Pakastealkion siirto (PAS)

@punktiopikkarit mä niin oottelin miten teillä meni! Ihana että teillä vähän aiemmin testipäivä, perusteliko sitä mitenkään? Meillä se ohjattiin just se perus 2 viikkoa siirrosta, mutta enhän mä sinne asti oottele😂

Tää on ihan jäätävää oottelua taas ja siis vaikka kuin koittaa olla kuuntelematta kehon kaikkia pieniäkin juttuja, niin silti mielessä myllää. Esim nyt tänään lämmöt tippu (apple mittaamassa) ja heti oon maani myyneenä. Vaikka älykello ei kaikkein luotettavin ja heräsin joku 3h ennen mitä muina päivinä nyt oon herännyt. Silläkin on vaikutusta terv. chatgpt🫣 oivoi, tulee pitkät viikot😮‍💨

Oi kiitos @Puolikuu ! :) Ja @Heipsy ! :)

Ei se perustellut, se printtasi sen ¨kartan¨ ja sanoi että ohjelma automaattisesti merkitsi tuohon sen 2.6. mutta voit testata 30.5.
Onko muuten kaikilla klinikoilla erilaiset ¨kartat¨, Dextralta saa sellaisen bebekartta monisteen, jossa on siis vaan lueteltuna kuukauden kaikki päivät ja monesko kiertopäivä mikäkin on, ja mikä lääkeprotokolla, mikä toimenpide yms.. En nyt kyllä löydä internetistä hakemalla samanlaista, mutta kuitenkin sellaisen hoitoprotokolla-kuukausimonisteen alalaitaan tulee ohjelman määrittelemä testipäivä ja lääkärin omat muistiinpanot.

Joo, se oli semmoista! Tosi lyhyt ja helppo toimenpide tuo siirto, meni juuri siten kun olin netistä lukenutkin, useampi henkilö varmistelee siinä kuka olen ja mikä mun hetu on ja luulen että olis myös varmistettu minkä alkioista olen hakemassa, mutta meillä oli se yksi siellä odottamassa niin aika selkeää se osuus. Tää oli mun kaikkien aikojen eka mahan päältä ultraus, oon ennen nähnyt sitä vaan just telkkarissa ja somessa. Olin lähinnä yllättynyt että se mahan päälle kuorrutettu ultrageeli oli niin ¨jäykkää¨, siis jotenkin oletin että se ois ollu notkeampaa soossia, niin kuin jotain suihkusaippuaa tai linimenttiä, mutta se oli enemmänkin kuin tahmea nokare jälkiruokaa :D

Kyllä mä taas vuolaasti kiittelin niitä että miten tärkeää työtä tekevät ja miten paljon tätä on toivottu.

Sain muuten luvan kuvata ultraruudulta sen toimenpiteen, heillä oli vaan toivomus että ei henkilökuntaa, ja enhän minä halua mitenkään heidän työrauhaansa häiritä. Olin kattonu ennakkoon youtubesta alkionsiirtoultria, niissä toisinaan näkyy se ¨välähdys¨ kun se katetri tyhjennetään kohtuun, kun alkio liemineen purskahtaa kyytiin.. no mä en semmosta bongannu, se katetri kyllä näkyi valkoisena terävänä viivana (moni muu rakenne oli semmoista harmaata mösselöä). Huomasin myös jonkun mun verisuonen sykyttelevän siinä ruudun reunassa, olin heti että oooh mä näen mun sykkeen, ja he oli että juu. Varmaan niille ihan arkipäivää kattella kaikkien elimiä ja vehkeitä töpsästä mutta mulle aina yhtä eksoottista matkailua nähdä omia sisuksia reaaliajassa.

Lähtiessä kassoilla pahoittelivat että jos meille suinkin sopii vielä odottaa laskua, kun kelaselvitys on yhä jonossa, sanoin että se nyt on tässä odottavista ja jännitettävistä asiosta vähäisin, ja kassatädit suli hymyihin ja onnentoivotuksiin. Ne siinä aulassa kohteliaasti on sanomatta mistä laskuista on kyse, puhuvat vaan ¨toimenpiteistä¨, mutta kyllä niiden näyttöpäätteillä selkeästi luki millä asialla olin :D

Oli myös joku kaasupullojen vaihtopäivä klinikalla, siellä aulassa suhas semmosia tyäukkelsseja, heijastinhenkselihaalareissa hikipäissään remppaäijäilivät menemään, jotain ne jutteli siitä mitä sille rakennuksellekin pitäs tehä. Heidän ohjattiin siitä kahvittelemaan kun on vielä ¨toimenpide¨ tehtävänä (siis just ennen kun mut päästettiin sinne cryotankeille avaamaan haaroja). Jee! Joo alta pois jäbät meikä on tullu hakemaan pikkupikkupalleroa pikkupikkupillistä!

Tiede on kyllä USKOMATONTA. Vau.

Piti tulla itsekkin jakamaan tilannetta kun täälläkin piinapäivät meneillään ja näyttäisi muutamalla muullakin sama tilanne olevan. Tsemppiä kaikille piinaajille odotteluun, toivotaan hyviä tuloksia 🫠💕

Olen itse lähinnä kirjotellut muutaman otteeseen tuonne IVF/ICSI kanavalle ja muutoin lueskellut jonkin verran muiden kokemuksia. Meillä haettiin toisesta ICSI hoitokierroksesta saatu yksi ja ainut alkio kyytiin 13.5. Tämä on meidän kolmas siirto, aiemmat kaksi alkiota ei napanneet kiinni.
Mulla on unen kanssa ollut haasteita jo muutamia vuosia ja aina tarvittaessa käyttänyt lääkettä unen tueksi. Tähän alkuun sitten heti sain hirveät ahdistuspaniikit päälle kun piti jättää lääkkeet pois, aiemmilla kerroilla ei näin pahasti asia ole stressannut. Tietenkin siinä sitten tuli jo mietittyä että eikait se alkio varmaan tällaiseen stressielimistöön kiinnity 😵‍💫 Mutta ei se nyt auta kuin vain odotella vielä. Testipäivä olisi 24.5 ja kieltäydyin valmiiksi kaikista suunnitelmista sille päivälle, jos sieltä negatiivista tulee niin kyllähän sen tietää ettei ole helppo päivä. Mulla ikää on jo 39v ja on tullut nyt pohdittua että en ole varma lähdenkö enää hoitoihin jos tämä ei onnistu, tietyllä lailla tämä lisää jännitettä entisestään mutta toisaalta välillä on yllättävänkin rauhallinen olo kun ei mieti liikoja.

@punktiopikkarit Sun tarinoita on kyllä niin viihdyttävää lukea. 🤭❤️ Mutta on se tiede kyllä ihmeellistä! Ollaan esiäitejämme kiitollisemmassa asemassa, että on lääketiede apuna kaikissa vaiheissa. 🙏

@Merenneito Sulla ei enää montaa piinapäivää ole jäljellä.. Tsemppiä ja toivon kovasti, että sieltä plussa pärähtäisi. 🙏💖 Minun silmissäni olet vielä nuori 😉, mutta toivotaan, että ei tarvitsisi enää uuteen hoitokierroksen lähtöä miettiä. 🙏

Mulla tänään virallinen testipäivä (2vko siirrosta), ja posi sieltä napsahti 🥹😭❤️ Husista jo käskivät varailla ultraa satelliittisairaalalta 4.6.-> eli vähän yli pari viikkoa ni pääsee jo kurkkimaan et mikä meno siellä on - toivon mukaan kaikki hyvin ja tyyppi hengailee oikeessa paikassa mätsäten viikkoja 🥹

Ooh @Teekoo onnea!!! 😍🥰 ja kaikille piinailijoille tsemppiä ja rauhaisia piinapäiviä, tehkää paljon mukavia asioita jotka tuottaa mielihyvää. ☺️

Mulla on ens maanantaina kontrolliultra, nyt taas letrot menossa. Raskasta odotella seuraavaan siirtoon pääsyä.. Mua myös jännittää seuraava siirto ihan hirveästi koska mulle viime siirto oli järkyttävän kivulias. 😬 En halua pelotella ketään siirtoa odottelevaa, tiedän että oon poikkeus tässä asiassa. Mulla oli jotenkin tosi ahdas kohdunsuu tai se kanava niin joutuivat avaamaan jollain isommalla katetrilla. Mutta vähän tosiaan pelottaa että onko seuraavakin siirto yhtä paha. Mutta toki se on muuten niin tärkeä juttu että sen kivunkin kestää jotenkin.

@Teekoo Ihanaa, onnea! 💓 Hyvät lähtökohdat varmasti, kun on tutkittu alkio ja lähtenyt raskaus käyntiin. 🌈

@Liise Ikävää, että toimenpide sattui. 😓 Oliko sulla kipulääkettä alla maksimit, voiko jotain lisätä tulevaan siirtoon?

Mulla on "hyvä tuuri", jos siirto olisi 12.6., niin on meidän firman kesäjuhlat samana iltana. 😬 Pitääkö siirtopäivä ottaa jotenkin iisisti vai voiko olla normaalisti? En ole siihen puoleen vielä yhtään perehtynyt.

Onnea @Teekoo !!!!

@Puolikuu siirtopäivänä ollaan ärsyttävän normaalisti! Kun just haluais tehdä asioita jotka auttaa siirtoa, ja välttää asioita jotka haittaa siirtoa. Se toimenpide on ihan maailman pienin ja sen jälkeen ollaan ihan tavallisesti. Mulle hoitaja sanoi että ¨no älä nyt ehkä mitään maailman rankinta treeniä tee heti samana päivänä, mutta saa liikkua¨.
Ainoa mikä ois hyvä, on että sinne siirtoon menee ilman hajusteita ja kemikaaleja ym. Ne alkiot on niin herkkiä että ilmassa ei sais hirveesti leijua hajusteita yms!
Ja kiitos mä kirjotan lisää :D saas nähdä miten tää seikkailu jatkuu.

Nyt kun mussa on alkio?? Ja jos oletetaan että sillä on siellä kaikki hyvin?? Niin jakautuuko se nyt siellä vaan kaiken aikaa, kyllä kai? Eihän se ihan ensimmäisenä ota seinämästä kiinni, niin kai se nyt sen aikaa tehtailee uusia pikkupikkusoluja tai jotain...

@punktiopikkarit Okei, kiitos hyvä tietää! ☺️ Mä sitten varmaan vien pikkualkion heti juhlimaan kohtuun pääsyä. 🥳😅 No kunhan nyt päästään sinne asti. 🙈
Eikö se alkio jatka jakautumista ja alkaa sitten tiedustelemaan kohdulta, että mihin kohtaan seinämää sitä olisi sopivaa kiinnittyä?! 😘 Tai että saisinko luvan tai jotain sinne suuntaan. 🤭

@punktiopikkarit Okei, kiitos hyvä tietää! ☺️ Mä sitten varmaan vien pikkualkion heti juhlimaan kohtuun pääsyä. 🥳😅 No kunhan nyt päästään sinne asti. 🙈
Eikö se alkio jatka jakautumista ja alkaa sitten tiedustelemaan kohdulta, että mihin kohtaan seinämää sitä olisi sopivaa kiinnittyä?! 😘 Tai että saisinko luvan tai jotain sinne suuntaan. 🤭
Voii no toivottavasti se ei siellä liikaa kainostele tai neuvottele, haukkaa vaan kiinni ihan mihin vaan mikä näyttää kivalta :D

Joo toi juhliin meneminen voi olla aika osuvakin suunnitelma, ensinnäkin on aihetta juhlistaa, ja toisekseen, sitä harhautusta siis todellakin tarvitaan! Ihan outoa kävellä klinikalta pihalle alkio mahassa ja sit olla kuin ei mitään? Tunti kerrallaan? Päivä kerrallaan? Joo-o.

Ne ei tosiaan ees tarjoa mitään kipulääkettä, koska yleensä se on ihan täysin kivuton toimenpide. Mun pitää ehkä kysyä voisko mun tapauksessa saada jotain.. 😬

Mäkin siirron jälkeen varmistelin että voinko mennä normaalisti koiran kanssa lenkille ja vakuuttelivat että alkio ei sieltä mihinkään enää tipu että voi liikkua normaalisti. 😁 mua mietityttää se, kun sanoivat myös että voi saunoa ja käydä paljussa ekojen päivien jälkeen kun ei oo enää tulehdusriskiä, mutta kun on lukenut ulkomaalaisia lähteitä niin niissä sanotaan et saunaa ja lämpimiä kylpyjä pitäis välttää, että se lämpö ei ois hyvä. 🤔 Pitää ejkä tutkia vielä että onko tästä minkä verran oikeesti tutkimustietoa vai ollaanko ulkomailla vaan varovaisia.

Ne ei tosiaan ees tarjoa mitään kipulääkettä, koska yleensä se on ihan täysin kivuton toimenpide. Mun pitää ehkä kysyä voisko mun tapauksessa saada jotain.. 😬

Mäkin siirron jälkeen varmistelin että voinko mennä normaalisti koiran kanssa lenkille ja vakuuttelivat että alkio ei sieltä mihinkään enää tipu että voi liikkua normaalisti. 😁 mua mietityttää se, kun sanoivat myös että voi saunoa ja käydä paljussa ekojen päivien jälkeen kun ei oo enää tulehdusriskiä, mutta kun on lukenut ulkomaalaisia lähteitä niin niissä sanotaan et saunaa ja lämpimiä kylpyjä pitäis välttää, että se lämpö ei ois hyvä. 🤔 Pitää ejkä tutkia vielä että onko tästä minkä verran oikeesti tutkimustietoa vai ollaanko ulkomailla vaan varovaisia.
Ulkomaalaiset suositukset perustuvat usein siihen, että ko. toiminta ei ole tavallista. Eli tässä kohtaa luottaisin suomalaisiin suosituksiin 🙂

@Teekoo onnea!!😍

Pitäs ihan kehittää ohjevihkonen siirron jälkeen, koska oon varma, että samat kysymykset pyörii aina. Mäkin ekana olin kyselemässä saunomisesta, että miten sen kanssa ja luojan kiitos sinne saa mennä! Pysyy ainakin kohtu ja jalat lämpösinä siellä🔥 jännä myös toi ajatus, että se alkio tippuis sieltä liikkuessa, mutta varmasti ihan validi. Mä ite aattelen ennemmin sitä liikuntaa pelottavana sen takia, että jos liikaa puhisee ja pinnistää, voiks se olla huonoa jos just sillä hetkellä alkio koittaiskin kiinnittyä ja se jännitys siihen vaikuttais😅 tai muutenkin lantionnostoissa kun painetta saattaa siihen alueelle tulla, että tekeekö se huonoa🫣

Muistan silloin ekan siirron jälkeen kun vihdoin pääs vessaan miten hirvitti että pissinkö nyt sen alkion pönttöön sieltä 😂

Sittemmin oon relannut ja nyt 7. siirron jälkeen ainut on ne Mäkkärin ranut, muuten elelen ihan normaalisti. Eipä sillä, mäkkäri maistuu kyl muinakin aikoina hah.
Nyt osu tää siirto vielä pyöräilykauteen ja varmistin sen vielä lääkäriltäkin ja ihan saa polkee normimatkaa mitä ennenkin. Siirtoonkin polkasin suoraa töistä ihan hiki päässä.

Mäkään en uskalla noista Mäkkärin ranuista luopua. Ne on haettava😅 Tuoresiirron jälkeen varoin itse raskasta liikuntaa, mutta nyt kyllä ajattelin normaalisti käydä salilla vähän liikkumassa ja rajoittaa tekemistä vähemmän. Se sit kuitenkin helpottaa piinailussa.

Olin aamulla pakastealkionsiirrossa! Samassa huoneessa kun missä se punktio tehtiin, siinä taas jalat auki kohti biologien kioskin luukkua. Sieltä se tuli pikkiriikkisessä mehupillissä. Uskomatonta.
Virallinen testipäivä ens viikon lauantaina 30.5. :-)
Nyt oli kyllä niin mahtavasti muotoiltu 😁🤩🥰 Paljon onnea matkaan! Toivotaan parasta 💞💞💞

@Heipsy kiitos ❤️ mulle sanottii et saunomista ja seksiä pitäs välttää infektioriskin takia hetki, ja se päivä ottaa chillisti mut muuten elää sit normaalisti. Juoksinkin sit seuraavana päivänä cooperin testin ja menin sinne pyörällä, vaikka mietinki vähän että pysyyköhän kyytillä 🤣

@GilmoreGirl Mäki PAS jälkeen olin ihan varma että pissaamisen jälkeen pyyhkies lähti myös alkio liimoineen veks (ultran kautta katsoin kun lääkäri selitti että tuon valkoisen truutattavan aineen seassa jossain se alkio on), mutta taisikin sitten olla vaa cyclojen jämiä 🤣 Suunnitelmissa oli käydä myös noi legendaariset ranut syömässä mutta unohdin ja muistin vasta myöhemmin koko asian. Eipä ihme että olin ihan varma että olis nega ollu - onneksi olin väärässä! 😂

@Liise Ajattelin, et voisiko alle ottaa ihan jo kotona/matkalla särkylääkettä, mitä ennen punktiotakin suositeltiin. Kannattaa kysyä!

Mä luulen, että uhmaan perinteitä, enkä hae ranuja.. En hakenut punktionkaan jälkeen. Mistähän tuokin taikauskoinen perinne juontaa juurensa. Mut hyvä todiste ainakin @Teekoo :lta, että ilmankin voi onnistua. 😅

Ja hauskoja juttuja, että pelkää pissivänsä alkion pois. 🤣 Miksi sitä ei normikierrossa ole pelännyt, että alkio tipahtaa ennen aikojaan? 🤣

Takaisin