Paljonko menetit verta?

1350 ml taisi olla, alatiesynnytys. Määrään vaikutti paljon se, että istukan irtoamista jouduttiin odottelemaan ja lopulta nukutuksessa piti irrottaa. Seuraavana aamuna kyllä ihan jo omin jaloin kävelin, ei sitä voinnissa paljoa huomannut, vaikka hemoglobiini laski 90:een. Kotiutumisen jälkeen kävelylenkeillä käydessä vasta tunsi, että ei tässä nyt ihan kyllä oo hapenottokyky normaali. Tablettirautalisällä korjattiin.

Esikoisen synnytyksessä vajaa litran. Kakkosesta en muista, mutta en paljoa. Esikoisen synnytyksen jälkeen sain verensiirron korjaamaan tilannetta.
Kummatkin syntyivät alateitse.

Esikoisesta muistaakseni normaali 400 ml (alatie). Tokasta arvio vuodosta 2,8 tai 2,9 litraa, molempia lukuja nähnyt papereissa, hätäsektio.

N.1900ml. Hätäsektiossa kohtu repesi. Hb laski 83. Söin pari viikkoa rautalisää, korjaantui lähinnä itsestään.
Paljonko sulla oli Hb kun lähdit kotiin sairaalasta?
Mulla meni 2,2 litraa verta, kun istukka repesi (Alatie synnytys). HB laski jonnekin 70-80 tuntumaan. Sitä koetettiin pari päivää nostaa rautalisällä, mutta kun mitään ei tapahtunut, niin sain punasoluja, jotka korjasi HB:n ja pelasti varmasti koko vauva-ajan. Kauheaa jos olisi laitettu kotiin vain odottelemaan, että kyllä ne raudat siitä nousee ajan kanssa kun rautaa syö. Olin ennen noita punasoluja niin väsynyt, etten meinannut sängystä ylös päästä ja suihkuunkin tarvitsin taluttajan varmistamaan, etten pyörry.

Varmaan katsovat vointiakin siinä, Hb yli 80 ja vointi jos on hyvä, niin tablettirautalisä varmaan ihan hyvin voi riittää. Mulla ainakin katsoivat seuraavana aamuna, että viilettää ihan normaalisti käytävillä, tablettirauta riittänee 😀

Mutta on teillä kyllä osalla aika poskettomia verenvuodon määriä ollut, melkoisen vaarallista voi synnyttäminen pahimmillaan olla 😬 Saa olla kyllä nykylääketieteestä kiitollinen.

Takaisin