Pakolliset varusteet ennen vauvan syntymää?

Kirre

Oman äänensä löytänyt
Hei! Nyt ensimmäistä lasta odotellessa kun tuleva on vielä vähän vierasta, niin mietin mitkä varusteet on teidän mielestä oikeasti tärkeimpiä olla hankittuna ennen vauvan tuloa? Esim pinnasängystä ja hoitopöydästä on kuulunut ristiriitaisia kommentteja, ja pienehkössä asunnossa asujana ei huvita ostaa uutta huonekalua jos sille ei tulekaan käyttöä, jos vauva vaikka nukkuukin vaan vieressä ja vaippa vaihtuu yhtä kätevästi väliaikaisella alusella? Kaikki hankinta- ja hankkimattajättämisvinkit tervetulleita!

Jos on auto tai sellaisella kulkea sairaalasta niin tietysti turvakaukalo.
Itse ostin jonkun ihan halvan vaipanvaihtoalustan ja se kulutettiin kyllä loppuun. Toimi myös vauvan makuualustana kylppärin lattialla, jos olin vessassa.
Pinnasängyssä oli valmistusvirhe ja uusi osa saatiin vasta syntymän jälkeen, mutta kyllä se omaan sänkyyn sivusängyksi yhdistettävä pinnis vaan helpotti yösyöttöjä, kun vauva oli helpompi nostaa siitä kuin vaunuista/ äp-laatikosta, joita ensimmäiset yöt käytettiin, kun itse en osannut nukkua vauvan kanssa kunnolla vaan säpsähtelin hereille. Voihan sen pinniksen hakea myöhemminkin tosiaan, mutta itselle se oli kyllä iso helpotus!
Vaunut suosittelen koeajamaan ja ostamaan etukäteen. Usein niitä saa halvemmalla, kun ostaa settinä yhdistelmärattaat ja turvakaukalon.
Isoimpia siteitä mitä marketista löytyy, kannattaa hankkia jälkivuotoa varten ja mummokalsareita pitämään sen tiukasti paikallaan. Olisinpa tiennyt niin olisin hamstrannut enemmänkin sairaalan jättisiteitä mukaani. 🙈
Mitähän muuta... meillä talvivauvalle oli tietty kaukalopussi missä kuletettiin pois sairaalasta.

Mie olin kaikenkaikkiaan aika hyvin varustautunut, mutta en ihan kaikkiin hullutuksiin lähtenyt. Yritin pitää tavaramäärän mahdollisimman vähäisenä, kun silloisessa asunnossa oli vähän heikosti tilaa. Olin kuitenkin itse loppuraskaudessa ja synnytyksen jälkeen todella heikossa kunnossa, niin olin onnellinen, ettei tarvinnut ensimmäisenä olla ostoksilla, vaan oli rintapumput, tuttipullot ja muut hankittu valmiiksi. Eli ihan oman tilanteen ja fiiliksen mukaan mitä kokee, että voisi tarvita.

Me mentiin tosi vähällä. Oikeasti vain sellasilla, mitkä oli meille pakolliset. Vauva nukkui äp-laatikossa tai vieressä ekat 3kk, sittwn saatiin vanha pinnasänky, jossa nukkui välillä. Nyt kun 6kk, vasta ostettiin kunnollinen . Vaipat vaihdettiin sängyllä, semmoinen sängyn pissasuoja alustana, ja edelleen samallalailla. Meille tärkeät oli vaunut ja turvakaukalo, koska vauva piti ottaa koiralenkeille mukaan ja kuljettaa autossa. Näiden lisäksi oli vaatteita pitkäksi aikaa, fleecehaalari ja villahaalari on riittänyt autossa, ei ole tarvinnut kaukalopussia.
Toiset tykkää jostain kantorepusta tai liinasta. Ite tykkäsin kantaa sylissä. Nyt kun isompi, ostin rengasliinan. Kantorepuista ei ikinä tykännyt. Sitteri ostettiin vasta kun vauva oli 3kk ja leikkimatto, kun vauva oli reilu 2kk. Eli ekat 2kk pärjää tosi vähällä. Vaatteet ja kaukalo ja vaunut. Pari tuttipulloa oli kans, ja ne oli hyvät kun maitoa ei tullut aluksi tarpeeksi, piti antaa korviketta. Mutts ne olisi saanut kyllä cittarista samalla kotimatkalla, kun haettiin korvike. Äitiyspakkauksen tavarat, vaatteet(sisä), kaukalo ja vaunut. Siinä tais olla meidän tavarat.

Muok. Niin ja amme!

Muokattu viimeksi:
Mitäs mitäs…

- Vaunut on ihan ehdoton, kaukalokin aika lailla ellei täysin autotonta elämää vietä (mulla ei ole omaa autoa mut kaukalot on silti olleet säännöllisen epäsäännöllisesti tarpeen. Mm. vauvauinnissa hyödylliset vaikkei sinne kuljeta autolla 😄)

- vaipanvaihdon osalta kannattaa miettiä omaa fyysistä kuntoa (ja sitä mikä se mahdollisesti on synnytyksen jälkeen). Mun selkä huusi, ja huutaa edelleen, hoosiannaa vähänkään liiallisesta kumartelusta, joten tarpeeksi korkea hoitopöytä oli aivan must. Ja niitä vaippoja saa muuten vaihtaa PALJON t. toinen pojistani kakkasi pahimmillaan 8x vrk ekoina viikkoina. Hoitopöydän laatikoissa asuu myös kaikki poikien käyttövaatteet ja iso osa muusta säännöllisessä käytössä olevasta rojusta.

- muovitettu frotee vaipanvaihtoalustan suojaksi oli ehkä kaikista paras hankinta 😄 ostin 2 m ja leikkasin kolmeen palaan jotka voi kääriä alustan ympäri ja nakata pyykkiin ja vaihtaa uuden tilalle kun tulee vahinko (pissavahingon tapauksessa voi myös vaan kääntää alustan päällyksineen ympäri. 🤣) Toki niitä alustojakin on valmiiksi muovitettuja mutta niissä on mun mielestä ikävä tuntuma iholle.

- unipussit oisin varmaan ostanut etukäteen jos oisin tajunnut, kapalointiin meni hermo sekä mulla että pojilla melkein jo sairaalassa 😄

- vauvan nukkumisesta kannattaa tehdä joku suunnitelma jota voi sitten halutessaan/tarvittaessa muuttaa. Itse en ehkä laskisi sen varaan että vauva nukkuu mukavasti vieressä. Sivuvaunusänkyjä saa käsittääkseni myös vuokrattua.

- päinvastoin ku @Pilkki24, onneksi en hamstrannut mitään yösiteitä tai varsinkaan tenoja kotiin (vaikka sitä harkitsinkin 🤣) jälkivuoto kesti olikohan 6-7 viikkoa mutta jo sairaalassa muutaman päivän jälkeen pyysin mega-Tenojen tilalle perussiteitä kun vuodon määrä väheni niin nopeasti, kotona pärjäsin valmiina varastossa olleilla normisiteillä ja pian pelkillä pikkuhousunsuojilla. Babyshower-lahjaksi saadut sidepaketit on edelleen avaamatta. 🤣

Vaatteiden yms. pikkutavaran osalta äitiyspakkauksen kamppeilla pääsee tosi pitkälle. Meillä sama juttu ku @problemsolved että sitterit ja leikkimaton hommasin muutaman kk iässä kun osasivat jo vähän muutakin kuin vain olla möllöttää, ja ympäristö alkoi kiinnostaa.

Tuttipulloista on pakko sanoa et mä ostin sokkona muutamat Philips aventit varuiksi etukäteen, ja sit tarkkojen lisämaidon syöttöohjeiden kanssa sairaalasta kotiuduttua ilmeni, ettei pojat saaneet niistä kertakaikkiaan mitään ulos, vaikka tissistä syöminen sujui hyvin ja imuotteet kuulemma tosi tehokkaat. 😅 En kertakaikkiaan käsitä ku kaikki aina noita Aventeja joka paikassa suosittelee. Paniikkiostin sit kasan Mamin pulloja ja niistä syötiin hetken aikaa ennen kuin päädyttiin täysimetykselle. Eli pulloja en välttämättä ostais ollenkaan ellet varmasti tiedä että vauvaa pulloruokitaan alusta lähtien, niitä saa kuitenkin sitten kaupasta jos tarve on.

Muokattu viimeksi:
No, jos lapsi ei olisi syntynyt syöksymällä ja etuajassa, olisin varustautunut aikoinaan paremmin :) Sentöän auton turvakaukalo oli.
Hommattiin Ikeasta sitten sänky, amme ja hoitopöytä.

Vaunu/ratas-yhdistelmät olimme saaneet sukulaisilta.

Sänky oli pitkään hyvä - kunnes tuli ensimmäinen vatsatauti. Pestiin patja, mutta umpipohja oli mennyt pilalle. Lapsi oli onneksi jo niin ”iso”, että siirtyi juniorisänkyyn turvalaitojen kanssa.

Vahingosta viisastuneena toiselle lapselle ostettiin sälepohjainen pinnasänky.

Mummit ja kummit vaatettivat aikoinaan molemmat tytöt kaikella söpöllä.

Nyt toinen on pian 12-v ja toinen pian 6v, eli aikaahan noista toki on.

@syllogismi tätä mie just tarkoitan, että kaikkien tarpeet on vaan niin erilaisia lähtien jo äideistä itsestään ja sitten vielä ne erilaiset vauvat. 😅 Meillä oli se vaipanvaihtoalusta pesukoneen päällä kylppärissä. Minä en jotenkin osannut vaihtaa muualla kuin siellä missä pääsin pesemään vauvan pyllyn ja omat käteni.😅

Eli suosittelen aloittajaa lukemaan vauvanhoidosta ja varautumaan sitten sen mukaan millainen vanhempi ajattelee itse olevansa. Esimerkiksi miun serkku ei voinut kuvitellakaan elävänsä ilman maidonlämmitintä. Osti itse asiassa sellaisen koneen mikä tekee sen korvikkeen jauheesta ja vedestä ja lämmittää sen. Miulle tuollainen ylimääräinen laite olisi ollut kauhistus. 🙈

Takaisin