Parhaat siivousniksisi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Zeni

Tietävä tietäjä
Tammimammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Miten saatte pidettyä kotinne asuttavassa kunnossa ruuhkavuosien keskellä? Siivoatko joka ilta munakellon kanssa 15 minuuttia vai onko teillä "tuo tullessas vie mennessäs" -kori?

Meillä lapset siivoavat joka ilta päivän leikit paikoilleen ja minä siivoan sillä aikaa keittiön siihen kuntoon, että on kiva tulla aamupalalle. Lisäksi meillä on kerran viikossa siivouspäivä. Olen myös paljon karsinut tavaraa ja oppinut sanomaan "ei" kun joku tarjoaa lasten neljä kokoa liian isoja vaatteita odottamaan.

Mä oon tehnyt näin jo pitkään vauvan tulon jälkeen (kolme alle kouluikäistä lasta). Isot pojat 5 ja 6v siivoaa illalla aina omat huoneet, ei oo poikkeuksia, muuta kuin kipeenä tai jos äiti on ollut niiden kans leikkimässä, sit autan. Itse vedän pikajärjestelyn sillä välin kun lapset syö iltapalaa ja iskä nukuttaa vauvan. Joka päivä tai joka toinen päivä yks koneellinen pyykkiä niin ei oo aina vuorta ja sen yhden koneellisen viikkaa rummusta aika nopeesti :) ennen imuroin lähes joka päivä, tai joka toinen mut nyt mulla on keittiössä kunnon rikkalapio ja kihveli, sillä kerää taaperon leivänmurut ja heitellyt kurkut helposti. Kotona ei tarvi olla kuin Instagramin #skandinavianhomedecor kuvissa mut on kivaa kun ei oo kaaosta. Leluja saa olla lattialla, kun on vaan yks laatikko taaperon leluja olkkarissa niin ne kerää illalla parissa minuutissa. :) Niin ja mun vinkki on että jos johonkin hommaan menee alle 3min niin tekee sen :)

En ole oppinut ja siks meillä onkin usein ihan räjähtäneen näköistä. Mies reissutyössä ja ollaan paljon lapsen kanssa kaksin, sit en jotenki jaksa siivota jälkiä pois, kun ne tarttis kohta kuitenkin ottaa esille. Ehkä jos tästä kohta tulee töihinpaluu eteen niin sit tulee paremmin joku rytmi elämään.

Ehkä mun paras vinkki on, etä tekee isot annokset ruokaa ja pakastaa sen valmiiksi rasioissa. Sit ei tuu niin pljon tiskiä, kun voi lämmittää pieniä annoksia siististi.

Meillä imuroidaan joka päivä kun on toi koira, siitä lähtee järkyttävästi karvaa :p lapset siivoo leikit pois tosiaan joka ilta, enne ilta satua (hyvä motivaattori). Pyykkiä pestään 2-3x vko, ja ne viitataan samanpäivän nimissä takas kaappiin. Astioita ei kasata altaaseen vaan ne laitetaan samoin tein koneeseen. Iltaisin puuhin keittiön tasot ja roiskeet pois, iltapalan jälkeen. Pölyt imuroin/pyyhin ti ja pe, peilit/ikkunat sisäpuolelta pyyhin ti, vessat pesen ma ja to, lattiat pesen pe. Tai tarvittaessa.... Joka päivä kun tekee jotain pientä niin ei oo kaaosta;) lapset oppineet tähän samaan kaavaan niin heistä on jo iso apu:) Ja ei meillä ei oo mikään desing koti vaan ihan tavan lapsi perheen koti, kaaoksineen! Vaikka siivois kuin niin tuntuu että kokoajan jokapaikka murua, roskaa ja karvaa täynnä, seinät tms täynnä tahmaisia sormen jälkiä jne:p inhoan sotkua niin siksi yritän pitää kämpän siistinä niin on mukavampaa illalla kaatua sohvalle kun kämppä on edes sinnepäin siisti:D

Huoh, meillä myös siivotaan vähän koko ajan, eikä siltikään ole mitään supersiistiä! Mutta tätä olen koittanut noudattaa, että minkä taakseen jättää, sen eestään löytää. Moni siivoushomma on helpommin ja nopeammin tehty heti, kuin sitten seuraavana päivänä. Pyykkiä ja tiskiä pestään sitä mukaan mitä tulee, eli monta kertaa päivässä. Keittiö pyyhkäistään joka ruokailun jälkeen. Vessat siistitään pari kertaa viikossa. Imuroin joka päivä, meillä myös koira ja kissoja. Perjantaisin on siivouspäivä, jolloin pesen lattiat ja pyyhin ikkunat ja peilit, tuuletan matot ja vaihdan osan perheen liinavaatteista. Tällöin myös lapset siivoavat omat huoneensa. Inhokkihommia tai semmoisia mitkä muuten vaan jäävät roikkumaan on uunin, saunan ja ikkunoiden ulkopintojen peseminen.

Meillä siivotaan aina torstaina. Sitten on viikonlopuksi siistiä ja yhteistä vapaa-aikaa ei tarvitse käyttää siivoamiseen. Toki joka päivä siivoan keittiön ja pyykkiä pesen aina kun pyykkikori on täysi. Kuivaava pesukone on kätevä, kun ei tarvitse ripustaa pyykkiä kuivumaan, ja ilman tiskikonetta en suostu olemaan. 1,5v taaperon tavaroita heittelen paikoilleen aina ohi mennessä ja myös opetellaan yhdessä niiden siivoamista. Mä en ole pikkutarkka siisteydestä. Esim sängyt pedataan vain jos tulee vieraita. Ja mä käytän pikku asioista muistisääntöjä esim K niin kuin keskiviikko ja kukkien kastelu :rolleyes:

Mä oon niin siivousfriikki että saattaisin olla joka päivä tekemässä kunnon suursiivouksen. :p Mutta ei lapsiperheessä liian siistiä pidäkään olla. :wink Tässä mitä meidän perheessä yleensä päivittäin tehdään;

- Mä imuroin joka päivä/jokatoinen päivä. En välttämättä koko kämppää, mutta eteiseen, keittiöön ja ruokailutilaan ’eksyy’ niin paljon likaa, että niistä paikoista pakko imuroida.

- Ruokailutila ja lasten syöttötuolit putsataan joka ruokailun jälkeen, niin ärsyttävää hinkata ruuan jämiä syöttötuoleista jos on kerinnyt jo jämähtää. Rikkaimurilla imuroidaan leivän ym. muruset. Keittiö pyyhkäistään joka ruuan valmistuksen jälkeen, tiskit pyritään hoitamaan samantien ja likaiset astiat aina suoraan koneeseen. Maitopurkit taitellaan suoraan roskikseen ettei jää pyörimään keittiön tasoille.

- Pyykit pestään kun pyykkikori täynnä ettei ala kasaantumaan. Heti pyykkien kuivuttua viikkaus kaappiin.

- Lelut kerätään aina nukkumaan mennessä. Esikoinen ei vielä oikein tajua lelujen keräämistä, mutta parhaillaan yritetään opettaa.

- Tasot koitetaan pitää siistinä ettei turhia tavaroita olis, vaikeuttaa siivoomistakin jos turhaa tavaraa on jätetty lojumaan tasoille.

Takaisin