Palautuminen :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lirtsi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lirtsi

Satasella mukana keskusteluissa
Palautuminen on yksilöllistä ja riippuu kropasta ym.
Mutta haluaisin kysellä kokemuksia teiltä jo synnyttäneiltä. Samalla on kiva vertailla eri tapoja ym.
Eli mitkä olivat sinulle toimivammat tavat palautua? Paljonko sinulle kertyi painoa?
Onko antaa jotakin käytännön hyvää vinkkiä?

No aloitetaanpa =)
Kuukausi sitten tuo muksu tuli maailmaan, ja raskauden aikana kiloja tuli semmonenen reipas kymmenen, mutta ipanaa niistä oli 4,6kg, ja loput poistuikin nesteinä. 2viikkoa synnytyksestä pääsin omiin farkkuihin taas. Imettäminen varmasti vaikutti asiaan.

Ala-osasto taasen, noh. Siellä oli repeämää ja tikkejä, mitkä haittasivat istumista, olemista, kävelyä alkuun kovastikin. Sinnillä silti aloin käymään päivittäin koiran ja kärryjen kanssa kävelyillä - tosin ensinnä ei päästy 10min enempää, ja joskus sattui niin että itku tuli. Mutta pikkuhiljaa sitä parani, ja nyt voi käydä jo tunnin kävelyillä. Yleensä käydään 3-4 kertaa päivässä, 30-60min.

Ulkoiluissa on ollut sekin etu, että päivään on saanut rytmitystä, itellä on täysjärkisempi olo kun saa raitista ilmaa ja moikattua naapureita, muksu nukahtaa vaunuihin helposti, ja tietysti koirankin kannalta tärkeää.

Näin meillä =)

Tänne kertyi kymmenisen kiloa raskausaikana ja siitä on melkein kaikki nyt vajaassa kahdessa kuukaudessa lähtenyt pois.

Heti kotiuduttua pieniä lenkkejä rauhalliseen tahtiin ja kotitöitä normaalisti. Lenkkien kestoa ja muuta urheilua olen lisännyt tahtiin joka oli ennen raskaaksi tulemista. Vointi on nyt mielestäni aivan ennallaan ennen raskaaksi tulemiseen verraten.

Repeämät laittoi istumaan hieman toisella kankulla alkuun, mutta ne parani nopeasti ahkeralla suihkuttelulla.

Mulle tuli melkein 18 kg ja nyt on 3kg jäljellä. Poika on kohta 4kk. Karkkilakossa oon, muuten en tee mitään kummallista. Lantiopohjan lihakset on vielä vähän heikot.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Kiloja tuli 25.. :o nyt poika 6kk ja takas alotus painossa, imetin 2,5 kk, sen jälkeen jäi viä yli 10 ylimäärästä.. Se on lähteny tässä parissa kk, lenkeillä oon käyny sillon tällön, ja imetyksen loputtua syöny tosi kevyesti, ei oo kyllä helpolla lähteny :/ alhaalla ei tullu vahinkoo muutakun pieni nirhauma sisäpuolelle, vaikka onki ensimmäinen :D lantionpohjalihakset oli aivan kuralla, monesti tuli pissat housuun kun aivassti :D mut nyt oon reenaillu säännöllisen epäsäännöllisesti ja alkaa oleen melkein normaalit. Mut oli kyllä muutaman ekan viikon paikat tosi kipeet jos istu pitempään vaikkei tikkejä tullukkaan. Ja aivan kamalat raskausarvet tuli mahaan ja kylkiin, ne on aika paljo haalistunu mur näkyy vielä ja mahan iho semmonen löysä vähän pussukka, carmaan aikalailla kiitos noitten arpien :/

Vauva nyt 3kk, pituutta mulla 171cm ja paino ennen raskautta 60kg ja viikko ennen synnytystä 82kg, iiso osa nesteitä (toukokuun helteet ja turvotus ah) koska jo 12pvän jälkeen synnytyksestä niin oli 12kg häippässyt :) nyt paino 65kg ja oon erittäin tyytyväinen. Nyt pitäis saada vaan lihaksia kuntoon niin maha häipyis ja niin :)

jmm

Mulla pituutta 160cm ja painoa oli ennen raskautta 51kg ja päivää ennen pojan syntymää 63kg. Nyt ei mitään muuta jäljellä kuin pysty arpi mahassa (hätäsektio). Vatsalihaksia en vain uskalla treenata vaikka pojan syntymästä 4,5kk.. Kesällä uidessakin alkoi pistellä mahaan. Tosin monta viikkoa meni ennen kuin pystyin taas normaaleihin askareisiin kun kivut niin kovat. Eniten harmittaa että en poikaa nähnyt kuin vasta seuraavana päivänä kun pääsin itse ylös istumaan (sitä oli vaan noustava muuten en olisi päässyt vielä silloinkaan poikaa katsomaan)

Hei ! Mulla tuli lähemmäs 20 raskauskiloa. Lapsi nyt 3,5kk ja kiloja jäljellä yksi. Imetin reilun kuukauden, mutta tissitulehduksen myötä se jäi.. nyt lenkkeilen vaunujen kanssa n. 2-5krt/vko ja "karkkipäivä kerran viikossa" otettu käyttöön. Ihan vaan siksi, että sitä karkkia saattoi viikossa mennä 2-3 isoa jumbopussia +satunnaiset suklaapatukat. Olen aina ollut laiha, joten raskaus sai kehossa aikaan paljon muutosta ulkoisesti. Arpia tuli melkoisesti ja vatsa roikkuu, mutta en tapojeni vastaisesti stressaa siitä. Rakastan arpiani, jopa tuota kengurupussia sen entisen timmin vatsan tilalla.. sanotaanko näin, että raskauden myötä musta kuoriutui paljon itsevarmempi nainen kuin osasin koskaan kuvitellakkaan.

Miulla oli paino just normaalin rajoissa ennen raskautta (reilu n. 71kg, 171cm) ja raskauden loppuvaiheilla parhaimmillaan tais olla 94,5kg :) Nyt on vielä jokunen kilo jäljellä, 78,4kg tämän hetken paino. Kymmenisen kiloa jos sais pois vielä niin ois aika hyvä, mutta kun toinen saa tulla ja sama on sit edessä ni en hätäile tuon painon kanssa. Lähtee sit kun lähtee.

Mä oon ollu tosi huono tekemään yhtään mitään. Lantiopohjaa oon muistanut treenata välillä imettäessä. Alussa painoa pudotti vauvan jatkuva itkeminen ja mahakivut sekä imetys kun ei yksinkertaisesti ehtinyt itse syödä. Sittemmin tuo 7,5kg kahvakuulan nostelu ja raahaaminen itseeni sidottuna lenkeillä (vauva on kantoliinassa :) ).

Ai että inhosin sitä kun muut sanoi että älä huolehdi, kaikki sitä palautuu ajallaan. Mutta se on ihan totta, ja kun se vauva tulee niin pitää kyllä niin kiirettä ettei sitä painoa juuri ehdi murehtia kun on tärkeämpääkin huolen aihetta. Sama juttu kuin yllä olevalla, ei tosiaankaan kiinnosta stressata ulkonäöstä tällä hetkellä ja rakastan kehoani tällaisenaan.

Mulla on synnytyksen jälkeen nyt lähteny 13kg.. Ja tähän on jääty :(
En uskalla kauheesti treenata vielä ku kaikki varottelee ettei missään nimessä saa ennenku puolen vuoden päästä jne. Mull on synnytyksestä nyt kuukausi.. Kovasti haluaisin edes punnertaa ja tehdä vinoja vatsoja että saisi tuon seepra raitaisen vatsan pienemmäksi :(

13 kg kuukaudessa on TODELLA paljon! Ei tosiaan kannata kiirehtiä sen palautumisen kanssa, siinä saattaa käydä hassusti. Erityisesti vatsat (myös punnerrus ja muu vatsan staattinen pito) on pahasta, jos lihakset ei oo vielä hollilla. Sen voi tsekata ittekin, selälleen lattialle, sormet navan ylä- tai alapuolelle ja hartiat ylös lattiasta. Jos jää yli yhden sormen rako lihasten väliin, pitää vielä odottaa. (Kannattaa googlettaa tarkemmin, en oo ihan varma tuosta määrästä.)

Mulla on 2kg lähtöpainoon ja vauva on 5kk. Vatsa edelleen roikkuu, reidet löllyy jne. Silti luotan, että ne kyllä pikkuhiljaa putoaa.

Voih, kyllä olen kateellinen! Synnytyksestä reilu kaks kuukautta. Painoa tuli 18kiloa ja synnärille siitä jäi 6kg. Ja tässä ollaan edelleen :oops: 12kiloa pitäis saada pois, että päästäis takas lähtöpainoon, mutta ei tunnu onnistuvan.. :confused: Eppari oli ekat pari viikkoa tosi kipeä ja liikkuminen oli tuskaa, mutta kuukauden päästä ei tuntunut enää missään mitään. Sen jälkeen aloinkin tekemään vaunulenkkejä ja nyt yritän tässä kotosalla jotain jumppailla.. Maksimissaan on 1,5kg tippunut, mutta sekin tuli takaisin.. että tämöistä jojoilua tää on sit ollut.. :confused:

mulle sanoi eräs fysioterapeutti että hänen mielestään naisen kroppa vaatii yhtä pitkän palautumisajan kuin mitä raskaus on kestänyt eli noin 9 kk. siihen asti suositteli ottamaan treenit ja muut kevyesti.

mulla tuli painoa yli 20 kg ja joku 6 kg edelleen jäljellä. lapsi 8 kk ja imetän vielä. syön aika paljon jo imetyksenkin turvaamiseksi. jalat on hoikistuneet entiselleen, peppu pienentynyt ja kasvojen pyöreys on hävinnyt imettämällä, mutta vatsaa on vielä. lantio mulla leveni entisestään synnytyksen jäljiltä, vaikka ei se mikään kapea ole koskaan ollutkaan. tämän vuoksi vanhaan housukokoon ei ole paluuta

aloitin joogan vastikään ja tuntuu kyllä varsinkin noissa keskivartalon syvissä lihaksissa:thumright

Palautuuko toi lantio muuten lainkaan? Siis niinkun luustoltaan (sanotaankohan se noin) (:
Mä en oo uskaltanu kauheesti tehdä ettei käy niin ett jää nahka roikkuu mutt lihakset kehittyy.. Ruokavaliolla oon sit yrittäny ns rasvaa polttaa..

Takaisin