Paljonko pakkasta on liikaa?

Pikkupakkanen on ihan kiva (noin -5), koska silloin ei pienempää tarvitse pukea ihan tönköksi, jolloin hänkin voi konttailla lumessa. Joku -20 on jo aivan liikaa, mutta plussallekaan ei tarvitsisi mennä.
 
Toivepakkanen on - 2- - 6 astetta. Liian kylmä alkaa olla kun on paljon enemmän kuin - 20. Mutta ulkoilua vältän vasta siinä kolmenkymmenen pakkasasteen kohdalla.
 
Alle - 25 en enää viitsi mennä ulos. Saatan piipahtaa, lapset käy happihyppelyillä :)

Ei täällä etelässä ole edes kovia pakkasia, kun asuin Lapissa, normaali pakkanen oli - 25... - 30. Kerran oli - 34, olin lentokentällä töissä ja miettii tuleeko kone, kun raja oli -35. Tulihan se. :D
 
Ei ole tainnut olla ainakaan lähivuosina täällä niin kovaa pakkasta, että olisi liikaa. Varmaan -30 on liikaa. -25 jälkeen alkaa jo ehkä vähän kipristää.
 
Itse tykkään eniten niistä pikkupakkasista -2 - -8, kun voi hyvin lumiukkoja ym. vielä rakennella. Sit siitä ylöspäin johonkin -13 asti on vielä ihan kivaa pulkkamäkikeliä. Siitä vielä hetken ylöspäin menee pienillä happihyppelyillä ja lenkeillä. Mut jostain -20 tienoilta alkaa olla jo liian kylmää.

Tähän liittyen muistuu mieleen, kuinka ala-asteella meidät pistettiin luistelemaan koulun jäälle aina, kun pakkasta oli reilut -20 ja jopa ne hirmu -30 astetta ja päälle (tuli aina jännästi kiva flunssa-aalto siihen perään). Tätä opettajat aina perusteli meille oppilaille ja meidän vanhemmille sillä, että kun siirrytään yläasteelle niin siellä ulkoillaan joka säällä ja siihen tässä nyt totutellaan! Kun mentiin yläasteelle, ilmoitettiin yleisissä säännöissä pakkasrajaksi ulkoiluun -15. Oli ollut sääntönä jo monen monta vuotta. Mun vanha liikunnan opettaja asui melkein naapurissa niin isä kävi myöhemmin vähän jututtamassa sitä.
 
Takaisin
Top