Pakastealkion siirto (PAS)

Eihän PAS tarvinnut olla puoliso mukana? Aloin panikoida kun oon yksin reissussa et mites se on kun niitä alkioita sai yhdessätuumin käyttää et kysytäänkö puolisolta et saako siirtää? 🤣
Eiks ne lupapaperit allekirjoiteta ennen kuin hoito edes aloitetaan, ja ovat voimassa kunnes ne perutaan? Eli näin ei tarvis olla mukana.

Eihän PAS tarvinnut olla puoliso mukana? Aloin panikoida kun oon yksin reissussa et mites se on kun niitä alkioita sai yhdessätuumin käyttää et kysytäänkö puolisolta et saako siirtää? 🤣
Ei tarvitse olla mukana, itekin kävin yksin hakemassa alkion kyytiin. Eipä kyl ois mukaan lähtö oikein onnistunutkaan kun hän jäi katsomaan lasten perään.

Kuten muutkin sano, ei tarvi olla! Mutta mun eräälle tutulle kävi niin, että saapui pakastealkion siirtoon ilman miestä, alkio oli toki jo otettu sulamaan, ja kaikki valmiina, ja sit ne vasta huomasi että niiden jo paljon aiemmin allekirjottamat paperit oli vanhentunu. Kyllä ne sai sen sit selviteltyä etänä jotenkin (onkohan miehen pitäny sit vahvasti tunnistautua johonkin? en tiedä) ja saivat asiat kuntoon ja alkion kyytiin, mutta iso säikähdys kaikille. Heillä oli pitkä lapsettomuushoitoelämänvaihe, ei ne helpolla vanhene ne sopimukset.
Tsemppiä siirtoon!

Onko Hus:lla tehty lauantaina pas siirtoja?
Kyllä siellä tehdään. Mulle tehtiin juuri pari viikkoa sitten lauantaina pas siirto.

Jotkut kriteerit siihen toki oli, että voidaan siirto suorittaa lauantaina. Automaattisesti joka lauantai ei kuitenkaan tehdä.

Jep, just toki tänään kuulin että ens viikon lauantaina ei esim tehä ollenkaan kait. Oma ovis ei pitäs luojan kiitos osua siihen, niin lääkärikin huokas helpotuksesta tänään😮‍💨

Onko Hus:lla tehty lauantaina pas siirtoja?

Mulle sanottiin, että se perustuu henkilökunnan vapaaehtoisuuteen tehdä vuoroja lauantaisin ja toteutuu siksi vain osana lauantaipäivistä. Ilmeisesti varman tiedon saa vasta kun on ilmoittanut oviksen ja ottavat yhteyttä. Säännöllinen lauantaimahis julkisen puolen alkionsiirtoihin olisi kyllä merkittävä kohennus, vähentäisi ovistestailun stressaavuutta ja jouhevoittaisi hoitoja.

Viime kierto meni ohi oviksen osuessa väärälle päivälle.
Sama näyttää toistuvan tässäkin kierrossa 😮‍💨
Onko julkisella jotain rajaa miten monta kiertoa annetaan mennä ohi vai siirrytäänkö muihin keinoihin?
Mulla oli tarkoitus pas luonnolliseen kiertoon mut ei nyt näytä millään onnistuvan.
Turhauttavaa, enää yksi mahdollisuus ennen kesäsulkua ja jos sekin vielä luonnolliseen kiertoon niin saapi jo katseet kääntää syksyyn...

Onko julkisella jotain rajaa miten monta kiertoa annetaan mennä ohi vai siirrytäänkö muihin keinoihin?
Mulla oli tarkoitus pas luonnolliseen kiertoon mut ei nyt näytä millään onnistuvan.
Turhauttavaa, enää yksi mahdollisuus ennen kesäsulkua ja jos sekin vielä luonnolliseen kiertoon niin saapi jo katseet kääntää syksyyn...
Varmaan vähän riippuu tilanteesta, mulle esim. määrättiin pistämään ovitrelle jos ei vappuna ois tullu posi ovistesti, oletan et sillä olis saatu siirtopäivää sit hiottua johonki suuntaan. Vaik taitaa tuos silti olla joku että ei saisi osua maanantaille(?) se plussa, mut mulla se oli hyvin epätodennäköistä et siihe asti ois mennyt

Mä oon kans näis ovulaatiopäiväjännityksissä, olin eilen ultrassa kp8 (ois ultrannu kymppipäivänä mut se on tää sunnuntai - kattokaa kun mulla kerrankin mätsää biologinen kalenteri ja tää ihmisten kalenteri jota kaikki muutkin elää). Olin vielä nii ohutkalvonen (5mm) että pyysivät tiistaiaamulle uuteen ultraan - mutta vaan jos en ovuloi sitä ennen. Tiistai ois kp 12 ja yleensä ovuloin kp13 mut nyt oon ollu ekaa kertaa letroilla kierron alun, ja mietin voiks se aikastaa. Kääk. Muutenkin rupee stressi puskemaan pintaan.

Nyt vihdoin uskalsin itsekin kirjoittaa tänne kanavalle!

Toista lasta on yritetty 6 vuotta. Esikoinen on jo yli 7v ja hän tuli helposti ilman hoitoja. Itsellä PCOS ja miehellä lievä make factor, joiden vuoksi ICSI tehty julkisella viime syksynä. Kaikissa aiemmissa siirroissa vaivana on ollut tiputteluvuoto, joka nyt vihdoin saatiin kuriin lääkkeitä lisäämällä.

Kolmas alkionsiirto tehtiin 29.4. ja testipäivä on 13.5. Tukilääkkeinä cyclot, terolut ja ovitrellenaksut (6 naksua kolmena päivänä). Viime naksut laitettu keskiviikkoiltana ja tietenkin halusin jo tänään lauantaina testata kuinka nopeaa hälvenee tai näkyykö mitään.

Ylhäällä testi tänään 3 päivää naksujen jälkeen (naksut ke-ilta ja testi tänään aamulla). Ja alhaalla vastaavana ajankohtana tehty testi keskiviikkona 3 päivää aiempien naksujen jälkeen (naksut su-iltana).

Voikohan ovitrelle vielä näkyä näin paljon? Olen lukenut että voi näkyä viisikin päivää ja tiedän, että varsinkin ovitrellen kanssa pitäisi malttaa odottaa. 🫣
IMG_7415.jpeg

Ainakin Oysissa muistaakseni oli ohjeistus, että jos kaksi kertaa menee siirto ohi viikonlopun takia, niin sitten voitaisiin tarvittaessa koittaa ajoittaa kiertoa tai ovista lääkkeiden avulla niin että siirtoon päästään 🤔 tsemppiä ja toivotaan että ehditte ennen kesäsulkua siirtoon! 🙏🏻

Nyt vihdoin uskalsin itsekin kirjoittaa tänne kanavalle!

Toista lasta on yritetty 6 vuotta. Esikoinen on jo yli 7v ja hän tuli helposti ilman hoitoja. Itsellä PCOS ja miehellä lievä make factor, joiden vuoksi ICSI tehty julkisella viime syksynä. Kaikissa aiemmissa siirroissa vaivana on ollut tiputteluvuoto, joka nyt vihdoin saatiin kuriin lääkkeitä lisäämällä.

Kolmas alkionsiirto tehtiin 29.4. ja testipäivä on 13.5. Tukilääkkeinä cyclot, terolut ja ovitrellenaksut (6 naksua kolmena päivänä). Viime naksut laitettu keskiviikkoiltana ja tietenkin halusin jo tänään lauantaina testata kuinka nopeaa hälvenee tai näkyykö mitään.

Ylhäällä testi tänään 3 päivää naksujen jälkeen (naksut ke-ilta ja testi tänään aamulla). Ja alhaalla vastaavana ajankohtana tehty testi keskiviikkona 3 päivää aiempien naksujen jälkeen (naksut su-iltana).

Voikohan ovitrelle vielä näkyä näin paljon? Olen lukenut että voi näkyä viisikin päivää ja tiedän, että varsinkin ovitrellen kanssa pitäisi malttaa odottaa. 🫣View attachment 155870
Mäkin nyt kirjoittelen tänne, aiemmin kirjoitin tuonne salaiselle puolelle mutta koska hoidot ei olleet vielä alkaneet, niin halusin suojella itseäni ja välttelin näitä palstoja. 😅

Mutta siis Vilijonkkaa meillä oli sama siirtopäivä ja on sama testipäivä ylihuomenna! 😁 Mä odotan jo negaa, koska testasin perjantaina pp9 aivan haamujen haamun vaan (mikä oli eka saamani plussaviiva ikinä 3,5 vuoden aikana ja ilahdutti!), ja sunnuntaina pp11/dpo 14 tuli nega, vaikka testiajan jälkeen tuli joku aivan olematon haamu. Mies jutteli tekoälyn kanssa ja oli sitä mieltä että ei vielä voi tietää, voi olla liian aikaista, mutta itse tätä keskustelua ahkerasti opiskelleena olen luopunut toivosta. 😅

Siis mä oon kahden viikon aikana kahlannut tän koko hemmetin ketjun, on ollut kyllä nimensä veroiset piinapäivät. 😂😮‍💨 Meillä oli tammikuussa punktio ja siitä oma kroppa sekosi ja lakkasi ovuloimasta, minkä takia nyt vasta päästiin siirtoon. Kaikenlaisia menkkajomotuksia on ollut ja nyt pari päivää palelu ja hikoilu vuorotellen kohtauksittain, mutta nyt tosiaan oon jo luovuttanut ja suuntaudun seuraavaan siirtoon. Vitsi että olikin vaan ladannut tälle ekalle siirrolle isot odotukset vaikka miten yritti toppuutella itseään. 😫

@punktiopikkarit joo! Julkisella (ainakin HUS) on toi 2vko, yksityisellä vissii joskus myös aiemmin.

Itellä menossa piinailut, huomenna viikko siirrosta ja jännittää kyllä todella paljon! Koitan luottaa että kroppa toimii mutta silti pieni pelko koko ajan perseessä että nega tulee 🫠 Niin paljon mutkia tässä ollut kun hoidot on aloitettu (mm. joka vaiheessa sen verran viivettä että mennyt lähes 1,5v et päästy tähän pisteeseen), että ei uskalla oikein luottaa mihinkään 🙈

Hain eilen vähän eri merkkisiä testejä viel kaappiin nii vois torstaina testata sekä apteekin testillä että tommosella pregcheckin(?) omalla mitä jotkut suositellu 🙈 digitaalinen sit virallisena päivänä.

Takaisin