Oletteko käyneet? Tai millaisessa tilanteessa olisitte valmiita menemään?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Olen käynyt sekä yksilö- että pariterapiassa. Hyvällä terapeutilla käynti olisi hyödyllistä koska tahansa ja ihan kaikille, mutta käytännön syistä ei tule käytyä, kun ei ole pulmia.
Nyt. Mies tosin tuskin lähtee.Oletteko käyneet? Tai millaisessa tilanteessa olisitte valmiita menemään?
Hän väittää ettei saa mt-apua kun on korvaushoidossa. Paha ja pitkä narkomaanitausta. Ei ole siis vuosiin enää käyttänyt. Minä väitän ettei kaikkia kiviä oo vielä käännetty sen suhteen. Kun toivottavasti joku kerta yhdessä mennään terapiaan niin luulen että terapeutti lämpimästi suosittelee yksilöterapiaa ja antaa suosituksen eteenpäin tai antaa omia aikojaan. Hän tiedostaa psyyken ongelmansa mutta aina kun on riita, niin kaikki pitäis vaan kuitata sillä. Että kun hänellä on tämä impulsiivinen persoonallisuushäiriö ja adhd ja mitä muuta. Niin se muka tekee kaikesta hyväksyttävää. On mullakin tunne-elämältään epävakaa persoonallisuus mutta en mä sitä vastuuta omasta käytöksestäni pakene sanomalla vaan että mulla kun on tämä diagnoosi. Ja väitän että mä oon ihan sika iisi nykyään, oon tiedostanut omat haasteeni ja oppinu käsittelemään niitä. Varsinkin miehen käytöksen rinnalla tuntuu että mä oon lauhkea kuin lammas. Ja mä ku aina luulin että kukaan mies ei koskaan pärjää mulle tunteiden kiehumisessaRapumamma, voi kuulostaa hieman raadolliselta, mutta sinun ei ole pakko kestää sitä. Hienoa tietenkin että yrität, mutta jos mikään ei auta kannattaa punnita onko suhde kaiken yrittämisen arvoinen. Toivottavasti pariterapia auttaa. Se on kyllä kurjaa, jos toinen tarvitsisi apua, mutta ei sitä tajua. Jospa hän huomaa sen itse ja hakee apua, kun on siihen valmis.
Joo mulla on psyksh kontakti ja mun äiti joka on toiminu myös psyk ja päihdehoitajana selvensi miehelle eilen että kun ihminen on ollu 6 kk kuivilla niin nykyään ohjataan mielenterveyspalveluiden piiriin jos on tarve. Ihan uus laki. Ja mies on kuitenki ollu jo n. 12 vuotta kuivilla.. Nyt on asioista keskusteltu, sovittu ja pyydetty anteeksiAivan, tuo on kyllä ikävää. Siis kun ei saa apua niihin alkuperäisiin ongelmiin vaan ohjataan aina vaan päihdepuolelle. Toivottavasti hän vielä saisi tarvitsemaansa apua. Psykoterapiaa voi saada kyllä ihan ilman mitään lähetteitä ja lausuntojakin, mutta silloin se on täysin omakustanteista eli kallista. Voimia teille molemmille.
Psst. Mielenterveysomaisille, siis niille joiden läheisellä on mielentervyes- ja/tai päihdeongelma on oma yhdistys: Finfami. Itsekin olen saanut paikalliselta Finfamilta paljon tukea. Suosittelen katsomaan löytyykö oman asuinpaikan läheltä tai nyt kyllä voi helposti ottaa yhteyttä kauempanakin olevaan, kun korona sai aikaan etätoimintaa. Löytyy ryhmiä ja yksilötukea.