Paras imetysasento

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Imetysviikko on yhä käynnissä, joten jatketaan keskustelua imetyksestä. :) Mikä on teistä mukavin tai toimivin imetysasento? Missä asennossa yleensä imetät?

Itse muistelen tykänneeni imettää kyljelläni vauva vatsaa vasten. Käytännössä tuli varmaan imetettyä enemmän istualtaan vauva sylissä, sillä se oli käytännöllisempää. Eikä makuullaan imettäminen edes ole oikein mahdollista kuin kotona.
 
Ihan parasta on käpertyä vauvan kanssa yhdessä peiton alle myttyyn ja ottaa yhdessä päikkärit. Toinen syö jalat vatsaa vasten ja sitten nukahdetaan molemmat. Useampaan otteeseen lykkäsin kotitöitä ja omaa aikaa kun olisi voinut nousta vauvan imetettyään - joskus piti palata takaisin vauvan viereen kun on se vain niin ihanaa (ja loppuu aivan liian pian).

Eli siis kylkimakuun kannattaja täälläkin.
 
En koskaan imettänyt muuten kuin istualtaan. Koin makuulla imettämisen heti ikävänä, toinen rinta painoi päälle raskaasti ja tuntui, että vauva litistyy. En halunnut myöskään nukahtaa. Istuessa oli helpompi myös pitää maidonkerääjää toisessa rinnassa. Käytin imetystyynyä välillä tukena, varsinkin öisin.
 
Pojan ollessa pieni vauva, imetin paljon istualtaan poika sylissä, mutta myös sängyssä kyljelläni niin kauan kun pojan saattoi jättää parisänkyyn nukkumaan itsekseen silloin, kun ei osannut vielä kieriä. Sitten kun oppi liikkumaan ja kääntyilemään, imetin yleensä istualtaan ja siirsin pojan nukahdettua hänet sylistä pinnikseen nukkumaan. Nyt kun poika on jo vähän yli 2v, niin iltaisin imetän istuallani, ja muulloin sitten joko sohvalla istuen tai kyljelläni lattialla, kun poika usein niin haluaa.

Itselleni paras asento on kyllä se kyljellään imettäminen.
 
En pystynyt imettämään makuultaan, vauvalla oli voimakas takaisinvirtaus ja maito tuli nenästä, jos oli vaakatasossa. Niinpä imetin Istuen, mutta onhan siinäkin variaatioita. Vauvalle paras oli niin, että minä istun ja vauva oli mahdollisimman pystyssä.
 
En pystynyt imettämään makuultaan, vauvalla oli voimakas takaisinvirtaus ja maito tuli nenästä, jos oli vaakatasossa. Niinpä imetin Istuen, mutta onhan siinäkin variaatioita. Vauvalle paras oli niin, että minä istun ja vauva oli mahdollisimman pystyssä.

Toit tässä hyvin esille asian, mitä en osannut ilmaista aloitusviestissä. :happy: Eli sen että se paras imetysasento ei välttämättä ole vain "istuen" tai "maaten" vaan asiassa voi olla tarkempiakin yksityiskohtia. :)
 
Yöaikaan makuulla kyljellään ja hereillä ollessa sylissä sillä perinteisellä otteella, onko se nyt madonna sitten, kun vauva makaa sylissä kyljellään? Kaksosia imetin usein kainalon alta istualtaan, jos olivat molemmat rinnalla yhtä aikaa. Heidän kanssaan tuli aika monta asentoa kokeiltua yhdessä ja erikseen. Aamuisin imetin heitä yleensä sängyssä selälläni ja vauvat olivat polvillaan pystyssä kummallekin puolella. Onnistui todella pienestä asti näin tarvittaessa, jos aikuinen asetteli heidät siihen, mutta enemmän imetin näin vasta sitten, kun nousivat jo itse pystyyn.
 
Yöllä imetän kyljellään, mutta siinä saa kyllä selän aivan rikki ja jumiin. Pitää maata ihan kierossa, että on mahdollista, ja lisäksi toisella kädellä painaa rintaa vauvan nenän edestä että saa happea ja toisella tukea vauvaa kylkiasentoon ettei käänny selälleen. Lisäksi tuo puskee jaloilla itseään aina kauemmas minusta ja ylemmäs kun etsii rintaa :hilarious: yleensä nousenkin kerran yössä olohuoneeseen sohvalle imettämään istualtaan. päivisin imetän istuen siinä ”perusasennossa”, eli vauva kyljittäin sylissä. Se on ehdottomasti helpoin asento. Imetystyyny ja pari muuta tyynyä on apuna, mutta kyllähän tässäkin silti saa selän ja hartiat jumiin ja rikki...
 
Päivisin biological nurturing eli takanoja, mun suihkutisseillä melkeinpä vaakatasossa.

yöllä kyljellään. Tai taaperoa imetän taas selällään, taapero kainalossa.
 
Imetän pääsiass kyljellään makuullani. Alkuun ei pystynyt muuten imettääkään, kun epparin tähden istuminen oli pitkään ikävää. Jotenkin totuttiin siihen molemmat ja se on vaan maailman parasta käydä makuulleen ja ottaa vauva kainaloon :cat: Mulla on myös niin isot tissit, että helpointa senkin puolesta niin. Sujuu myös tarvittaessa istualtaankin ja yritän ylläpitää sitäkin taitoa :grin Jos ei oo hetkeen ruokailtu niin, niin alkaa vauvaakin kiukuttaa ensiyritykset.
 
Takaisin
Top