Pakastealkion siirto (PAS)

Mä voin ottaa kantaa sen verran tuohon alkioiden luokitteluun, että meille kerrottiin siirrossa siirretyn Alkion olleen 4ab -alkio. Oli vaikuttanut pakastusvaiheessa b-luokan alkiolta, valittu silti sulatukseen ja lopulta luokka parantunut a-luokan alkioksi. En muista sana sanalta, mutta lähinnä siis että alkioiden luokitus voi muuttua riippuen siitä miten niiden kehitys jatkuu sulatuksen jälkeen ja kun niitä arvioidaan uudelleen. Epäilen, ettei siksi pakastusvaihe kerro aina täyttä ”varmuutta” laadusta, vaan se on arvio siinä hetkessä. Vasta kun seurataan pidempään kehityksen jatkumista, voi nähdä mihin suuntaan jatkaa. Toisten laatu heikkenee ja toisten paranee, tällaiseen käsitykseen jäin. Meidän alkio johti raskauteen - nyt vko 17. Aiempi ”paremman luokituksen siirto” ei johtanut. Joten ei kannata miettiä liikaa <3

Kaikille isot tsempit tänne. Toivon, että kaikki onnistutte vielä. Olen käynyt lukemassa teidän muiden tilanteita vielä kun omani eteni. Nää hoidot vaatii ihan hirveästi kärsivällisyyttä ja aikaa, toivon et jokainen vielä onnistuu <3

Ainiin ja lisään vielä, ainakin Taysissa heillä oli koneella omassa tietokannassa seurantaa eri alkioiden osalta eri vaiheista, eli niitä todella seurataan vaihe vaiheelta ja arvioidaan. Varmasti alkioiden kehityksen taustalla ja arvioinnissa huomioidaan paljon juttuja, mitä meille ei kerrota eikä osata ottaa huomioon. Varmasti labrassa tekevät arviot sen pohjalta, millainen kehityskaari ja arvio alkion laadusta on eri hetkinä.

Mä voin ottaa kantaa sen verran tuohon alkioiden luokitteluun, että meille kerrottiin siirrossa siirretyn Alkion olleen 4ab -alkio. Oli vaikuttanut pakastusvaiheessa b-luokan alkiolta, valittu silti sulatukseen ja lopulta luokka parantunut a-luokan alkioksi. En muista sana sanalta, mutta lähinnä siis että alkioiden luokitus voi muuttua riippuen siitä miten niiden kehitys jatkuu sulatuksen jälkeen ja kun niitä arvioidaan uudelleen. Epäilen, ettei siksi pakastusvaihe kerro aina täyttä ”varmuutta” laadusta, vaan se on arvio siinä hetkessä. Vasta kun seurataan pidempään kehityksen jatkumista, voi nähdä mihin suuntaan jatkaa. Toisten laatu heikkenee ja toisten paranee, tällaiseen käsitykseen jäin. Meidän alkio johti raskauteen - nyt vko 17. Aiempi ”paremman luokituksen siirto” ei johtanut. Joten ei kannata miettiä liikaa <3

Kaikille isot tsempit tänne. Toivon, että kaikki onnistutte vielä. Olen käynyt lukemassa teidän muiden tilanteita vielä kun omani eteni. Nää hoidot vaatii ihan hirveästi kärsivällisyyttä ja aikaa, toivon et jokainen vielä onnistuu <3
Mulle biologi selitti samalla lailla asiaa alkionsiirrossa, kun kyselin näistä luokitusasioista. 🙂 Ja mulla myös siirrettiin 4AB-alkio, josta nyt rv28+2 tänään. En tiedä muiden pakkaseen menneiden alkioiden tarkemmista luokituksista, mutta kuulemma kolme muuta on "samankaltaisia, AB-luokkaa" ja yksi on huonompi, 6BC. Tämä siirretty oli 5-päiväinen ja lisäksi nyt pakkasessa on vielä yksi 5-päiväinen ja kolme 6-päiväistä.

@Pumpulipilvi ja @StellaMom oon tosi pahoillani teidän puolesta ❤️ aika tosiaan menee niin hitaasti.

Kysymys meille siirrettiin tänään 4BA alkio, joka selvisi sulatuksesta 100%. Mua jäi kuitenkin mietityttään, miksi sulautettiin ”huonompi alkio”? Meillä olis ollut muutamakin 5AA alkio ja 6AB. Lääkäri ei klinikalla vastannut kysymykseen, kuin että kaikki on hyviä.. Onkos muilla kokemuksia?
Mulla ensimmäinen PAS oli laatuluokitukselta 4BB ja viiden päivän. Seuraava oli 4AA ja kuuden päivän eli luulen, että se vaikuttaa, minkä päivän alkio on. Kuulema viiden päivän suositaan ja joskus siirto ajankohta on mahdollinen vain toisena. Ihmettelin alkuun tätä.

Tuo numero luokituksen alussa ei tarkoita minkä ikäinen alkio on, vaan kuvaa alkiokuoren tilannetta. Tarkemmin siis sitä, onko alkio vielä kuoriutunut vai ei.

Kopioin nyt täältä suoraan (https://ngc.clinic/en/articles/understanding-embryo-grading-a-guide-to-your-ivf-embryo-report):

View attachment 153696

Yleisesti taulukoissa 5AA on määritelty paremmaksi kuin 4BA, mutta ero ei kyllä ole suuri, ja ehkä kuitenkin paljain silmin katsoen tuo 4BA on näyttänyt paremmalta kuin 5AA minkä vuoksi se olisi valittu? Vaikea sanoa, mutta mahdollisuudet 4BA-alkiolla on tosi hyvät! 😊
Niin se kai on, pitää vaan luottaa 😊

Mulla ensimmäinen PAS oli laatuluokitukselta 4BB ja viiden päivän. Seuraava oli 4AA ja kuuden päivän eli luulen, että se vaikuttaa, minkä päivän alkio on. Kuulema viiden päivän suositaan ja joskus siirto ajankohta on mahdollinen vain toisena. Ihmettelin alkuun tätä.
Joo, meillä on aika paljon alkioita pakkasessa ja siks just mietityttää miks kaikista niistä valittiin just toi

@Apila_ niin mäkin luulin, että paras siirretään, mutta nyt hämmennyin. Pitää vaan luottaa, vaikka kaikkee alkaa spekuloimaan. Monesko siirto sulla lähtee nyt tästä kierrosta? Me ollaan tayssissa hoidoissa.

@Piisku mä kans päädyin treenaan ennen siirtoa ja ajattelin ihan tavallisesti jatkaa. Onnea plussasta ❤️

Ja vielä kyselen, ettö onko teille tullut menkkajomotukset siirron jälkeisenä iltana tai pientä ruskeaa vuotoa pyyhkiessä?
Mulla alko kuukautiskivut aika pian siirron jälkeen. En muista tarkkaan, mikä päivä. Mut ne olikin oikeastaan koko ajan ainoo raskausoire 🤣

Takaisin