Parhaat tavat saada lapsi esim. pukemaan

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Lapsen pitäisi laittaa vaatteet päälle, mutta lapsi tekee kaikkea muuta, laittaa ehkä sukan minuutissa tai kieltäytyy pukemasta. Kuulostaako tutulta? (Kai muillakin on välillä tällaista?) Jaetaan parhaat vinkit siihen kuinka saada lapsi toimimaan toivotulla tavalla. :)

Meidän poika taitaa olla kilpailuhenkinen, sillä ehdottamalla vaatteiden vaihtamista äidin kanssa kilpaa alkaa usein tapahtua (äiti yleensä häviää nykyisin). Päiväkodissa on myös saanut välillä ulkovaatteet reippaammin pois kun on ehdottanut että vaihtaa samaan aikaan riisumassa olevan lapsen kanssa kilpaa.
 
Meillä ei kilpailu tehoa, haaveilua ja vastustusta on pukemisessa reilusti. Päiväkodissa käytetään sektorikelloa ja omaa pukemispaikkaa, mikä varmaan on tyhjää parempi. Minä en jaksa pukemisesta juuri taistella. Jos lapsi tulee heti pukemaan, kun pyydän ja on yhteistyökykyinen, autan pukemisessa. Useimmiten pyydän, että pukee ensin itse haalarin ja minä autan loput. Tai sisävaatteissa vetää itse housut jalkaan ja minä autan sukat.

Suurin apu pukemisessa on vaatteiden valinta. Ostan helposti puettavia käytännöllisiä vaatteita, joissa ei ole tarpeettomia haasteita.
 
Sisaruskateus auttaa meillä, siis kilpailutilanne. sitä vaan ei saa ylikäyttää eikä saada lasta tuntemaan itseään aina huonommaksi kun toinen. Siis harkiten. Käytän esimerkkinä olemista kannusteena - siis niin että kuka kerkeää olla muille esimerkkinä, toimii pukemisessa ja esim ylös huoneeseen illalla menemisessä, pesulle menossa yms.
Lähes päivittäin myös joutuu laskemaan jos ei ala tapahtua. Lasken viiteen, jää aikaa reagoida - mutta toimii aina. jonkun kerran jos pääsee viiteen, nousee äänentaso radikaalisti - niin että tietävät etten pelleile laskemisella.
Näin lomalla pukemisenkin voi ajoittaa sopivasti tekemiseen, ei kelloon. Es päivävaatteet puetaan meillä nyt aamupiirretyillä, (tai tv menee kiinni)tai ennen joulukalenterin avaamista, ulos lähdetään pukemaan sopivasti kun ei leikit ole kesken jne.
 
Kilpailuhenkinen lapsi kun on, pitää laittaa kisa pystyyn kuka pukee nopeiten. Muuten saattaa mennä tunti..
 
Meillä ei vielä ole kovin kauheasti tarvinnut pukemisen kanssa taistella, poika on nyt 3v 3kk. Päiväkotiaamuina saa kyllä vähän maanitella, että saa pojan riisumaan yövaatteet pois ja menemään aamutoimille hieman nopeampaan tahtiin kuin vapaalla ollessa, jolloin en yleensä kovinkaan paljoa hoputa mihinkään. Puen pojan edelleen ainakin osittain, vaikka poika kyllä osaa itsekin pukea. Se tuntuu olevan pojalle tärkeä rutiini aamuisin, että autan :) Joskus taas en saa missään tapauksessa auttaa :D

Ulos lähtiessä auttaa se, että poika on miltei aina innokas lähtemään ulos, ja sekin, että rupean itsekin pukemaan ulkovaatteita päälle, niin ehkä poika pelkää jäävänsä sisälle, se saa vauhtia pukemiseen.
 
Takaisin
Top