Paljain jaloin ulos?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuore artikkelimme kertoo paljain jaloin ulkoilun olevan erityisesti lapsen jaloille hyväksi. (Tästä artikkeliin.) Liikutko sinä tai liikkuuko lapsesi kesäisin ulkona paljain jaloin?

Meillä ei oikein kukaan hirveästi ulkoile paljain jaloin. Lähinnä harvakseltaan omassa pihassa. Mutta koska asutaan rivitalossa ja pientä pihaamme riivaa aiemman asukkaan istuttamat ruusut (tunkee lautojen välistäkin) ei siinä ylipäätään oleskella hirveästi. Kaduille en oikein uskaltaisi edes päästää lapsia paljain jaloin lasinsirpaleiden ym. varalta ja asfaltti varmaan liian karkeaa muutenkin tottumattomalle jalkapohjalle.

Nyt omakotitalossa asuessa tulee kyllä liikuttua paljain jaloin ja tulevaisuudessa varmaan lapsikin saa juosta ilman kenkiä kesät omalla pihalla. Omassa lapsuudessa kuljettiin kesäisin paljon ilman kenkiä (asuttiin omakotitalossa), naapurin lasten kanssa oli aina kilpailu kuka pääsee ensimmäisenä kulkemaan kotiemme välin ilman kenkiä (yksi talo välissä) 😁 Kyseessä oli siis hiekkatie joka tietysti talven jälkeen pisteli tottumattomia jalkapohjia, mutta kyllä sen aina joku ensimmäisenä kipitti.

Minä ja lapset kuljetaan aika paljon kesällä ilman kenkiä. Melkein heti yrittävät juosta ulkona ilman kenkiä kun lumet sulaa mutta yritän että eivät nyt ihan kylmän maan aikaan ilman kenkiä menisi😅 Omakotitalossa asutaan. Itse lapsena myös kesät paljain jaloin kulkenut.

Itse käytän mieluummin sukkakenkiä tai paljasjalkakenkiä. Lapsi menee paljain jaloin ja sukkasillaan usein pihaleikeissä, jotenkin kaikki naapuruston lapset aina riisuu kengät leikeissään ja sit niitä saa metsästää pisin pihoja 😆 tässä on sekä nurmikkoa, soraa, hiekkaa että asvalttia rivitalojen pihoilla ja ympärillä.

Landella en omalla tontilla kenkiä käytä jos vain voin sen välttää, ehkä joskus vielä innostun karaisemaan itseni et kulkisin avojaloin myös oman tontin ulkopuolella (kaikki kävelykelpoiset tiet useamman kilometrin säteellä on päällystämättömiä, tupakantumpeista tai lasinsiruista ei tarvitse haja-asutusalueella olla huolissaan mut irtokivet on aika ikäviä). Pojatkin on jo päässeet ihmettelemään vaikkeivät vielä edes kävele 😁 Koti on kerrostalossa kaupungissa joten siellä ollaan kyllä kengät jalassa ulkona.

Takaisin