Paljonko painosi nousi raskausaikana?

1.10kg 2.10kg 3.11kg 4.11kg, nyt 5. Rv.22+2 paino noussut 2kg( laski ensin 6kg, mutta lähtöpaino huomattavasti korkeampi kuin aikaisemmissa raskauksissa)
Kaikista jäänyt paino synnärille.
 
Noin 20kg ja lähtöpaino oli niin alhanen että saikin tulla reilusti. Harmi vaan että näin 7kk synnytyksestä kaikki on hävinny. Eli samassa painossa ollaan kun ennen raskautta.
 
En enää muista tarkkaa lukemaa, mutta alkuraskaudesti oltiin huolissaan kun paino vaan putosi. Rankkaa oksentelua. Oisko lopulta noussut noin 10-12kg, synnäriltä kuitenkin lähdin vain pari kiloa painavampana kuin ennen raskautta.
 
Nyt menossa rv 25 ja painoa ei ole tullut yhtään ehkä johtuu tästä raskausdiabetes ruokavaliosta.
 
Lähemmäs 20 kg tuli, josta turvotusta oli muutama kilo. Herkut maistuivat vähän liian hyvin raskausaikana ja liikunta jäi lähes kokonaan pois kaikenlaisten vaivojen takia. Yksi lääkäri motkotti painonnoususta, muiden mielestä se oli maltillista.

Lannistavan hetken koin synnärillä, kun luulin painon pudonneen ainakin kymmenen kiloa, mutta olikin pudonnut vain kolme kiloa (vauva painoi 3800 g). Tätä olen ihmetellyt, että miten voi olla mahdollista. o_O

Nyt reilu vuosi synnytyksestä on raskauskiloista jäljellä 5 kg. Jossain vaiheessa kilot lähtivät vauhdilla, sitten tuli stoppi. Imetän edelleen ja on mielenkiintoista kuulla, että se saattaa estää painon putoamisen. Helpompi hyväksyä tilanne, kun tietää mistä se johtuu. Ehtii tässä laihduttaa myöhemminkin.

Pakko kommentoida, että mä painoin synnäriltä lähtiessä enemmän kuin sinne mennessä. :sour: Se sairaalaturvotus kai oli niin hurjaa.
 
Mulla tuli esikoisesta 19kg (lähtöpaino 71kg). Synnärille jäi 7kg, seuraavan kuukauden aikana lähti 5kg ja loput 5kg jäi tiukasti vyötärölle. Neuvolassa ei painonnoususta sanottu mitään koko raskausaikana.

Nyt tässä kaksosraskaudessa menossa rv 21+3 ja painoa tullut lisää 2,5kg. Lähtöpaino oli 79kg.
Neuvolassa ei ekalla käynnillä taaskaan sanottu lähtöpainosta mitään. Jännityksellä odotan paljon nää tuplat tuo kaikkenaan kiloja lisää! :nailbiting:
 
Esikoisesta tuli 19kg (lähtöpaino 69kg) ja toisesta tuli 23kg (lähtöpaino 65kg). Molemmissa viimeisillään sama paino, mutta esikoisen jälkeen imetyksen loputtua paino putosi alle painon jossa olin pitkään ennen ekaa raskautta. Kilot karisi imetyksen loputtua melkein itsestään, sitä ennen ei sitten millään. Toisenkin kanssa yritin moneen otteeseen imetyksen aikana pitää tiukkaa ruokavaliota, mutta kilot ei liikkuneet mihinkään. Imetys loppui, kun toinen oli 1v9kk, ja ajattelin, että nyt saan taas alkaa tiputtaa painoa ja pääseen omiin vaatteisiin. Höps, kuukauden päästä tein positiivisen raskaustestin :rolleyes: Nyt viikkoja 13+0 ja ehkä kilo tullut lisää, aiemmin tässä vaiheessa oli aina jo viisi. Nyt onkin tavoite, että menisin synnyttämään suunnilleen tässä raskauden alun painossani, eikä todellakaan näillä kiloilla haittaisi, jos synnäriltä lähtisin kevyempänä kuin raskauden alkaessa. En halua kuitenkaan imetystä lyhentää painonpudotuksen takia, mutta totta kai olisi kiva olla terveessä painossa.
 
Löysin vanhat äityiskorttini. En ole itse ikinä ollut sellainen painonkyttääjä. Olen aina ollut normaalipainoinen ja viimeisen kohdalla olen kerännyt kiittettävästi lihasmassaa, joka painaa huomattavasti enemmän kuin läski. Mulle kertoo enemmän peili ja sopusuhtaisuus ja ennen raskautta vyötärönympärys (tai kehonkoostumusmittaus) . Taipumusta turvotukseen on kovasti. En ole koskaan laihduttanut. Olen 176cm pitkä.
1. ikäni 21v. Paino ennen raskautta: 60kg, lopussa 79,2kg, raskauskiloja 19,2kg. Imetin lastani, ja jossain vaiheessa painoin 54kg!
2. Ikäni 27v. Lapsen syntyessä 28v. Paino ennen raskautta: 63kg, lopussa 83,5kg, raskauskiloja 20,5kg. Tästä en muista miten paino laski. Jouduin lopettamaan imetyksen suunniteltua aikaisemmin, vauvan ollessa 5-6kk koska sairastuin itse virusperäiseen aivokalvontulehdukseen ja jouduin olemaan imettämättä ja sairaalassa. Voimat eivät riittäneet tarpeeksi tiheään lypsämiseen ja se hiipui. Tähän elämänvaiheeseen liittyi monia muitakin surullisia tapahtumia ja muisti on tosi hatara niiltä ajoilta. Uskoon tulo, vauva ja esikoinen olivat syy pyrkiä kaiken keskellä elämässäni eteenpäin...
3. Ikäni 41v. Paino ennen raskautta 76,5kg, paino nyt ( rv. 25+3) 92,2kg. Eli kiloja tähän mennessä 15,7kg

Missään vaiheessa painoistani ei ole kukaan huomauttanut, tai että tarttis tehdä jotain muuta. Nyt on kyllä herkut maistuneet likaa, että vapun jälkeen pitää olla itselleen niissä asioissa kurinalaisempi. Muutenkin kun syön aina hyvin terveellisesti.
 
Muokattu viimeksi:
12kg tuli lisää raskauden aikana, ne lähti hyvin nopsaan synnytyksen jälkeen. Lähtöpaino oli n. 80kg, ja nyt alkuvuodesta painoin pahimmillaan 104kg. Eli sen jälkeen kun raskauskilot lähti, on sitten tullut karmea määrä kiloja takaisin. Tosin nyt viimeisen parin kuukauden aikana on lähtenyt 7kg aivan itsekseen, en ole tehnyt mitään asian edistämiseksi :O Imetän edelleen 3-5 kertaa vuorokaudessa, joten kummallisesti on mennyt, ensin se vissiin ylläpiti ylipainoa, ja nyt yhtäkkiä näyttäisi toimivan toiseen suuntaan o_O Minipillerit varmaan jonkin verran vaikuttavat painoonkin. Mielestäni en ole syömisiäni muuttanut nyt viimeisten kahden kuukauden aikana mitenkään.
 
Ennen raskautta painoin 71,3kg, bmi juurijajuuri alle 30. Paino nousi 10,7kg, eli painoin viimeisilläni 82kg. Minulle ei koskaan valitettu painonnoususta. Paino lähti nousuun vasta rv 16-17. Jälkitarkastuksessa painoin 74kg.

Valitettavasti paino lähti nousuun ennen toista raskautta, ja nyt kun odotan toista on lähtöpaino 78-80kg. Ensimmäisessä neuvolassa en ole vielä käynyt. Nyt paino saa nousta max 9kg, mutta yritän pitää sen 5kg. Radi minulle todettiin ekassa raskaudessa, ja mahdollisesti on tässä toisessakin.
 
Takaisin
Top