U
Uneksija
Vieras
Paljonko nukutte normaalisti, jos mikään ei estä nukkumista? Paljonko on ihanteellinen unen määrä juuri sinulle?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mulla on ihan sama tuon sykkeen kanssa! Voi kumpa se laskisi... meillä lapset ei enää herää, mutta silti leposykkeet ovat korkeahkot keskimäärin 68.Mullekin se 8-9 tuntia olisi aika optimi. Lisäksi oon enemmän iltavirkku, mun luontainen nukahtamisaika on noin 22.30-23.30 välillä. Lapsi herää, kuten useasti lapset taitaa pienenä tehdä, 06-07 välillä, joten oma uni jää usein vähän kesken. Seiskalta herätessä oon lähes ihminen jo, kuudelta herätessä meidän aamurutiiniin kuuluu, että möllötän olkkarissa peittoon kääriintyneenä ja lapsi leikkii tai saa kainalossa katsoa pikkukakkosta. Unen laatu ei ole kauhean hyvää, kun vähintään kerran yössä yhä herätään. Heräämistä enemmän unta huonontaa kehon käyminen kierroksilla. Leposyke on noin 10-15 lyöntiä korkeammalla, kuin ennen vanhemmaksi tuloa. Syvä uni jää useammin vajaaksi. Unia en ole muistanut aamulla enää aikoihin
Mulla keskiarvona on tällä hetkellä tasan 70... Alkuyön pyörii reilusti yli tuon, ja vasta kahden jälkeen laskee 65 tuntumaan. Yön alin on 57-62. Muistaakseni se keskiarvo koko yöltä oli ennen raskautta oli 55 pinnassa, alle 60 kuitenkin Toki painoinkin silloin vähemmän, mutta ei tää oo pelkän painon vuoksi noussut kun oon yks säpsähtelijä ja huolehtija nykyään...Mulla on ihan sama tuon sykkeen kanssa! Voi kumpa se laskisi... meillä lapset ei enää herää, mutta silti leposykkeet ovat korkeahkot keskimäärin 68.
8-9 tuntia yössä olisi varmaan mulle optimi, mutta seitsemälläkin pärjään hyvin silloin kun on pakko. Sitä lyhyemmät unet alkaa jo vaikuttaa päivästä selviytymiseeen, ja voi sitä ketutuksen määrää kun stressiherää yöllä ja tajuaa että nyt tuli taas tällainen yö.
Söin jossakin vaiheessa pitkään melatoniinia unettomuuteen, ja jatkoin käyttöä sen jälkeen pienellä annoksella satunnaisena silloin, kun tunnistan että stressi vaikuttaa uneen tavallista enemmän. Raskautta yrittäessä jätin sen kuitenkin kokonaan pois kun en saanut vahvistettua että käyttö olisi turvallista. Mutta jos huono-unisuus jatkuu, pitää ehkä ottaa asia puheeksi neuvolan/ teratologisen kanssa, elämä käy kurjaksi jos 5-6-tuntisia öitä alkaa tulemaan säännöllisemmin.
Vanhemmuutta (nyt pitäisi koputtaa puuta) odotellessa