Painonpudotusryhmä

@problemsolved ihan ketolla en ole mutta vähähiilarisella. Ennen lasta en kauheasti ylimääräistä höttöhiilaria syönyt, niin ajattelin, että ehkä se on se mikä toimii miun luolamieskropalle. 😁 Saas nähdä. Tuntuu, että kaikki on niin solmussa kropassa, ettei kukaan tiedä mistä lähtisi tätä purkamaan.

Miulla oli joskus sellainen kotipuntari, missä oli myös käsille se kahva siihen kehonkoostumusmittaukseen. Kyllä se aika linjassa näytti rasvaprosentin/lihasprosentin, jos kehonkoostumus muuttui.

Mulla lähti muutama vuosi sitten ketoilulla 20kg. Alkuun olin kuukauden tosi tiukalla dieetillä, sitten jatkoin VHH dieetillä jonkun aikaa. Kun palasin ns. normaaliin, niin paino nousi n. 5kg, mutta valtaosa on pysynyt poissa.

Nyt alkuvuodesta tehtiin puolison kanssa pientä ryhtiliikettä ruokailujen ja liikuntojen suhteen ja lähti 4kg. Viikko sitten otin uudestaan kokeiluun vhh-ruokavalion, tarkoituksena muutama kilo pudottaa vielä, ja tämä kyllä sopii itselle tosi hyvin. Lähtenyt pöhötystä pois ja nälkä pysyy tiessään. 🙂

Mä varmaan luovin sellaisella VHH -tyyppisellä ruokavaliolla. Vältän kyllä kovin rasvaisia tuotteita, mutta käytän vähän oliiviöljyä. Mutta pääpaino on kasviksissa ja proteiinissa, hiilareita sitten vain aamulla (leipä / puuro) ja ruuan kanssa esim. se tortillalätty tai bataattia. Perunaa en tykkää syödä paitsi ihan uutta perunaa kuorineen. Silloin vedän pottua ja syksyllä lopetan perunan syönnin taas.

Enpä tiedä onko isäntä huomannut mun ruokavaliomuutoksia... Tosin olen aina tehnyt itselleni (ja muksulle) vähän omia ruokia kun isännän ruokavalio on pitkälti peruna-jauheliha-kana ja jotenkin kauhean yksinkertaista ja mautonta. Eikä käytä kasviksia yhtään. Miten teillä puoliso suhtautuu näihin ruokaprojekteihin? Tää on vähän kurjaa siinä mielessä, kun tiedän että viikonlopuksi on ostettu monenmoista herkkua sipseistä kahvipulliin (koska mähän tykkään syödä sitä pullaa kahvin kanssa eikös??). Eikä sitten voi oikein sanoa että en mä nyt enää noita syö... Enkä viitsi tätä nyt hirveästi mainostaa, kun hänellä on tapana töksäytellä ajattelemattomasti. Voin vaan kuvitella hänen sanovan että "älä sitten aivan alipainoiseksi laihduta, kyllä pitää olla vähän massaakin" tai "muista sitten ettet voi laihduttaa ja käydä samalla salilla kun lihakset eivät kasva kalorivajeella". Niin parempi vain olla hyshys.

Ei mun mies kommentoi millään tavalla. Hän sanoo vain positiivisia asioita kropastani. Toivoisin että hänkin söisi terveellisemmin. Mutta siinä missä mulle ruoka on enemmän polttoainetta arjessa hänelle se on aina mahdollisuus syödä jotain spesiaali ja höpöttää aina hapoista tai muista makujen täydwllisyyksistä. 😅 hän on enemmän hedonisti sanan laajassa merkityksessä 😂 jos urheilu tuottaa kipua, sitä ei yleensä tehdä 🤭

Nyt sunnuntai illasta asti ollut valmiit ruoka-annokset. olin unohtanut kuinka paljon puhdasta ruokaa reilu 500kcal on (ei kastikkrita/majoneeseja), vaikka luulin tietäväni. Olen syönyt siis totaalisesti liian vähän mututuntumalla. Viimeksi yli 5v sitten punninnut ruokia ja olin varma, että osaan arvioida silmämääräisesti paljon pitäis syödä. Eipä ole ollut makeanhimoakaan, kun syö kunnolla. Käyn puntarilla varmaan joks pöivö, mutta varsin punnitsen 2vko päästä. Tuo manuaalinen on niin epätarkka, että parempi niin.

Täällä paino vähän heilahtanut ylöspäin, mutta lienee kierron vaiheeseen liittyvää, kun on ihan hirveä turvotus alavatsalla. Miehen mielestä miulle tapahtuu koko ajan jotain. Itse en niin näe. Miulla tuo nesteen kertyminen on ajoittain niin infernaalista, että painoa joutuu seuraamaan pitkällä aikavälillä, eikä voi mitenkään luottaa yhden päivän tilanteeseen.

@problemsolved miulla on ongelma, etten saa edes syötyä tuollaisia määriä ruokaa. 😅 Kun ei vatsalaukku IBS takia kunnolla veny, niin yksinkertaisesti tulee oksennus, jos syö paljon. Siksi on käytännössä saatava se energia rasvasta. Raskausaika oli ihanaa, kun ne kudoksia löysyttävät hormonit vaikuttivat vatsalaukkuunkin ja pystyin syömään isojakin annoksia! 😁🥳

Joo fiksumpaa pidemmällä aikavälillä. Oon vaan utelias 😂 mutta siksi varsinaisesti seuraan 2vkon välein. Ku päivän tulos voi olla mitä vain.

Onpa kurja tuo vatsa homma. Ja kierron vaihtelut on itselle aina vaikeita. Silloin ei pitäis punnita ollenkaa

Tänä aamuna 70,9 kg. Mut mä alan epäilemään että puntari on rikki tai jotain 😂. Että se sovelluksesta luotu painonpudotustavoite vaan Näyttää, että painoa olisi pudonnut. No, ensi viikolla työterveystarkastuksia, niin siellä ainakin näkee oikean tilanteen.

Tulipas tämmönen höntsäviikko 😅 oon eläny karkilla ja nukkunu paljon. Lepo on tullut tarpeeseen, mut nyt hyvinvointi vaatisi aktiivisuutta takaisin. Viimeinen painolukema ennen tätä nollausviikkoa oli 79,7 ja veikkaan että pari viikkoa saa tätä nykyistä sokeriturvotusta poistella xd. En käy vaa'alla hetkeen kyllä masentumassa 😅 motivaatio olisi päästä sinne normi bmi:hin eli vaaaan pari kiloa matkaa.

Kaikenmaailman sekoilun ja eestaas jojoilun jälkeen nyt viidettä viikkoa paino laskusuunnassa. 3kg lähtenyt nyt kuudessa viikossa. Vähän hitaampi tahti kun toivoisin mutta parempi kuitenkin että suunta alaspäin. Oon onnistunut aika hyvin nyt etenkin herkkujen kanssa ettei tuu niitä syötyä liikaa. Salin kanssa vielä vähän hakemista et sais sen kaks kertaa viikkoon mut pikkuhiljaa

30.5 aamupaino 70,9
3.6 päiväpaino 73,6

Viikonloppuna vähän herkuttelin ja ennen tämän päivän punnitusta olin vetänyt lautasellisen törkeän hyvää pastaa. No, askeleitakin tuli 15 000 ja työpäivän lopuksi varmaan total on siellä 18000 että eiköhän se jokusen pastan polta se kävely 😁

Hitto työnalotus pilasi mun Flown. Meni ruokarytmi sekasin, kun syön töissä esimerkkiruokailun ja sitten aloin naposteleen tylsyyteen yms yms tekosyitä. Nyt oon kaks viikkoa syöny niin huonosti. Tällä viikolla vissiin 4pss karkkia... en halua mennä puntarilla, kun vituttaa. Nyt tuli taas joku todellisuuspläjäys, että tämä paino ei poistu jos en sitä poista. Mulla urheilua buustaa aina terveellistä ruokavaliota. Ja tarkoitan sellaista tavoitteellista hikitreeniä, joten yritän lisätä sitä mihin pystyn. Ja jos se auttais sitten pitämään myös mielihalut kurissa.

Nyt palaan takaisin taas ruotuun. Urheiluna mulla on tähän asti ollut ratsastus 3krt viikossa ja päivittäinen 5-10km kävely, joka kyllä vähentyi viiteen, kun työt alkoi. Ja sitten kävin kerran viikossa crossfitissä.
Nyt aloitan juoksemisen 2-3krt viikkoon, käyn vauvan nukahdettua yöunille, nyt aluksi 30min kerrallaan.
Lisään yhden ratsastuksen.
Ja katson pystyisinkö käymään vielä 2krt viikossa crossfitissä. Ja sitten vielä tuo vaapero, joka ei anna istua hetkeäkään 😂 että liikunnasta ei jää kii.

Pakko lisätä, että en tee täyttä työaikaa vielä, ja urheilen töiden jälkeen kahdeksalta työpäivinä. Paitsi sali, jonne meen 6.30. Eli en yritä näitä kaikkia tehdä työpäivinä ja olla vauvan kanssa 😂

@problemsolved et oo ainut jolla on ruokarytmi välillä hukassa 🙈 mun tää viikko ei menny kun korkeintaan vähän vähemmän rötväilyksi kuin edellinen 🙈😅 oli pari rankkaa päivää, ja omien (kiukun) tunteiden tasaamiseksi käsi kävi karkkipurkeilla minkä kerkesi 😶‍🌫️ huoh. Treenejä sain tehtyä kaksi, mikä on ihan ookoo ylläpitävää. Paitsi kellon mielestä, mut siltä ei kysytä.

Ajattelin ensi viikolla spämmätä tänne ketjuun vaikka päivittäin 😅 jos semmoinen päiväkirjamainen kirjoittaminen auttaisi katkaisemaan karkkikierteen. Vein kyllä noi namilaatikot jo yläkertaan miehen toimistoon, ettei ne koko ajan houkuttele mua jääkaapin päältä. Mun oma tavoite on parantaa pääruokia, ettei kertyisi sitä nälkävelkaa ja siitä lisäkiukkua.

Noniin, maanantai ruokailtu. Tänään oli aamupala ja iltapala rutiiniruokia: aamulla prodevanukas ja omppu, illalla ruisleivät vakkaripäällisillä ja raejuusto. Lounaaksi kinkkupastaa ja kasvislautanen, välipalaksi selleriä ja pingviinipuikko, päivälliseksi grillattuja kasviksia ja lihaa. Ihan ookoo päivä, kalorit jäi alle 1800 :) kalorivaje kulutukseen nähden on varma, sen verran paljon kiristää hermoja tää iltavillisekoilu kotona 🫣 keitän varmaan jotain hyvää teetä illaksi.

Joku ehkä miettii että miksi jäätelöä välipalaksi? 🤔 Päätin purkaa herkkujen palkintoarvoa, ja upottaa jokapäiväiseen ruokavaliooni yhden maltillisen herkkuannoksen joka päivä. Eskimopuikko tms on just sopiva energioiltaan. Sitä ennen syön jotain tasapainottavaa, esim tänään toi mun tän hetken himotus varsiselleri. Aion syödä yhden pikkujäden joka päivä kunnes kyllästyn tai alkaa talvi 😄

Takaisin