Paljonko nukutte

U

Uneksija

Vieras
Paljonko nukutte normaalisti, jos mikään ei estä nukkumista? Paljonko on ihanteellinen unen määrä juuri sinulle?
 
Ilman häiriötekijöitä nukkuisin helposti 9-10h. Jos tulee alle 8h niin oon kyllä melko väsynyt iltapäivästä eteenpäin.
 
En ole vuosikausiin enää herännyt levänneenä ja virkeänä. Ei ole merkitystä, olenko nukkunut 5, 8 tai 10+ tuntia. Aina tekisi mieli jatkaa unia tai vähintäänkin jäädä vielä muutamaksi tunniksi pötköttelemään unen ja valveen rajamaille.

Onko kenelläkään muulla tällaista? Tiedostan, että mulla on ns. viivästynyt unirytmi, eli nukkumaanmenoväsymys tulee joskus yhden maissa yöllä (vaikka olisin herännyt aamulla kuudelta, niin se väsymys tulee vasta puolen yön jälkeen). Ja jos menen nukkumaan / nukahdan yhden maissa, nukun kevyesti välillä heräten kuuteen-seitsemään aamulla ja vasta sitten alan oikeasti nukkumaan syvää, rentouttavaa unta ja näen uniakin. Ja tätä nukkuisin 10-12 saakka.
 
Viimeiset 10v joku aina häirinnyt unta, 8h on jo tosi hyvä, ei vaan toteudu kovin usein. Ne harvat kerrat kun ei häiriötekijöitä ole ollut niin nukkunut 10-12h.
 
Nukun helposti 10h, mutta sen jälkeen on jo ihan pökkeröinen ja päivä menee pilalle liiasta unesta. Mulla on vähän tota samaa kuin Chandelierilla, aina on aamulla väsynyt unen määrästä huolimatta ja sängystä nouseminen tuntuu kauhealta. Koen itse, että vaikken yöllä heräilekään ja nukahdan hyvin helposti, nukun todennäköisesti aika kevyttä unta. Tosin olen todennut, että jos haluan olla mahdollisimman reipas ja virkeä, minun tulisi nukkua noin 7h, max 8h.
 
Minulla on ollut viime vuodet paljon stressiä. Nukahdan melko hyvin (joskus käytän melatoniinia, jos yhtään tuntuu, että uni ei tule illalla äkkiä esim. reissussa jne tai jos on pahempi unettomuusjakso). Vaikka lapset nukkuisi hyvin saatan silti herätä liian aikaiseen.

Optimaalisin uniaika minulle olisi 8-9h. Mutta vähempikin riittää, jos uni on palauttavaa. Ihan sama vaikka nukkuisi 10h, mutta aamulla herätessä tuntuu, ettei olisi nukkunut silmäystäkään ja sydän meinaa haleta rinnasta. Ei se määrä vaan laatu :smiling-eyes: :folded:
 
Mullekin se 8-9 tuntia olisi aika optimi. Lisäksi oon enemmän iltavirkku, mun luontainen nukahtamisaika on noin 22.30-23.30 välillä. Lapsi herää, kuten useasti lapset taitaa pienenä tehdä, 06-07 välillä, joten oma uni jää usein vähän kesken. Seiskalta herätessä oon lähes ihminen jo, kuudelta herätessä meidän aamurutiiniin kuuluu, että möllötän olkkarissa peittoon kääriintyneenä ja lapsi leikkii tai saa kainalossa katsoa pikkukakkosta. Unen laatu ei ole kauhean hyvää, kun vähintään kerran yössä yhä herätään. Heräämistä enemmän unta huonontaa kehon käyminen kierroksilla. Leposyke on noin 10-15 lyöntiä korkeammalla, kuin ennen vanhemmaksi tuloa. Syvä uni jää useammin vajaaksi. Unia en ole muistanut aamulla enää aikoihin 🙈
 
Mulle optimi on 8-9h palauttavaa unta. Pyrin nukkumaan aina vähintään tuon 8tuntia. Olen todella herkkäuninen ja esimerkiksi stressi aiheuttaa mulle heti univaikeuksia (nukahtamisvaikauksia ja yöllisiä valvomisia). Nyt en oo kohta pariin vuoteen (raskaus ja vauva-aika) nukkunut yhtäkään kokonaista yötä, alkaa kyllä olla jo sen tarpeessa. 😴
 
En muista koska olisin saanut nukkua koko yön heräämättä 😅 varmaan 8v sitten 😅 mullekin optimi taitaa olla se 8h. Nyt kesän ajan tullut nukuttua aivan liian vähän, ehkä 6-7h, mutta täytyy alkaa syksyn tullen taas nukkua enemmän.
 
Varmaan 8-9h joka yö olisi se optimi. Mutta eihän se kovinkaan usein toteudu, kun lapsi herää aamulla aikaisin ja olen iltavirkku. En ole ollut sitten synnytyksen jälkeisten väsyneiden päivien varmaan kertaakaan unessa ennen yhtätoista illalla. Nyt vielä aloitetaan päiväkodissa niin että vaikka lapsi vahingossa nukkuisi pidempään, seitsemältä pitää herätä kuitenkin. Jos lapset ei herätä, saatan nukkua kymmenenkin tuntia, mutta se johtuu varmaan enemmän univelasta kuin olisi se mun optimaalinen.
 
8 tuntia olisi hyvä. Älykello kertoo, että nukun keskimäärin 4-5 tuntia.
 
Oma optimi olisi varmaan 7-9 tuntia yössä. Pakko myöntää, että ei ihan kovin usein toteudu, nyt kun kesästä tehnyt aamua, niin ei koskaan malta ajoissa nukkumaan vaikka kello soi 5.15. Normaalisti omat unet jääneet välille 5-6h vaikka ei aamullakaan välttämättä olisi mitään syytä heräillä turhan aikaisin. Myöskin huonouninen normaalisti, joten olen yleensä enemmän tai vähemmän tietoisessa tilassa kylkeä kääntäessä ja pahimman stressin aikaan herään yöllä johonkin aikaan, jonka jälkeen heräilen tunnin jälkeen tuijottelemaan kelloa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Mullekin se 8-9 tuntia olisi aika optimi. Lisäksi oon enemmän iltavirkku, mun luontainen nukahtamisaika on noin 22.30-23.30 välillä. Lapsi herää, kuten useasti lapset taitaa pienenä tehdä, 06-07 välillä, joten oma uni jää usein vähän kesken. Seiskalta herätessä oon lähes ihminen jo, kuudelta herätessä meidän aamurutiiniin kuuluu, että möllötän olkkarissa peittoon kääriintyneenä ja lapsi leikkii tai saa kainalossa katsoa pikkukakkosta. Unen laatu ei ole kauhean hyvää, kun vähintään kerran yössä yhä herätään. Heräämistä enemmän unta huonontaa kehon käyminen kierroksilla. Leposyke on noin 10-15 lyöntiä korkeammalla, kuin ennen vanhemmaksi tuloa. Syvä uni jää useammin vajaaksi. Unia en ole muistanut aamulla enää aikoihin 🙈
Mulla on ihan sama tuon sykkeen kanssa! Voi kumpa se laskisi... meillä lapset ei enää herää, mutta silti leposykkeet ovat korkeahkot keskimäärin 68.
 
Mulla on ihan sama tuon sykkeen kanssa! Voi kumpa se laskisi... meillä lapset ei enää herää, mutta silti leposykkeet ovat korkeahkot keskimäärin 68.
Mulla keskiarvona on tällä hetkellä tasan 70... Alkuyön pyörii reilusti yli tuon, ja vasta kahden jälkeen laskee 65 tuntumaan. Yön alin on 57-62. Muistaakseni se keskiarvo koko yöltä oli ennen raskautta oli 55 pinnassa, alle 60 kuitenkin 🤔 Toki painoinkin silloin vähemmän, mutta ei tää oo pelkän painon vuoksi noussut kun oon yks säpsähtelijä ja huolehtija nykyään...
 
Tarvitsen sellaiset 9 tuntia unta, jotta pääkoppa toimii normaalisti. Usein se onnistuukin, sillä yökukkujapuoliso hoitaa lapsen yölliset heräilyt.
 
Joku 9h olis optimi, mutta viimeksi oon nukkunut koko yön heräämättä viisi vuotta sitten ennen kuin aloin odottaa esikoista. Tai oli siinä esikoisen ja kuopuksen välissä ehkä joku pätkä, että sai edes yöt nukkua, kunnes raskausvaivat alkoi taas valvottaa. Kai noi vielä joku päivä nukkuu vähä pidempään ku kuuteen, tai puoli seitsemään.
 
Mä en ole saanut mahdollisuutta selvittää, kuinka paljon unta tarvitsen. Luteaalivaiheessa, just sitä ennen ja jälkeen varmasti enemmän, kun hormonien heilahtelut aiheuttaa vaikka mitä oireita, myös tajutonta väsymystä.
Yleensä nukun liian vähän, 3 tuntia on minimi aamuvuoroon mennessä että pysyn tolpillani. Sit jos joskus joku muu hoitaa aamut lapsia, herään kuitenkin niiden huutoon. Olisi kyllä jännä tietää, mikä on se oma ihanteellinen unentarve! Veikkaan 8-10h välillä olevan.
 
8-9 tuntia yössä olisi varmaan mulle optimi, mutta seitsemälläkin pärjään hyvin silloin kun on pakko. Sitä lyhyemmät unet alkaa jo vaikuttaa päivästä selviytymiseeen, ja voi sitä ketutuksen määrää kun stressiherää yöllä ja tajuaa että nyt tuli taas tällainen yö.

Söin jossakin vaiheessa pitkään melatoniinia unettomuuteen, ja jatkoin käyttöä sen jälkeen pienellä annoksella satunnaisena silloin, kun tunnistan että stressi vaikuttaa uneen tavallista enemmän. Raskautta yrittäessä jätin sen kuitenkin kokonaan pois kun en saanut vahvistettua että käyttö olisi turvallista. Mutta jos huono-unisuus jatkuu, pitää ehkä ottaa asia puheeksi neuvolan/ teratologisen kanssa, elämä käy kurjaksi jos 5-6-tuntisia öitä alkaa tulemaan säännöllisemmin.

Vanhemmuutta (nyt pitäisi koputtaa puuta) odotellessa 🫣
 
8-9 tuntia yössä olisi varmaan mulle optimi, mutta seitsemälläkin pärjään hyvin silloin kun on pakko. Sitä lyhyemmät unet alkaa jo vaikuttaa päivästä selviytymiseeen, ja voi sitä ketutuksen määrää kun stressiherää yöllä ja tajuaa että nyt tuli taas tällainen yö.

Söin jossakin vaiheessa pitkään melatoniinia unettomuuteen, ja jatkoin käyttöä sen jälkeen pienellä annoksella satunnaisena silloin, kun tunnistan että stressi vaikuttaa uneen tavallista enemmän. Raskautta yrittäessä jätin sen kuitenkin kokonaan pois kun en saanut vahvistettua että käyttö olisi turvallista. Mutta jos huono-unisuus jatkuu, pitää ehkä ottaa asia puheeksi neuvolan/ teratologisen kanssa, elämä käy kurjaksi jos 5-6-tuntisia öitä alkaa tulemaan säännöllisemmin.

Vanhemmuutta (nyt pitäisi koputtaa puuta) odotellessa 🫣

Raskaus voi vielä itsessään vaikuttaa uniin. Itse nukuin muistaakseni molempia odottaessa huonommin, vaikka raskaus myös väsytti itsessään. Olin siis varsinkin kuopusta odottaessa jatkuvasti väsynyt ja sitten heräilin yöllä kesken unien. Toivottavasti jokin turvallinen auttaisi sinua nukkumaan. ❤️
 
Takaisin
Top