Pakkoruotsi - Pitäisikö se lakkauttaa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä mieltä olet pakkoruotsista? Olisiko mielestäsi parempi, jos ruotsin opiskelu olisi vapaaehtoista?

Mielestäni on kielten osaaminen on rikkaus. En usko, että olisin valinnut ruotsia, jos sen opiskelu olisi ollut vapaaehtoista. Nyt kuitenkin olen tyytyväinen, että osaan ja ymmärrän kieltä edes vähän. Toisaalta, en ole juuri tarvinnut ruotsinkieltä. Olisihan se hienoa, jos itse saisi valita kielen ruotsin tilalle koulussa, mutta opiskelisiko sitten kukaan enää sitä?
 
Minusta kieliä pitäisi olla pakko opiskella tietty määrä eli peruskoulussa vaikkapa kolme kieltä oman äidinkielen lisäksi. Jos nyt joku tahtoisi opiskella venäjän, ranskan ja saksan, ja niille muodostuisi koulussa ryhmät, niin mikä ettei. Suurin osa valitsisi joka tapauksessa englannin ja ruotsin, koska ne ovat helpoimpia, eli tuolla systeemilla ruotsi ei olisi katoamassa mihinkään, mutta lasten opiskelumotivaatio olisi todennäköisesti parempi, koska valitsivat ruotsin ihan itse.

Meidän lapset opiskelisivat ruotsin sijasta tanskaa, koska heillä on sukua Tanskassa. Koulujen suppeat kielivaihtoehdot ovat ongelma, niitä pitäisi laajentaa.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä Länsirannikolla on itsestään selvyys että molemmat kotimaiset kuuluu kaikille opiskeltaviksi peruskouluun. Omat lapset käy koulua ruotsiksi ja suomenopetus heille nyt mofina (modersmål finska). Mofi ei ole ollut itsestään selvää pienessä kyläkoulussa, siitäkin on jouduttu vähän painostaa onnistuakseen. Ei onneksi tarvitse olla päättämässä koko valtakunnan suunnasta :woot:..
Koen kuitenkin ettei ihmiselle minkään kielen oppiminen voi olla haitaksi. Pitäisikö sitten yhtälailla miettiä es kuvaamataidon, tai liikunnan pakollisuutta :think005
 
Kyllä pitää osat ruotsin perusteet. Ihan samanlain kuin englanti. :) ollaan kuitenkin kaksikielinen maa :)
 
Periaatteessa kannatan pakkoruotsia, mut toisaalta esim. itärajalla monille ois venäjän kielestä enemmän hyötyä. Joten jos saisi näistä valita tietyillä alueilla, niin se ois minusta perusteltua.
 
Jos tätä oltaisiin kysytty yhdeksäsluokkalaiselta minulta, niin olisin sanonut että tottakai pitää lakkauttaa. Nyt näin kymmenisen vuotta myöhemmin on erilainen vastaus. :rolleyes: Itseä harmittaa, että en opiskellut sitä peruskoulussa paremmin. Toisaalta siihen vaikutti asennevammani, ei niinkään kieltä vaan silloista ruotsinopettajaa (jota en oikeastaan vieläkään huolisi minua opettamaan...) kohtaan. Jälkeenpäin on tullut opiskeltua ruotsia ihan itsenäisesti. Katsomalla ruotsinkielisiä ohjelmia ja jopa ihan kirjan kanssa. :wink Mielestäni tuo Suskin idea on aika hyvä, saisi olla muutama vaihtoehto ja niistä sitten ottaa. Uskoisin myös, että moni valitsisi ruotsin. Itse olisin tosin koululaisena tällaisessa tilanteessa valinnut saksan.
 
Omalla kohdallani ruotsi ei ollut ongelma ( opiskelin myös kolmea muuta kieltä) mutta veljelle siitä tuli lukiossa etenemiseste, eikä hän siitä kovin hyvää arvosanaa saanut.

En itse ole pakkoruotsin kannalla, mutta pienemmillä paikkakunnilla on varmasti vaikea saada kokoon mitään muuta kuin englannin ja ruotsin ryhmiä, vaikka idässä venäjä olisi paljon tarpeellisempaa. Meillä taas on sukua saksankielisellä alueella, joten toivon, että tyttäret voivat aloittaa saksan opiskelun mahdollisimman varhain.
 
Ruotsi on niin helppo kieli ja sillä on Suomessa käyttöä, ei ole haittaa sen opiskelusta. Sen sijaan saksan opiskelu meni aika pahasti hukkaan. En parhaalla tahdollakaan saa muodostettua lauseita, vaikka ymmärrän mitä minulle puhutaan saksaksi. Lähes kaikki saksankielen puhumisen yritykset ovat päätyneet keskusteluun englanniksi.

Venäjä olisi ollut mielenkiintoinen valinta, mutta ei ollut meidän koulussa vaihtoehtona.
 
Minä en näin 10 vuoden jälkeenkään näe perusteltuna pakottaa oppilaita opiskelemaan kieltä, jota eivät halua opiskella, ja jota eivät hyvin todennäköisesti edes tarvitse. Pakkoruotsi on myöskin yksi syy (huom. useamman muun syyn lisäksi), miksi minunkin opinnot aikoinaan keskeytyivät: en neljään vuoteenkaan pystynyt läpäisemään yhtä ainoaa opintoihin pakolla ängettyä ruotsin kurssia. Itse kielellä ei ollut alan kannalta mitään merkitystä. Joku hallintoviraston tyyppi vain oli keksinyt, että tällä saadaan ihmisiä kiusata.

Lukiossa kyllä luin pakkoruotsin lisäksi myös lyhyen venäjän. Siitäkin huolimatta, että kyseistä kieltä ei meidän koulussa ollut tarjolla, ja me kokonaiset kaksi venäjän opiskelijaa ravattiin joka viikko lähikaupunkiin iltalukioon sitä oppimaan. Салют!
 
Jag tycker att alla finska ska tala lite svenska. Det är inte så hårt. :)

Ei väliä osaako täydellistä ruotsia vai ei, mutta vähän että pärjää.

Ja ihana että nykyajan lapsille englantia opetetaan nyt enemmän että puhutaan ja lausutaan entä miten kirjoitetaan. Kunpa ruotsissa mentäisiin samaan ja saataisiin rohkeutta puhua sitä!
 
Lisään vielä, että kouluruotsilla ei pärjää Norjassa tai Tanskassa. Eikä oikein kaikkialla Ruotsissakaan.
Koko työurani aikana olen tarvinnut ruotsia yhden ainoan kerran. Saksaa useammin ja ranskaa ja italiaakin enemmän.
 
Täällä lounaissuomessa sitä kyllä tarvitsisi asiakaspalvelutöissä aina välillä. Välillä ihan harmittanut, kun ei sitä kovin hyvin yläasteen jäljiltä osaa. Siltä kannalta ajateltuna on hyvä että sitä opetetaan. Ja onhan se toinen Suomen virallisista kielistä niin siinäkin mielessä pidän sitä mielekkäänä. Toisaalta itärajan tuntumassa olisi varmasti enemmän hyötyä venäjästä.

Sinäänsä kyllä hassua että puhutaan pakkoruotsista. Eihän puhuta pakkomatikasta, pakkokäsitöistä jne. Miksi siis termi pakkoruotsi.
 
Lisään vielä, että kouluruotsilla ei pärjää Norjassa tai Tanskassa. Eikä oikein kaikkialla Ruotsissakaan.
No jaa. Minä pärjäsin Norjassa töissä ollessani ihan mukavasti kouluruotsillakin, ainoa minkä koin vähän hankalammaksi oli veroilmoituksen täyttäminen norjan kielellä. Tanska on vaikeampaa ääntämisen vuoksi, mutta toisaalta sitten kun oli oppinut norjan, ymmärsi sujuvasti tanskaakin, kun sitä ensin muutaman päivän kuunteli. Sanoisin, että kouluissa olisi parasta opiskella pohjoismaisista kielistä norjaa, jolloin tulisi toimeen ruotsin- ja tanskankielisten kanssa, mutta toisaalta kouluruotsin ei ole tarkoitus opettaa mitään muuta kuin suomenruotsia, koska suomenruotsalaisten oikeuksia vartenhan se on opetussuunnitelmaan laitettu. Ja tosiaan lapsilleni tulen opettamaan tanskaa enemmän tai vähemmän norjalaisella nuotilla joka tapauksessa.
 
Lisään vielä, että kouluruotsilla ei pärjää Norjassa tai Tanskassa. Eikä oikein kaikkialla Ruotsissakaan.
Koko työurani aikana olen tarvinnut ruotsia yhden ainoan kerran. Saksaa useammin ja ranskaa ja italiaakin enemmän.
Norjassa ja Tanskassa en ole aikuisena käynyt, mutta ymmärrän kyllä norjalaisia ja tanskalaisia tv-ohjelmia ja turistina välimeren maissa kaikkien pohjoismaalaisten kanssa tullut hyvin toimeen kouluruotsilla.
 
Pakkoruotsi tulisi lakkauttaa ja muuttaa täysin vapaahtoiseksi. Ruotsin kieli tulisi myös poistaa Suomen valtion virallisista kielistä.

Mielestäni siis pakkoruotsi on jäänne historiasta, mikä tulisi nykyaikana jo pyyhkiä pois. Mutta tästä unelmoidessani saan herätä aina siihen tosiasiaan, että tämä lienee poliittisesti liian arka asia käsiteltäväksi että ne voitaisiin oikeasti poistaa ja sen haitat eivät ole riittävän suorat, että se pakottaisi poistamaan pakollisuudet. Haitat... eli paljonko (turhaa) työtä tehdään opettaa vähemmistökieli, nykyään tarpeeton kieli koko valtaväestölle peruskoulussa? Paljonko maksaa kaikkien virallisten dokumenttien ruotsintaminen vain siksi, että siihen on virallisen kielen velvoite? Tuotteissa ja tavaroissa tulee olla sekä Suomeksi että Ruotsiksi asiat.

Omalta kannaltani en ole kielissä vahvin, vaan vahvuuteni on matikka ja fysiikka. Kielissä olen siksi panostanut vain Suomeen ja Englantiin. Englannilla pärjää nykyisin työelämässä ruotsalaistenkin kanssa aivan mainiosti, oikeastaan tuntuu että ruotsalaiset työkaverit osaavat englantia sujuvammin kuin me täällä Suomessa :grin

Mutta ruotsinkieli tulisi olla vapaaehtoista. Ruotsalaiset ovat kuitenkin selkeä vähemmistö Suomessa, ei ole mitään mieltä tuputtaa vähemmistökieltä valtaosalle, eikö pitäisi olla toisinpäin että vähemmistö opiskelisi valtaväestön kielen? Ne ketkä haluavat kielikylpyä, voivat varmasit opiskella ruotsia vaikka se olisi vapaaehtoistakin. :wink
 
Ehdottomasti pakkoruotsin kannalla! Moni jättäisi opinnoistaan koko kielen pois siinä uskossa ettei sitä tarvita. Tämä taas haittaa kielen jo heikkoa asemaa ja vaikeuttaa elämää heille jotka puhuvat sitä äidinkielenään. Kaikki Suomessa eivät suinkaan puhu suomea ja tämän pitäisi olla yhtä ok kuin se etteivät kaikki osaa ruotsia.

Moni ystäväni ei puhu suomea lainkaan tai niin hyvin että pystyisi esim. asioimaan pankissa tai lääkärissä suomeksi, ja olen useaan otteeseen saanut kuulla mitä inhottavimmista tilanteista kun apua ei ole saatu omalla kielellä (vaikka lain mukaan näin ei pitäisi olla). Itse työskentelen ruotsinkielisten kehitysvammaisten kanssa, miten käy esim. heidän oikeutensa tulla ymmärretyksi jos ruotsia ei opita kouluissa?
Moni tuntemani suomenkielinen on myös valehdellut kieliosaamisestaan ottaessaan vastaan työn, ja sitten on myöhemmin harmittanut kun ei osannutkaan edes sanoa "Ursäkta, men jag pratar inte svenska". Kielien oppiminen (ja osaaminen) on rikkaus ja olen itse opiskellut eri kielten sanastoa asiakaspalvelutöihin, kaikkea saksasta japanin kielen tervehdyksiin.

Pahinta tässä kielikysymyksessä ovat ennakkoluulot joita moni ruotsia puhuva henkilö kohtaa joskus jopa päivittäin. On alueita Suomessa jossa minua on kehotettu olemaan puhumatta omaa äidinkieltäni siltä varalta että en saisi turpaani. Näitä tilanteita oli jo ala-asteella ja suurin osa niistä juursi itsensä tähän kouluruotsin inhoamiseen sekä asenteisiin jotka lähtevät vanhemmista.
 
Muokattu viimeksi:
Pahinta tässä kielikysymyksessä ovat ennakkoluulot joita moni ruotsia puhuva henkilö kohtaa joskus jopa päivittäin. On alueita Suomessa jossa minua on kehotettu olemaan puhumatta omaa äidinkieltäni siltä varalta että en saisi turpaani. Näitä tilanteita oli jo ala-asteella ja suurin osa niistä juursi itsensä tähän kouluruotsin inhoamiseen sekä asenteisiin jotka lähtevät vanhemmista.

Eikö sitten ruotsin opetteluun pakottaminen aiheuta tätä? En kiellä, etteikö osa asenteista tulisi vanhemmilta, mutta uskaltaisin epäillä, että osa kielteisestä suhtautumisesta tulee juuri pakosta, joka ruotsin kieleen liittyy - keskeisimpänä pakko opiskella eri kouluasteilla ja pakko osata eri ammateissa. Juuri tuo pakottaminenhan se tekee, että se nuori Reetta-Juhani alkaa nähdä punaista ruotsia kohdatessaan.

Pakolla on hyvin harvoin saatu aikaan hyviä tuloksia, ja siksi muuttaisin tätä asetelmaa niin, että ruotsi olisi vapaaehtoinen kieli. Samalla voisi luopua ruotsista siellä, missä sitä ei tarvita: Putkiasentaja ei tee töitä ruotsilla. Mutta opinnoissa voi silti olla vapaaehtoisesti suoritettava ruotsi (tai muu kieli), josta saa merkinnän tutkintotodistukseen. Sen jälkeen on työnantajan päätettävissä, miten suhtautua työntekijän kielitaitoon. Paraisilla ruotsin taitoinen menee ilman muuta ohi siitä, joka ei sitä osaa. Mutta Ilomantsissa ei ole mitään järkeä rajoittaa ammatinharjoittamista tällaisen mielivaltaisen tekijän perusteella.

Toisin sanoen: Pakon sijasta tilalle porkkanaa.
 
Eikö sitten ruotsin opetteluun pakottaminen aiheuta tätä? En kiellä, etteikö osa asenteista tulisi vanhemmilta, mutta uskaltaisin epäillä, että osa kielteisestä suhtautumisesta tulee juuri pakosta, joka ruotsin kieleen liittyy - keskeisimpänä pakko opiskella eri kouluasteilla ja pakko osata eri ammateissa. Juuri tuo pakottaminenhan se tekee, että se nuori Reetta-Juhani alkaa nähdä punaista ruotsia kohdatessaan.

Pakolla on hyvin harvoin saatu aikaan hyviä tuloksia, ja siksi muuttaisin tätä asetelmaa niin, että ruotsi olisi vapaaehtoinen kieli. Samalla voisi luopua ruotsista siellä, missä sitä ei tarvita: Putkiasentaja ei tee töitä ruotsilla. Mutta opinnoissa voi silti olla vapaaehtoisesti suoritettava ruotsi (tai muu kieli), josta saa merkinnän tutkintotodistukseen. Sen jälkeen on työnantajan päätettävissä, miten suhtautua työntekijän kielitaitoon. Paraisilla ruotsin taitoinen menee ilman muuta ohi siitä, joka ei sitä osaa. Mutta Ilomantsissa ei ole mitään järkeä rajoittaa ammatinharjoittamista tällaisen mielivaltaisen tekijän perusteella.

Toisin sanoen: Pakon sijasta tilalle porkkanaa.

Ymmärrän kyllä tämänkin näkökulman mutta en silti luopuisi ruotsista kokonaan kouluissa. Kurssien sisältöä voisi tosin muuttaa ja kieltä lähestyä eri tavalla.
Jo opintojen muuttaminen käytännönläheisemmiksi voisi saada aikaan ison muutoksen. Kouluissa mennään kieltenopiskelussa vieläkin kielioppi edellä. Olisi paljon luontevampaa opetella kieltä sen oman aihealueen tai "tarpeenmukaisella" tavalla. Keskustelupainotteinen oppiminen olisi myös parempi vaihtoehto kuin nykyinen päntätään ulkoa taivutusmuotoja tai sanalistoja.

Ja tässä kohtaa sitten tämä: miksi ruotsinkielisten on pakko opiskella suomea koulussa? Miksi pitää istua pänttäämässä sijamuotoja jos ei itse tarvitse suomea työelämässään? Asun eteläsuomessa ja olen koko aikuiselämäni pystynyt työskentelemään ruotsiksi vaikka osaankin suomea. Korkeakoulussa jouduin silti istumaan maahanmuuttajien kanssa suomen alkeiskurssilla vaikka oma nelivuotinen koulutukseni oli suomeksi. Ihan vain sen takia että äidinkieleni oli papereihin merkitty ruotsiksi. Todella antoisa kurssi kun ensin kirjoittaa 20 sivun esseitä suomeksi joka päivä, ja sitten joutuu istumaan ryhmässä tavaamassa sanaa "kissa" tai "katto. Ja tämä vain koska lakisääteinen äidinkielesi sattuu olemaan vähemmistökieli. Tästä kieliasettelusta vain harvemmin keskustellaan näin päin.

Ja onhan näissä opiskelujen sisällöissäkin eroja. Asuin kaksikielisellä paikkakunnalla, kaksi lukiota - ruotsinkielinen ja suomenkielinen. Kävin itse ruotsinkielistä, kaveri suomenkielistä. Hän luki A-ruotsia, minä A-suomea. Kirjallisuuden kurssi: minä luin Täällä Pohjantähden alla, kaveri luki Mikko Mallikasta. Nämä kirjat oli siis valikoitu opettajien ennaltalaatimista kirjalistoista ja kurssien tulisi tasoltaan vastata toisiaan...

(Ja pahoittelen jos tämä teksti vaikuttaa jotenkin suomea "väheksyvältä", tämä ei suinkaan ole tarkoitus. Puhun itsekin suomea lapselleni koska kannustan kaikkia kielten opiskeluun ja kaksikielisyyteen. Menee vähän tunteisiin nämä asiat kun koko elämänsä on saanut kuulla hurrittelua ja "lähde takas ruotsiin"-hokemia vain äidinkielensä takia. Ja ei nää raskaushormoonitkaan tässä auta. :hilarious:)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top