Pakara/alaselkäkivut rv36

Kyfi3609040

Vasta-alkaja
Mulla on nyt ollut jo päälle viikon kipua pakarassa ja alaselässä. Se lähti aluksi vain sieltä alaselästä/ristiluun kohdilta, mutta on nyt siirtynyt sinne pakaraan... Kävely on vaikeaa, sängystä nouseminen, painon asettaminen jalalle ja öisin herää ihan siihen että haluaa kääntyä sängyssä mutta sattuu....
Raskausviikkoja on nyt 36. Onko vinkkejä mikä voisi helpottaa kipuilua?
Voiko tämä olla merkki synnytyksen alkamisesta?
 
Kyse on luultavasti SI-nivelen löystymisestä. Raskaushormonit löysyttävät. Se aiheuttaa sitten taas iskias-kipuja ja jalan menoa alta. Mulla on ollut kahdessa aiemmassa raskaudessa tätä vähän. SI-nivel lukkiutuu ja jalka menee alta, mutta nyt eilen tässä kolmannessa raskaudessa tuli ihan äärikokemuksia tästä.

Samaa normi hermopiikkeilyä on ollut tästäkin aiemmin mutta ei mitään eilisen kaltaista. Sain sellaisia tärskyjä tuonne pakaraan, että kaaduin lattialle kyljelleen, huusin tuskasta ja lopulta itkin. Näitä tuli siis monta. Viikkoja on 40+5. Nyt olen googletellut mm. hakusanoilla "iskias", "loppuraskaus", "SI-nivel" jne.

En kyllä osaa sanoa, mikä auttaisi. Tukivyö ehkä? Synnytyksen alkamiseen ei kai varsinaisesti liity, vaikka ovat mulla ainakin ilmestyneet vasta loppuraskaudesta ja pahentuneet loppua kohden. Siinä mielessä liittynee synnytyksen lähestymiseen, että varmaankin noita pehmittäviä hormoneja on enemmän liikkeellä.

Tähän kaikkeen on liittynyt siis myös tuota alaselän kipuilua SI-nivelen kohdalta ja pakarakipua.
 
Muokattu viimeksi:
Nostanpa tämän esille, kun kärsin itse näistä vaivoista nyt, rv 23+5, kohtalotovereita? Eilen ihan järkky toispuoleinen kipu oikeasta pakarasta jalkapohjaan... Välillä ja jossain asennoissa pois ja sit taas iskee... Kipuasteikolla 1-10, ni 10 silloin kun pahin kipu tulee. Oon jo varannut ajan fyssarille ja lääkärille. Toivon ettei tarttis päivystykseen lähteä
Tänään kävin hierojalla jossa käsiteltiin triggerpisteet ja oli kyllä apua. Kävelin sinne vain hieman oikeaan jalkaan varaten, askel päkiällä. Lähdin koko jalalla astuen, välillä piti huilata kävelyn kanssa ja jatkaa. Mutta niitä pahimpia kipupiikkejä ei ole toistaiseksi tullut tuon käsittelyn jälkeen. Lisäksi sain ohjeita kotiin. Mm. Pitäisi maata lattialla polvet nostettuna 90 asteen kulmaan. Liikkeessä pitäisi pysyä; kävellä. Oikean jalan vieminen sivulle tai ulkorotaatioon aiheuttaa kipua. Niitä korkeintaan varovasti. Lieköhän tämä pahentunut eilen pihahommissa, kun tuli mentyä paljon kyykkyyn, että sai poimittua piharoskia. Siinä tuli paljo käännettyä jalkaa ulospäin ja oli jo valmiiksi oireillut jonkin verran.
 
Miulla oli loppu raskaudessa samanlaista kipua eikä siihen oikein auttanut muu kuin lepo. Äitiyslomalle jäädessä se kipu oli hävinnyt jo kokonaan. Se oli kyllä yllättävän kipeetä ja hankalaa kun kävelykin teki tuskaa. Tsemppiä ketkä tästä kärsii!
 
Mulla on sekä osteopaatti että kiropraktikko laittanut SI-nivelen takaisin paikalleen, en enää edes muista kuinka monta kertaa yhteensä. Viimeksi viime viikolla kävin kiropraktikolla ja sain taas toimintakykyni takaisin. Varmaan se SI-nivel on löysällä niin kauan kunnes lopetan imettämisen. Pirullinen ja pahimmillaan invalidisoiva vaiva, toivottavasti saatte siihen apua!
 
Kiitos hyvistä vinkeistä ja vastauksista! Kävin fyssarilla (ihan sellaisella tavallisella) ja SI-nivel siellä tosiaan on löystynyt. Lisäksi ehkäpä pakaralihasjumia ja selkä on kireä vatsan koosta johtuen. Nyt sanoi, että ryhmäliikunta ja punttis pitää jättää väliin. Kävimme läpi sellaisia selän rentoutusliikkeitä joita pystyn tekemään ja turvallisia liikeratoja. Apuvälinekeskuksesta lainasin korkean suihkutuolin, että saan pestyä jalat, kun toisella jalalla seisontaa ei voi tehdä, lisäksi lainasin tarttumapihdit ja kyynärsauvan. Kyynärsauva on varalle, jos kipu pahenee, enkä meinaa päästä rappusia ilman sitä ylös. Kivut on onneksi helpottuneet oikeiden liikkeiden ja selän rentoutuksen myötä. Kysyin vesijuoksusta, niin suositteli aloittamaan vesikävelystä pohjaa pitkin. Tavallisesti olen vesijuossut ilman sitä vyötä, että kevyesti sekin pitää aloittaa. Nyt on mennyt 3päivää ilman kipulääkettä, mutta uimahalliin en ole vielä mennyt. Ainoa liikunta on ollut kävely ja ne rentoutukset. Kotona istun sellaisen ilmatyynyn päällä, jossa liikuttelen lantiota.
Opiskellessa tulee istuttua paljon, niin pyrin jaloittelemaan tiheästi ja osan läppärillä työskentelystä teen makuuasennossa. Näillä mennään tällä hetkellä.
Niin ja SI-tukivyötä käytän myös.
 
Takaisin
Top