Parhaat vaunut?

Varpu´81

Silmät suurina ihmettelijä
Nyt tarvitaan apua kokeneemmilta :) En ollenkaan osaa päättää mitkä vaunut olis parhaat ja vaihtoehtoja on niin paljon. Budjetti on max 500e ja ihanteellisimmat ois kevyet nelipyöräiset yhdistelmävaunut. 
 
Meillä Emmaljungat, city cross + citykoppa. Ostettiin käytettyinä, hyvin rullaa :) Ja viittii takakonttiin nostella.

Parhaudesta en osaa sanoa mutta suosittelen. Ja käytetytkin kannattaa huomioida, parhaassa tapauksessa säästää hinnassa huomattavasti ja saattaa olla peräti takuutakin jäljellä.
 
Me taidettiin päätyä pitkällisten vertailujen jälkeen Crescentin vaunuihin noilla kriteereillä kun etsittiin, tarjoushinta jäi alle 500e. Eivät kyllä tainneet kasassa mahtua meidän miniperäkonttiin, piti irrottaa pyörät. Toisena vaihtoehtona oli Brion vaunut (Joy?) jotka oli selvästi kevyemmät, mutta jäykempi jousitus ja näissäkin vain ne yhdet tarjousvaunut mahtui hintahaitariin. Mutta kokemusta ei ole kun saatiinkin sitten käytetyt Ora Jovi Airit lainaan... Kevyet ne ei todellakaan ole, mutta muuten mainiot.
 
Lastentarvike liikkeistä löytyy usein myös niitä hieman halvempiakim vaunuja esim: Knorr Baby Nizza:n merkkiset vaunut itse ostin tossa äskön. Vauvan kanssa en ole niitä vielä päässyt testaamaan mutta vaikuttaa oikein mukavilta rullata, eikä ole painavat. Tämän luokan vaunujen hinta on yleensä 350-400€. Elikkä ton hinnan vaunuihin olen todella tyytyväinen.
Vaunujen varustelua
-heittoaisa, isot pöyrät, jarrut molemmin puolin, irrotettavat ja pestävät päälliset, kopan pehmusteista saa ehtyä makuupussin ratas vaiheessa, helppo laittaa kokoon, irrottettavat pyörät, takuu 2vuotta yms...
Tossa vielä linkki niin näet että minkälaiset.
http://www.babyonlineshop.de/shopart/1001790004/kinderwagen/Kinderwagen-weitere/Knorr_Baby_Nizza_Kinderwagen_.htm

Onnea etsinnöille. :)
 
Emmaljunga city cross on ehdoton ykkönen. Itse olen omistanut oran yhdistelmät ja brion yhdistelmät ja nyt nämä ja ovat ehdottomasti parhaat. Ovat kevyet ja vankat työntää ja mahtuvat hyvin auton takakonttiin. Hyvät vaunut saa tuohon budjettiin käytettynä. Rattaat maksavat uutena noin 600 euroa ja koppa sen 200-300 euroa lisää päälle, mutta käytettynä olen nähnyt ihan uudenveroisia vaunuja alle 500 euron.
 
Itse tykkään Brion classiceista, yhdistelmät meillä käytössä. Olivatkohan viitisensataa, saatiin turvakaukalo kaupanpäälle kun oli joku tarjous voimassa..ja käytettynäkin näitä myydään kohtuuhintaan. Jälleenmyyntiarvokin säilyy, ovat tukevat ja hyvin jousitetut! Mielestäni aika massiiviset, ainakin kaupungilla pyörimiseen, mutta autottomalle ihanteelliset :)

Suosittelen, jos tulee paljon vaunuja työnneltyä! Varsinkin lumisella säällä ilmakumirenkailla eteenpäin pääsee isompienkin kinosten keskellä mukavasti. (Plus ovat nätit ;) )
 
Yhdistelmävaunuista.

Vuonna 2009 kun esikoista odotin, tuli ostettua Firkon-merkkiset yhdistelmävaunut, ja ne ovat vieläkin kuin uudenveroiset, vaikka niitä on käytetty jo todella paljon! Säätö toimii erittäin hyvin minulle (165cm) ja miehelleni (190cm), kulkee sohjossa, metsässä, kaupungissa jne.

Vaunut saa myös todella kätevästi kasaan, vaikkakin näissä ei yhden käden taktiikkaa ole. Menee suht pieneen tilaan kuitenkin. Täytyy myös mainita, että meidän erikoispieneen hissiin (max. 3hlö) mahdun vaunujen kanssa hyvin :D

Nämä ovat sellaiset vankat vaunut, mutta yllättävän ketterät.

Ainut missä joutuu "vaivaa" näkemään, on ilmarenkaat. Ne täytyy täyttää huoltoasemalla. Itselleni se ei ole ollut mikään ongelma - aina välillä kun on auton renkaat käynyt tarkistuttamassa, on myös rattaiden renkaat lähteneet mukaan. Eikä niitä edes usein tarvitse täyttää. Olisinko tähän mennessä käynyt 2 kertaa ne täyttämässä, ja aikaa on kuitenkin kulunut muutamia vuosia :D

Nämä rattaat olivat meille se "ainut ja oikea" vaihtoehto, niin hinnan kuin toimivuudenkin perusteella. Näissä rattaissa on todellakin hinta-laatusuhde kohdallaan.

Tässä vielä linkkiä. Nämä vaunut tulevat kätevästi esimerkiksi matkahuollon mukana kotikaupunkiin, vakuutettuna. :) Toimitus onnistuu myös samalla hinnalla lähikauppoihin, mutta ne viivyttävät toimitusaikaa n. päivällä ;)

http://vaunula.fi/firkoncomfort.htm

Ei ole vielä ainakaan mitään moitittavaa löytynyt! Tietysti jokainen ostaa juuri sellaiset, kuin haluaa. Mutta, ajattelin nyt kysyttäessä, vain tuoda ilmoille myös "vähemmän" tunnetun vaunumerkin. Näille vaunuille löytyy todella paljon erilaisia IHANIA kuoseja. ;)
 
saman "ongelman" kanssa painin

mikä teidän mielestä on paras vaihtoehto; pehmeä, puolikova vai kova kantokassi? plussat ja miinukset?
ja noissa renkaissa mietityttää että kun mahdollisesti haluaisin kääntyvillä eturenkailla olevat vaunut niiden ketteryyden ansiosta, mutta ovatkohan sitten huonot työntää lumessa ym...?

itse täytettävistä renkaista olen minä kuullut lähes tulkoon huonoa.. mutta ilmeisesti niissäkin vaikuttaa laatu? osa on sanonut että ovat koko ajan tyhjät ja muutamilla taas ilma pysyy hyvin

turvakaukalon osto kans mietityttää, paljon olisi tarjolla käytettynä mutta uskaltaako sitä ostaa tuntemattomalta? tai vaikka saisikin tutulta ostettua niin onko turvallisuus enään sama vaikka ei olisikaan paljon käytetty? olen kuullut että pari vuotta on ikään kuin ikäraja näillä että turvallisuus olisi jotenkin heikentynyt tämän jälkeen?
 
Pohdin myös mitkä vaunut sitä sitten kannattaa hankkia. Tutuilla on ollut käytössä Emmaljungat ja ovat olleet tyytyväisiä. Itse olen katsellut noita Akjax-merkkisiä vaunuja.. Mahtaako kellään olla niistä kokemuksia? Vaunuja tullaan kuitenkin käyttämään paljon niin niiden täytyy kyl olla hyvät :)
 
Yhdistelmistä: ostin halvat Infantasticin vaunut. Asutaan maalla ja hyvin kulkivat lumessa, sateella ja metsässä. Kantokoppa pehmeä, meillä sille ei ollut muuta käyttöä kuin vaunuissa parina ensimmäisenä kuukautena kylmillä ilmoilla. Makuutilavuus vaunuissa 70 cm riitti hyvin kun vaunupäiväunet loppuivat vuoden ikäisenä. Sen jälkeen käyttökerrat harvenivat satunnaisiin vaunuiluihin, kun muuten autolla liikutaan. Vaunujen kuljetus onnistui pikkucorollalla renkaat irrottamalla.

Turvakaukalo: kun hankin turvakaukalon uutena, en edes tajunnut että niitä saisi käytettyinäkin. Nyt oon nähny niitä kirpparilla myytävänä hintaan 2 euroa, kankaat haalistuneina ja oksennuksessa. Että rupee mietityttämään, mitä muuta ne kaukalot on kohdanneet elämänsä aikana. Oon kuullu, että 5 vuotta vanhempaa kaukaloa ei suositella ostettavaksi. Tiedä sit mikä niissä menee pilalle. Mulla on kohta 2 vuotta vanha kaukalo, käytössä ollut vain 9 kk ja kaunis ja hyvänvärinen kuin mikä. Tuolla se hyllyn koristeena on ja tuskin siitä eroon pääsen. Oon laittanut siitä myynti-ilmoituksia, vaan taitaapi kaikki mieliä upouutta. Itse uskaltaisin ostaa itseltäni, mutta sepä ei paljoa auta.  Että jos sitä jälleenmyyntiä joku haikailee ihan mistä tahansa, niin vaikeeta se on (ellei oo tosi spesiaalimerkkikaukalo tai -vaunu) ainakin täällä pienillä paikkakunnilla syrjässä, kun tarvitsijoita on vähän. 
 
Tepi: Itse olen ainakin käsittänyt niin, että kova kantokassi on ilmavampi ja viileämpi kesällä, eli kesävauvalle sopivampi kuin pehmeä. Pehmeä kantokassi taas on lämpimämpi eikä ilma pääse niin siellä kiertämään, mutta toisaalta kovaan kantokassiin saa kyllä myös lämmikettä :) Mun mielestä kova kantokassi tuntui tukevammalta niin, että siinä uskalsin paremmin kantaa vauvaa. Varmaan makuasioita enemmän nämä?

ILMAKUMIRENKAISTA mulla on itelläni vain hyviä kokemuksia. Tietty renkaita täytyy välillä täytellä, esim. nyt pakkasilla kun ilmakin tiivistyy ja renkaat on lössähtäneet. Yleensä niitäkin voi pumpata ihan tavallisella pumpulla, ja löytyyhän niitä erilaisia pumppujakin. Pyörän renkaiden huoltoon verrattavaa huoltoa ;D Itse en ole kuullut mitään huonoa ilmakumirenkaista, itse halusin sellaiset juuri siksi, että ne kulkevat pehmeämmin maastossa. Mutta huonot renkaat nyt ovat huonoja, oli kyse sitten millaisesta renkaasta tahansa..

Ja renkaista vielä sen verran, että kääntyvät eturenkaat ovat kuuleman mukaan todella epäkäytännölliset hangessa ja loskassa. Mutta jotkut kääntyvät eturenkaathan saa lukittua yhteen asentoon myös. Kääntyvistä mulla ei ole juuri kokemusta, mitä nyt vaunukaupoilla aikoinaan testailin enkä handlannut en :D

TURVAKAUKALON ostaisin ite uutena, kun olen ehkä vähän skeptinen käytettyjen turvallisuudesta. Jos joku luotettava tuttu myisi yhden lapsen käytössä olleen suht uuden turvakaukalon, niin ostaisin. Mutta koska varsinkin lapsen turvallisuus on aikas tosi tärkeää, panostan itse näihin turvaistuimiin ja muihin, muussa sitten ehkä nipistänkin.. Toki siis käytetytkin voivat olla ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Itse en kuitenkaan mistään hinnasta käyttäisi viisitoistavuotta vanhaa kahden euron kirppari-kaukaloa autossa. Sellainen käy paremmin vaikka mukaan uimahalliin lapselle istuimeksi (vink vink emoticon )
 
Onko kellään kokemusta x lander xa merkisistä vaunuista? hinnaltaan ovat hiukan alle 500 €.Näin ensimmäistä lasta odottaessa ei oikein tiedä millaiset sitten olisi hyvät.
 
Riippuu niin käytöstä. Jos lenkeilet yms. talvella ilmakuvirenkaat ovat ehdottomat. Muista että akseliväli on tarpeeksi pieni, jotta liikkuu ketterästä kaupassa. Itse suosittelen Mutsyn vaunuja. Sinuna bongaisin esim. huuto.net käytettyä settiä. Näin säästät todella paljon ja saat hyvät vaunut. Sieltä, kun löytää  lähes käyttämättömiä vaunuja. 
 
http://www.abc-design.de/en/products/prams/mamba.html Meiltä löytyy tällaiset ja maksoi uutena muistaakseni vähän alle 300e.

Olen ollut ihan tyytyväinen, mutta nyt jos hankkisin vaunut niin ottaisin ehdottomasti jousituksilla. Meillä vaunuja käytetty enimmäkseen kaupunkiympäristössä, jossa kääntyvät etupyörä ovat tosi kätevät. Kuitenkin maastossa esim. lenkkeillessä ovat toimineet myös hyvin, koska etupyörät saa lukittua. Talvella ollaan näillä menty tosi lumisessakin maastossa ihan ok. Mun henk. koht. mielipide on ylipäätään, että kun on oikein paljon lunta ei mitkään vaunut siinä kulje sujuvasti, oli sitten minkälaiset ilmakumipyörät tai jousitukset hyvänsä.

Erityisen kiva juttu näissä vaunuissa on erillinen, runkoon kiinnitettävä makuukoppa. Mielestäni se oli kesävauvalla tosi kätevä ja teki vaunuista kevyet. Mun mielestäni se on myös kivemman näköinen kuin istuinosan päälle asetettavat kantokopat. Lisäksi näiden vaunujen istuinosan kallistuskulma on vakio, minkä vuoksi pienempikin vauva pysyy puolimakaavassa asennossa valumatta. Ainoa huono puoli on, että istuinosaa ei saa nostettua ihan 90 asteen kulmaan vaan se jää aina vähän makaavammaksi. Vielä yksi hyvä ominaisuus näissä on se, että istuinosan saa käännettyä tosi kätevästi halutessaan joko kasvot menosuuntaan tai selkä menosuuntaan.

Ilmeisesti merkki on täällä meillä Suomessa tosi huonona pidetty, mutta mun mielestäni hintansa arvoiset. Toki olisi ehkä käytettynä voinut saada laadukkaammat vaunut jousituksilla yms. lähes samaan hintaan, mutta itse halusin mieluummin uudet.  
 
Vaunuista vielä: Kova kantokassi on tosi hyvä kesällä, kun ei hiosta vauvaa. Talvella paras ois ehkä kova kantokassi+pehmeä lämpöpussi. Itsellä on vauvaa odottamassa city koppa emmaljungalta ja sit quadrolift sinne sisälle. Jälkimmäinen on hyvä siitä, kun sitä saa muunneltua lapsen iän mukaan ja ois passeli vielä meidän 2,5v. pojalle lämpöpussina. Yksi asia, mitä kaipaan meidän emmaljungan rattaissa on irrotettava turvakaari. Poika alkaa olla jo niin iso, että on työlästä vetää se pois rattaista ulkoilun jälkeen. Renkaista olen sitä mieltä, että hyvät kennorenkaat ajaa saman asian kuin ilmakumit. Meillä on ollut käytössä molemmat. Ilmakumeissa on vaan tosiaan se puhkeamisvaara ja pumppaus.

Turvakaukalosta: Itse ostaisin uuden kaukalon tai sit ostaisin tutulta. Uusissakin kaukaloissa on aika paljon käyttöä haittaavia valmistusvikoja, jotka saa uuden kaukalon ostaessa menemään takuuseen. Kysyin paikallisesta lastentarvikeliikkeestä, että siirtyykö turvakaukalon takuu uudelle omistajalle, jos kaukalo on ostettu käytettynä ja vastaus oli kieltävä. Liike ja valmistaja eivät voi jatkaa takuuta, koska eivät voi tietää tuotteen kuntoa ostohetkellä tms.. Aika moni ihminen markkinoi kaukaloa sillä, että siinä on takuu voimassa, mutta siihen ei kannata uskoa. Kolaroitua kaukaloa en usko kenenkään myyvän, koska turvaistuimet menee vakuutukseen vahinkotilanteessa.
 
Olen myös miettinyt noita Emmaljungan City crosseja, kun niitä on paljon kehuttu. Ajattelin ensin, että ostan vaunut käytettyinä. Lapsi on meille kuitenkin ensimmäinen ja oon ihan pihalla noista kaikenmaailman tarvikkeista ja lisäosista ja varusteista... Miten ihmeessä sitä edes tietää mikä kaikki on tarpeen? Ja jokainen osa myydään tietysti emmaljungassakin erikseen (jotta hintaa saadaan oikein ylös...) Tällaiselle ummikolle voi myydä sitten kaikki turhakkeet kun ei tajua mikä on oikeasti tarpeellista.
 
Kolmen (brio,herqules ja emmaljunga) eri vaunumerkin omistaneeni suosittelen suuresti Emmaljungia. Aikaisemmin itse edes katsonut niitä kaupoissa kunnes kuopukselle ostin Edget alurungolla ja TODELLAKIN on hintansa väärti. Eipä paljon ärsyttänyt viime talven lumet kun vaunut liikku kelillä kun kelillä eteenpäin.
Edgejäkin voi vanhempia malleja saada 500e luokkaa.

Enää en ostaisi kyllä muun merkkisiä :) Kuulostaa ihme kiihkoilulta, mutta itse ollut niiin tyytyväinen vaikka kauan kiersin kyseiset vaunut kaukaa :D

Oikeen harmittaa laittaa vaunuja jo myyntiin, kun vasta niin vähän aikaa olleet (8kk) käytössä. Pakko mikä pakko :/
 
Meil on Akjax Torentit, ollaan oltu tosi tyytyväisiä!!! :)
Edulliset kärryt; vaunut (yhdistelmät ovat) + kaukalo maksoivat yhteensä 470e. Kaukalon saa adapterilla vaunuihin kiinni.
Ovat kevyet työnnellä, ilmakumirenkaat tekevät osansa.
Erittäin hyvin varustetut, laadukkaat materiaalit. Vaunut on tehty Suomen kylmiin oloihin sopiviksi, mutta toisaalta niistä saa hyvin "ilmastoidut" myös kesäkuumalla, kun irrottaa ylimääräiset kankaiset osat.
On heittoaisa. Turvakaukaloon tulee jalkapeite ja aurinkolippa.
Ja tykkään, että ovat kivan näköiset!:) Ehkä hieman isohkot, mutta mie tykkäsinkin, että vaunut saa olla massiiviset -en digannu sellasista siroista "hienosteluvaunuista".
Löytyvät ainakin sivustolta lauranlastentarvike.fi. Aiemmin ainakin tuolla liikkeellä oli yksinoikeus Akjaxin vaunuihin, mutten tiiä, että onko yksinoikeus jo loppunut.
Kannattaa tsekata!!=)
 
Takaisin
Top