Paljonko on kohtuullinen koulumatka?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MariQ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

MariQ

Sukkela juttelija
meille tarjottiin asuntoa.Asunto on kiva,siis parempi pohjaltaan kuin nykyinen ja hiukan tilavampi,ympäristö on kiva-näitä paritaloja omakotitalo miljöössä.
Mutta koulumatkaa tulisi alakoululaisille 1,5km (nyk 750m) ja yläkoululaiselle 3km (nyk 150m) ja tämä asia "sairastaa" mua ihan kauheasti.Mulle on ollut aina tärkee juttu se,miten lasten elämään vaikuttaa mahd.asunnon sijainti,ja koska koulu on iso osa lasten elämää,niin kyllä tämä mietityttää kauheasti.

Miksi minä oon näin yliherkkä?Itselläni oli yläasteen ja lukion ajan 3km koulumatka.Kyllä mä muistan että olihan se tylsää yksin tarpoa silloin kun kaveri oli esim kipeä.Fillarilla sitten ajettiin kun kelit sen salli.

Plääh,miksi mä aina teen tästä näin vaikeaa,vai teenkö vaan oikein kun peilaan kaikkea lasten hyvinvoinnin kautta?

nimim.hulluksi tulossa ;):chicken:

Mun koulumatka oli just toi 1,5 km ja neloselta ylöspäin 5 km, jonka menin usein bussilla, fillarilla kun kelit salli. En itse kokenut koulumatkaa pahana, kuitenkin kaverit asu samalla suunnalla niin matkat meni rattoisasti. Ja sit toi bussilla kulkeminen neloselta ylöspäin ei sekään niin ihmeellistä ollut :)

Ymmärrän kyllä, että asia saattaa stressaa... mitä mieltä lapset on koulumatkan pituudesta? Minkälanen koulureitti näin muuten on, onko paljon iikennettä tms?

Oman pojan koulun alkuun on kyllä vielä ikuisuus, mut oon kyllä miettinyt, etten välttämäti edes laita lähimpään kouluun, jos asutaan "huonolla" alueella, kuten tällä hetkellä.

Kyllä siinä on alakoululaisillakin useempi tienylitys,kun alue on yksi iso kaupunginosa.Sinänsä 1,5 kilsaa ei oo paha,mutta pitäis koluta kävellen se matka...ens syksynä on nääs uusi ekaluokkalainen lähdössä koulutielle,en mä ehkä noiden nykyisten 2 ja 4 luokkalaisten kohdalla niinkään ois huolissani.

Lapset ei osaa arvioida asiaa,ja kun jokatapauksessa muutto tarkoittaa uutta koulua ja uusia kamuja...
mun oman olemisen takia se asunto vaan olisi hyvä...kuulostan itsekkäälle :depressed:

Meillä taitaa lähikouluun olla matkaa 1km, toiseen, siihen " parempaan " 1,5km ja kolmanteen about 3km.
Kaikkiin pääsee ilman että pitää isoja teitä ylittää ( jos malttaa käyttää alikulkuja....) En tiedä mihin noista kuulutaan, tai asutaanko enää edes täällä kun koulu alkaa.

Enemmän itseäni huolestuttaa päiväkotipaikka, josta ei ole mitään takeita, että olisi likimaillakaan. :(

Niin, itse kuljin koko peruskoulun ajan yksin bussilla Helsingin keskustaan.

Miun mielestä tuo 1,5km ei kuullosta pahalta matkalta pienellekään kulkea. Itse kuljin koko ala-asteen melkein 3km ja fillarilla sekin meni n. 10-15 minuuttiin ja kävellen n. puoli tuntia, eikä miusta ollut paha :)
Kyllä mie sen uuden kämpän valitsisin, jos sie olisin :) sitäpaitsi, ainki sillo ku ite olin koulussa, ne jotka asuivat lähellä koulua, olivat aina vikana/myöhässä ja vähän väliä koulunjälkeen jälki-istunnossa myöhästymisistä :D
Tsemppiä pohdintoihin! :)

Kiitos vastauksista!!

Lähdin eilen juniorin kanssa ajelemaan tonne isoon cityyn katsomaan kämppää ulkoapäin,kun sen vuokralainen ei nyt millään voi näyttää sitä sisältä :bored:
Ajelin hissuksiin pariin krt koulutiet ja totesin että e 1,5km ei ois ollut tosiaankaan paha,vallankin kun siellä risteili kävelyteitä paljon.Mutta voi pyhä jysäys kun pääsin määränpäähän,ei piip mikä sielä ootti.Se meille tarjottu huusholli oli sijoittunut silleen että sen takaapiha loppui viereisen omakotitalon piha-aitaan.Se piha(siis koko talo)oli oudosti korkeammalla kuin esim tie,joten se takapiha oli oikeen tarjottimella sinne ok-taloon päin.Ja jos mä meinaan että pihasta on jotain iloa,niin olis ihan suotavaa ettei olisi touhuineen siinä tarjottimella.Mä mietin meitä grillaamassa siinä ym ym..me ollaan kesällä tosi paljon tossa omalla pihalla...niin ei piip.EI.Mun ei tarvii mennä edes katsomaan sisään,kun tiedän että ei.Pohjana ihan sika kiva,mutta se alue.Omakotitaloja oli niin sumpussa siinä että ahdistamaan rupes ajaa edes sinne tien perälle jossa ne talot oli.
Voi pyhä jysäys.
Mitä tästä opin?
En innostu-sätki-panikoi-ennen kuin oon katsonut ympäristön ja ne koulureitit ym.

Tällainen huolehtija minusta on kasvanut 22 vuoden äitiyden aikana,en mä nuorena tällainen ollut.Tai no eipä sitä voinutkaan olla ennenkuin on kouluikäisii lapsii :dead:

On muuten ihan totta, että talot rakennetaan ihan toisiinsa kiinni nykyään. Tuossa meidän lähistölläkin on uudehko pientaloalue, jossa talot ovat isoja ja hienoja, mutta käytännössä tontin kokoisia. Eli mitään yksityisyyttä ei ole, kun naapurin ikkunasta näkee suoraan pihalle.

Meillä on takapihan takana kaupungin " ryteikkö" johon ei kyllä varmaan rakenneta mitään ikinä.

Just sellasen ryteikkö pöpelikkö metsä takapihan haluisin. Vanhan kodin takapihalta oli muutama askel metsään ja siellä me usein oltiinkin.sniif. Mutta nyt on haarukoitu hakemukseen vain ne asunnot jotka mulle kelpaa.lottonumerot siis laitettu sisään ja odotellaan millainen potti sieltä tulee

Takaisin