Pannukakut ja letut

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mistä tykkäätte eniten, pannareista, vohveleista, isoista vai pienistä letuista? Syöttekö usein ja teettekö itse vai ostatteko valmiina? Mitä täytteeksi?

Tykkään kaikista, vähiten pannukakuista. Harvemmin tulee tehtyä, siihen menee niin paljon aikaa ja vaivaa. Isot letut ovat kivoja, kun sisään saa käärittyä täytteet. Vadelmahilloa ja kermavaahtoa!
 
Isot letut on parhaita. Pieniäkin teen välillä. Useammin meillä silti tehdään pannaria, kun on helppo ja vaivaton tehdä. Lettuihin menee enemmän aikaa. Tykkään höysteenä lettuhillosta (joskus omppuhillokin on jees) ja kermavaahdosta. Olen pohtinut vohveliraudan hankintaa, mutta ainakaan vielä en ole ostanut. Teen letut ja pannarit aina itse, joskus maistanut valmiita ja olivat suoraan sanottuna karmivia.
 
Isot letut on parhaita täälläkin. Pannarista tykkään myös. Päällä kermavaahtoa ja omena- tai mansikkahilloa. :)
 
Riippuu hirveästi tekijästä! Toinen mummo tekee parhaat pikkulätyt, toinen isot. Isä tai äiti tekee isoista parempia. Mies polttaa lätyt pohjaan, mutta pannari ihan täydellistä. Vastaan siis että riippuu tekijästä mikä on parasta. Mä en käytä täytteitä yleensä.
 
Meillä tehdään lähes viikottain lättyjä, sellainen isäni perintö mulla. Usein lapset haluaa pikku lättyinä, ehdottomasti valurautapannulla paistan voissa. Kun on omat munat ja ajoittain omat vuohenmaidpot niin mikäs sen helpompi ruoka :grin!
Ahvenanmaan pannukakkua teen myös ajoittain jos jää riisipuuroa yli. Kaikkiin päälle kermavaahtoa ja marja+hillovalikoima.
 
Pannari on ehdoton lemppari ja helpoin tehdä. Se sitten omien maniskoiden/mansikkahillon kanssa, nam!
Lettuja syödään harvemmin kun on enemmän vaivaa. Silloinkin tehdään isoja lettuja ja syödään hillon kera.
 
Tykkään kaikista. Isot letut, koska saa sisään käärittyä täytteet. Pienet letut, koska niistä saa kasattua "minikakkuja" erilaisilla täytteillä. :shy: Pannariin mulla on maailman paras resepti, ja sitä saa kivasti paljon kerralla. Vohvelit on parasta jäätelön kanssa.
 
Meillä tehdään yleensä vohveleita ( taikinan kanssa ei tarvitse odotella), kesällä tehdään joskus ulkona lettuja, mutta valitettavasti ulkolelut houkuttelevat usein paikalle myös ampiaiset.
 
Isot letut on parhaita. Pannukakkua kuitenkin tehdään useammin, kun ei tarvitse seistä hellan vieressä. Vohveleita on tullut syötyä aniharvoin ja ne Turussa ainakin joskus olleessa vohvelikahvilassa. Hyviä nekin, mut ei ole hankittu vohvelirautaa. Pikkulettuja olen syönyt viimeksi varmaan lapsena, kun meillä ei ole pikkulettupannua. Jos ei siis lasketa pinaattilettuja, joita joskus ostan kaupasta. Ne onkin ainoita näistä mitä ostetaan kaupasta. Mansikka-vadelmahillo ja kermavaahto on paras täyte. Kinuski ja vadelmat toimii myös loistavasti. Välillä tehdään suolaista täytettä että tulee ruokaisampaa.
 
Rapeat vohvelit oli meidän suurin herkku, mutta rauta tahtoi eläkkeelle pari vuotta sitten. Nyt ehdottomasti parasta on ohrajauhoja sisältävät muurikalla voissa paistetut letut!

Pannareita tai erikokoisia lettuja syödään yleensä pari kertaa kuussa. Ei tykätä niin makeista hilloista vaan esim. luumu- tai raparperi katoaa hetkessä kerman kanssa.
 
Hmm, varmaan isot tai pienet lätyt. Tykkään molemmista. Joskus laitan täytteitä, joskus vaan sokeria, jotta maistuu itse lätty enemmän. Maistoin kerran kaupan lättyjä, kun mies tykkää niistä. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, ei mun juttu :grin.
 
Lettuja syödään melkein joka viikko, itse paistettuja isoja tai pieniä. Makeisiin lettuihin mansikkahilloa ja kermavaahtoa, Pinaatti- ja porkkanalettuihin puolukkahilloa.

Pannukakkua on harvemmin, peruspannari hillon ja kermavaahdon kera, banaanipannari kermavaahdolla, Pinaatti- ja porkkanapannarit puolukalla.

Taikinat teen kaura- ja mantelijauhoilla ilman vehnää. Vohveleita mies tekee valmiista jauhoseoksesta.

Kesällä grillatessa isot letut syödään myös nakkien ja juuston kanssa.
 
Lettuja teen melkein joka viikko, pannaria en koskaan. Pannari ei koskaan onnistu, siksi en enää tee sitä. Kaikki ohjeet ja uunin säädöt kokeilleena :hilarious: Letut on isoja tai pieniä, milloin mitenkin. Päälle laitetaan hilloa. Vohveleita en tee, koska ei ole rautaa.
 
Isot rapeat lätyt mansikkahillolla :joyful:
Pannarit ja vohvelit jätän väliin.

Meillä on todella harvoin lättyjä, koska itse en voi niitä syödä eikä Ukko ole kovin suuri lättyfani. Poikakin napsii muutaman palan ja jättää loput.
 
Oh, tykkään kyllä kaikista. Parasta on kyllä varmaan muurinpohjaletut kesäpäivänä mansikkahillolla ja kermavaahdolla :taunt014

Pikkuletut on vähän sellasta luksusta, joita ei yleensä jaksa tehdä. Useimmiten tulee tehtyä vohveleita tai pannareita. Ja niitäkin tosi harvoin.
 
Pinaatti- tai porkkanalettuja teen 1-2kk välein, makeita lettuja pari kertaa vuodessa. Vohvelirautaa meillä ei ole ja en ole vaivautunut etsimään hyvä vegaanista pannarireseptiä.
 
Takaisin
Top