Paras vauvakirja?

siira

Satasella mukana keskusteluissa
Joo elikkä, niinku otsikko sanoo.. Mikä on paras vauvakirja? Ite oon vähä nirso kuvitusten suhteen (graafikon vitsaus) ja ajattelin jos joku osais kertoa/ vinkata jos jostain löytyy jonkinlainen uniikki ja hienoilla kuvilla varustettu vauvakirja niin voi vinkata :D aloin tässä jo miettii et pitäiskö sitä oma vääntää painoon.
 
Meijän esikoisen suosikkikirja on äitiyspakkauksessa tullut kirja! Se valitaan aina kaikkien kymmenien muiden joukosta :grin
 
Meillä 1-vuotias kulinaristi edelleen syö kirjoja, niin ei olla hankittu uusia hänelle. Kankaiset toimii!

Vauvakirjana meillä on parhaiten toiminut "Vauvan vuosi", johon voi kirjoittaa joka päivä jotain vapaamuotoisesti: mitä tehtiin, mitkä oli mitat neuvolassa, opittiinko jotain uutta. Varsinaisen vauvakirjan valmiit kysymykset ei mun mielestä aina ole mielekkäitä ja jää helposti täyttämättä.
 
Meillä on esikoisella mauri kunnaksen vauvakirja. Muuten aivan ihana mutta siellä ei oikein ole tilaa sellaisille omille kertomuksille lapsen hassuista tekemisistä tai sanomisista.
 
Esikoisella on joku Anne Geddesin vauvakirja ja toisella Mauri Kunnaksen. Kolmannelle on jäänyt täyttämättä kokonaan.. Pitäis ostaa sillekin joku ja kirjoitella asioita ylös, kun vielä jotain muistaa.
 
Minä yritän tehdä itse kansiot, joihin voi sitten muistojen kertyessä vaan lisäillä sivuja. Esikoisen kansiokin on vielä pahasti vaiheessa, kun ensin loppui liima, sitten tulikin muutto jne. Tavoite saada esikoisen kansio siihen kuosiin kesän aikana (kuhan tää vointinin helpottaa), että tosiaan vaan sivujen lisäilyllä selviän. Uuden kansion työstämisen koen järkeväksi, kun lapsella ikää n vuosi, kun voi tiivistää asioita ja tapahtumia. Toki sen vuoden ajan muistiinpanoihin kirjaan ylös kehityksen virstanpylväät yms.

Muoks. Siinähän se haaste sitten onkin, että saa samalla tavalla panostettua molempien lasten kansioihin, kun vielä enemmän arjessakin touhua.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä Muumilaakson vauvakirja esikoisella, ja samanlaisen aion hankkia tulevallekin. Vaikka onhan siellä jotain hassuja kysymyksiä, mutta pääosin on ollut musta tosi kiva :)
 
Meillä jäi vauvakirjat täyttämättä.

Mutta tein esikoiselle kuvasanakirjan sillain, että kuvasin vauvan lähiympäristöä, esim. lähestyvä lempitutti alhaaltapäin kuvattuna, maitotölkki (varma suosikki...piti olla aina pöydässä tuijoteltavana tai tuli huuto), kotieläimemme, rakkaat ihmiset, kengät jne. Leikkasin suurennetut kuvat ja liimasin kontaktilla albumiin ynnä sanahahmot alle. Kirja oli pari eka vuotta jatkuvasti käytössä ja on vieläkin lapsen "aarre", varsin nuhjaantunut kylläkin mut sivut on pysyny paikallaan vahvan kontaktimuovin ansiosta. Oli hauska kysellä juuri tarttumaan oppineelta vauvalta aukean kahdesta kuvasta et "missä pallo/tutti..." ja vauva osoitti huitomalla vastauksen. Passiivinen sanavarastohan kehittyy melkoista vauhtia.
Vauvan kasvaessa kuvasin laajempia juttuja leikeistä, mummolasta ja muista eri ympäristöistä. Kirjasta tulikin sitten eräänlainen päiväkirja.
 
Laiskemmille äideille samaa ideaa vähän vähemmällä vaivalla: onnistui kertarysäyksellä koko homma, n.1h meni aikaa (tietty kamera ja ohjelma pitää olla ladattu koneelle ym). Tein siis myös kuvakirjan, johon ensin kuvasin kaikkia vauvan lempileluja, joitain vaatekappaleita, tuttipullon ym. Kuvat koneelle ja ifolorin valokuvakirjaohjelmalla valitaan kaikista pienin ja halvin kirjanen. Sinne 1 kuva per sivu, lisäsin myös tärkeitä ihmisiä, joista oli jo kuvat koneella ja kirja tilaukseen. Oli myös ihan suosikki meidän pojalla ja pienen kokonsa ansiosta usein mukana hoitolaukussakin.
 
M&s tuohon minäki laiskuudessani pystyisin :grin
Täytyy pitää mielessä! Esikolta on kirja mihin jaksoin muutamat virstanpylväät kirjata ja mm synnytyksen tarinan kun se oli vähän sellanen seikkailu. Muuten olen lisännyt kirjaan lähinnä kuvia lapsesta, sukulaisista, ystävistä ja kummeista.
 
Kiitos vastauksista! Tosiaan ihan sitä vauvan ensivuodet kirjaa tarkoitin. Aloitimme nyt yhdessä graafikko ystäväni kanssa tekemään vauvakirjaa! Kiva projekti näin raskaana olevalle :D
 
Mä oon täytelly esikoiselle KiDMEMOn vauvakirjaa, jota voi tehdä netissä. Mulla on iPhone, ja voin täytellä kirjaa sovelluksella ihan missä vain, tosi kätevää. Tykkään myös paljon raikkaasta eläinhahmokuvituksesta.
 
Itse hieman innostuin aiheesta aikoinaan ja ostin Muumi-aiheisen vauvakirjan, täytän KIDMEMOn kirjaa netissä ja lisäksi askartelen valokuva-albumia pojan ensivuodesta. Eli kolme kirjaa tekeillä... Tälle toiselle tulee varmaankin yksi tai kaksi :)
 
Aloitinkin esikoiselle tuollaisen kidmemon. Taaperokirjaa ajattelin täyttää, 1-3vuotiaalle. Meidän poika on sopivasti 1v4kk nyt. Saa kai tuonne toisen kirjan samaan aikaan valmistumaan? Ettei käy meilläkin niin, että ekalle tuplana (Mauri Kunnaksen vauvakirja käytössä myös) ja tokalle ei mitään.. :)
 
Mulla meni hetki ennen kuin löysin miten lisään kirjan toiselle lapselle kidmemoon, mutta sitten se olikin ihan helppoa. Eli nuoli lapsen nimen oikealla puolella. Siitä pystyy sitten vaihtelemaan kirjojen välillä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Kävin selailemassa kirjoja jo kaupassa. Harmitti kun esikoiselle tuli täytettyä ihan pöhköä kirjaa. Yliviivasin otsikoita ja pyysin ihmisiä kirjaamaan asioita ylös. Siksi haluan nyt panostaa enemmän. Minusta vaikutti hyvältä sellainen kirja kuin "paras tarina minusta". Tekisi mieli tilata jo se mutta odotan tuon nt - Ultran ensin. (Marraskuinen 2015)
 
Ootteko kukaan törmännyt livenä Barbapapa vauvakirjaan?
Et missä sellaisia olisi ku nettikaupasta löysin ja kuulosti kivalta, mutta haluaisin nähdä livenä sen kirjan ennen ku ostetaan. Tai onko jollain kokemuksia?
 
Takaisin
Top