Jos nyt joku sattuu olemaan kuulolla tai kiinnostumaan aiheesta, niin kerron vähän omaa taustaa...
Sain 11-12 v. sitten pco-diagnoosin; tuolloin hakeuduin itse tutkimuksiin epäsäännöllisten kuukautisten takia. Terveydenhoitajat ei kertaakaan puuttuneet aiheeseen, vaikka joka tarkastuksessa kierrosta kysyttiin ja menkat alkoi kai 11-12 -vuotiaana. No, diagnoosi ei yllättänyt, olin tiennyt että jotain vikaa on, joskin pco oli aivan uusi tuttavuus. Mitään "pco-hoitoa" ei aloitettu, koska en halunnut e-pillereitä enää hormonimyrskyyn sekaan. Enkä sinkkuna tarvinnut ehkäisynkään takia.
Jokunen vuosi sitten gyneltä kyselin tuosta metformiinihoidosta. Testit tehtiin, eikä metukoita aloitettu: sokeriarvot oli normaalit, tosin glukoosirasituksia ei tehty. Gyneseurannat lopetettiin ja siirrettiin tk-lääkärille, kun gyne jäi eläkkeelle. Arvauskeskukseen en halunnut, joten eipä ole tullut käytyä. Mihinpä mikään seurannassa olisi muuttunut, kun lisääntyminen ei kumppanin puutteessa ollut ajankohtainen.
Nyt on kihlatun kanssa 9 kk menty luomuna, ilman ovulaatuoseurantoja tai muita "rasitteita". "Tulee jos on tullakseen"... Pari r-testiä olen tehnyt, kun edelleen kierto viskoo 28-42 päivää. Tällä hetkellä jo kohta 50 päivää edellisistä ja testit miinusta. Ovis oli tuntuvinaankin, saa nähdä tuleeko mitään.
Itselläni on ikää pian 34v, mies muutaman vuoden nuorempi. Mulla tyhjä syli painanut jo reilu 10 vuotta ja jokainen vuoto / negatiivinen testi tuntuu painavan yhä enemmän..
Äiti ilman lasta.
Nyt tuli mitta täyteen, tuntuu että
jotain pitää tehdä. Varasin ajan tk-lääkärille, kun en julkisella pääse gynelle suoraan. Ei, vaikka pco on tiedossa. En aio kysyä, vaan VAATIA, että metformiinit aloitetaan. Aika lääkärille on vasta kuukauden päästä
yksityiselle ei ole varaa mennä tässä vaiheessa
Olisi kiva, jos täällä olisi samassa tilanteessa olevia. Voisi vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia siitä, miten metukka vaikuttaa; jännätä, tsempata, tukea.
Mulla on melkolailla isot (ehkä epärealistisetkin) odotukset sen suhteen, että pelkkä metukka auttaa painon hallintaan, karvankasvuun, hiusten harventumiseen... Ja raskautumiseen
Pääasiassa positiivisia, kaikin puolin, kokemuksia olen metukan käyttäjiltä lukenut eri foorumeilla. Pelottaa tietysti, että lääkäri kieltäytyy reseptiä kirjoittamasta, taikka lääke ei tuokaan niitä toivottuja tuloksia.
Mutta niin... Keskustelu on kivempaa, jos ei itsekseen tarvitse jutella