlailla 2-3 krt/vko ultraus. Itsellä takana yksi inseminaatio metforminilla, josta en raskautunut ja kaksi inseminaatiota ilman metforminia, josta kummastakaan en raskautunut. Nyt taas inseminaatio yritys metformin, clomifen ja gonal-f lääkityksellä.
 
joskus_mamisku: kiitos kun vastasit. sun pco siis vissiin varsin sitkeässä ja jo varhain tullut. onko sulla nuo munasarjat "puhdistuneet" tuosta monirakkulaisuudesta tai onko sulla tietoo et pitäiskö niiden ees normalisoitua, vai vaan vähentää insuliini resistenssiä? kovin vähän missään tietoo ja lääkärikin vain sanonut että vois olla hyötyy, mut ei kertonut että millä tavalla. onko sul verikokeissa näkynyt sitte mitään sellasta kun kerroit tuon että menkat hävis kokonaan? niinku hormooni vajetta tms.

mulla vissiin nyt tuon metun ansiosta oli kierto 36 päivää, ihmettelen vaan kun ei teroluteilla ole näin pitkäksi kierto venynyt. alkanut heti 24päivä. en ovuloinut viime kierrossa ollenkaan. muissa olen ainakin tuntemusten perusteella ja yhden olen pongannutkin oviksen, tämä ennen kuin terolut aloitettiin kierto häiriöihin. pelottaa vaan jos nää lääkkeet viekin viimeisetkin mahikset lapsen saantiin. ensimmäinen lapsi mulla sai alkunsa jo heti ensimmäisestä terolut kierrosta. nyt saatto olla keskenmeno ihan ennen kuin kerkes ees testeissä näkyä kun menkat oli niin oudot ja kierrot ihan härän pyllyä.


Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
lucky87: Monirakkulaisuus on vain pehentunut sen jälkeen kun kuukautiset loppuivat. Mitään muutosta parempaan ei ole ollut lääkkeen syönnin aloituksen jälkeen. Ei ole tietoakaan pitäisikö puhdistuakkaan. Metformin lääkitys on vain pco:ta varten ja diabetesta hoidetaan insuliinillä lapsettomuuslääkärin määräyksestä. Olen ainakin ollut Taysis se erikoinen tapaus, jopa osaston erikoislääkärin mielestä ku ei munasolut kasva niin kuin pitäisi ja aina lääkärit soittelevat erikoislääkärin mielipidettä vastaanotolla.

Itselle ainakin hyvin vähän saanut tietoo lääkkeestä ja vaikutuksista mutta kuulemma pitäisi auttaa niin ei ole lopetetakaan vaan vähennetään annosta niin paljon että pystyn sitä syömään. Suosittelevat syömään niin napsin niitä ku saan lääkkeet omavastuu hintaa kun on diabetes todettu.

Verikokeissa ei ole ollut hormooneissa mitään huomattavaa eroa normiarvoista, testosteroni oli vähän koholla mutta ei muuta. Lääkäritkin ihmettelivät kun kaikki verikokeiden arvot olivat normaalit. Olisi kiva kyllä tietää mistä tämä johtuu ku lääkäritkään eivät osaa sanoa mikä on aiheuttanut kuukautisten pois jäännin ja lääkitykselläkään ei ole saatu heräteltyä omaa hormonituotantoa.

Viime inseminaation jälkeen minulla oli tueksi vielä 14 päivän ajan Lugasteron kapseli aamuin illoin emättimeen. Piti auttaa munasolun kiinnittymistä kohtuun. Munasolun irtoamisesta muodostuma keltarauhahormooni ku ei minulla ole riittänyt, jotta auttaisi munasolua kiinnittymään. Se aiheutti ns. raskausoireita ja itelle olikin hieman pettymys kun ei ollutkaan sitten kiinnittynyt ku oli oireitakin mistä lääkärit eivät edes varoitelleet vaikka aina on kerrottu mahdollisista oireista kun uusi lääkitys aloitettu.

Nyt on menossa uusi kierto ja 6päivä. Clomifen:iä alkuun 5 päivän ajan ja sitten Gonal-F:ää niin kauan ku on saatu munasolu kypsymään tarpeeksi isoksi että voi ottaa irroituspiikin ja sitten on inseminaatio. Metformin lääkityksen aikana ainakin munasolun kypsyttäminen kesti huomattavasti pidempään kuin ilman metformin lääkitystä. Kuitenkin aina ollut vain yksi kasvava munasolu, koska Gonal-F annostus ollut maltillinen, jottei kypsyisi useampaa munasolua. Ensi viikolla olisi ultraus kierron 12 päivä.
 
joskus_mamisku: todella harmillista. minä taas pelkään että tuon metforminin ansiosta mulle tulee tuo diabetes jos se joskus lopetetaan koska taipumusta on. pelkään että maksan insuliini tuontanto ei palaudu normaaliksi koskaan. välillä oon unohtanut ottaa tabletin... en nyt osaa sanoo tarkkaan mistä johtuu kun illalla oon ihan kalpee, paleltaa ja on huono olo. kun syön niin olo helpottaa... luulen että verensokeri laskee liian alas. oon kuitenki varma että tuo lääke aiheuttaa tuon olon. välillä ollu myös vatsa sekaisin.
maanantaina olis neuvola lääkäri niin näkee mikä on tilanne. ajattelin kyllä kysellä lääkäriltä kaiken mahdollisen. en haluu mitään diabetesta. enkä kyllä haluis mitään isoja hoitoja.. niinku ei varmaan kukaan haluis... en jotenki luota tähän lääketieteeseen yhtään. mieskin sano mulle että jos en tuu raskaaksi niin sitten en tuu. ei se sille mikään ongelma ole. mutta itse oon sit valmis tekee mitä vaan että ainaki kaks vielä saatas... ees se toinen vauva.. sanohan se mies että saavat tutkia ihan vapaasti sen simpat jos luulevat että sen simpois olis jotain vikaa :) Ei olis noin kannattanut sanoa sen... voihan se olla että vuosia kun menee eteenpäin alkaa silläki simpat huononee.
Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
moikka. kävin siellä gynellä tänään eikä kohdallani ollut tilanne paljoa muuttunut. ilmeisesti en ollut ovuloinut vielä, mutta limakalvo oli todella hyvä ja otollinen. Sain lähetteen lastensuunnittelupolille jossa voivat kirjoittaa clomifen reseptin. mietin tuota limakalvon paksuuntumis asiaa kun yllensä mulla ei sekään ole ollut tähän mennessä usein ainakaan tollanen. ja että miks ees syön teroluttia kun eikös se keltarauhanen paksunna sitä kalvoa...
metformin vähennettiin yhteen tablettiin huonovointisuuden vuoksi.
 
lucky87: ite olin tuossa pari kuukautta ilman metforminia ku vatsa ja suolisto ei tykännyt yhtään siitä. Olo ainakin helpottui ja nyt aloitettiin uudestaan paljon pienemmällä annoksella ja parilla eri valmistajalla että saadaan tietää kumpi sopii parhaiten. Itellä ainakaan ei paljoa vaikuta sokeriarvoon tuo lääke, tosin itsellä ku ei keho tuota insuliiniä tarpeeksi niin verensokeri pysyy koholla hyvin, joten ei tule huonoa oloa. Ruokavaliolla ja liikunnalla pystyn paremmin pitämään sokeriarvot kohillaan ku lääkkeillä. Itsellä ollut juuri Terolut, jotta saadaan kuukautisvuoto aikaseks ja Clomifen kohdun limakalvon kasvamista varten sekä Lugasteron inseminaation jälkeen, jotta kypsynyt munasolu kiinnittyisi kohtuun, ku ei kehossa mikään hormoni toimi niin purkista vedellään niitä.
Minulla saatiin munasolu kypsytettyä yllättävän nopeasti tästä kierrosta ja tehtiin viimeinen inseminaatio maanantaina. Nyt odotellaan tuloksia, jotenkin jo odottaa vaan kuukautisia ettei turhaan pettyisi taas. Lisäksi meidät laitettiin IVF-hoitojonoon, sen pitäisi alkaa syksyllä jos en nyt raskaudu. Odottelua odottelun perään...
 
Jos nyt joku sattuu olemaan kuulolla tai kiinnostumaan aiheesta, niin kerron vähän omaa taustaa...

Sain 11-12 v. sitten pco-diagnoosin; tuolloin hakeuduin itse tutkimuksiin epäsäännöllisten kuukautisten takia. Terveydenhoitajat ei kertaakaan puuttuneet aiheeseen, vaikka joka tarkastuksessa kierrosta kysyttiin ja menkat alkoi kai 11-12 -vuotiaana. No, diagnoosi ei yllättänyt, olin tiennyt että jotain vikaa on, joskin pco oli aivan uusi tuttavuus. Mitään "pco-hoitoa" ei aloitettu, koska en halunnut e-pillereitä enää hormonimyrskyyn sekaan. Enkä sinkkuna tarvinnut ehkäisynkään takia.

Jokunen vuosi sitten gyneltä kyselin tuosta metformiinihoidosta. Testit tehtiin, eikä metukoita aloitettu: sokeriarvot oli normaalit, tosin glukoosirasituksia ei tehty. Gyneseurannat lopetettiin ja siirrettiin tk-lääkärille, kun gyne jäi eläkkeelle. Arvauskeskukseen en halunnut, joten eipä ole tullut käytyä. Mihinpä mikään seurannassa olisi muuttunut, kun lisääntyminen ei kumppanin puutteessa ollut ajankohtainen.

Nyt on kihlatun kanssa 9 kk menty luomuna, ilman ovulaatuoseurantoja tai muita "rasitteita". "Tulee jos on tullakseen"... Pari r-testiä olen tehnyt, kun edelleen kierto viskoo 28-42 päivää. Tällä hetkellä jo kohta 50 päivää edellisistä ja testit miinusta. Ovis oli tuntuvinaankin, saa nähdä tuleeko mitään.

Itselläni on ikää pian 34v, mies muutaman vuoden nuorempi. Mulla tyhjä syli painanut jo reilu 10 vuotta ja jokainen vuoto / negatiivinen testi tuntuu painavan yhä enemmän..

Äiti ilman lasta.

Nyt tuli mitta täyteen, tuntuu että jotain pitää tehdä. Varasin ajan tk-lääkärille, kun en julkisella pääse gynelle suoraan. Ei, vaikka pco on tiedossa. En aio kysyä, vaan VAATIA, että metformiinit aloitetaan. Aika lääkärille on vasta kuukauden päästä :sad001 yksityiselle ei ole varaa mennä tässä vaiheessa :sorry:

Olisi kiva, jos täällä olisi samassa tilanteessa olevia. Voisi vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia siitä, miten metukka vaikuttaa; jännätä, tsempata, tukea.:shy:

Mulla on melkolailla isot (ehkä epärealistisetkin) odotukset sen suhteen, että pelkkä metukka auttaa painon hallintaan, karvankasvuun, hiusten harventumiseen... Ja raskautumiseen :smiley-angelic001 Pääasiassa positiivisia, kaikin puolin, kokemuksia olen metukan käyttäjiltä lukenut eri foorumeilla. Pelottaa tietysti, että lääkäri kieltäytyy reseptiä kirjoittamasta, taikka lääke ei tuokaan niitä toivottuja tuloksia.

Mutta niin... Keskustelu on kivempaa, jos ei itsekseen tarvitse jutella :p
 
Mulla oli metukat käytös pari vuotta sitten ku olin hedmelmöityshoidois. Mulla on diabetes niin sen takia aloitettiin metukka jo ku hain lähetettä hedelmöityshoitoihin. Aluks ei mitään oireita mutta hetken päästä maha ei kestänyt lääkettä, meni ripulille jos ei syönyt tarpeeksi ja jos söi kunnolla ettei maha sekoilis niin paino nousi. Ei vaikuttanut mulla ainakaan karvankasvuun eikä laihtumiseen. Monen lääkkeen tuloksena positiivinen testitulos. Nyt uudestaan hedelmöityshoidoissa ilman metukka-lääkitystä.

Otat asian puheeksi vaan lääkärissä ja vaadit uudet verikokeet ja kaikki mahdolliset testit. Tuntuu et lääkärit säästää nykyään eikä ota enää niin laajoja verikokeita ku ennen ellei vaatimalla vaadi. Ja aina voi pyytä lähetettä hedelmöityshoitoihin missä kyllä tutkitaan kaikki mahdollinen. Kannattaa kirjoittaa muistilappu mukaan lääkäriin niin ei unohdu sitten mikään. Toivottavasti saat apua lääkärikäynnillä :)
 
joskus_mamisku Moikka ja kiitos vastauksesta! Nyt vasta huomasin, että tännekin ketjuun on jotain tullut.

Tosiaan tuo metformiini olisi toivottavasti tukena painon hallinnassa ja ehkä auttaisi sitten raskautumisessakin. Mietinnässä myös tuo lapsettomuusasiantuntijalla käynti, että saisi kaikki tutkimukset / selvitykset tehtyä ammattilaisella. Veronpalautuksilla olisi mahdollisuus käydä yksityisellä, säästyisi siltä lähete- ja jonotusrumbalta :happy:
 
Kannatan kyllä käyntiä lapsettomuuslääkärillä ja ainahan voi pyytää lähetettä vaikka menisikin yksityisellekin, ohan ne hoidot kunnallisella puolella paljon halvempia ja ajan voi peruta tarvittaessa. Itsellä stressikin jo helpotti ku sai lähetteen ja ajan mahdollisiin hoitoihin ja tutkimuksiin.
 
Joo, kyllä mulla ajatus olis käydä. Meillä pian 10kk yrittelyä ilman ainoatakaan plussaa - kemiallista tai muuta. Tuon pco:n takia kuvittelisin, että alle vuosikin riittäisi lapsettomuuspuolelle. Julkisella jonot on kuitenkin kamalan pitkät, luulisin että myös meidän paikallisessa.
 
Meil terveyskeskus tutki tietyt asiat (verikokeet ja gynellä käynti) ennen kuin edes saatiin lähetettä. Pirkanmaalla sain ajan lähetteestä 4kk päähän toki välis oli 1kk kesätauko ja soittivat klinikalta kyllä peruutusaikaakin jo 2kk päästä lähetteestä.

Pitää vaan vaatia kokeita niin ne saa
.
 
Takaisin
Top