parvorokkoo

Miss T

Puuhakas puhuja
Mulle soitettiin tytön päiväkodista, että siellä on parvorokkoa. Ei juuri tytön ryhmässä mutta kuitenkin. Ihmettelin puhelun lopuksi, että miksi ihmeessä tollasesta pöpöstä piti jopa soittaa ja ilmoittaa erikseen. Sitten nopea googletus, ja tuo parvorokkohan on vaarallinen raskaana oleville! Tai siis sikiölle. Hui. Alkuraskaudessa voi mennä raskaus kesken, ja ennen rv 24 sikiö voi saada sydänlihaksen tulehduksen, tai kärsiä anemiasta. Ootteko te muut ollut tästä tietoisia?? Mä siis odotan kolmatta, ja ikinä en oo noista riskeistä kuullut.
 
Olipas henkilökunnalta ajattelevaista ilmoittaa sulle! Pisteet siitä heille. Mutta hui, kannattaa kyllä olla tarkkana ettet sitä nappaa itsellesi.
 
Multa on kanssa raskauden alussa selvitelty noita parvovasta-aineita, kun olin hoitamassa veljen lapsia ja niillä oli ollut päiväkodissa parvorokkoa. Oireena niillä oli flunssaa, ei ihottumaa, ja mulle tarttui sieltä se kamala flunssa, otettiin silti varuiksi useamman kerran näytteet, kun selvisi etten ole sitä itse sairastanut lapsena eikä mulla siis ollut vasta-aineita siihen. Mutta tosiaan näillä viikoilla siitä ei enää pitäisi olla vaaraa masuasukille.
 
Itse oli n. rv 16:lla, kun tyttären päiväkodissa rokkoa oli liikkeellä. Paniikissa olin muutaman pvän, kun pelkäsin tartuntaa... Neuvolaan soitin heti ja sain lähetteen labraan vasta-ainemääritykseen samalle päivälle. Eli verikokeesta katottas, onko mulla vanhoja vasta-aineita elimistössä vai ei. Jos on, tarkoittaa se, että olen sairastanut parvon joskus aiemmin eli olisin sille immuuni. Mahdolliset tuoreet vasta-aineet taas ois tarkottanut, et olen vasta sairastunut siihen. Ja se ois ollu sit aihe tiheälle sikiön seurannalle... Labravastausten valmistuminen kesti VIIKON, minä aikana pelkäsin... Kaikeksi onneksi tuloksista ilmeni, että vanhoja vasta-aineita oli eli olin sen joskus sairastanu. Aikamoinen huojennus siitä tuli!
 
Aika hurjaa helmionni! Tuommonen odottelu! Luulen että oon sen sairastanut myös, kuitenkin aika yleinen pöpö. Mietitytti vaan, et miks mä en oo tosta mitään kuullut, että on noin vakavasta asiasta kyse. Kuitenkin työskentelen just niiden 5-15 vuotiaiden parissa, jotka tuota pöpöä sairastaa. Mut kai se sit on kuitenkin enempi päiväkoti ikäisten tauti. No onneks oon jo yli riski viikkojen, voi huokasta helpotuksesta :)
 
Takaisin
Top